چگونه بدون صرف هزینه های کلان به تفرجگاه های شهر بیفزاییم؟

ارسال در در شهر

تراکم بالای جمعیت در شهرستان، مساحت کم، خشکسالی و منابع درآمدی محدود شهرداری دست به دست هم داده اند تا فضاهای سبز و پارک ها پاسخگوی نیازهای امروز شهروندان نباشند و شهرداری و شورا با تقاضاهای مکرر مردم برای افزایش پارک ها و بوستان ها روبرو شوند.گرچه ظرف چند سال اخیر گام های بلندی در جهت پاسخگویی به مطالبات مردم برداشته شده و در گوشه و کنار شهر مکان هایی برای گذران اوقات فراغت آنها آماده شده است اما باید توجه کرد که این امکانات نه تنها پاسخگوی مراجعات مردم نیست بلکه زیرساخت های آنها به دلیل بهره وری بیش از ظرفیت، در معرض تخریب می باشد. به علاوه حضور متراکم مردم در پارک های سطح شهر عواقب فرهنگی و اجتماعی خاص خود را هم به دنبال داشته و دارد.
توجه به واقعیت های بیان شده سبب می شود که به دنبال چاره اندیشی برای رفع معضل مردم برای گذران اوقات فراغت و تمایلشان به حضور در فضاهای سبز و طبیعی باشیم. این راه حل ها باید به گونه ای باشد که علی رغم اینکه نیاز مردم را برطرف می کند به صرف بودجه های کلان احتیاج  نداشته باشد و تحولی نیز در فرهنگ گذران اوقات فراغت به وجود آورد. به این معنی که حضور در این فضاها برای مردم با سلامت روح و جسم همراه باشد.  
برای تحقق این هدف باید به دنبال فضاهایی باشیم که مشخصات ذکر شده را دارا باشد. خوشبختانه خمینی شهر از نظر جغرافیایی دارای قلل و ارتفاعاتی است که چشمه ها و دره های متعددی در آنها واقع شده و همین قابلیت ها می تواند به عنوان یک هدیه خدادادی مورد توجه قرار گیرد و با یک سازماندهی و هزینه بسیار جزیی برای استفاده عموم آماده شده و به شهروندان معرفی گردد.


منطقه لادر، لاوه و خرم دره و هورمورده از مناطق مناسب برای این منظور هستند.


چشمه لادر به دلیل فعالیت های چندین ساله شهرداری در این منطقه، اکنون به تفرجگاهی مورد استقبال نه تنها شهروندان بلکه اهالی استان تبدیل شده است و با رفع نقایص موجود از جمله روشنایی، فضای سبز و محوطه سازی می تواند پذیرای تعداد زیادی از مردم باشد.


منطقه لاوه به یمن جاده کمربندی خمینی شهر- شاهین شهر اکنون مسیر مناسبی پیدا کرده و تنها کافی است راه مستقیمی هر چند خاکی از کمربندی به ورودی لاوه احداث شود و یک تابلو ابتدای آن نصب گردد که علاقه مندان، محل را به راحتی بیابند.


در منطقه خرم دره که راه ورودی آن از کنار کارگاه شن و ماسه است، تنها لازم است تابلو و محلی برای پارکینگ ماشین ها احداث گردد و مسیر دستیابی به دره هم مناسب تر شود.


بی شک این سه منطقه به اضافه منطقه هورموده و در صورت تعامل با دانشگاه صنعتی، چشمه های "غم بر" و "حسن و حسین" همراه با فرهنگ سازی و تبلیغ می تواند باری از دوش شورای اسلامی شهر و شهرداری در مورد احداث تفرجگاه های جدید بردارد و به سلامت روحی و جسمی مردم هم کمک شایانی بکند.