به ما می گفتند این خمینی شهر کجاست که این همه علاقه مند به نجوم را در خود جای داده است؟!

ارسال در در شهر

ستاره شناسی در سال های اخیر نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده و در هر شهری خانه نجومی و رصد خانه ای راه افتاده است. این دست فعالیت ها در شهر ما نیز از چند سال پیش راه اندازی شد و چند گروه نجومی شروع به فعالیت کردند و از چند ماه پیش همه این گروه ها ترجیح دادند که با اتحاد با یکدیگر یک گروه منسجم داشته باشند. خانه نجوم واقع در خانه مجیر، حاصل جمع نجومی های شهر شد که زیر نظر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری شروع به فعالیت کردند. برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این گروه با سرپرست خانه نجوم گفتگویی ترتیب دادیم.    

قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود
سرپرست خانه نجوم در رابطه با چگونگی تشکیل این کانون می گوید: قبل از این که خانه نجوم تشکیل شود، 3 تا 4 گروه به طور مستقل و هر کدام زیر نظر یک مجموعه کار می کردند مثلا گروه همایون در فرهنگسرای بعثت و انجمن نجوم مهر در پژوهش سرای دانش آموزی فعال بودند اما با توجه به اینکه تجربه نشان داده بود انجمن نجوم های برخی از شهر ها مانند اصفهان و نجف آباد که زیر نظر شهرداری هستند بسیار موفق پیش می روند، ما هم تصمیم گرفتیم برای داشتن یک خانه نجوم منسجم و قوی تحت حمایت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری درآییم مخصوصا که بر اساس بند 10 اهداف 14 گانه ای که رییس سازمان در شماره 113 فرصت آنها را  از جمله وظایف سازمان برشمردند، ترویج روحیه علمی و پژوهشی در دستور کار این سازمان است.

اهم فعالیت های خانه نجوم
خانم پیمانی با اشاره به این که بیشتر از 5ماه از  تاسیس این کانون نمی گذرد، مهم ترین برنامه ها و اهداف این انجمن را ترویج علم نجوم، برگزاری رصد های عمومی و دوره های آموزشی از طریق سمینارها و جلسات آموزشی بر شمرد و در خصوص فعالیت هایشان در این مدت گفت: دو رصد عمومی در پارک دستگرد، یک رصد در پارک پیروزی، اداره کردن غرفه شهرداری در نمایشگاه کودک و نوجوان، همکاری با نشریات شهر به صورت ارسال مقاله برای هر چه بهتر آشنا شدن مردم و مسئولین با این رشته از علم، برگزاری جلسات تخصصی و دوره های آموزشی از مهم ترین اقدامات انجام شده در این مدت بوده است.
وی در خصوص کلاس هایی که در خانه نجوم برگزار می شود، گفت: کلاس های آموزشی ما به صورت دوره ای برگزار می شود و هر دوره ای شامل 4 بخش: نجوم مقدماتی، پیشرفته، کیهان شناسی و نجوم رصدی می باشد. پیمانی افزود: عکاسی نجومی نیز در پایان دوره ها به صورت داوطلبانه برای ثبت نام کنندگان تشکیل خواهد شد. هر بخش شامل 12 جلسه است که برای همه گروه های سنی شامل کودکی، نوجوانی و بزرگسالی به طور جداگانه برگزار می گردد.
وی همچنین اعلام آمادگی کرد تا با ارگان ها و نهادهایی که تمایل دارند در مراسم شان از برنامه های نجومی استفاده کنند، همکاری نماید.

فقط گیرِ 5 میلیون تومان هستیم!
وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین انتظارات شما از شهرداری چیست گفت؟ مکان و تجهیزات از مهم ترین نیاز های خانه نجوم است. ما در خانه مجیر  فقط یک اتاق داریم که مکان مناسبی برای آموزش نیست و مجبوریم کلاس هایمان را  در هلال احمر برگزار کنیم. نداشتن تجهیزاتی مثل تلسکوپ، دوربین دوچشمی، آزمایشگاه فیزیک، کتابخانه تخصصی و سایر امکانات آموزشی از مهم ترین مشکلات ما است. پیمانی ادامه داد: این در شرایطی است که شهرهای دیگر که هم سطح خمینی شهر  اند نظیر نجف آباد، شاهین شهر، شهررضا هر کدام مجهز به بیش از دو تلسکوپ، آزمایشگاه و سایر امکانات هستند. سرپرست خانه نجوم افزود: نیاز است شهرداری در سال جدید بودجه مشخصی برای خانه نجوم اختصاص دهد. مبلغی که سازمان باید برای ما در نظر بگیرد کمتر از 5 میلیون تومان است و این در حالی است که این مبلغ ناچیز یک سرمایه گذاری بزرگ برای شهر محسوب می شود چراکه چند نسل می توانند از آن استفاده نمایند.

برای علاقه مندان به نجوم کم نگذاشته ایم
سرپرست خانه نجوم در رابطه با کیفیت کلاس های آموزشی می گوید: استادان ما در حد و اندازه استادان استانی هستند و ما در کلاس هایمان با وجود همه کمبودها برای علاقه مندان به نجوم کم نمی گذاریم تا آنجا که امکانات مورد نیاز را اگر شده با هزینه شخصی کرایه می کنیم وکلاس های ما علی رغم تمام کمبودها در سطح بقیه شهرستان ها است.
سرپرست خانه نجوم با اشاره به اینکه مسئولان شهر با کمک به خانه نجوم به پیشرفت علمی شهر کمک کرده اند، گفت: مثلا با توجه به این که خمینی شهر یک شهر مذهبی است و رویت هلال ماه یک نیاز مبرم به حساب می آید، امام جمعه شهر می تواند با گرفتن بودجه های مشخص از نهادهای ذیر بط به ارتقای خانه نجوم کمک نماید.

خمینی شهر کجاست؟
خانم پیمانی در گفت وگو با خبر نگار فرصت برخی از مهم ترین رتبه های کسب شده توسط بچه های نجوم را این گونه برمی شمرد: کسب رتبه اول، دوم و سوم کشوری در مقطع دبیرستان توسط دانش آموزان دختر در رشته رصد با تلسکوپ،
رتبه دوم استانی در رشته دوربین دو چشمی پسران و رتبه سوم استانی در رشته وبلاگ نویسی. وی در ادامه صحبت هایش به یک خاطره زیبا و قابل توجه از حضور در یک مسابقه اشاره می کند و می گوید: سال گذشته بچه های ما در مسابقاتی که در اصفهان برگزار شد، خوش درخشیدند و همین باعث جلب توجه دیگر شرکت کنندگان به بچه های ما شد به گونه ای که همه می پرسیدند: این خمینی شهر کجاست که این همه علاقه مند به نجوم را در خود جای داده است؟!

رصد بهترین لحظه عمرم بود
خانم پیمانی در ادامه به تشریح برنامه هایی که تا کنون توسط این مرکز انجام شده، می پردازد و می گوید: دو سال قبل یک برنامه رصد در خانه سالمندان صادقیه برگزار نمودیم، برخوردهای سالمندانی که با ویلچیر به محوطه آمده بودند واقعا دیدنی بود. بسیاری از آنها پس از رویت ماه اشک می ریختند. مسئول کتابخانه صادقیه که خود نیز یکی از سالمندان بود، پس از رصد در حالی که اشک می ریخت گفت: این لحظه بهترین لحظه عمرم بود.  سرپرست خانه نجوم  می گوید: جالب است بدانید آن رصد تنها برنامه رصدی بوده که در این مرکز برگزارشده است.

چه باقیات و صالحاتی بهتر از رشد جوانان شهر ؟
سرپرست خانه نجوم می افزاید: چه چیزی بهتر از این که جوانان شهر اوقات فراغت خود را در جاهایی مانند خانه نجوم در راه فراگیری علم بگذرانند و با رشد علمی، فکری و فرهنگی برای خودشان و شهرشان مایه افتخار باشند. وی با بیان این مطلب خطاب به خیرین شهر می گوید: چه باقیات و صالحاتی بهتر از سرمایه گذاری در جاهایی نظیر خانه نجوم برای رشد فرزندان شهر.

کلام پایانی برای مسئولان و کسانی که می پرسند چرا نجوم؟
وی در پایان می گوید: ما در بین مراجعه کنند گان خود از بچه 4 ساله تا مرد 40 ساله و از تمامی اقشار جامعه از کارگر و کارمند و فقیر و غنی و کم سواد و تحصیل کرده داریم. خانم پیمانی می افزاید: مسئولان قبلی شهرداری و سازمان رفاهی تفریحی به ما قول هایی دادند و امیدواریم مسئولان در سال جدید خانه نجوم را از حمایت های مالی خود برای خدمت رسانی به مردم یاری نمایند به ویژه این که استقبال در تابستان بیشتر می شود و با این وجود ما تا کنون هیچ گونه امکاناتی دریافت نکرده ایم. وی در پاسخ به کسانی که می پرسند نجوم چه فایده ای دارد، می گوید: به جرات می توانم بگویم کسانی که با این علم آشنا می شوند به دلیل معرفت و شناختی که نسبت به جهان اطرافشان پیدا می کنند کمتر به سراغ گناه می روند.