تلاش ما شكوفايي استعدادهاست

ارسال در در شهر

از آنجايي كه مركز پسرانه اين مؤسسه عملكرد موفقي داشت هيئت مديره تصميم گرفت يك مركز ويژه دختران را نيز احداث كند و به همين جهت در سال 1384 يك مركز دختران نيز تشكيل شد. هماكنون 17 پسر و 17 دختر در دو خانه مستقل نگهداري مي شوند و تاكنون 5 ازدواج نيز در اين مركز صورت گرفته است. گفتني است اين مركز زير نظر بهزيستي خميني شهر قرار دارد و در سال 1383 با شماره 90 به ثبت رسيد. همچنين هر دوي اين خانه ها در خيابان شهيد مدني شرقي واقع مي باشند كه توسط خيرين خمينيشهري خريداري شده است. بمنظور آشنايي با فعاليت هاي اين مركز با دو تن از مسؤولين آن گفتگويي كرده ايم كه در ادامه مي خوانيد.

 


احمدرضا وطن خواه مسؤول خانه گل ها با اشاره به اينكه كودكاني كه در اين دو مركز نگهداري مي شوند عمدتاً بومي استان اصفهان هستند افزود: اين كودكان از استان هاي مختلف به اينجا آورده شده اند و سياست بهزيستي نیز اين است كه براي جلوگيري از مشكلاتي كه در آينده ممكن است براي آن ها بوجود بيايد این کودکان را از شهرهای خود دور کنند. وي ادامه داد: با این حال این کودکان عمدتاً افراد بومي استان اصفهان هستند اما از شهرهای ديگر مانند تهران، آبادان، كاشان و... نيز در اين دو مركز نگهداري مي شوند. وي در مورد میانگین سنی این کودکان نیز گفت: اكثر اين كودكان در دوران راهنمايي وارد مرکز ما شده اند و الان در سنين دبيرستان هستند. وی افزود: ما دختران را تا موقع ازدواج و پسران را تا موقع سربازي و يا پايان تحصيلات دانشگاهي نگهداري مي كنيم. وي همچنين با اشاره به نيازهاي اين مجموعه به كمكهاي خيرين گفت: اداره اين دو خانه بصورت خصوصي است و بهزيستي تنها 20 درصد از مخارج را متقبل شده است. وي افزود: ما در ماه بطور متوسط بين 8 تا 9 ميليون تومان مخارج داريم كه توسط خيرين تأمين ميشود اما براي خدمات رساني بهتر به اين كودكان بيسرپرست احتياج به كمك هاي بيشتري داريم.

 

وي ادامه داد: ما تاكنون چندين ازدواج را نيز در اين مركز داشته ايم که هر ازدواج حدود 15 ميليون هزينه دارد و با توجه به وضعیت فعلي، اميدواريم مردم كمك هاي خود را اعم از نقدي و غيرنقدي افزايش دهند. وي در ادامه اظهار داشت: مخارج خانه گل ها در ماه هاي اسفند و شهريور به دلیل شروع سال تحصیلی و نوروز بيشتر مي شود و به همين جهت است كه از خيرين شهرستان مي خواهيم در اين ايام توجه بيشتري به مركز داشته باشند. وطن خواه همچنین در رابطه با فعالیت-های تفریحی در خانه گلها گفت: هر ساله در فصل تابستان بچه ها را به اردوهای مشهد و همچنین اردوهای تفریحی می بریم. وی افزود: رنامه های مذهبی نیز برای این کودکان داریم که از جمله آن ها مي توان به داير بودن هفتگي کلاس قرآن در اين مركز اشاره كرد. وطن خواه همچين با اشاره به همكاري خوب مردم محل و همسايه ها گفت: رابطه بچه هاي ما با مردم محل و همسايه ها بسيار خوب است و تاكنون هيچگونه اختلافي با همسايه نداشته ايم. وی اضافه کرد: بچههاي مركز در نماز جماعت شركت مي كنند و از كلاس هاي فرهنگي مذهبي محل نيز استفاده مي كنند.

 


در ادامه اين گفتگو جمشيدي مدير فني و روانشناس خانه گلها با اشاره به اينكه طبق قانون كودكاني كه سرپرست ندارند يا صلاحيت سرپرستشان از طرف دادگاه تأييد نمي شود به مراكز شبهخانواده منتقل مي شوند گفت: بچه ها در اين مراكز شبهخانواده بهتر رشد مي كنند و استعدادهای آنان شكوفا مي شود و این درحالی است که اگر این کودکان به اقوام درجه یک خود سپرده شوند بدلیل مشکلاتی که در این خانواده ها با آن مواجه می شوند نه تنها از پيشرفت در زندگي باز مي مانند بلكه در برخي از موارد دچار آسيب هاي روحي نيز ميشوند. وي با اشاره به برنامه ريزي هاي فردي براي اين کودکان نيز گفت: از آنجايي كه اين كودكان هر كدام از يك شهر مختلف هستند و تفاوت هاي فرهنگي دارند و همچنين از نظر سني نيز تفاوت دارند ما برنامهريزيهاي جمعي براي آن ها نداريم بلكه براي هر شخص بصورت فردي برنامهريزي مي كنيم. وي ادامه داد: مثلاً كسي كه استعداد درسي دارد را به كلاس هاي زبان يا كمك آموزشي مي-فرستيم تا بتواند به دانشگاه راه پيدا كند و ادامه تحصيل دهد و يا كسانی را که استعداد كار دارند و علاقمند به كار كردن هستند به مشاغل مورد علاقه شان ميفرستیم تا استعدادشان شكوفا شود.

 

وي با انتقاد از برخي مراكز كه فانتزي عمل مي كنند اظهار داشت: برخي مراكز فانتزي عمل مي كنند و براي بچه ها زندگي تجملي به وجود مي آورند كه اين غلط است و مشكلاتي را در آينده براي اين كودكان به وجود مي آورد و به همين جهت همواره سعي كرده ايم براي بچه ها يك زندگي در حد معمول فراهم كنيم. وي افزود: يكي از مشكلاتي كه اين كودكان در آينده با آن مواجه خواهند شد اين است كه بعد از جدا شدن از مركز بايد به دامان خانواده بروند براي همين ما اين كودكان را در ايام عيد و چند روز هم در تعطيلات تابستان نزد اقوام درجه اول خودشان كه مورد تأييد باشند مي-فرستيم تا با خانواده خود رابطه داشته باشند. وي با اشاره به قبولي سه نفر از اين دانشآموزان در كنكور امسال نيز گفت: برخي دانشجويان و افرادي هستند كه داوطلبانه مي آيند و به اين كودكان آموزش مي دهند و ما هم هر موقع دانشآموز بااستعدادي را ببينیم تمام تلاش خود را براي پيشرفت او فراهم مي كنيم و نمونه اش اين است كه امسال سه نفر از كنكوري هاي اين مركز مجاز به انتخاب رشته شده اند. جمشيدي همچنين با اشاره به اجراي طرح هاي مختلف براي پركردن اوقات فراغت اين كودكان گفت: در طول سال با برگزاري كلاس هاي زبان و كامپيوتر بچه ها را سرگرم كرده و آموزش مي دهيم همچنين هفته اي يك بار برنامه سالن فوتبال برايشان داريم. وي با اشاره به غير بومي بودن اين افراد گفت: ابتداي ورود اين كودكان به شهرستان آموزش هاي لازم را براي آشنايي با محيط به بچه ها مي دهيم و همچنین سعی می کنیم بچه ها را در مدارس خاص و خوب ثبتنام كنيم و يا اينكه بصورت چند نفري در يك مدرسه ثبتنام کنیم تا در هنگام رفت و آمد بصورت گروهی باشند و مشكلي برايشان بوجود نيايد. وی ادامه داد: خوشبختانه كودكان اين مركز تا بحال با فرهنگ ما خوب كنار آمده اند و مشكلي در زمينه رابطه با محيط اجتماعي نداشته ايم. وي همچنين با اشاره به سياست اداره بهزيستي در اين زمينه گفت: سياست اداره بهزيستي اين است كه فرد را نجات دهد چرا كه پس از نجات فرد خانواده نجات مي يابد و به تبع آن جامعه نجات يافته است. وي افزود: رابطه ما با اين كودكان رابطه دو سويه و بر اساس درك متقابل است و به شيوه دستوري و برخوردي با آن ها رفتار نمي كنيم.
قابل ذكر است خيرين محترم مي توانند كمك هاي نقدي خود را براي كمك به كودكان بيسرپرست خانه گلها به شماره حسابهاي زير واريز نمايند.


1-    39 قرض الحسنه سيد الشهدا


2-    3640 قرض الحسنه حضرت حجت(عج)


3-    73/876049 حساب جام بانك ملت


4-    1129 قرض الحسنه شهداي كربلا(اسلام آباد)


5-    900 قرض الحسنه باقر العلوم(ع)


جهت كمك هاي غيرنقدي هم  با شماره تلفن 3645882/ 09132130646 تماس بگيريد.