احداث بزرگترین شهربازی خاورمیانه در خمینی شهر چگونه متوقف شد؟

ارسال در در شهر

امروزه فضاي سبز شهرها بسيار مورد توجه قرار گرفته تا جايي كه اولويت اول بسياري از شهرداريها افزايش سرانه فضاي سبز است. در اين ميان و عليرغم رشد ميزان فضاي سبز در بسياري از شهرهاي بزرگ و كوچك، خمینی شهر ما از جمله شهرهایی است که سرانه فضای سبز آن هنوز بسیار کم است. (يك سوم حد استاندارد) اما علت اين مسئله چیست؟ در کنار شهري همچون اصفهان که جزو شهرهای سبز ایران به شمار می آید چرا سرانه فضای سبز  شهرمان این قدر ناچيز است؟ چرا سرانه فضای سبز اصفهان چندین برابر سرانه فضای سبز خمینی شهر است؟ آیا این امر به دليل کم کاری مسئولین شهر در گذشته رخ داده است؟ چقدر بايد فعاليت كرد تا سرانه فضاي سبز خمينيشهر حداقل به اندازه سرانه فضاي سبز اصفهان برسد؟


بحث فضاي سبز در سالهاي اخير در خميني شهر چندان مورد توجه قرار نگرفته است. اما اكنون با توجه به اينكه خميني شهر به يك شهر مسكوني تبديل شده و جمعيت بسيار زيادي را در خود جاي داده، به فضاي سبز بيشتري نياز است و اين كمبود به وضوح احساس ميشود. كم توجهي مسئولين پيشين شهر و تصرف بعضي ارگانها و جدا شدن قسمت هايي از شهر و افزايش جمعيت، از ميزان سرانه فضاي سبز شهر كاسته است. اين كم توجهي را ميتوان به راحتي در شهر مشاهده نمود. تعداد كم پاركها و وسعت كم آنها، ساخت و سازهاي بيحد و حصر، ورود مهاجرين به شهر بدون برنامه ريزي و ... دليلي برا اين ادعاست.


پارك ولي عصر يا همان پارك جنگلي يكي از پاركهاي شهرمان است كه متأسفانه در سال هاي قبل مورد بيمهري قرار گرفت اما امسال با توجه ويژه شهرداري، قرار است احیا شود تا حداقل فضاي سبز موجود شهر مورد استفاده قرار گيرد و از حاشيه بودن و بي توجهي مردم و مسئولين خارج گردد.
اما در مورد پارك ولي عصر ناگفتههايي است كه بسيار شنيدني و قابل تأمل است. ناگفتههايي كه دليل بر بيمهري به خميني شهر است.
در سال 67 مسئولان وقت شهرداري و فرمانداري بازديدي از پارك آبشار اصفهان داشته و در آنجا با پيمانكار خمينيشهري آن پارك آشنا شده و از او خواستند اين طرح را در خمينيشهر هم اجرا كند. اين پيمانكار يكي از شركاي شركتي بود كه در كويت مستقر بود و در آن زمان بسياري از پاركهاي مهم كشور را احداث كرده بودند. وي اعلام آمادگي كرد تا بزرگترين شهربازي خاورميانه را بصورت سرپوشيده و براي قابل استفاده بودن در هر چهار فصل سال در اين مكان بسازد.


بر اين اساس، مسئولان وقت شهرداري تصميم گرفتند بزرگترين پارك و شهربازي سرپوشیده خاورميانه را که در چهار فصل بتوان از آن استفاده کرد را در شمال شهر احداث كنند. با كارشناسيهايي كه انجام گرفت حجم وسيعي از اراضي شمال شهر (از پارك جنگلي موجود تا دامنه كوه هاي شمال شهر و همچنين چشمه حسن و حسين) در اين طرح قرار گرفت كه مجموعاً مساحتی بالغ بر 130 هكتار در نظر گرفته شد. سال 69 قرارداد ساخت اين مجموعه به وسعت 80000 مترمربع منعقد گرديد. در قرارداد، به بسياري از جزئيات هم اشاره شده بود از جمله سالنهاي نمايش و سالنهاي ورزشي و استخر و چرخ و فلك 70 متري و بزرگترين قطار بازي خاورميانه و ...


در اين رابطه، مکاتباتي هم با مسئولین استان انجام گردید. در این حین بود که مسئولین وقت دانشگاه صنعتی خبردار شده و توانستند با ارتباطاتی که با استان داشتند کمربندیاي که قرار بود از پشت کوه عبور كند را به جلوی کوه آورند و بعد هم با حصارکشی، زمین های شمال کمربندی را تصرف کنند به گونه ای که دیگر امکان دسترسی به چشمه حسن و حسین وجود نداشته باشد؛ امري كه هنوز هم به همان شكل است. متأسفانه با بی توجهی مسئولین وقت و این طرح عظیم فراموش شد. طرح بسیار بزرگی که هم می توانست گردشگران را به خود جلب کند و هم فضای سبز شهر را به چندین برابر افزایش دهد.


نهايتاً عبور کمربندی از میان این پارک بزرگ و تصرف اراضي شمالي كمربندي توسط دانشگاه صنعتي، متأسفانه وسعت پارك را به کمتر از يك بيستم كاهش داد. بعداً هم به خاطر احداث ترمينال كاميونداران و اتصال آن به كمربندي، اين پارك به دو نيمه شرقي و غربي تقسيم شد و اکنون تنها کمتر از 7 هکتار آن باقی مانده است و این میزان هم روبه نابودی قرار گرفت.


اين اتفاقات باعث گرديد ديگر به اين پارك توجه لازم صورت نگيرد تا جايي كه امروز ميبينيم درختان بسیار زيادي از آن خشكیدند و خانوادهها هم تمایلی به استفاده از آن ندارند.
اما بالاخره بعد از پنج سال، مسئولین شهرداری وقت تصمیم گرفتند حداقل زمین باقی مانده را به پارک تبدیل کنند. سال 72 عمليات عمراني آن آغاز گرديد. اما دیگر رغبتی برای ادامه فعالیت نبود. مقداری جدولگذاري و كاشت درختان كاج و ساخت چند توالت تنها كاري بود كه طی این سالها انجام گردید. بعداً هم به خاطر کارشکنی های مسئولین دانشگاه عملاً توجهي به آن نشد تا اينكه امسال شهرداري خميني شهر عزم خود را براي احياء قسمت باقی مانده آن طرح عظیم جزم كرد و با تعيين مسئول امور عمرانی پارک، گامي در جهت بهبود وضعيت  پارك و فضاي سبز شهر برداشت.


سعيد زماني، مسئول امور عمراني پارك ولي عصر ضمن توضيح پيرامون اين تاريخچه، بيان كرد كه طي سالهاي اخير، كاربري پارك از هدف اصلي اش فاصله گرفته به گونه اي كه از يك محيط فرهنگي-تفريحي به يك معضل اجتماعي تبديل شده است.


وي به برنامه ريزي جهت احياي مجدد اين پارك اشاره كرد و گفت: بر همين اساس مسئولين شهرداري تصميم گرفتند احياء پارك را در اولويت قرار دهند. عمليات عمراني پارك با انعقاد قرارداد با پيمانكاران و همچينين تأمين بودجه و تأمين ماشينآلات مورد نياز، از ابتداي ماه مبارك رمضان آغاز گرديد. اين عمليات با جدولگذاري، تعمير شبكه برق و اصلاح روشنايي آغاز شد. ساخت سكوهاي نشيمن، احداث زمينهاي ورزشي شامل زمين فوتبال و واليبال و زمين اسكيت و هاكي، احداث زمين بازي كودكان و ورزش از فعاليتهاي در دست انجام در اين پارك است.. همچنين چند سينك ظرفشويي و چند منقل كبابپزي و سطلهاي زباله براي رفاه مردم و تميزي پارك در آن تعبيه شد. وسايل بازي كودكان خريداري گرديد. سرويس بهداشتي، منبع آب به ظرفيت 180 مترمكعب براي آبياري پارك و همچنين فضاي سبز قسمت شمال شهر نيز در آن ساخته شد.


وي مساحت هر قطعه زمین که جهت فضای ورزشی پیش بینی شده را بیش از 500 مترمربع اعلام کرد و افزود: هر هفته جلساتی با حضور شهردار و مسئولین در محل پارک برگزار و مسائل و مشکلات مطرح و حل و فصل می گردد.
زمانی ادامه داد: در اجرای عملیات عمرانی، صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین در هزینه ها مدنظر قرار گرفته است.


وي در مورد هزينه هاي طرح هم گفت: مبلغ 5500000تومان براي تأمين ماشين آلات عمرانی پارك،  10000000 تومان براي اصلاح روشنايي و كابل كشي و احداث تأسيسات و مبلغ 58300000 تومان جهت عمليات عمراني هزينه شده است.


وی ابراز اميدواري كرد عمليات عمراني فاز اول كه شامل قسمت غربي پارك با حدود چهار هکتار است تا اواخر مهرماه به اتمام برسد. زماني در پايان گفت: بعد از اتمام عملیات عمرانی این قسمت چنانچه مسئولین تمایل داشته باشند می-توانیم به عملیات عمرانی قسمت شرقی که حدود سه هکتار است بپردازیم.