تاریخچه اولین مدرسه علمیه خواهران در سطح خمینی شهر

ارسال در در شهر

مدرسه علمیه الزهراء(مکتب الزهراء«سلام الله علیها» )
یکی از آثار به جا مانده شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی که در سال 56 به دست ایشان افتتاح گردید این مکان مقدس می باشد. که فعالیت های خود را به صورت فرهنگی ،آموزشی،پژوهشی در زمینه های روخوانی ،روانخوانی،تجوید،تفسیر و اخلاق در سطح شهرستان خمینی شهر آغاز کرد و از سال 76 با مصوب مرکز مدیریت خواهران قم توانست موفق به کسب مدرک سطح2(کارشناسی) برای طلاب خود بگردد و در حال حاضر با گذشت چند دهه توانسته 210 نفر فارغ التحصیل و 1000نفر دانش پژوه قرآنی ، احکامی و اخلاقی تحت پوشش 45 کلاس در سطح شهرستان ادامه به کار دهد.

واحد فرهنگی مدرسه علمیه الزهراء«سلام الله علیها»
یکی از قسمت های فعال مدرسه می باشد که در سال های اخیر حائز رتبه های ذیل گردیده است :
1. کسب رتبه دوم در نیمسال دوم 91-90 در کلیه فعالیتهای فرهنگی در استان اصفهان
2. کسب رتبه اول در نیمسال اول  92-91 در کلیه فعالیتهای فرهنگی در استان اصفهان
3.کسب رتبه اول در نیمسال دوم  92-91 در کلیه فعالیتهای فرهنگی در استان اصفهان
4.کسب رتبه اول در نیمسال اول  93-92 در کلیه فعالیتهای فرهنگی در استان اصفهان
فعالیت های فرهنگی مدرسه:
برگزاری جلسات و نشست ها
 جلسات و نشست ها به دو صورت اختصاصی هر پایه و عمومی کلیه پایه ها برگزار می شود . این جلسات با موضوعات ؛ اخلاقی ، اعتقادی ، سیاسی ، بهداشتی ، احکامی ، مشاوره ای ، نهج البلاغه ، تفسیر قرآن و.... برگزار می گردد.
فعالیت های قرآنی
 فعالیت های قرآنی این مدرسه در قالب برگزاری کلاس های روخوانی ، روانخوانی ، تجوید – تدبر ، ترجمه و مفاهیم ، تفسیر ، حفظ و.... می باشد . مسابقات قرآنی ؛ قرائت ، تفسیر ، حفظ می باشد.
فعالیت های تبلیغی
فعالیت های تبلیغی انجام گرفته ویژه طلاب پایه های سوم ، چهارم و فارغ التحصیلان مدرسه می باشد که در سه مرحله انجام می گردد : 1- تشکیل پرونده برای مبلغ 2- آموزش :که شامل برگزاری جلسات اخلاق ، احکام ، تفسیر ، مشاوره و... به صورت مستمر و برگزاری دوره های متعدد و متناسب با نیاز مبلغ و زمان برگزاری دوره می باشد. 3- اعزام؛ که پس از آمادگی کامل جهت تبلیغ از طرف مدرسه به اماکن مختلف مانند دانشگاه ها ، مدارس ، مساجد و محافل عمومی و... اعزام می شود .
بسیج
پایگاه بسیج مطهره زیر نظر حوزه ضمن عضویت طلاب در پایگاه بسیج جهت بزرگداشت مناسبت های انقلابی ، اسلامی با واحد فرهنگی همکاری می نماید.
اردوهای متعدد ؛ تفریحی ، زیارتی ، مثل اردوی قم و جمکران ، راهیان نور ، مشهد مقدس ، گلستان شهداء و.... برگزار می نماید.
بزرگداشت مناسبت ها
 برگزاری جشن ها به مناسبت اعیاد همراه با اجرای برنامه های شاد اعم از نمایش ، سرود ، تواشیح ، مسابقه ، مداحی ، سخنرانی و... پذیرایی برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت وفیات همراه مرثیه سرایی ، سخنرانی و پذیرایی


برگزاری اردوهای متعدد
مانند عمره طلاب ، کربلا ، مشهد مقدس ، قم و جمکران ، مناطق جنگی ، گلستان شهداء اصفهان ، تخت فولاد ، اماکن تفریحی ، امامزاده ها و...
خدمات عام المنفعه
 اعطای وام قرض الحسنه بدون کارمزد به طلاب نیازمند ، اعطای کمک های نقدی و غیر نقدی به افراد نیازمند مانند تهیه سیسمونی و جهیزیه برای نیازمندان- تهیه افطاری و مواد خوراکی در مناسبت های مختلف برای افراد نیازمند - دیدار از خانه سالمندان-  کودکان بی سرپرست ، آسایشگاه جانبازان -  معلولان ذهنی ، حرکتی و...
واحد مشاوره
 امکان انجام مشاوره به صورت رایگان و خصوصی برای طلاب و برگزاری مشاوره گروهی – جلسات اولیاء و مربیان
مسابقات
 مسابقات اجرایی به سه دسته تقسیم می شود :1. مسابقات رسیده از مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران 2. مسابقات از سایر ارگان ها 3. مسابقات داخلی مدرسه همراه با اهداء جوایز ارزنده
امکانات واحد فرهنگی
استفاده از کتابخانه و بانکcd دفتر فرهنگی ، اینترنت ، سامانه پیام کوتاه ، آموزش وبلاگ نویسی
موسسه فرهنگی هنری ریحانه النبی
این موسسه با همکاری فارغ التحصیلان مدرسه وزیر نظر فرهنگی اقدام به برگزاری کلاس های هنری مثل آشپزی ، شیرینی پذیری ، گل سازی ، چرم دوزی ، بافتنی ، خیاطی و... کلاس های قرآنی ؛ تفسیر، حفظ، احکام ، تدبر و... کلاس های ویژه نونهالان و خردسالان ، کلاس مداحی ویژه طلاب و... نموده است.
برگزاری دوره های مختلف
1) جهت آشنایی بیشتر با ائمه «علیهم السلام» مانند دوره مهدویت ، فاطمه شناسی و... 2)دشمن شناسی و آشنایی با ولایت فقیه 3) دوره های تبلیغی اعم از آشنایی با فن خطابه و مهارت سخن وری و آشنا نمودن مبلغین با مسائل روز
سایر فعالیت های فرهنگی
1) اجرای برنامه های دسته جمعی مثل صبحانه دسته جمعی ،ناهار وحدت ، آش رشته ، ناهار نذری و... 2)نماز جماعت 3) اجرای برنامه صبحگاه 4) برگزاری دعای روز عرفه ، اعمال داوود و... 5) اهداء جوائز به فعالان فرهنگی 6) نصب پانل های مختلف مثل ؛ امربهمعروف و نهی از منکر ، شهداء ، امام زمان ، بسیج ، بهداشت ، مشاوره 7) تشکیل شورای طلاب و تقسیم مسئولیت در بین آنها 8) تشکیل شورای امربه معروف و نهی از منکر 9) تشکیل کلاس تربیت بدنی و ورزش برای کلیه پایه ها 10) برپایی اردوی طلیعه حضور ویژه طلاب ورودی 11) برگزاری جشن دانش آموختگی ویژه طلاب پایه پنجم (فارغ التحصیلان)
واحد پژوهش مدرسه علمیه الزهراء«سلام الله علیها»
دفتر پژوهش این مدرسه از سال 78 فعالیت های رسمی خود را در زمینه برنامه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم ادامه داده و تا کنون موفقیت های چشمگیری از جمله در سال 88 موفق به کسب رتبه دوم در سراسر کشور گریده و در سال 86 حائز رتبه سوم ودر  نیمسال اول سال تحصیلی91-90 موفق به کسب رتبه اول بین کلیه مدارس استان اصفهان گردیده که فعالیت های پژوهشی این مدرسه در قالب دفتر دفتر پژوهش و کانون پژوهش صورت می پذیرد . که لازم به ذکر است به علت موفقیت های پژوهشی این مکان در سال 88 امتیاز برپایی کانون با نام کانون پژوهشی مدرسه علمیه الزهراء«س» در سطح استان اصفهان به این مدرسه اعطاء گردید.


فعالیت های واحد پژوهشی به شرح ذیل می باشد:
دوره های آموزشی مرتبط با پژوهش
دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت به صورت حضوری و غیر حضوری برای کلیه ی پایه ها با عناوین :آشنایی با تحقیق ، مهارت های پایان نامه نویسی ، روش نویسندگی و... زیر نظر اساتید مجرب برگزار می گردد.
کلاس ها و کارگاه های فوق برنامه
 شیوه اجراء کلاس ها و کارگاه ها همچون دوره های آموزشی حضوری به صورت کارگاهی و کلاسی برای کلیه طلاب در قالب روش تدریس ، آموزش رایانه ، آموزش نرم افزارهای علوم اسلامی برگزار می گردد.
ارتباطات پژوهشی و علمی برقرار شده با فارغ التحصیلان ، اساتید و پژوهشگران
هدف از اجرای این برنامه ارتباط با اساتید ، پژوهشگران و.... که جهت معرفی به عنوان استاد راهنما ، داور واساتید  پژوهشی و آموزشی – علمی  و دعوت به جلسه برای طلاب و فارغ التحصیلان انجام می گردد.
تعاملات پژوهشی با مراکز و موسسات علمی پژوهشی
واحد پژوهشی این مدرسه برای پیشبرد اهداف پژوهشی سعی نموده که با مراکز موسسات علمی از جمله بصیر رایانه ، بنیاد حضرت مهدی موعود ، مرکز مطالعاتی زنان ، پژوهشکده امام علی(ع) و... ارتباط و تعامل می نماید.
مشاوره های پژوهشی ارائه شده به طلاب
 مشاوره های علمی در زمینه های متعدد در ساعات مشخص توسط کارشناسان مجرب صورت می پذیرد .
دستاوردهای پژوهشی
در قالب طرح های پژوهشی ، جزوات و بروشورهایی با عناوین رد پای عشق ، پدیده جهانی شدن ، مهدی یاوری  مهدی باوری و تربیت جوانان می باشد .
آثار ارائه شده به فراخوان ها ، جشنواره ها ، همایش ها
واحد پژوهش دستاوردها و تحقیقات و مقالات طلاب را به جشنواره ها و همایش ها و فراخوان ها که از قبیل جشنواره علامه حلی و بانوی کرامت می باشد ارسال که این آثار توانسته امتیازات و رتبه هایی در سطح استان کسب نماید.
بازدیدها و دیدارهای علمی پژوهشی
بازدید ازکتابخانه الغدیر ، شهرداری ، بعثت ، اهل البیت و دیدار از نویسندگان ، ویژه طلاب ، فارغ التحصیلان در حال تحقیق پایانی انجام می گیرد.
نشست ها ، میزگردها
این برنامه ها شامل: آسیب شناسی پژوهش های حوزوی ، شیوه های تحقیق موضوعی در نهج البلاغه ، بررسی چالش های تحقیقات پایانی و پژوهش های درسی با حضور اساتید روش تحقیق صورت می گیرد.
مسابقات علمی
اجرای مسابقات داخلی که به صورت خلاصه نویسی کتب صورت می گیرد از قبیل خلاصه نویسی از کتاب  مبارزه با پوچی ها ، زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و... می باشد و مسابقات رشد از طرف مرکز مدیریت که قریب به 9 گروه با عنوان سبک زندگی اسلامی آغاز و کار خود را به اتمام رساندند.
سیرهای مطالعاتی
 این سیرها در زمینه پاسخگویی به نیازهای پژوهشی مانند سیر مطالعاتی شهید مطهری و موضوعات مهدویت برای پایه های سوم ، چهارم ، پنجم و... اجرا می گردد.
برپایی نمایشگاه آثار و دستاوردهای علمی- پژوهشی
نمایشگاه آثار با درنظر گرفتن مناسبت ها(هفته پژوهش ، هفته کتاب و کتابخوانی) با همکاری و تعامل واحد فرهنگی برپا می گردد.
گروه های تحقیقاتی آزاد
زمینه فعالیت گروه های تحقیقاتی مدرسه تحت عناوین اجتماعی ، تربیتی ،اعتقادی  که به صورت مقاله نویسی ، طرح پژوهشی و... انجام می گیرد.
نیازهای پژوهشی شناسایی شده طلاب واحد حوزوی
واحد پژوهشی حوزه ، مهمترین نیازهای پژوهشی طلاب اعم از: منبع شناسی ، نویسندگی ، ویرایش و ویراستاری ، نقد کتاب، مهارت های پایان نامه نویسی ، شیوه نامه تدوین تحیقق پایانی و... را به صورت کارگاه ، کلاس ، نشست و دوره های کوتاه مدت و بلند مدت برگزار می نماید.
برگزاری جلسات دفاعیه
یکی از عمده ترین فعالیت های دفترپژوهش اجرای جلسات دفاعیه که تا کنون قریب به 130جلسه با هماهنگی اساتید داورانجام پذیرفته که بسیاری از فارغ التحصیلان با رتبه برتر موفق به دفاع گردیده اند.
تجهیز کتابخانه مدرسه
که در حال حاضر تعداد5000 جلد کتاب با موضوعات: اعتقادی ، اخلاقی ، اجتماعی ، تفسیری ، قرآنی ، تربیتی ، حدیثی تهیه و در اختیار طلاب و فارغ التحصیلان قرار گرفته است.
امکانات واحد پژوهشی
مجهز بودن به دفاتری که  بیش از 100 موضوع و منبع معرفی می نماید . و همچنین دارا بودن اینترنت و بانک cdهای آموزشی ، اعتقادی ، اخلاقی و اجتماعی می باشد.
سایر فعالیت ها
1. برنامه ریزی و سازماندهی واجراء برنامه های کانون پژوهشی مدرسه
2. مهارت افزایی طلاب در ساعات پژوهشی
3.فضاسازی مدرسه ، طرح و ایده های نوآوری ، خلاقیت توسط طلاب ویژه برنامه های خاص
4.جذب و شناسایی نیروهای مستعد
5. آشنایی طلاب با نرم افزارهای علوم اسلامی
6. تقدیر و تشکر با اهداء جوائز ، لوح تقدیر و.... ویژه اساتید راهنما ، اساتید پژوهش ، فعالین پژوهشی
7. درخشش آثار علمی طلاب در زمینه های متعددی که خود انگیزه را  برای اهداف پژوهشی و تشویق طلاب به امر پژوهشی ایجاد نمود .
8. پی گیری و تلاش های مستمر جهت یاری رساندن به گروه های مسابقه رشد
فعالیت های آموزشی مدرسه :
هرسال این حوزه با پذیرش تعدادی از خواهران با مدرک دیپلم، پایه اول را تشکیل می دهد.
در حال حاضر تعداد 180 طلبه مشغول به تحصیل هستند که شامل 5 کلاس حضوری و تمام وقت و 3 کلاس پاره وقت می باشند . و تعداد 210 نفر فارغ التحصیل داشته که تعدادی از آنان به عنوان استاد در همین حوزه و حوزه های دیگر شهرستان مشغول به تدریس هستند و گروهی از آنان و ارگان های مختلف مانند آموزش و پرورش ، دانشگاه ، بسیج، سپاه ، ثامن الائمه ، دارالقرآن ها و سایر کانون های فرهنگی و پژوهشی مشغول به کار می باشند و تعدادی از آنان نیز به عنوان مبلّغ در سطح شهر در مجامع عمومی و مدارس شهرستان در مقطع دبستان ، راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه ها مشغول به تبلیغ دین می باشند و تعدادی از آنان نیز در مدارس دخترانه شهرستان به عنوان مشاوره مذهبی و امام جماعت نیز فعالیت دارند .
این مدرسه از نظر آموزشی بسیار فعال است که بحمدالله سال گذشته معاون آموزش آن به عنوان یکی از بهترین معاونین آموزش استان اصفهان به عنوان تشویقی به عمره مفرده مشرف گردیدند.
در قسمت آموزش طلاب 190 واحد درسی را گذرانده و بعد از 5 سال مدرک لیسانس (سطح2) از طرف آموزش عالی دریافت می نمایندکه مدرک آنان با مدرک لیسانس دانشگاه تفاوتی ندارد و از اعتبار یکسان برخوردار است . ودر پایان دوره می توانند در فعالیت های مذکور شرکت نمایند یا به عنوان محقق و پژوهشگر در جامعه فعالیت و پیرامون مشکلات و معضلات جامعه تحقیق و بررسی لازم را داشته باشند. البته خواهران علاقه مند به ادامه تحصیل می توانند بعد از دریافت مدرک لیسانس (سطح2) خود از حوزه های علمیه به دو صورت در مقطع کارشناسی ارشد اقدام نمایند یا از طریق حوزه ها در 12 رشته از قبیل کلام ، فلسفه ، فقه و اصول ، تفسیر و علوم قرآن ، تاریخ و... ادامه دهند و یا از طریق دانشگاه ها در رشته های علوم انسانی موفق به گرفتن کارشناسی ارشد خود گردند.
 سایر فعالیت های آموزشی
1. تشکیل پرونده های آموزشی برای اساتید
2.تشکیل جلسات اساتید
3.تشکیل جلسات توجیهی برای طلاب
4. برگزاری مسابقات ویژه اساتید
5. تهیه فرم های آموزشی به صورت رایانه ای
6.عمل به بخشنامه های آموزشی مرکز و انجام به موقع آنها
7. طراحی فرم های داخلی برای سهولت کارهای آموزشی به صورت رایانه ای
8. تهیه و تنظیم دفاتر امتحانی سالانه جهت وارد کردن نمرات و معدل گیری
9.نظارت بر تصحیح اوراق امتحانات داخلی و امتحانات مرکز توسط اساتید و انجام امورات مربوطه
10. تشویق اساتید
11. برگزاری جشن معلمین به مناسبت روز معلم و تشویق آنها و تقدیم هدیه به اساتید
12. تشویق طلاب برتر و دادن هدیه به آنها
13. برنامه ریزی دروس در ابتدای هر ترم و مشخص کردن استاد مربوطه
14. تایپ امتحانات داخلی