فرصت آنلاین از فکر تا واقعیت

ارسال در در شهر

فکر اولیه استفاده از فضای مجازی برای اطلاع رسانی در کنار دوهفته نامه فرصت توسط مدیر مسوول و سردبیر وقت فرصت طرح و پیگیری شد و نهایتا طی انعقاد قراردادی با یک شرکت پشتیبان طراحی آن انجام و عملا از فروردین 90 به تدریج مطالب شماره های مختلف فرصت از طریق آن منتشر گردید تا این که بارگذاری مطالب برای سایت شکل منظم تری به خود گرفت و این فکر به وجود آمد که از فضای موجود استفاده های دیگری نیز بشود. مدیر فرصت آنلاین در این باره می گوید: از آنجایی که جستجوهای اینترنتی در مورد خمینی شهر معمولا چیزی دست کاربر نمی داد به گونه ای که انگار این شهر همین امروز متولد شده و هیچ پیشینه و تاریخچه ای ندارد و هیچ انسان بزرگی در آن به دنیا نیامده  و بزرگ نشده است. وقتی دیدیم در جستجوها عملا چیزی به جز خبر چند حادثه منفی آن هم به شکل مغرضانه دست کاربر را نمی گیرد، این فکر به وجود آمد که فرصت آنلاین علاوه بر رسالت خبررسانی شکل یک دایره المعارف و گنجینه اطلاعاتی نیز پیدا کند و بتواند اطلاعات وسیعی را به شهروندان و کاربران انتقال دهد لذا بخش مطالب دسته بندی شده شامل هجده قسمت به تدریج شکل گرفت.


محمدعلی شاهین در پاسخ به این سوال که آیا این سایت نمونه های مشابهی هم دارد یا خیر، گفت: اکثر سایت های وابسته به روزنامه ها و نشریات یک بخش یا همه اخبار و مطالب چاپ شده در رسانه مکتوب را از طریق فضای مجازی منتشر می کنند و داشتن چنین پایگاه اطلاعاتی که حالت فرهنگ نامه داشته باشد به این شکل کمتر دیده می شود.
وی فرصت آنلاین را پنجره ای وسیع رو به شهرستان دانست و افزود:  هر کس از پشت این پنجره به خمینی شهر نگاه کند باید این امکان را داشته باشد که واقعیت ها را ببیند. وقتی ما حدود 200 اثر تاریخی، 200 نویسنده، ده ها مشاهیر، صدها نخبه و برجسته در شهر داریم قدر مسلم، تاریخچه مان پر از مبارزات و مقاومت ها در برابر متجاوزین است و  حرف برای گفتن بسیار داریم، پس چرا کاربران که فرزندان و ساکنین همین شهرستان از جمله آنها هستند، به درستی با آن آشنا نشوند؟ و چرا باید از هویت خود بی اطلاع باشند؟ از طرفی دیگر پژوهشگران و علاقمندان باید منبعی برای دسترسی به اطلاعات در مورد خمینی شهر داشته باشند و این فرصت آنلاین است که می تواند این رسالت را بر عهده بگیرد.  


مدیر فرصت آنلاین با تاکید بر اینکه برای تامین محتوای فرصت آنلاین از جایی الگوبرداری نشده و تمام فضاهای ایجاد شده حاصل ابتکارات شخصی  والبته تجارب کارعلمی ودانشگاهی ونگرش ترکیبی آندو با هم بوده است،  اطلاعات بارگذاری شده را نیز تحقیقی- تولیدی عنوان کرد و ادامه داد: این کار طی چند مرحله صورت گرفت به این صورت که ابتدا تمامی مطالب شماره های مختلف نشریه به سایت منتقل گردید و سپس برای هر کدام کلید واژه هایی انتخاب و مطالب مرتبط ایجاد شد. در دومین مرحله آنچه بارگذاری شده بود ویرایش گردید و در سومین مرحله برای آن ها عکس های مناسبی انتخاب گشت.


شاهین افزود: همزمان مطالبی که مناسب بخش های دسته بندی شده بود در بخش مربوطه قرار می گرفت و مطالب جدید برای آن ها تولید و منتشر می شد.
مدیر نخستین رسانه آنلاین شهرستان، افزودن مطالب به محتوای دسته بندی شده را دائمی عنوان کرد و گفت: به تدریج اطلاعاتی که در مورد هر کدام از بخش های دسته بندی شده تحقیق و تولید می شود به موارد قبلی اضافه می گردد مثلا اطلاعات نویسندگان، شاعران، هنرمندان و مشاهیری که به تازگی شناسایی می شوند به افرادی که قبلا معرفی شده اند، اضافه می گردد.


وی در مورد شیوه تهیه خبر و به روز رسانی سایت فرصت آنلاین می گوید: هر خبری که به طرق مختلف از جمله از جانب خبرنگاران، شهروندان و یا سایت  های خبری و خبرگزاری ها به دست ما برسد و یا سرنخی از جایی به دست آوریم، تحقیق و بررسی را راجع به آن شروع می کنیم و به این طریق روزانه چندین خبر تولید می نماییم. شاهین رویکرد فرصت آنلاین را انتشار اخبار مستند، صحیح و مثبت دانست و افزود: وظیفه ذاتی یک رسانه آنلاین انتشار سریع اخبار است ولی مجاز نیست دقت را فدای سرعت نماید. البته مشکلات و موانعی در سیر خبر رسانی به سایت وجود دارد که امیدواریم به راه حل های منطقی در مورد آن برسیم. مدیر این سایت همچنین اظهار امیدواری کرد که روابط عمومی ادارات و شهروندان با اطلاع رسانی به موقع، فرصت آنلاین را که متعلق به خودشان است در به روز رسانی اخبار یاری کنند.


شاهین در مورد اثرات مثبت حضور فعال در فضای مجازی گفت: متاسفانه یک هجمه مغرضانه رسانه ای در مورد شهر وجود دارد و عده ای به دنبال انتشار خبر منفی در مورد شهرستان ما هستند. فرصت آنلاین با حضور به موقع خود در فضای مجازی نقش خوبی در اطلاع رسانی صحیح و دقیق دارد که نمونه آن در مورد خودکشی یک دختر دانشجو بود که عده ای عمدا یا سهوا و به هر حال با بی تقوایی مطالب نادرستی را در این رابطه در فضای مجازی انتشار دادند و اینجا بود که فرصت آنلاین به موقع حاضر شد و حقایق را برای دیگران روشن کرد.وی علاوه بر این حضور در فضای مجازی را یک نیاز دانست وگفت در این فضا مشتری هست  هنر آن است که کالایی عرضه کنی وشهر ما گهر های گران سنگی برای عرضه دارد کافی است این را باورکنیم وبه آن جامه عمل ببوشانیم

.وی وی وی در مورد سیاست های آتی فرصت آنلاین نیز گفت: افزودن برخی از امکانات جانبی به سایت در جهت تکریم کاربران و ارتباط آسان آن ها با سایت، ارسال آخرین اخبار به گوشی های همراه، ایجاد تغییراتی در جهت بالا بردن جذابیت های بصری،  پیش بینی فضاهایی برای ارتباط بیشتر مردم با سایت، غنای مطالب دسته بندی شده و همراهی و همگامی با فعالیت های فرهنگی که در شهرستان انجام می گیرد از جمله طرح هایی است که امید به اجرای آن وجود دارد و البته همراهی مسوولین شهرداری و یاری اصحاب قلم و فکر و اندیشه را می طلبد. وی درعین حال بالا رفتن سطح توقع کاربران وشهر وندان ومحدودیت های موجود وانتظار واکنش های سریع وپوشش همه جانبه وگاه انتظارات فراتر از توان موجودرا ازجمله مشکلات پیش رو خواند وافزود مجموعه همکاران شاغل در فرصت به منظور دوهفته نامه فرصت دعوت به کارشده اند واداره فرصت آنلاین به زحمات آنها افزوده است  ودر واقع فرصت آنلاین نیروی مستقلی ندارد  چرا که  کسب وتحقیق وتدوین یک خبر ساعتها وقت میگیرد به ویژه اگر کم لطفی هم در کار باشد.
مدیر فرصت آنلاین از مجموعه اصحاب رسانه شاغل در فرصت که در تحقق فکر و اجرای طرح راه اندازی یک سایت جامع خبری و اطلاع رسانی از ابتدا تا کنون با وی همکاری کرده اند به ویژه خانم ها سعیدی وپیمانی تشکر کرد و گفت: توجه داشته باشیم که فرصت آنلاین یک فضای مجازی در اختیار شهروندان و خمینی شهری های مقیم سراسر دنیا است که نقش بسزایی در ترسیم چهره صحیحی از شهر و شهروندان و اطلاع رسانی و همدلی خمینی شهر یها بازی می کند پس دل به همکاری ویاری همگان به ویژه نسل جوان وتحصیل کرده بسته ایم  .