گلایه استاندار اصفهان از فقدان سمن هاي تخصصي محيط زيست در استان

ارسال در در شهر

به گزارش فرصت آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر،‌ رسول زرگرپور در نشست هم انديشي محيط زيست استان اظهار داشت: هدف از برگزاري اين نشست شناسايي، ‌تدوين و تحليل نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهديدها به منظور كمك به برنامه‌ريزان و سياست‌گذاران در راستاي دستيابي به توسعه پايدار است.

وی افزود: اين نشست‌ از طريق تبادل دانش و اطلاعات كاربردي محيط زيست توسط فعالان اين عرصه در تغيير و اصلاح نگرش زيست محيطي و گسترش تفكر منطقي در سطح دستگاه ها و نهادها بسيار تأثيرگذار خواهد بود.

استاندار اصفهان اظهار داشت: در جلسات هم انديشي در صورتي به نتيجه مطلوب دست خواهيم يافت كه اولا به دنبال تثبيت خود نباشيم ،‌ ثانيا به جستجوي مقصر و تعيين آن نپردازيم و ثالثا قبول کنیم كه برخي از باورهاي ما نياز به اصلاح دارد.

زرگرپور تصريح كرد: اصلاح باورها و نگرش ها باعث خواهد شد كه فضاي هم‌انديشي به ايجاد وفاق و همدلي منجر شده و بدون ترديد در چنين فضايي نتايج مطلوب و مورد استنادي به دست خواهد آمد.

وي خاطر نشان كرد: جلسات هم انديشي 4 نتيجه به دنبال دارد كه يكي از آن ها اطلاع از نظر كارشناسان، فعالان هر عرصه و اهل فن در خارج از فضاي اداري است كه باعث جلوگيري از اخذ تصميمات بدون استفاده از نظرات فني شده و در نتيجه مشكلات اجرايي تا حدي كاهش مي يابد.

استاندار اصفهان افزود: اطلاع نخبگان و كارشناسان از حيطه اختيارات و تعهدات مسئولان از ديگر نتايج هم انديشي است كه ايجاد فضاي نقد منصفانه را به همراه خواهد داشت.

وي همچنين انعكاس مطالب و نتايج هم انديشي توسط رسانه ها را در ايجاد آگاهي و شفاف سازي مؤثر خواند و افزود: جامعه با اين روش از مشكلات، راهكارها و اقدامات صورت گرفته مطلع خواهد شد.

رسول زرگرپور در ادامه اظهار داشت: نتيجه آگاهي مردم سوق پيدا كردن مطالبات آنان به سمت مطالبات واقعي، درك اولويت هاي جامعه و درخواست مطالبات اصلي و حياتي است.       

وي با اشاره به تحقيقات صورت گرفته در خصوص تبيين چالش هاي هزاره سوم در جهان،‌ عنوان كرد: 15 چالش اساسي هزاره سوم در اين تحقيقات مشخص شده كه جمعيت، ‌آب و محيط زيست سه عنوان اول اين چالش ها است.

استاندار اصفهان با بيان اينكه در كشور ايران و استان اصفهان نيز مشكلات زيست محيطي يك چالش اصلي است،‌ يادآور شد: ايجاد هم افزايي جهت حل مشكلات زيست محيطي به عنوان اصلي ترين راهكار مطرح است.

وي تصريح كرد: بدون ترديد نقش Ngo ها و سازمان هاي مردم نهاد در همكاري و همياري با دولت و دستگاه هاي اجرايي در راستاي رفع مشكلات و مقابله با چالش ها خصوصا مسائل زيست محيطي غير قابل انكار است.

زرگرپور بروز مشكلات كنوني را نتيجه عدم توجه كافي به مسئله محيط زيست در گذشته عنوان کرد و افزود: اين چالش اساسي جز با همكاري و همراهي مردم و نهادهاي هاي مردمي حل نخواهد شد،‌ چرا كه حفاظت، احيا و رسيدگي به محيط زيست  و همچنين ‌آلوده نمودن آن توسط مردم صورت مي پذيرد.

وي از عدم وجود كافي سمن هاي تخصصي محيط زيست در استان اصفهان گلايه نمود و اظهار داشت: سازمان هاي مردمي با عشق، علاقه و دقت به مسائل پرداخته و از كمبودها، امكانات و راهكارها بيشتر مطلع هستند.

مدير ارشد استان نبود سند آمايش سرزمين را دليل ديگري بر بروز اين مشكلات عنوان نمود و اضافه كرد: در صورت وجود اين سند دركشور و استان،‌ صنايع و ديگر موارد درست جانمايي مي‌شد و امروز يكسري از مشكلات وجود نداشت.

وي از تكميل برش استاني سند آمايش سرزمين خبر داد و اظهار کرد: پس از ماه مبارك رمضان اين سند با حضور يكي از اعضاي هيئت دولت رونمايي شده و در واقع اجراي آن كليد خواهد خورد.

زرگرپور همچنين خواستار حضور بيشتر افراد فعال در زمينه محيط زيست در اين جلسات هم انديشي شد و تصریح كرد: نتيجه اين نشست ها و راهكارهاي ارائه شده به مقامات و دستگاه هاي ذيربط منتقل خواهد شد.

وي در پايان با بيان اينكه وضعيت موجود استان در شأن مردم اصفهان نيست،‌ تأكيد كرد: معتقدم ظرفيت‌هاي استان اصفهان براي برطرف کرهمه مشكلات آن كافي‌است و فقط بايد از اين ظرفيت‌هاي بالقوه درجاي مناسب استفاده نمود.

شايان ذكر است در اين نشست آيين نامه اجرايي نشست در 6 ماده و 18 بند توسط حاضران تصحيح و تكميل و در نهايت تصويب گرديد.