خميازه هاي كشدار بچه ها در سايه نبود برنامه ريزي

ارسال در در شهر

سهم 80 درصدی تلویزیون در اوقات فراغت
خمینی شهر با دارا بودن نزدیک به 50 هزار دانش آموز و هزاران دانشجو، یکی از شهرستان هایی است که اوقات فراغت در آن اهمیت بسزایی دارد. حسن عظیمی از کارشناسان برنامه ریزی در این باره می گوید: خمینی شهر با این حجم زیاد دانش آموز و دانشجو یکی از شهرهایی است که باید مسوولان آن حداکثر دقت و توجه را به اوقات فراغت داشته باشند.
وی در خصوص اهمیت اوقات فراغت و نقش آن در پیشرفت جامعه می گوید: فرانسیس دوگه از جامعه شناسان بزرگ مى‌گوید به من بگویید اوقات فراغت را چگونه مى‌گذرانید تا بگویم شما که هستید و فرزندانتان را چگونه تربیت مى‌کنید. رابیند رانات تاگور نیز معتقد است؛ تمدنهاى انسانى سرمایه‌هاى جاویدانى هستند که از کاشت، داشت و برداشت صحیح اوقات فراغت متجلى گشته‌اند.
وی با بیان اینکه طبق بررسی ها حدود 70 درصد از دانش آموزان ما برنامه خاصي براي تعطيلات تابستان ندارند افزود:  براساس تحقیقات انجام شده عدم توجه به ملزومات اوقات فراغت مناسب افراد جامعه و به ویژه جوانان، موجب انحراف نوجوانان و جوانان و کشیده شدن آنان به سوى تفریحات ناسالم است.
این کارشناس ادامه می دهد: حتی برخی آمارها از سهم بیش از 80 درصدی ساعات تماشاى تلویزیون و ماهواره در گذران اوقات فراغت جوانان و نوجوانان حکایت دارد که بسیار تکان دهنده و موجب نگرانی است.

تغییر ذائقه ها در اوقات فراغت
محمد شفیعی از فرهنگیان شهرستان هم با اشاره به تغییر رویکرد اوقات فراغت می گوید: به صورت کلی تعریف اوقات فراغت و روش پر کردن آن در طول دهه های اخیر بسیار تغییر کرده است. در گذشته اینگونه نبود که برخي دختركان و پسران نازك نارنجي امروزي زير باد كولر و پشت رايانه و در اتاقي در بسته اوقات خود را سپري كنند و يا دائم از سر رفتن حوصله شان بنالند، خود نوجوانان و جوانان دست به کار می شدند و وقت خود را به بهترين نحو ممكن پر مي كردند. حرفه آموزی یکی از این روش ها بود. با هماهنگی پدر و مادر می رفتند و در یک مغازه شاگردی می کردند؛ نجاری، برق کاری، مکانیکی، جوشکاری و... این باعث می شد در پايان تعطيلات كاري مفيد ياد بگیرند که در طول زندگی بسیار به دردشان می خورد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، ارشاد، هلال احمر، سازمان تبلیغات، شهرداری، تربیت بدنی، کانون پرورش فکری و ... از جمله نهادهای متولی در زمینه اوقات فراغت هستند، ادامه می دهد: در حال حاضر متاسفانه با وجود چندین متولی مختلف برای برنامه ریزی اوقات فراغت جوانان به نظر می رسد، نگاه مقطعی و سلیقه ای، فقدان برنامه دراز مدت و وحدت استراتژی های دستگاه های مختلف، تلاش های انجام گرفته در این خصوص را بی نتیجه جلوه داده است.

خميازه هاي كشدار بچه ها در سايه نبود برنامه ريزي
چگونگی گذران اوقات فراغت، رابطه ای مستقیم با زیرساخت های فرهنگی، ورزشی و تفریحی شهرستان دارد. اینکه نوجوان و جوان خمینی شهری برای استفاده از کتابخانه، ورزشگاه، پارک، سینما، استخر و ... چه گزینه هایی را می تواند انتخاب کند. رضایی از جوانان شهر در این باره می گوید: جوان ها معمولا علاقه دارند برای طی کردن اوقات فراغت به سمت ورزش بروند. در این باره متاسفانه خمینی شهر زیرساخت های لازم و متناسب با نیازها را ندارد. ورزشگاه اصلی شهر حتی زمین چمن ندارد. دو سالن استخر خمینی شهر جوابگوی این میزان جمعیت نیست و به عنوان مثال خود من مجبور هستم برای دو ساعت استفاده از استخر راهی اصفهان، نجف آباد یا گز و برخوار شوم.
وی افزود: از طرفی تنها سینمای خمینی شهر مدتهاست تعطیل است. همین باعث می شود برای دیدن فبلم راهی اصفهان شویم. اینها مشکلات ما در زمینه اوقات فراغت است که انتظار داریم مسوولان پیگیری کنند.
 امین خدادادی از دانشجویان شهر هم در این باره می گوید: به نظر من باید از تبدیل اوقات فراغت به سرگرمی‌های تکراری، گذران وقت، صرف انرژی بیهوده و اشتغالات بدون هدف، پرهیز کرد. دانش‌آموزان در اوقات فراغت باید نتیجه کارایی، خلاّقیت و اثرگذاری خود را احساس کنند. در اوقات فراغت باید زمینه‌ فراهم شود که دانش‌آموز فرصت کاوش، تفکّر و تأمّل درباره خود، طبیعت و خدای خویش را داشته باشد.