جوان فطرتاً زیر بار حرف زور و بی منطق نمی رود

ارسال در در شهر

باید با جوان به گونه ای صحبت کرد که منطق و عقل او قبول کند. اشتباه است که پدر و مادر از فرزند جوان توقع دارند هر چه بگویند قبول کند. البته باید حرمت والدین نگه داشته شود.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین سید محمد مهدی ابطحی با اشاره به آیه 13 سوره لقمان و چگونگی صحبت کردن والدین با جوان در این سوره ادامه داد: پنج نکته تربیتی از این آیه می توان آموخت؛ اول «وَ إذ قالَ لُقمان» لقمان با فرزندش حرف زد. یکی از معضلات خانواده های امروزی اینست که اعضای خانواده با هم حرف نمی زنند و رابطه کلامی ندارند. درحالی که بهترین کلاس درس برای خانواده گفتگو کردنست. متأسفانه امروز متکلم وحده تلویزیون شده است.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نکته دوم «وَ هُوَ یَعِظُهُ» پدر و مادر موظفند با زبان خوش فرزند را موعظه کنند، تجربیات زندگی شان را در اختیار او قرار دهند. راه و چاه را به او نشان دهند نه با دعوا و امر و نهی کردن. سومین نکته «یا بُنَیَّ» یعنی «ای پسرکم ای پسر عزیزم» ابتدای سخن با فرزندش را با محبت شروع کرده است. نکته بعد «لا تُشرِک بِالله» مهمترین مبنای دینی ما اینست. حضرت لقمان این را به فرزندش آموخت. برخی پدر و مادرها بلد نیستند حرف خوب بزنند. و در پایان آیه «أنّ الشِّرکَ لَظُلمٌ عَظیم» دلیل را بیان کرده است. دلیل آوردن و منطقی صحبت کردن نکته این قسمت آیه است.
مسؤول محفل امام رضا(ع) دومین ویژگی جوان را برعکس اولی دانست و گفت: جوان حق طلب است. اگر بفهمد حرفی حقست، ایستادگی می کند. و سومین ویژگی خطرپذیری جوانست. ریسک پذیرتر است. جوان در دل خطر می رود و اگر حق را شناخت در راه حق می رود نه در راه هوای نفس. شما حق را به جوان نشان بده، جان خود را در کف دست می گذارد و حرکت می کند مثل دوران دفاع مقدس. بیشتر شهدای جنگ جوان بودند. در روایات هم داریم که اکثر اصحاب امام زمان(عج) جوانند.
جشن ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان به همت کانون فرهنگی قرآنی میثاق هدایت خمینی شهر یکشنبه 18/3/1393 در مسجد حضرت علی اکبر(ع) محله اندآن برگزار شد. تلاوت قاری نوجوان علی بدیعی از اعضای جامعه قاریان و حافظان شهرستان، اجرای گروه تواشیح مِسک، مولودخوانی جواد شیروی، پخش کلیپ و برگزاری مسابقه حضوری از دیگر برنامه های این محفل قرآن بود.