افشاگری حاج آقا جمال صهری در مورد شهادت آیت الله درچه ای

ارسال در در شهر

این بخشی از خطابه کوبنده آیت اله حاج آقا جمال صهری است که در مجلس ختم مرحوم حاج میرزا علی آقا شیرازی ایراد شد. صهری در این خطابه و در حضور علما و مراجع تقلید، به موضوعاتی از قبیل ضرورت زنده نگهداشتن یاد بزرگان و نحوه شهادت آیت الله سیدمحمدباقر درچه ای می پردازد که با توجه به اهمیت این خطابه، در ذیل به بخش هایی از آن خواهیم پرداخت. این خطیب مشهور، در هجدهم دیماه سال 1334 ه.ش در مجلس ختم مرحوم حاج میرزا علی آقا شیرازی سخنرانی ای ایراد کرده و ضمن انتقاد از گمنام ماندن زندگانی مشاهیر و کم کاری های صورت گرفته می گوید: "چرا ساكتید؟ چرا آرام نشستهاید؟ بپاخیزید. شاگردان علّامه مانند مرحوم شیرازی ـ صاحب این جلسه ـ یكی پس از دیگری از دنیا میروند و آن همه فضایل و آن همه مناقب ناگفته میماند. چرا زندگی و مرگ مردی كه یك روز همنوا با شیخ شهید (فضل الله نوری) در مقابل بیگانگان و رضاخان میرپنج با شهامت ایستاد و یك روز هم تن به ذلت نداد و تسلیم هیچ كس به غیراز خدا نشد چنین مغفول مانده است."
وی در ادامه سخنانش به موضوع شهادت علّامه درچهای اشاره كرد و گفت:  "دیدید در پایان هم به طور مرموز و یك روز (شایع كردند) كه در حمام خفه شده یا سكته كرده است. مثل این كه ایادی حكومت (مأموران و عوامل قتل) با ملك الموت عزراییل هماهنگی كرده بودند كه ساعتی قبل از فوت ایشان در درچه قدم میزدند و بر اوضاع نظارت میكردند و همه چیز را زیر نظر داشتند. اطبای دولتی هم راه سه ساعته یا چهار ساعته را، در عرض ده دقیقه طی كرده و در محل حاضر شده بودند و مانند پزشكانی كه دور بدن مطهر حضرت رضا ـ علیه السلام ـ و حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السلام ـ تجمع و شهادت آن دو را مرگ طبیعی جلوه دادند، با كمال وقاحت نظر دادند و شایع كردند كه علّامه به مرگ طبیعی از دنیا رفته است! و مگر میشود شهادت را و خون را پوشیده نگه داشت كه زهی خیال باطل و فكر خام!"
صهری ادامه می دهد: "چرا باید مرگ استاد الفقها، استاد المراجع، استاد المجتهدین، استاد الاساتید، استاد الحریه و بنده مخلص خدا ـ مبهم بماند؟! چرا بر سر درب تكیه متعلق به ایشان در لسان الارض (تخت فولاد) نوشته نشده است كه: این جا مزار شهید فضیلت علامه فقیه "سید محمّد باقر درچهای" است؟ چرا دست نوشتههای او كه محصول تلاش و زحمت یك عمر مطالعه و اندیشه ایشان است تكثیر نمیشود؟(1)"
اشاره: آیت اله صهری ازمشاهیر خمینی شهر است که در زمان خود از خطیبان بزرگ کشور به حساب می آمد و در سراسر کشور به ایراد سخنرانی می پرداخت. وی شاعر و فعال اجتماعی نیز بود. در سایت فرصت آنلاین در قسمت مطالب دسته بندی شده دربخش مشاهیر با وی بیشتر آشنا شوید.
(1) منبع: دست نوشته های سید تقی درچهای به نقل از سایت اندیشه قم