آیا خمینی شهر ظرفیت های گردشگری دارد؟

ارسال در در شهر

 نمونه مثال زدنی آن در استان اصفهان شهر کاشان است که نگاهی مقایسه ای به تعداد مسافران نوروزی آنها و شهر ما، تفاوت جایگاه ما را با جایگاه آنها نشان می دهد اما این تفاوت جایگاه مربوط به تفاوت بناها و جاذبه ها نیست بلکه به فراهم کردن بسترها اعم از بناهای تاریخی وامکانات رفاهی و مدیریتی برمی گردد. حال سوال این است که چه نهادهایی باید شرایط را آماده سازند؟ «میراث» یا «شهرداری»؟
مدیرکل میراث فرهنگی استان می گوید: «ما باید بنای های تاریخی را در شهرهای بزرگ برای مرمت، احیا و نگهداری آثار تاریخی به شهرداری ها واگذار کنیم و بر نحوه اجرا و نگهداری آثار مدیریت و نظارت داشته باشیم چون منافع حاصله از بازدید گردشگران در سطح شهر تزریق می شود و به نوعی منافع درآمد حاصله از بازدید آثار تاریخی دوطرفه است.»
وی معتقد است که حفظ میراث فرهنگی و احیای آثار تاریخی نباید فقط محدود به حوزه فعالیت سازمان میراث فرهنگی بشود، شهرداری ها به عنوان بازوان حمایتی احیای میراث فرهنگی محسوب می شوند .
 مصلحی می افزاید: «ما باید به سمت مهندسی نمودن میراث فرهنگی و گردشگری حرکت کنیم و با تدوین نقشه راه با مشارکت مالکین آثار تاریخی، فرمانداری و شهرداری برای احیای آثار تاریخی وارد عمل شویم. امروز ارتباط بین گردشگری، بازدید گردشگران از آثار تاریخی با خدمات شهری و حوزه وظایف شهرداری ها قابل تفکیک و جداسازی نیست. درآمد حاصله از مخارج گردشگران به نوعی بین همه مردم آن شهر در ازای خدمات ارائه شده به گردشگران تقسیم می شود.»
شاید گفته شود که بر فرض این که نهاد یا نهادهایی آمادگی فراهم ساختن شرایط را داشته باشند، مگر در شهرستان ما مکانی و جاذبه ای وجود دارد که قابلیت کشاندن مسافر به این دیار را داشته باشد؟ در پاسخ این سوال مطلوب است به موارد ذکر شده و اظهار نظرها ی مسوولین وکارشناسان شهر و استان توجه کنیم.
وجود بناهای تاریخی
یکی از عواملی که وجود آن در هر منطقه موجب جذب گردشگر می شود، بناهای تاریخی است. به گفته مسوول نمایندگی میراث فرهنگی در خمینی شهر تعداد آثار تاریخی تخریب نشده در شهرستان تا پایان سال 92 بیش از 200 اثر بوده که معدودی از آنها قابل بازدید است که برج های کبوترخانه، عصارخانه و خانه های تاریخی از جمله آنها است.
جاذبه های مذهبی
مساجد جامع و امامزاده های متعدد در شهرستان مانند مسجد جامع خوزان و امامزاده سیدمحمد و سبک "تعزیه در گذر" از نقاط قوت جذب گردشگر برای شهرستان است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان معتقد است: «خمینی شهر از لحاظ گردشگر مذهبی رتبه بالایی دارد و امامزاده سید محمد از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران مذهبی برخوردار است.»
 در یک کار تحقیقاتی و مطالعاتی مشخص شده که بیش از 50 هزار نفر زائر مذهبی در طول دو روز از این مکان مقدس بازدید کرده اند. امامزاده سید محمد یک فرصت مناسب برای تقویت مجموعه گردشگری خمینی شهر است که نیاز به کار تحقیقاتی و مطالعاتی و سرمایه گذاری اقتصادی دارد.
بازارهای قدیمی
وجود بازارهایی چون چهارشنبه بازار، دوشنبه بازار، پنجشنبه بازار و درب محکمه که هم اکنون فعال بوده و به لحاظ تنوع اجناس ارایه شده و وجود آثار تاریخی در آن مورد توجه می باشد می توانند در خدمت گردشگری شهرستان قرار گیرد.
گردشگری درمانی
مرکز تحقیقاتی رسول اکرم(ص) با سرمایه عظیمی به وسیله خیرین و با ابتکار پروفسور میردامادی بنا گذاشته شده است و به گفته دست اندرکاران آن، مرکز تحقیقاتی و درمانی بی نظیری خواهد شد که می تواند در خدمت گردشگری درمانی قرار گیرد.
شرکت ها و مراکز اقامتی
شرکت های فعال در امر گردشگری و مراکز اقامتی یکی دیگر از پیش نیازهای جذب گردشگراست. مسوول نمایندگی میراث فرهنگی در خمینی شهر می گوید: «حدود 7-6 شرکت فعال در شهر در امرگردشگری مشغول فعالیت هستند. هتل 4 ستاره در درچه و مهمانسرای امامزاده سید محمد هم در اختیار مسافران می باشد.»
 صنایع دستی
یکی دیگر از عواملی که پای مسافران را به یک منطقه باز می کند، «صنایع دستی» است. بر اساس اطلاعات منتشرشده شهرستان خمینی شهر از نظر خاتم کاری و قلمزنی رتبه اول را در استان دارد و مرحله اول صنعت خاتم کاری در شهر خمینی شهر انجام می شود. شهر درچه هم از نظر قلمزنی رتبه اول را در استان دارد و تعداد قلمزن های درچه 6 برابر قلمزن های خمینی شهر است. به این دلایل به نظرمی رسد خمینی شهر از قوی ترین شهرستان های استان در حوزه صنایع دستی باشد.
 خمینی شهر بعد از شهر اصفهان بیشترین تعداد هنرمند صنایع دستی را دارد
مسوول نمایندگی میراث فرهنگی در خمینی شهر می گوید: «تا کنون بیش از 400 هنرمند صنایع دستی و هنری شهرستان خمینی شهر شناسایی شده اند و تعدادی زیادی از هنرمندان صنایع دستی و هنری شهرستان گمنام هستند و مراجعه نکرده اند. خمینی شهر بعد از شهر اصفهان بیشترین تعداد هنرمند صنایع دستی را دارد و در بعضی از رشته های سرآمد کشور و استان است.»
 جاذبه های طبیعی
وجود جاذبه های طبیعی از دیگر نقاط قوت برای جذب گردشگر در هر منطقه می باشد. ارتفاعات، غارها و چشمه سارهای موجود در شهرستان به ویژه در منطقه لادر قادر است پای بسیاری را به شهر باز کند. شهردار حاج حیدری درباره منطقه کوهستانی لادر می گوید: «شهرداری اقدامات خیلی خوبی را برای توسعه و احیای منطقه گردشگری لادر شروع کرده است. این منطقه از جذابیت منحصر به فردی برخوردار است و ارزش معنوی آن بیش از میلیارد ها دلار است و استعداد خیلی بالایی برای تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری ملی را دارد.»
  مصلحی مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان هم در این زمینه می گوید: «این منطقه نیاز به برنامه ریزی مدیریتی همراه با سلیقه و سرمایه گذاری بخش خصوصی علاقه مند و دلسوز بومی دارد، مسوولین شهرستان باید از ظرفیت طبیعی چشمه لادر برای جذب گردشگران طبیعی استفاده کنند، وضعیت موجود منطقه کوهستانی  چشمه لادر باید به همین شکل حفظ شود و هرگونه تغییرات در حاشیه کوه با شرایط کوهستانی همخوان باشد، مسوولین شهرستان و شهرداری باید خردمندانه به چشمه لادر نگاه کنند.»
علاوه بر چشمه لادر، مناطق لاوه، هورموده وخرم دره و چشمه ها و آبشارهای فصلی و غارهای موجود در ارتفاعات شهرستان نیز جذابیت های خاص خود را دارند که برنامه ریزی برای گردش مسافران در آن نواحی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

 راهکارها
با توجه به وجود عوامل متعدد جذب گردشگر در شهرستان و نتایج حاصل از برنامه های نوروز 93 باید به آماده کردن مکان های موجود مثل بناهای تاریخی و خانه های قدیمی، راه اندازی گشت های درون شهری وگروه های کوهنوردی و طبیعت گردی، جلب همکاری هنرمندان صنایع دستی و صاحبان مشاغل شهرستان، پیش بینی نمایشگاه های متنوع و جذاب و... فکر و عمل نمود تا به این طریق گردشگری در شهر به جایگاه مطلوبی برسد.