فرصت آنلاین برای اینکه بتواند هر چه بهتر و موثرتر پیش برود باید مطالب تحلیلی بیشتری داشته باشد

ارسال در در شهر

29 فروردین سال 1390 بود که نشریه فرصت برای مردم خمینی شهر یک خبر خوب داشت. در عناوین خبرهای شماره 45 فرصت آمده بود: " یک گام جهادی دیگر در عرصه رسانه ای شهرستان؛ فعالیت اولین رسانه آنلاین خمینی شهر آغاز شد"
 از آن زمان 3 سال می گذرد و سایت فرصت آنلاین تغییر و تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته  و الان به جایی رسیده که شاید به جرات بتوان گفت که از سایت های خبری یا نسخه های آنلاین دیگر در سراسر کشور یک سر و گردن بالاتر است به لحاظ اینکه علاوه بر پوشش اخبار و به روز رسانی، تا آنجا که نیرو و امکانات اجازه می دهد و همچنین بارگذاری مطالب درج شده در نشریه اقدام به گرد آوری یک دایره المعارف از مشاهیر، شهدا، نویسندگان، شاعران، مخترعان و... شهرستان نموده است. به همین مناسبت با یکی از همشهریان به نام خانم لاله آذربایجانی دارای مدرک کارشناسی ارشد ارتباطات گرایش مطالعات فرهنگی و رسانه از دانشگاه تهران در رابطه با چگونگی حضور موفق و ماندگار در فضای مجازی به گفتگو نشستیم که حاصل آن را می خوانید.

 

ضرورت حضور در فضای مجازی را چقدر می بینید؟
جهان امروز جهان الکترونیک است و روزنامه های الکترونیکی مرجع شده اند، الان روزنامه های آنلاینی در ژاپن داریم که روزانه 15 بار به روزرسانی می شوند. نسل جوان به خاطر راحت بودن، در دسترس بودن و سریع بودن این رسانه ها گرایش زیادی به استفاده از آن دارند مخصوصا که تنها با یک گوشی همراه می توانند به دنیا وصل بشوند و به آسانی اخبار و عکس ها و مطالب را برای یکدیگر ارسال کنند. با این حساب کم کمروزنامه نگاری کاغذی از صحنه خارج می شود و رسانه ها برای پیشرفت ناگزیر از انتخاب این شیوه هستند.  


با این وجود هنوز رسانه های مکتوب بسیاری داریم که وارد این فضا نشده اند، چرا؟
بله کشور ما در این زمینه خیلی جای کار دارد و قطعا در حال حاضر ضعیف هستیم. مگر خبرگزاری های ما چقدر حمایت می شوند؟یا چند تا از روزنامه های ما نسخه آنلاین دارند؟
مثلا کیهان و اطلاعات که بهترین کادرها و امکانات را دارند نسخه آنلاین ندارند چراکه روزنامه نگار 60 سال پیش در این نشریات فعال و تصمیم گیرنده است و به روز نیست و در نتیجه چنین رسانه ای جوان پسند هم نیست. خیلی خوشحال شدم که خمینی شهر هم این راه را انتخاب کرد و فرصت آنلاین راه افتاد.


چند وقت یکبار به فرصت آنلاین سر می زنید؟
با توجه به اینکه در خمینی شهر ساکن نیستم هر وقت خبری از شهر بشنوم اول می آیم سراغ فرصت آنلاینتا ببینم اصل خبر چه بوده است.


تا حالا شده به فرصت آنلاین سر بزنید و مطلبی را که می خواهید پیدا نکنید؟
معمولا پیدا می کنم اما مختصرتر از آنچه انتظارش را دارم. مثلا ماجرای خودکشی مرجان. م را که در فیس بوک خواندم فورا آمدم سراغ فرصت آنلاین، مطلب مورد نظر را هم پیدا کردم که با خانواده مرجان و پلیس و قاضی پرونده صحبت کرده بودید اما من انتظار داشتم با یک جامعه شناس یا یک کارشناس رسانه هم گفتگو می کردید تا ریشه این اتهام زنی ها به شهر مورد بررسی قرار گیرد.


یک سایت خبری باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا در گام اول خواننده را جذب کند و در مرحله بعد قادر باشد او را  برای خودش نگه دارد؟
به طور حتم به روز بودن یکی از اصول اساسی جذب و ماندگاری مخاطب است. مخاطب شناسی و نیاز سنجی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی دیگر از اساسی ترین اصول نیز اخبار تولیدی و تحلیلی است. اگر مخاطب به سایت شما آمد و همان خبر ایسنا را خواند قطعا شما را حذف خواهد کرد.اصلا ما بیشتر کار خبری می کنیم تا تولید در صورتی که کار روزنامه تولید است و خبر اصل کار نیست. خبر ساده را که مخاطب چند جای دیگر هم دیده است و حالا به دنبال تحلیل است. چرا بی بی سی اینقدر مشتری دارد چون تحلیل گر و کارشناس دارد


یک سایت محلی مثل فرصت آنلاین هم باید در همین چارچوب عمل کند؟
در سایت های محلی، بومی بودن اخبار و مطالب بسیار اهمیت دارد یعنی علاوه بر رعایت اصول بالا باید همواره بر بومی بودن تاکید ورزید.اگر یک رسانه مکتوب یا آنلاین محلی هم بخواهد به آن اخباری بپردازد که رسانه های سراسری کار می کنند که مشکلات شهرستان ها، شهرهای کوچک، روستاها و محلات به قوت خود باقی می ماند، سنت های غلط باقی می ماند و گرهی باز نمی شود. البته این به معنایی نیست که صد درصد بومی کار شود گاهی لازم است گریزی هم به اخبار استان و کشور زد. این خودش می تواند راهی برای جذب مخاطب بیشتر باشد.


در واقع این یک ابزاری است که مخاطب را جذب کنیم و سپس هر جا که لازم است، سلیقه اش را تغییر بدهیم. درست است؟
ببینید مردم باید اول باور کنند که یک رسانه حرف خودشان را می زند و در واقع آن را از خودشان بدانند آن وقت است که با آن رسانه همراه می شوند. اگر دقت کرده باشید مردم الان در مقابل صدا و سیما این باورپذیری را ندارند.  


یک وقت هایی مردم در رسانه به دنبال اخباری هستند که ارزش پرداختن ندارد یا ممکن است برای شهر بازتاب منفی داشته باشد، آیا باید به دلشان رفتار کرد و با آنها همراه شد؟
می شود همین اخبار را همراه با تحلیل آورد، در مواردی هم نباید تسلیم مخاطب شد بلکه باید به او قبولاند که این خبر ارزش پیگیری ندارد یا انعکاس آن عواقببدی برای شهر خواهد داشت.


فرصت آنلاین را چطور دیدید؟
همین که شهر ما بتواند حرفش را بزند و جهانی بشود خیلی ارزشمند است. اصلا فضای آنلاین بیشتر از آنِ گروه هایی است که صدایشان کمتر به گوش دیگران می رسیده و یا گروه هایی که واقعیت های مثبت راجع به آنها کتمان می شده است. در این میدان است که این گروه ها با امنیت خاطر بیشتری می توانند جولان بدهند.
اما فرصت آنلاین برای اینکه بتواند هر چه بهتر و موثرتر پیش برود باید مطالب تحلیلی بیشتری داشته باشد و همینطور عکس های بیشتر و متنوع تر. اصلا فراخوان بزنید و از مخاطبان بخواهید عکس هایی را که در شهر گرفته اند برایتان ارسال کنند، همینطور راجع به مطالب و نظریاتی که به شما می دهند، اگر قابل انعکاس هم نیست با احترام با صاحب اثر برخورد کنید چراکه دنیای ارتباطات دنیای احترام است. در این صورت مخاطبان بیشتری نیز جذب خواهید کرد.