پنبه حوله های خمینی شهر را زده اند

ارسال در در شهر

سال 1383 ؛ تهرانی معاون وقت برنامه ریزی استانداري اصفهان از محله آدریان و صنعت حوله بافی در آن بازدید می کند. وعده ساخت شهرک صنایع حوله بافی و تولیدات وابسته به تولیدکنندگان حوله آدریان داده می شود و عصر همان روز در جلسه شورای اداری خمینی شهر، این مسئله بررسی و تصویب می شود. حالا 9 سال گذشته است. و هنوز شهرک حوله بافی شهرستان در بلاتکلیفی است و صنعت منحصربفرد حوله خمینی شهر در حال نابودی است...


مدیر عامل تعاونی حوله بافان آدریان خمینی شهر در گفتگو با خبرنگار فرصت می گوید: در استان اصفهان تنها منطقه ای که در آن حوله تولید می شود آدریان است و حوله بافان آدریان ادعا دارند که بعد از شهر تبریز رتبه دوم تولید حوله را در کشور دارند. و تاکنون هیچ رقیبی وارد عرصه تولید این محصول نشده است.


مصطفی رضایی با اشاره به اعلام سال "حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی" توسط مقام معظم رهبري گفت: امسال انتظار ما تولیدکنندگان حوله در شهرستان این بود که با سفارش مقام معظم رهبری به تولیدات محصولات حوله به عنوان یک تولید بومی شهرستان و استان نگاه ویژه شود ولی در ماه های اخیر ما شاهد وقوع یک فاجعه بوده ايم که باعث شد تا قیمت مواد اولیه این محصول صد در صد افزایش يابد.

 

افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه حوله بافی یک سم مهلک است
وی افزود: امسال نه تنها از طرف مسؤولین هیچ حمایتی از ما نشد بلکه افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تولیدکنندگان حوله آدریان با مشکلات شدید مالی و رکود اقتصادی روبرو شود تا صنعت حوله بافی خمینی شهر با اشتغال بیش از چند هزار نفری در آستانه تعطیلی قرار گیرد.
مدیر عامل تعاونی حوله بافان آدریان تصریح کرد: در گذشته تعداد کارگاه های حوله بیش از 700 کارگاه بود که با گذشت زمان به 400 کارگاه کاهش یافت و در سال های گذشته بیش از یک هزار دستگاه حوله بافی خانگی و کارگاهی از چرخه تولید خارج شد. در حال حاضر نیمی از کارگاه ها و دستگاه های موجود فعال اند و مابقی کارگاه های فعال در صورت عدم حل مشکلات حمایتی و مالی در ماه های آینده دچار رکود و تعطیلی کامل می شوند تا حوله آدریان که روزگاری به روسیه و عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شد به این حال و روز بیفتد.

 

ما صنعت هستیم صنف نیستیم
مدیرعامل اتحادیه حوله بافان افزود: یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم این است که حوله بافی یک صنعت است ولی اداره صنعت و معدن و تجارت و مجمع امور صنفي آنرا یک صنف محسوب کرده و همان برخورد را با ما دارند که با اتحادیه و صنوف خدماتی و توزیعی دیگر دارند و این در حالی که حوله بافی از دیرباز به عنوان یک صنعت محسوب می شده است نه یک صنف خدماتی. این نگاه باعث می شود در ارائه تسهیلات و حمایت های دولتی به عنوان یک صنعت با ما برخورد نکنند.

 

 روزانه بين 15 تا 20 كيلو توليد حوله داريم
مصطفی رضایی گفت: صنایع حوله بافی تبریز رقیب اصلی ماست و این در حالی است که تولیدکنندگان حوله تبریز با حمایت دولت علاوه بر استفاده از تسهیلات صنعتی و صادرات حوله به خارج از کشور توانسته اند با استفاده از تجهیزات و دستگاه هاي بروز و جدید تولیدات حوله خود را به روزانه 200 کیلو برسانند و این در حالی است که به علت فرسوده بودن تجهیزات و سنتی بودن دستگاه های حوله بافی تولید حوله در آدریان روزانه 15 الی 20 کیلو شده است.

 

مقامات و وعده ها
مدیرعامل اتحادیه حوله بافان افزود: از سال 83 تاکنون 4 فرماندار و 3 نماینده و 2 استاندار تغییر پیدا کرده اند و هر کدام در زمان مسؤولیت خود به ما وعده اختصاص و جابجایی و انتقال به شهرک جدید را داده اند ولی تاکنون عملی نشده است و این در حالی است که در هفته گذشته و در اخبار شبکه استانی صدا و سیما اعلام می شود که مشکل حوله بافان آدریان خمینی شهر حل شد! مصطفی رضایی افزود: غیر از افزایش قیمت بی رویه مواد اوليه مشکل اصلی ما کمبود نقدینگي، عدم فروش و بازاریابی محصولات تولیدی است و درصورتی که وضعیت تورم به این شکل ادامه پیدا کند با عدم خرید اجناس تولیدي قطعا صنعت حوله بافی خمینی شهر در مرحله نابودی قرار خواهد گرفت. در گذشته حوله بافی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از 3 هزار نفر اشتغالزایی فعال داشت ولي امروز به علت تورم و ركود اقتصادي و عدم ساماندهي و عدم حمايت هاي مالي توسط دولت و بانكها، بیکاری افراد شاغل را تهدید می کند.

 

حوله بافی مزاحم نیست
به گفته رضایی، عدم همكاري مسئولین در معرفي محصولات حوله خميني شهر به عنوان یک محصول منحصر به فرد در استان و کشور و نگاه بعضی از مسولين شهرستان و استان به حوله بافی بعنوان یک شغل و صنعت مزاحم یکی از چالش های این صنعت است. رضائي با اشاره به بخش ديگري از مشکلاتی که حوله بافان با آن روبرو هستند گفت: به دلیل آلودگی صوتی، توليدكنندگان حوله مجبور به نقل مکان به باغات و اراضی کشاورزی محله آدریان، قلعه امیریه و قرطمان هستند و از طرف دیگر با مانع تراشی جهاد کشاورزی و شهرداری برای تغییر کاربری روبرو مي باشند. در گذشته کارگاه های حوله بافی در مناطق مسکونی قرار داشت که با درخواست مردم و اعمال فشار شبکه بهداشت مجبور به جابجایی شدند و لذا تولیدکنندگان حوله بالاجبار مجبور به تخریب باغات و اراضی کشاورزی هستند، چون مکانی مستقل و مناسب برای ساخت کارگاه خود ندارند.

 

حوله بافی آلاینده نیست
وی افزود: در صورتی که شهرک جدید حوله بافی به ما تحویل گردد آمادگی انتقال و ساخت کارگاه و تخلیه مناطق کشاورزی و باغات را داریم. رضایی با اشاره به نظر محيط زيست استان مبني بر آلايندگي صنعت حوله بافی گفت: صنعت حوله بافي به هیج وجه یک صنعت آلاینده نیست. دستگاههای قدیمی و فرسوده آلودگی صوتی دارد ولی هیج يك از دستگاههای جدید و سنتي آلودگی زیست محیطی ندارد. در اين صنعت پنبه و نخ تبدیل به حوله می شود و بر خلاف صنایعی مثل سنگبری و پوست و روده هیچ آلودگی ندارد.

 

صنعت حوله بافی تنها صنعت و محصولی است از تولد تا مرگ با انسان می باشد
يكي ديگر از اعضای هيئت مديره اتحاديه حوله بافان هم گفت: استقرار حوله بافان در شهرک جدید، مزاياي زیادي برای دولت و شهرداری در دریافت عوارض و مالیات دارد و علاوه بر افزایش اشتغال و امكان تبدیل شدن خمینی شهر به قطب تولید حوله استان و کشور، جایگاه صنعت حوله خمینی شهر قابل رقابت با صنایعی همچون سنگ است و امکان ارزآوری این محصول از خارج کشور هم وجود دارد و اکنون اجناس تولیدی ما با بسته بندی تزیین شده و با مارک خارجی و نام های دیگر در سطح کشور و جهان در حال فروش است.
جعفر رضایی افزود: برای جابجایی تولیدکنندگان حوله به شهرک جدید نیاز به حمایت دولت برای نوسازی و بروزرسانی تجهیزات و استفاده از تسهیلات بانکی با سود کم داریم اما در حال حاضر بانک های سطح شهرستان مجوز فعالیت و وثیقه ملكی و کارگاههای تولید حوله را به رسمیت نمی شناسند.

 

هدف ما بومي گرائي مطلق در شهرك صنعتي است
در همین حال، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با اشاره به نگاه مثبت مدیرعامل سابق شرکت شهرک های استان به راه اندازي شهرك برق و الكترونيك گفت: در ماه های گذشته ما شاهد پیشرفت بسیار خوبی در حل موانع و مشکلات مجموعه شهرک صنعتی خمینی شهر بودیم. سال های زیادی موضوع راه اندازی شهرک های صنعتی برق و الکترونیک و حوله بافی و صنایع غذایی مطرح بوده و آنچه که ما به دنبال آن هستیم بومی گرایی مطلق در این مجموعه است.


محسن صرامی افزود: محدودیت قانونی، کمبود زمین و محصور بودن خمینی شهر باعث شده تا ما برای تامین اشتغال با مشکلات جدی روبرو شویم و لذا تعداد افراد بیکار در خمینی شهر بسیار بالا و در حد فاجعه می باشد. در این شرایط حوله خمینی شهر که یک صنعت کاملا بومی است و بخش عمده ای از حوله کشور را به خود اختصاص داده و می تواند اشتغالزایی کند، در یکی از محلات محروم خمینی شهر و در شرایط بسیار نامناسب از نظر فضا و مکان تولید می شود و انتظار ما ساماندهی و سازمان دهی هر چه سریعتر تولیدکنندگان حوله است.

 

دست هاي پنهاني در كار است
صرامی با بیان اینکه توانایی جذب سرمایه گذاران بومی و شاغلین بخش های مختلف در شهرک حوله بافی و صنایع غذایی وجود دارد و تلاش های زیادی توسط مسئولین، نمایندگان مجلس و فعالین بخش صنعت و حوله بافان و صنایع غذایی برای راه اندازی هر چه سریعتر مجموع شهرک صنعتی خمینی شهر انجام شده، گفت: اما علیرغم این امر، ما شاهد کوتاهی و کندی روند احداث شهرک هستیم و به نظر ما علت این کوتاهی مقابله با ایجاد فضای رقابت بین شهرک های صنعتی استان با شهرک خمینی شهر است و دست های  پنهان در کار است تا این شهرک به سرعت راه اندازی و وارد بازار رقابت نشود.