گفتگو با 4 تن از اعضای شورای چهارم -1

ارسال در در شهر

اعضای شورای چهارم از همان روزهای بعد از انتخابات کمر همت بستند و کار خود را آغاز كردند. گفتگو با اقشار مختلف مردم، دیدار با مسوولان، بازدید از پروژه های شهر، شرکت در جلساتی که جوانان به شکل خودجوش برگزار می کنند و... از جمله اقدامات 13 عضو شوراي چهارم بود به گونه ای که الان با وجودی که شورای چهارم هنوز کارش را به طور رسمی آغاز نکرده اما تعداد زیادی از همشهریان اعضای شورا را می شناسند و از نزدیک با نقطه نظرات آن ها آشنا شده اند.
اما اعضاي شورا علاوه بر استفاده از خرد جمعي براي تصميم گيري در مورد مسائل شهر، هر كدام نيز داراي علائق، ديدگاهها و انگيزه هاي ورود به شورا هستند و هر يك از زاويه نگاه خود، برخي مسائل را اولويت شهر مي دانند.
فرصت مدتي پس از اعلام نتايج انتخابات شوراي شهر، به تدريج با تمامي منتخبين دوره چهارم تماس گرفت تا ضمن حضور در دفتر نشريه و آشنايي با روند كار فرصت و فرصت آنلاین در اين سالها، مردم را از ديدگاههاي خود و برنامه هاي شوراي چهارم آگاه كنند. در اين زمينه خبرنگار فرصت 6 سئوال مشترک به قرار زیر از اعضا پرسید که در این شماره پاسخ های 4 نفر از اعضا را به طور جداگانه می خوانید. گفتنی است به دليل حجم اشتغالات كاري اعضاي شورا، امكان گفتگو با همه اعضاء براي اين شماره ميسر نشد و گفتگو با ديگر اعضا را در شماره آتي خواهيد خواند.
سئوالات از اين قرار بود:
مهم ترین انگیزه تان برای ورود به عرصه انتخابات شورا چه بود؟ / 5 اولویتی که باید در دستور کار شورای چهارم قرار بگیرد را چه مي دانيد؟ / برای حل معضل درآمد شهرداری چه بايد كرد؟ / نظرتان در رابطه با سند چشم انداز 1404 خمینی شهر چیست؟ / مهم ترین ملاک هایتان برای انتخاب شهردار / به مردم قول می دهید در پایان دوره چهارم با کدامیک از معضلات فعلی دست به گریبان نباشند؟
و اما پاسخ هاي اين 4 عضو شوراي شهر.

 


فتح اله کیانی: شهرداری جایی نیست که کسی از روی صندلی دانشگاه بلند شود و بیاید پشت میز آن بنشیند بلکه باید حتما در این زمینه کار کرده باشد
منتخب مردم براي شوراي چهارم در تبيين مهم ترين انگيزه هاي خود براي ورود به عرصه شورا گفت: بنده بیش از 31 سال تجربه مدیریت شهری دارم و 25 سال بدون وقفه در شهرهای دور و نزدیک استان شهردار بوده ام و همچنین 2 دوره عضو شورای شهر خمینی شهر بوده ام و حالا که بازنشسته شده ام با توصیه دوستان وارد صحنه شدم تا از این اندوخته 30 ساله برای پیشرفت و توسعه شهر بهره بگیرم.
آقاي كياني افزود: در دوره های اول و دوم شورا که بنده عضو آن بودم، جرقه هایی زده شد و پروژه هایی در زمینه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و... آغاز شد و من امیدوارم اعضای شورای چهارم با همکاری هم بتوانیم گام هایی در این جهت برداریم. من با همین انگیزه به میدان آمدم و مردم بزرگوار هم اقبال نشان دادند و مجددا به بنده اطمینان کردند.

 

5 اولويت
اين عضو شوراي چهارم در خصوص 5 اولويتي كه بايد در دستور كار شورا قرار گيرد به خبرنگار فرصت گفت: به نظر من ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری از اولویت ها است و این چیزی است که همه اعضای شورا بر آن اتفاق نظر دارند.
وي ادامه داد: بعد از آن به نظر من باید برای تکمیل پروژه های عمرانی نیمه کاره که بعضی حتی بیش از 20 سال است که به حال خود رها شده اقدام کرد. تجربه من می گوید هر چه پروژه ای بیشتر زمان ببرد هزینه بیشتری خواهد برد به اضافه اینکه دیدگاه مردم را نیز نسبت به مسوولان منفی می کند. احیای بافت فرسوده شهر از ديگر اولويت هايي بود كه كياني بدان اشاره كرد. وي گفت: بعضی به بافت فرسوده به چشم یک کابوس نگاه می کنند و جرات ورود به آن را ندارند در صورتی که این خود می تواند برای شهرداری یک فرصت باشد و ایجاد درآمد نماید و تشویق مردم در این زمینه و جلب بخش خصوصی به این کار شتاب خواهد بخشید.
عضو شوراي شهر در ادامه گفت: از نظر من شهرداری ارگانی است که نیازمند نیروهایی متخصص و کارآمد است و در گام بعدی فکر می کنم ارتقای سطح علمی و تخصصی پرسنل بسیار حائز اهمیت است. وي در خصوص پنجمين اولويت كاري شوراي شهر هم به لزوم جلب مشارکت های مردمی برای پیشبرد طرح های عمرانی، فرهنگی، تفریحی و... اشاره كرد و افزود: همیشه یکی از دغدغه های من این بوده که چرا علی رغم اینکه بهترین سرمایه داران کشور خمینی شهر هستند ما نتوانسته ایم از آن ها در راه پیشرفت و توسعه شهر استفاده کنیم. ما حتی اتحادیه ها و کسبه صاحب نفوذی داریم که می توانند در اجرای پروژه ها کمک حال ما باشند و من اميدوارم با کمک مردم و ارکان ثلاثه شهر گامی در جهت توسعه برداریم.

 

درآمد پايدار
شهردار سابق شهرهاي استان در خصوص راهكار ايجاد درآمد پايدار براي شهرداري گفت: همانطور که گفتم جلب مشارکت های مردمی یکی از راهکارهاست. ما در شعاع 50 کیلومتری اصفهان هستیم و اجازه احداث کارخانه های بزرگ را نداریم اما می توانیم با احداث سایت های تولید برخی مواد غذایی هم درآمد ایجاد کنیم و هم اشتغال. یکی دیگر از اقدامات بسیار موثر در زمینه درآمد زایی، راه اندازی نمایشگاه سنگ است. ساخت باغ تالارها و هتل هایی در اطراف جاذبه های طبیعی خمینی شهر از جمله چشمه لادر را هم اقدامی موثر در این خصوص می دانم. آقاي كياني افزود: ما در دوره های اول و دوم قطعه زمینی را برای مشاغل مزاحم و نیمه مزاحم شهر در نظر گرفتیم اما از آن جا که نیاز به ارائه خدماتی از جانب شهرداری داشت، به حال خود رها شد که فکر می کنم ساماندهی این مرکز، هم به تولید کمک می کند و هم اشتغالزاست و هم سدمعبر را در شهر از بین می برد.

 

سند چشم انداز 1404
اين منتخب شوراي چهارم كه سابقه عضويت در 2 دوره شوراي شهر را هم در كارنامه دارد تنظیم سند چشم انداز 1404 را یکی از اقدامات خوب شورای سوم دانست که اگرچه می توانست بهتر و جامع تر باشد اما در اجرای پروژه ها خیلی خوب می توان از آن استفاده کرد. وي در همين زمينه تاكيد كرد: قرار شده آقای دکتر شجاعی به عنوان یکی از دست اندرکاران تهیه این سند طی جلساتی اعضای شورای چهارم را در جریان ریز این سند قرار دهد.

 

انتخاب شهردار
كياني درباره مهم ترين ملاك ها براي انتخاب شهردار گفت: طبق قانون یکی از وظایف عمده شورا انتخاب  شهردار است چرا که شهردار در واقع موتور محرکه شوراست. و همه اعضای شورا بالاتفاق معتقدند که شهردار خمینی شهر باید مجرّب، آزموده، متخصص و متعهد باشد. مدیری که به دور از توجه به گرایش های سیاسی انتخاب شود و حتما در حوزه های شهری کار کرده باشد. از آن جایی که مدیر یک شهرداری باید 400 کار متعدد انجام بدهد و همچنین خود ایجاد درآمد نماید با مدیران دیگر ادارات فرق می کند. آنچه که اعضای شورا روی آن اتفاق نظر دارند این است که شهردار باید شناخت کافی از شهر داشته باشد و برنامه هایش را پس از اطلاع از انتظارات شورا اعلام نماید. شهردار خمینی شهر باید 3 برنامه ارائه بدهد یکی اینکه برای ایجاد درآمد پایدار چه برنامه ای دارد؟ دوم اینکه چه دیدگاهی نسبت به پروژه های عمرانی دارد و سوم اینکه برای ارتقای کیفی عملکرد نیروهای شهرداری چه برنامه ای ارائه می دهد.
وي تصريح كرد: در هر صورت بنده شخصا به سوابق بسیار اهمیت می دهم و معتقدم شهرداری جایی نیست که کسی از روی صندلی دانشگاه بلند شود و بیاید پشت میز آن بنشیند بلکه باید حتما در این زمینه کار کرده باشد حال چه بومی باشد و چه غیر بومی چرا كه بنده سال ها به عنوان یک شهردار غیر بومی در شهرهای دیگر کار کرده ام و موفق بوده ام.

 

مهم ترين معضلات
اين منتخب مردم در پايان گفتگو با فرصت درباره مهم ترين معضلاتي كه اميد مي رود تا پايان كار شوراي چهارم حل شود گفت: بنده البته نظر شخصی خودم را اعلام می کنم، تلاش من این است که همان 5 اولویتی که اشاره کردم محقق بشود. اما آن چه به نظرم باید به آن توجه ویژه داشت ارتباط مستمر با مردم است. ارتباطی که هر ماه تکرار شود و اعضای شورا خود به محلات مختلف بروند نه اینکه در جایی بنشینند و از مردم دعوت کنند که به آن جا بروند. طبق قانون، شهرداری هر 6 ماه یکبار باید گزارش عملکرد به شورا بدهد و شورا نیز موظف است مردم را در جریان ریز این عملکرد بگذارد و ما سعی خواهیم کرد مردم را چه به صورت مکتوب و چه شفاهی در جریان امور قرار بدهیم.

 

دکتر شجاعی: به برنامه بیش از هر چیز اهمیت می دهم
دكتر شجاعي از جمله اعضاي شوراي چهارم بود كه با حضور در دفتر فرصت ضمن پاسخ به سئوالات مطروحه، با روند تاسيس و موفقيت هاي فرصت در 4 سال اخير از نزديك آشنا و در جريان نحوه فعاليت فرصت و سايت فرصت آنلاين قرار گرفت. دكتر شجاعي بر لزوم سعه صدر بيشتر مديران در قبال مطبوعات تاكيد و ابراز اميدواري كرد در دوره جديد شورا و شهرداري روند توسعه فرصت ادامه يابد.
شجاعي مهم ترین انگیزه خود را براي كانديداتوري نیاز شهر خواند و گفت: ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و خصوصا در حوزه تخصصی من یعنی شهرسازی در شهر ما بسیار دچار مشکل است و نیازمند تغییر و تحولات. ما کارشناس و متخصص زیاد داریم اما وقتی حرف از مشارکت و حضور در صحنه می شود، ضعیف عمل می کنند و بیشتر دنبال زندگی شخصی خود هستند. وي تصريح كرد: من یک سوم عمرم را بیرون از کشورم بوده ام اما علاقه ام به شهر مرا به صحنه کشاند، خداوند هم کمکم کرد و مردم هم لطف کردند.



5 اولويت
اين عضو شوراي چهارم "رسیدگی به مسائل فرهنگی شهر" را از جمله اولويت هاي خود در شورا ذكر كرد و گفت: من معتقدم یک شهر آباد وقتی به دست افراد بی فرهنگ بیفتد، تبدیل به ویرانه می شود و برعکس آدم های فرهیخته یک ویرانه را تبدیل به شهری آراسته خواهند کرد. "رسیدگی به امور جوانان" از ديگر اولويت هاي مدنظر دكتر شجاعي است. او در اين باره تصريح كرد: سازندگان امروز جامعه و آینده سازان شهر ما جوانان هستند که بخش عظیمی از جامعه ما را تشکیل می دهند. اگر چه ما باید برای همه اقشار کار کنیم اما مهم این است که این قشر پتانسیل بیشتری دارد. شجاعي لزوم "توجه به محیط زیست" را ديگر مسئله مهم شهر دانست و افزود: زمانی که صنایع آلاینده را اطراف اصفهان چیدند هیچ کس فکر نمی کرد همین کارخانجات، یک روز شهر خوش آب و هوای اصفهان را تبدیل به دومین شهر آلوده کشور بکند وگرنه حتما مانع از این اقدامات می شدند. محیط زیست شهر ما هم طی این سال رها و با مشکلات فراوان روبرو بوده است و امروز نیازمند توجه و رسیدگی ویژه است. "ایجاد درآمد پایدار" از ديگر اولويت هاي مهمي بود كه اين عضو شورا بدان اشاره كرد. او گفت: باید برای شهرداری به دنبال منابع پایدار باشیم تا قول هایی که به مردم داده ایم عملی بشود چرا که اگر  بهترین مغزها و برنامه ها را هم جمع کنیم تنها یکی از بال های پرنده را خواهیم داشت و اگر سرمایه نباشد همه این تلاش ها عقیم خواهد ماند. 



درآمد شهرداري
دكتر شجاعي در ادامه گفتگو با خبرنگار فرصت، در خصوص راههاي افزايش درآمد شهرداري گفت: از جمله مواردی که در سند چشم انداز دیده شده، مشارکت مردم است. عوارض آلایندگی و غیره به عنوان درآمد برای شهرداری خوب است اما چاه باید از خودش آب داشته باشد. البته آنچه حائز اهمیت است این است که جلب مشارکت های مردمی نیازمند سیاست گزاری های درست است به گونه ای که سرمایه دار اعتماد کند و پولش را نزد ما بگذارد تا اینکه ترجیح بدهد سرمایه را در بانک بخواباند و سود دریافت کند. وي افزود: اما در شهری که سرمایه داران سخاوتمندانه سرمایه شان را صرف امور خیریه ای می کنند که هیچگونه سود مادی به دنبال ندارد می شود مي توان انتظار داشت بخشی از سرمایه شان را نیز در شهرشان به کار بگیرند و در کنارش از سود مادی هم برخوردار شوند. 



سند چشم انداز
عضو شوراي چهارم درباره سند چشم انداز 1404 گفت: ما یک کشور بی برنامه هستیم که باید برنامه ریزی را از لایه های پایینی اجتماع شروع کنیم، به آن عادت کنیم و بعد برسیم به آنجا که مدیر ما بگوید من بی برنامه نمی توانم کار کنم و بهترین مدیر کسی باشد که بهترین برنامه ها را ارائه می دهد برخلاف امروز که مدیران، برنامه را محدودیت تلقی می کنند. شجاعي افزود: سند چشم انداز حاوی 650 پروژه است که برای آن صدها میلیارد تومان برآورد هزینه شده است. این سند در نهایت تحویل شهردار خواهد شد و او باید هر سال یک درصدی از کار را پیش ببرد تا ما در پاسخگویی به مردم حرف های مستند داشته باشیم.
وي درباره ويژگي هاي لازم براي شهردار هم گفت: از نظر من شهردار خمینی شهر به جز  ویژگی های عمومی که قاعدتا باید از آن ها برخوردار باشد، باید یک پیمانکار قوی باشد، باید برنامه و کادر برنامه ریز داشته باشد و البته اگر جوان باشد که به خاطر پتانسیل فراوانش امتیاز بیشتری می گیرد. سیستم مدیریتی ما در حال حاضر قائم به شخص است و سیستم شهرداری باید از قائم به شخص بودن دربیاید. 



مهم ترين معضلات
اين عضو شوراي چهارم در پايان اين گفتگو درباره مهم ترين معضلاتي كه شوراي چهارم بايد به سوي حل آنها برود گفت: شهر ما از لحاظ معماری و شهرسازی بسیار آشفته است. ساماندهی بافت فرسوده مان هم خودش به تنهایی به یک شهردار نیاز دارد اما اینکه ما در این زمینه چقدر بتوانیم تغییر و تحول ایجاد کنیم باید صبر کرد و دید وگرنه قول دادن به مردم که آسان است. اما من شخصاً اگر ببینم نمی توانم برای مردم مفید باشم کنار می روم تا نفر چهاردهم بیاید شاید او بتواند کاری برای مردم از پیش ببرد.



خانم پریشانی: سياست زدگي و تفرقه مانع موفقيت مديران است
خانم پريشاني كه يكي از 3 خانم عضو شوراي چهارم است از ديگر اعضاي شورا بود كه با حضور در دفتر فرصت ضمن بيان ديدگاههاي خود با روند كار نشريه از نزديك آشنا شد. خانم پريشاني با ابراز خرسندي از موفقيت هاي فرصت در اين سالها و نيز با تقدير از روند فعاليت سايت فرصت آنلاين، تاكيد كرد عليرغم تعداد نيروي كم و امكانات محدود، كارهاي بسيار خوبي انجام شده است. وي افزود: انشاءالله شوراي چهارم امكانات و فضاي لازم را براي رشد بيش از پيش فرصت فراهم خواهد كرد.
وي درباره مهم ترين انگيزه خود براي كانديداتوري گفت: چون در سطح شهر فعال بودم خصوصا از وقتی که وارد شورای حل اختلاف شدم، دوستان مرتب پیشنهاد می کردند که وارد این عرصه بشوم خودم هم وقتی مشکلات عدیده خانم ها را می دیدم احساس می کردم که اگر یکی از اعضای شورا خانم بود شاید خیلی بهتر می شد این دست مشکلات را به شورا انعکاس داد و برای آن چاره اندیشی کرد. وي افزود: اما با این وجود عزم جدی برای ورود به عرصه انتخابات شورا نداشتم تا اینکه قبل از عید که برای انجام کاری به شهرداری مراجعه کردم پیرزنی را با ظاهری خسته و نگران دم در ورودی دیدم، رفتم کارم را انجام دادم و برگشتم دیدم همچنان با همان حال آن جا ایستاده است، وقتی از مشکلش پرسیدم سرِ درد دلش باز شد که چند وقت است کارم همین شده که بیایم شهرداری تا 10 میلیون عوارضی را که برای مغازه پسرم بریده اند کم کنم. این صحنه انگار تلنگری به من زد و مرا به فکر واداشت، بالاخره وارد صحنه شدم و خداوند هم توفیق داد. 



5 اولويت
اين عضو شوراي چهارم، "ایجاد تعامل میان اعضای شورا و مسوولان با یکدیگر، تکریم ارباب رجوع، تغيير در ديدگاه خارج از شهر نسبت به شهر، اجرای پروژه های عمرانی و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری" را از مهم ترين اولويت هاي شورا از ديدگاه خود دانست و تصريح كرد: اولین اولویت من ایجاد تعامل میان اعضای شورا و همچنین مسوولان با یکدیگر است چرا که سیاست زدگی و عدم اتحادی که به دنبال آن ایجاد می شود، تا کنون در شهر ما مانع از آن شده که خیلی از مدیران کارشان را با موفقیت پیش ببرند. وي افزود: اولویت بعدی تکریم ارباب رجوع در شهرداری و ادارات و نهاد هاست. به نظر می رسد مردم پس از مراجعه به این مراکز با رضایتمندی بیرون نمی آیند. خانم پريشاني در ادامه گفتگو با خبرنگار فرصت، با بيان اينكه برای رساندن شهرمان به جایگاهی که استحقاقش را دارد تلاش کنیم، تصريح كرد: شهر ما از جایگاه رفیعی برخوردار است اما متاسفانه نگاه ها از بیرون به آن منفی است و ایجاد تغییر در این دیدگاه نیازمند برنامه است. وي ادامه داد: اولویت های بعدی که بسیار پر اهمیت هستند، اجرای پروژه های عمرانی و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری خواهد بود.

 

درآمد شهرداري
خانم پريشاني در خصوص راههاي حل معضل درآمد شهرداري گفت: هیچ ایده و طرحی بدون مدیریت صحیح به جایی نمی رسد. ما در درجه اول نیاز به مدیر مدبّر در شهرداری داریم تا هم ایجاد سرمایه کند و هم طرح ها را به خوبی به اجرا دربیاورد. برای ایجاد درآمد پایدار هم باید به خوبی قابلیت ها و ضعف های شهر را شناخت و این وظیفه شوراست. ما به عنوان اعضای شورا نباید منتظر بنشینیم تا مردم به سراغمان بیایند بلکه باید خود به گوشه گوشه شهر سر بزنیم و مشکلات و قابلیت ها را پیدا کنیم. به عنوان مثال چشمه لادر می تواند بسیار درآمد زا باشد اگر تبدیل به یک مجموعه فرهنگی تفریحی بشود و یا مجتمع بورس سنگ ما چرا بعد از گذشت 5 سال هنوز در دستور کار شهرداری قرار نگرفته است؟

 

سند چشم انداز
اين عضو شوراي چهارم كه با خبرنگار فرصت گفتگو مي كرد درباره سند چشم انداز 1404 گفت: من پیشنهاد دادم که اعضای شورا در قالب چند گروه به بررسی وضعیت موجود شهر بپردازند اما بعضی اعضا گفتند که با وجود سند چشم انداز دیگر نیازی به این کار نیست. وي افزود:  هنوز نتوانسته ام این سند را ببینم و مطالعه نمایم. من معتقدم که همه شهروندان باید این سند را ببینند و حتی میان صاحب نظران به نظرسنجی گذاشته شود. در هر صورت چون الان نخوانده ام نمی توانم نظری بدهم.

 

انتخاب شهردار
خانم پريشاني مهم ترين ملاك ها را براي انتخاب شهردار بومي بودن، داشتن برنامه بلندمدت، قادر به اصلاح بدنه شهرداري و توجه به مسائل فرهنگي دانست و افزود: شهردار باید بومی باشد تا از شهر و شهروندان شناخت کافی داشته باشد نه آن کسی که سال هاست از این شهر بیرون رفته است. کسی که برنامه جامع بلند مدت داشته باشد، طرح های عمرانی قابل اجرا ارائه بدهد، قادر به اصلاح بدنه شهرداری باشد و همچنین به مسائل فرهنگی نیز اهمیت بدهد. اما آن چه که در انتخاب شهردار نباید جایگاهی داشته باشد موضع گیری های سیاسی شخص مورد نظر است، از نظر من تنها کافی است که این فرد مدافع ولایت فقیه و ارزش های نظام باشد.
 اين عضو شوراي چهارم درباره مهم ترين معضلاتي كه اميد است اين شورا در پايان 4 سال حل كند تصريح كرد: امیدوارم در پایان دوره 4 ساله توانسته باشیم در زمینه ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، ایجاد اشتغال برای جوانان و احداث مراکز فرهنگی آموزشی درآمدی ویژه بانوان در همه محلات اقداماتی درخور داشته باشیم.

 

برنامه هاي ويژه بانوان
خانم پريشاني در پاسخ به اين سئوال كه بطور خاص در خصوص بانوان چه برنامه ای دارید؟ گفت: تاسیس موسسات ویژه بانوان که به آن اشاره شد در شهرهای دیگر به خوبی جواب داده و راهگشا بوده است؛ موسساتی با مدیریت های خوب و البته نظارت شورا. خانم های خمینی شهری همیشه صاحب هنر و مهارت بوده اند و از دیرباز به مشاغل خانگی اشتغال داشته اند اما متاسفانه امروز هویت خود را گم کرده اند. وي تصريح كرد: حجاب زنان خمینی شهر همیشه زبانزد همگان بوده و هست اما ما در این زمینه کم کاری کردیم و تلاش ننمودیم تا خانم خمینی شهری حجابش را حفظ کند و به آن افتخار نماید. بعضی مسوولان معتقدند که نمی شود در این زمینه کاری کرد اما من می گویم باید کار را شروع کرد حتی اگر 10 سال دیگر جواب بدهد. بانوان در صورتی انتقادات ما را می پذیرند که از آن ها حمایت کرده باشیم به عنوان مثال باید در پارک های شهر همایش هایی برگزار بشود و در آن از خانم های محجبه نخبه و موفق در عرصه های مختلف تجلیل به عمل بیاید.

 

مهندس پورشریعت: خمینی شهر دیگر کشش آزمون و خطا ندارد
محمدعلي پورشريعت يكي ديگر از منتخبين شوراي چهارم بود كه با حضور در دفتر فرصت و آشنايي با روند فعاليت نشريه، تاكيد كرد مردم با خدمات شهرداري آشنايي ندارند و فرصت بايد بيشتر به ذكر خدمات شهرداري بپردازد. پورشريعت پس از آنكه در جريان نحوه فعاليت فرصت و فرصت آنلاين قرار گرفت به سئوالات خبرنگار نشريه پاسخ داد. وي با بيان سوابق كاري خود، در تبيين انگيزه اش براي حضور در اين عرصه گفت: بنده حدود 33 سال در عرصه های شهری و فرهنگی در جاهای مختلف کشور کار کرده ام، سال ها در شهرداری خمینی شهر مشغول به خدمت بوده ام و بازنشسته آن جا هستم. اولین مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی بوده ام، 5 سال در زمان جنگ رییس بازرگانی شهرستان بوده ام، رییس اوقاف شهرستان های شهرری و کرج بوده ام، شهردار ایذه و چند شهرستان استان بوده ام و حالا علی رغم اینکه زمان بازنشستگی و استراحتم فرا رسیده، احساس کردم که باید تجربیات چندین ساله ام را در ساختن شهرم به کار بگیرم و به این فرموده پیامبرمان که "زکات علم در نشر آن است" عمل کرده و با تکیه بر آنچه در این سال ها آموخته ام به مردم شهرم خدمت نمایم.  

 

5 اولويت
اين منتخب مردم براي شوراي چهارم 5 اولويت خود در شورا را چنين برشمرد: وظیفه اول هر شورا طبق قانون انتخاب یک مدیر اجرایی قوی به نام شهردار است. شهرداری که به دور از بحث های محله ای و جناحی انتخاب شود. مدیری که خوب انتخاب شود معاونان خوب و شهرداران منطقه خوب برمی گزیند. در واقع اولین وظیفه شهردار این است که سیستم خود را خوب بچیند. وي ادامه داد: بعد از انتخاب مدیر خوب باید به فکر پرسنل خوب بود. مردم باید احساس کنند که شهرداری در خدمت آن هاست و اگر عوارض می گیرد امین آن ها هم هست  و تبعیضی قائل نمی شود. شهرداری همچنین باید به سمت الکترونیکی شدن پیش برود تا مردم مجبور نباشند برای هر کاری به شهرداری مراجعه کنند. مهندس پورشريعت افزود: حلقه سوم این زنجیره ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری است. شهر ما امکانات بالقوه طبیعی و انسانی فراوان دارد که با اتکای بر آن ها می توان ایجاد درآمد کرد. سپس باید به اجرای پروژه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت عمرانی پرداخت. مشکلات عمرانی و خواسته های مردم نامحدود است و امکانات محدود و به ناچار باید مطالبات مردم و پروژه ها را اولویت بندی کرد. گاهی انجام تعمیرات شهری برای مردم از یک پروژه میلیاردی هم اهمیت بیشتری دارد. به عنوان مثال  اختصاص چند اکیپ برای لکه گیری خیابان ها، انجام تعمیرات در پارک ها و... جزو پروژه های کوتاه مدت است. بازکردن گره های ترافیکی، رسیدگی به ورودی های شهر، ساماندهی اوضاع فرهنگی رفاهی و... از جمله پروژه های میان مدت است و تلاش برای جذب سرمایه، شروع پروژه های بزرگی مثل چشمه لادر، پروژه های بلند مدتی است که شاید سال ها بعد جواب بدهد. اولویت پنجم از نظر اين عضو شوراي چهارم ایجاد ارتباط مستمر شهرداری و شورا با مردم است. او در اين باره گفت: ارتباط از طریق شورایارها باعث جلب اعتماد مردم می شود. اگر قرار است تصمیمی برای محلی گرفته شود از طریق شورایارها با اهالی محل مشورت بشود و همچنین ریز اقدامات شهرداری و درآمدها و مخارج به اطلاع مردم برسد. به عقیده من نشریه فرصت باید در این زمینه کمک کند و مردم را در جریان ماوقع بگذارد.



درآمد شهرداري
پورشريعت درباره راهكارها براي افزايش درآمد پايدار شهرداري ابراز عقيده كرد: اگرچه  شهرداری ما از خیلی امکانات  و درآمدهای دیگر شهرها برخوردار نیست اما این دلیل نمی شود که ما دست روی دست بگذاریم بلکه باید به دنبال راه حل باشیم. وي افزود: ما امکانات بالقوه و بالفعل فراوانی اعم از طبیعی و انسانی داریم و هر کس نتواند از این امکانات برای مردم استفاده کند، کفران نعمت کرده است. به عنوان مثال اگر اصفهان صفه را دارد ما هم اینجا لادر را داریم. مگر تمام امکانات و خداتی که در کوه صفه ارائه می شود از جانب شهرداری است؟ خیر بلکه بخش خصوصی تا حدود زیادی وارد شده است. شهر ما هم سرمایه داران و خیّران زیادی دارد که در درجه اول باید شناسایی شوند، تکریم شوند و از همه مهم تر سود سرمایه شان تضمین گردد تا وارد صحنه شوند. پورشريعت تأكيد كرد: یکی دیگر از راه های ایجاد درآمد، اخذ مطالبات شهرداری از ارگان های بدهکار خصوصا دانشگاه صنعتی  است. این حقوق باید بدون مسامحه و تعارف گرفته شود و به نفع مردم هزینه گردد. به اعتقاد اين عضو شوراي شهر، ارتباط خوب و تعامل میان مسوولان نیز خود بسیار راهگشاست و اختلاف میان مسوولان بسیار ضربه می زند اما اگر روابط حسنه و بر پایه همکاری باشد کسی از بیرون نمی تواند سواستفاده کند. وي ابراز اميدواري كرد در این 4 سال خداوند مهر همه را به دل هم بیندازد تا بتوانیم کار کنیم.

 

سند چشم انداز 1404
پورشريعت درباره سند 1404 گفت: بنده هنوز سند را مطالعه نکرده ام و نتوانسته ام اطلاعاتش را بگیرم اما این را می دانم که در کل، افق یعنی ایده آل ها و اعتقادم این است که اگر بتوانیم طبق همان اولویت هایی که اشاره کردم هم عمل کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که دست کم از شهرهایی در حد و حدود خودمان عقب نمانیم هم خوب است. سند چشم انداز خوب است اما این به آن معنی نیست که اصلا قابل تغییر نباشد بلکه شاید شرایط و مقتضیات به گونه ای شود که نیاز باشد تغییراتی در آن حاصل گردد. یک نکته مهم  دیگر هم اینکه ما باید تصمیماتمان را بر اساس خواسته های مردم هم تنظیم کنیم چون مردم اصل هستند.



خصوصيات شهردار
وي در پاسخ به اين سئوال كه مهم ترین ملاک هایتان برای انتخاب شهردار چيست گفت: من شخصا سوابق را در نظر می گیرم. ما به یک شهردار حرفه ای نیاز داریم. شهرداری که در تمامی ابعاد از جمله عمران، ترافیک و ... دارای تجربه بوده و از عملکرد مثبت و موفقی در این زمینه ها برخوردار باشد. من معتقدم شهر ما دیگر کشش آزمون و خطا ندارد و بنابراین بومی بودن یا نبودن، جانبداری های سیاسی و محله ای و... نباید در انتخاب شهردار جایگاه و اولویت داشته باشد بلکه آنچه مهم است سوابق و عملکرد فرد است.  



مهم ترين معضلات
وي درباره مهم ترين معضلاتي كه در پايان اين دوره شورا حل آنها به مردم نويد داده خواهد شد گفت: البته چندان قابل پیش بینی نیست انشااله خداوند کمک کند من هم با توجه به اینکه بازنشسته شده ام، تمام وقتم از مردم است. تجربه فراوانم هم پشتوانه ای است که قول می دهم از آن در جهت اصلاح ساختارها و سهولت تردد و تعامل مردم با شهرداری استفاده کنم.
وي افزود: اگر بتوانیم در راه ایجاد درآمد پایدار کاری بکنیم جهش بزرگی خواهد بود. همچنین فکر می کنم مشورت صادقانه با مردم در رابطه با اولویت بندی نیازهای محلاتشان خود می تواند از اقدامات مفید باشد اما آنچه به طور خاص مد نظر من است این است که امکاناتی نظیر پارک را که باعث می شود مردم برای رفتن به آن به گوشه های دیگر شهر سفر کنند و ایجاد ترافیک نمایند در چهار گوشه شهر ایجاد کنیم به عنوان مثال در حال حاضر ما در جنوب شهرمان پارک نداریم و اهالی مجبورند برای تفریح تا شمال شهر بروند. اگر در هر محلی پارک، کتابخانه، بازارچه و... داشته باشیم هم به مردم احترام گذاشته ایم، هم عدالت برقرار شده و هم با اصلاح ساختارها به کاهش ترافیک کمک کرده ایم. امروزه شهرهایی مثل تهران و اصفهان به این نتیجه رسیده اند که حتی گورستان ها را هم متعدد کنند.
منتخب شوراي شهر در پایان از همه مسوولان تقاضا كرد بيائيد با همدلی و اتحاد و دست در دست هم به مبارزه با مشکلات برخیزیم و در راستای هم حرکت کنیم  نه در موازات هم.