ازآموزگاری تا بنیاد ایرانشناسی

ارسال در در شهر

وی تاکنون بیش از 50 مقاله در زمینه فرهنگ، حقوق و ادیان به نگارش درآورده و تألیف 15 کتاب در حوزه مطالعات اديان و گفتگوی ادیان را تاليف، تدوين و مدیریت کرده است. او ریاست مرکز ادیان و تمدنها، عضویت در هیأت علمی مرکز مطالعات و پژوهش ادیان جهان، مشاور امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات را داشته و در دانشگاه هاي شهيد بهشتی، پيام نور، آزاد اسلامي، علمي كاربردي، دانشكده روابط بين الملل وزارت امور خارجه  تدريس داشته و بیش از 50 سخنرانی بین المللی در دانشگاه های مختلف دنیا از جمله دانشگاه آتن، اتریش، کرواسی، لبنان و .... را در کارنامه خود داشته و هم اکنون معاونت پژوهشي بنیاد ایران شناسی وابسته به نهاد رياست جمهوري  را برعهده دارد.
از خودتان بگویید. از تحصیل در خمینی شهر تا معاونت بنیاد ایران شناسی چه مسیری را طی کردید؟
بنده سيد عبدالمجید میردامادی هستم اهل محله اندان. پدرم آيت ا... حاج آقا رضا میردامادی از علمای سرشناس خمینی شهر بودند که به تازگی از دنیا رفتند و مادرم از خانواده يكي از علماي طراز اول شهر اصفهان بودند. مدرسه ابتدایی را همین جا در مدرسه دهقان، راهنمایی را در مدرسه اسلامی و دبیرستان را در صائب گذراندم. به موازات دروس جدید، دروس طلبگی را در مدارس علمیه امامیه خمینی شهر و ذوالفقار، صدر و چهار باغ اصفهان خواندم. بر همین اساس، پیش از انقلاب گاهی در هنگام تبليغ لباس روحانیت می پوشیدم. ایام محرم هم در دوران تبليغ ملبس می شدم و می رفتم تبلیغ در منطقه فریدن و دو دوره آنجا تجربه منبر و محراب و تبلیغ داشتم.
دبیرستان چی می خواندید؟
رشته من علوم تجربی بود. با این حال به واسطه آشنایی با دروس حوزه، در کنکور علوم انسانی را انتخاب کردم و در سال 58 در دانشکده الهیات دانشگاه تهران که پيش از آن زمان دانشکده معقول و منقول نامیده می شد قبول شدم. دانشکده معتبری بود و بزرگانی مثل مرحوم فروزانفر، شهید مطهری، مرحوم باهنر، دکتر بهشتی، مرحوم دكتر مفتح رئیس دانشکده الهیات –که در جریان ترورش من آنجا بودم- دکتر گرجی، دکتر فیض، دکتر سروش، مجتهد شبستری و ... تدریس می کردند. آن زمان هم تنها دانشکده معتبر الهیات کشور بود و بعدا مي توان از موارد مشابه در مشهد و اهواز نامبرد. سال 59  همراه شد با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها و من برگشتم اصفهان. آن زمان 18 ساله بودم و تازه جنگ شروع شده بود. به امور تربیتی ناحیه 4 اصفهان رفتم و در دبيرستان هاتف درمیدان طوقچی در مقطع دبیرستان شروع به تدریس کردم و همزمان امور تربیتی آنجا را اداره می کردم. مدتی بعد در جهاد سازندگی اصفهان مسوول تعلیمات منطقه اصفهان شدم. سال 61 دانشگاه ها بازگشایی شد و من برگشتم دانشگاه و دوره لیسانس را در سال 64 به اتمام رساندم ولي دروس حوزوي را هيچگاه رها نكردم همان موقع هم البته من در تهران در مدرسه علمیه وحیدیه حجره داشتم. آنجا حاشیه و معالم الاصول و شرح لمعه را نزد بعضي از اساتيد تهران و مكاسب را نزد آيه الله شيخ مرتضي شمس اردكاني و كفايه الاصول را نزد آيه الله شيخ جواد غروي تبريزي خواندم. فوق لیسانس را در همان دانشگاه تهران گرایش فرهنگ و تمدن پذیرفته شدم و این دوره را نزد اساتیدی همچون استاد زرین کوب، دكتر زرياب خوئي، دكتر نورا... كسائي و ... به پایان بردم. اواخر آن دوره به مدت شش ماه رفتم یک دوره ای در سپاه دیدم و همزمان بخش تاریخ اسلام مجله نظامی سپاه را می نوشتم. در تهران هم در دانشگاه و هم حوزه شروع به تدریس کردم.
بعد از مدتی در بخش امور بین الملل وزارت ارشاد وارد برنامه های خارج از کشور شدم و در بخش اروپا، واحد نمایندگی و رایزنی هاي فرهنگی خارج از کشور را عهده دار شدم. سال 71 و با اتمام دوره خدمت، شروع به تدریس در دانشگاه امام حسین (ع) سپاه کردم و با     پايان يافتن خدمت سربازي، ریاست مرکز گفتگوی ادیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را عهده دار شدم.
تا اینکه پس از در گذشت دکتر حسن حبیبی، ریاست بنیاد ایران شناسی را به آیت ا... سید محمد خامنه ای سپردند – که بنده معاونت بین الملل بنیاد صدرا را در زمان ریاست ایشان بر عهده داشتم- ایشان هم از بنده دعوت کردند و معاونت پژوهشی  بنیاد ايرانشناسي را به من سپردند.