حاج آقا رضا صهری

ارسال در در شهر

یکی از کسانی که در اولین دوره با رای مردم بر صندلی شورای شهر خمینی شهر تکیه زد "مرحوم حاج آقا رضا صهری" بود.
صهری فرزند ارشد آیت اله سید جمال  الدین صهری، پس از وفات پدر در اواخر دهه 40 فعالیت های مذهبی و اجتماعی خود را در کسوت روحانیت افزایش داد. به طوری که در تمام فصول انقلاب نقش فعالی داشت.

مبارزات قبل از انقلاب

 سراییان یکی از دانشجویان آن دوران در این باره می گوید: "در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 معمولا اواخر بعضی شب ها دانش آموزان و دانشجویان به منزل پدری بنده دعوت می شدند و با مرحوم صهری به بحث وگفتگو می پرداختند. ایشان سعی داشت با طرح مباحث مختلف اولا نظر ما را به دین و شناخت درست از آن جلب کند و ثانیا ما را به مسائل اجتماعی و سیاسی حساس نماید و گاه بحث ها آنقدر طولانی می شد که نماز صبح را پشت سر ایشان می خواندیم."
سراییان می افزاید: "بسیاری از کسانی که در دوران مبارزات پیش از انقلاب نقش اساسی ایفا کردند از اعضای ثابت این جلسات بودند."
نوربخش یکی از مبارزان آن دوران می گوید: "ما معمولا موقع نماز ظهر یا مغرب در مسجد زاغ آباد جمع می شدیم و حاج آقا سخنرانی می کردند. زمان و مکان و چگونگی فعالیت های انقلابی مان هم همان جا تنظیم می شد. در این جلسات سعی می کردیم افراد مستعد را شناسایی کرده، کتاب های مفید و مناسب در اختیارشان بگذاریم و همچنین آنها را به شرکت در برنامه های کوهنوردی به رهبری افرادی مثل شهید موذنی هدایت کنیم."
یکی دیگر از مبارزان درباره نقش حاج آقا صهری در تشویق جوانان برای مبارزه و گره گشایی در روند فعالیت ها می گوید: "به خاطر می آورم هر گاه مانعی در راه ما ایجاد می شد و یا احتیاج به حمایتی خاص داشتیم به سراغ ایشان می رفتیم تا مشکل را با ارتباطاتی که داشت حل کند. یک بار که می خواستیم تعداد زیادی بیانیه و اطلاعیه را چاپ کنیم حاج آقا ما را به یک شرکت چاپ در خیابان استانداری اصفهان فرستاد، مسئول شرکت که آقای حسنی بود در شرایط آن زمان مخفیانه این کار را برای ما انجام داد."
علیجانی یکی از مبارزانی که ارتباط تنگاتنگی با آقای صهری داشت، می گوید: " ایشان از سال ها قبل از انقلاب تا زمان اوج گیری مبارزات در منزل خود جلسات متعددی با حضور مبارزان تحت تعقیب ساواک تشکیل می داد. مباحثی که مطرح می شد کاملا سیاسی بود و حتی سران مطرح ضد رژیم اصفهان هم در آن حضور پیدا می کردند. وی گاهی در سخنانش به شهید نواب صفوی اشاره می کرد و ما به تدریج متوجه شدیم که با گروه مذکور ارتباط داشته و عضو آن بوده است اما هیچگاه این موضوع را به طور مستقیم به زبان نیاورد."


فعالیت های بعد از انقلاب
زنده یاد صهری پس از پیروزی انقلاب نیز در تمامی صحنه ها حضور داشت. وی در دوره دوم داوطلب نمایندگی مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی شدکه رای سوم را به دست آورد. علیجانی ادامه می دهد: "وی تاکید داشت که انتخابات باید یک جریان سالم و درست داشته باشد و هر کس رای آورد به مجلس برود."
حجت الاسلام صهری در دوره اول انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت کرد و به شورای شهر خمینی شهر راه یافت و اولین رییس شورای شهر شد. به گفته صاحب نظران یکی از پرثمر ترین دوران های فعالیت "مرد تمام فصول" حضور وی در شورای شهر خمینی شهر بود که با درایت و هدایت، در بین اعضای شورا علی رغم گرایش های متفاوتشان همدلی و همسویی ایجاد کرد و توانست با انتخاب یک شهردار بومی فعالیت های عمرانی بزرگی را در شهر رقم بزند.
مدیران اجرایی و عمرانی شهرداری آن زمان معتقدند که حمایت های بی دریغ و همه جانبه مرحوم صهری و احترام ویژه مردم به ایشان سبب شد که بسیاری از طرح های عمرانی در شهر رقم خورده و اجرایی شود. بازگشایی خیابان ها، تعریض معابر، تخریب بافت های فرسوده مزاحم و طرح چشمه لادر از جمله جلوه های حضور حاج آقا صهری در شورای شهر و همراهی بقیه اعضا با وی بود.


دفاع جسورانه از حقوق خمینی شهری ها
حاج آقا صهری به خمینی شهری بودن خود افتخار می کرد و همه جا از منافع همشهریان خود دفاع می نمود. دباغی از خمینی شهری های مقیم آبادان و عضو هیات مدیره حسینیه و مسجد خمینی شهری ها در آبادان که سنگ بنای آن را آیت اله حاج آقا جمال صهری بنیان نهاده است، می گوید: "زمانی برخی مزاحمت ها برای حسینیه ایجاد می شد تا جایی که قصد داشتند آن را از دست ما خارج کنند، خمینی شهری های مقیم آبادان و هیات مدیره مقابل این رفتارها مقاومت می کردند ولی کار به جاهای باریک رسید و دیگر کاری از دست ما بر نمی آمد، به ذهنمان رسید به حاج آقا خبر دهیم، ایشان وقتی از ماجرا مطلع شدند در اسرع وقت به آبادان آمدند و با قاطعیت از حق خمینی شهری ها دفاع کرده و مساله را حل نمودند."