خانواده ها مثل سابق فرزندان را توصیه به سازگاری نمی کنند

ارسال در در شهر

از آنجا که یکی از اهداف تشکیل این مراکز حل مشکلات و اختلافات از طریق مصالحه و ریش سفیدی بود، این وظیفه به عهده معتمدین محلات افتاد. از اواخر دهه 60 هر محلی برای خودش شورایی داشت و بسیاری از مشکلات با مصالحه حل و فصل می شد اما حالا با گذشت بیش از دو دهه این شوراها دیگر از حالت محلی بیرون آمده اند به علاوه اینکه حل بعضی مسائل از طریق مصالحه مشکل شده است.
برای آگاهی بیشتر از نقش شوراهای حل اختلاف در حل مسائل خانوادگی به گفتگو با نادعلی سعیدی و مهر السادات حسینی دو نفر از مسوولان با سابقه یکی از شعبات 12 گانه شهرستان نشستیم.   

عمده ترین اختلافات خانوادگی که به شورا ارجاع داده می شود، چیست؟
 سعیدی: پرونده هایی که به اختلافات مالی زن و شوهر مثل دریافت نفقه و مهریه مربوط می شود و همچنین اختلاف های مالی اعضای خانواده مانند مسائل ارثی به ما ارجاع داده می شود. یک دسته پرونده های کیفری هم هست که ما حق ورود به موضوعات آن را نداریم و سعی می کنیم مصالحه بدهیم.

شما در برخورد با پرونده ها چه اقدامی می کنید؟
سعیدی: در مرحله اول سعی می کنیم بین آنها صلح و صفا برقرار کنیم. در مورد برخی هم پس از بررسی هایی که انجام می دهیم رای صادر می کنیم که باید به تایید قاضی شورا برسد.

اگر بخواهید بر اساس مراجعات و تجربیات خود اختلافات زن و شوهری را دسته بندی کنید، آن دسته بندی چگونه خواهد بود؟
سعیدی: به سه دسته عمده:
1- عدم توجه مردان به زنان و بد رفتاری آنها
2- مسائل اقتصادی (چشم و هم چشمی ها و انتظارات زیاد خانم ها از شوهرانشان)
3- مسائل جنسی
تجربه به ما نشان داده که برخی مردان در خانه یا بداخلاقی می کنند یا به خواسته های معقول زنان خود مثل گردش و تفریح توجه ندارند یا  اینکه در یک کلمه زن را در خدمت خود می خواهند.
در مورد مسائل اقتصادی متاسفانه به دلیل رواج چشم و هم چشمی در جامعه بسیاری زنان انتظاراتی از همسران خود دارند که آنها قادر به پاسخگویی نیستند و همین سبب ایجاد اختلاف و دلخوری در خانواده می شود.

این عدم توجه مردان به خواسته های معقول زنان بیشتر در نسل جدید دیده می شود یا نسل قدیم؟
حسینی: متاسفانه در نسل جدید بیشتر دیده می شود در حالی که انتظار غیر از این است.
سعیدی: تجربه به ما نشان می دهد که مردان قدیمی بیشتر به حقوق زنان توجه دارند چون ظاهرا تعقل بیشتری در ازدواج آنها وجود داشته است.

شما به هر حال از طریق ریش سفیدی سعی می کنید مسائل را حل کنید آیا این روش در نسل جوان ما که غالبا تحصیل کرده هستند نیز کارساز است؟
حسینی: بله ما مواردی داشته ایم که زن و شوهر تحصیلات عالیه داشته اند و مشکل شان با ریش سفیدی و مصالحه حل شده است.

ممکن است زن و شوهری به دلیل بیماری روانی با هم اختلاف داشته باشند یا به عبارتی یکی از طرفین بیمار باشد، در اینصورت آیا شما متوجه بیماری می شوید؟ آیا مصالحه و ریش سفیدی در اینگونه موارد کارگر می افتد؟
حسینی: بله ما خیلی وقت ها متوجه می شویم که فرد بیمار است و چون با روانشناسان مجرب در ارتباط هستیم، بیمار را ارجاع می دهیم. پیگیری های بعدی نشان داده که اگر بیماری قابل علاج باشد، مشکل شان حل شده است.
با کسانی که به دلیل ازدواج های خیابانی و اینترنتی کارشان به اختلاف کشیده، روبرو بوده اید؟
سعیدی: گمان نمی کنم این گونه ازدواج ها در منطقه ما رواج داشته باشد، ما که برخورد نداشته ایم.

- آیا به نظر شما در مقایسه با دهه های قبل مثلا دهه 70 تفاوتی در نوع، میزان و علل اختلاف ها وجود دارد؟
حسینی: اختلاف ها آن زمان خیلی کمتر بود الان بیشتر شده است. از طرف دیگر قبلا بهتر می شد اختلافات را با ریش سفیدی حل کرد اما حالا سخت شده به ویژه که برخی پدر و مادر ها هم فرزندان خود را توصیه به سازگاری نمی کنند در صورتی که خانواده ها قبلا سعی می کردند فزندانشان را با هم سازش دهند. مواردی بوده که دختر و پسر حاضر بوده اند با هم کنار بیایند اما مثلا مادر یکی از طرفین پایش را در یک کفش کرده که باید طلاق جاری شود. در کل آنچه باعث تاسف است اینکه یک زمانی طلاق آخرین راه حل بود و الان اولین راه حل.