پروفسور سیدحسن میردامادی

ارسال در در شهر

نام :    سید حسن میردامادی

ولادت:   1280 خمینی شهر

وفات:    ؟؟؟

محل دفن:   ؟؟؟


سید حسن میردامادی در سال 1380 در خمینی شهر چشم به جهان گشود. تحصیلات دوره ابتدایی را در مکتب خانه های زادگاهش و مقدمات دبیرستان را در اصفهان گذراند. آنگاه به شوق ادامه تحصیل راهی تهران شد. پدرش در سلک پزشکان قدیم بود و می خواست که او را در کنار خودش نگه دارد. به او طب را آموخت و پس از گذراندن دوره دوم متوسطه و دوره پزشکی در سال 1303 موفق به اخذ درجه دکترای پزشکی شد و در انیستیتو پاستور به کارمشغول شد.


 در سال 1312 برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و در برلین در موسسه رابرت کخ به تحصیل در رشته میکروب شناسی و سرم شناسی پرداخت. وی از نخستین  پزشکانی بود که دراین رشته های علوم پایه دراین سطح مشغول تحصیل می شد دکتر میردامادی در سال 1314 در رشته سرم شناسی موفق به اخذ دانشنامه شد اهمیت این رشته درمبارزه وپیشگیری از بیماریهای عفونی که درایران آنزمان بیداد میکرد بر اهل فن پوشیده نیست.


دکتر میردامادی اما تلاشهای خود را برای علم آموزی وکسب مهارت های لازم برای خدمت به مردم کشورش به همین جا محدود نکرد و در سال 1315 جهت تحصیل در انیستیتوی بیماری های گرمسیری به پاریس رفت چرا که این دسته از بیماریها نیز آنزمان بلای جان هم میهنا نش بود  وی پس از اخذ دانشنامه پزشکی گرمسیری از پا ننشست وبه ایتالیا رفت تاراههای مبارزه ودرمان یکی از بیماریها که مردم کشورش به ویژه مناطق محروم رابا تب های نوبه به نیستی میکشاند خوب بشناسد ودراین راه موفق به اخذ دانشنامه مالاریا از موسسه مالاریاشناسی رم شد.


سید حسن میردامادی پس از سالها کسب مهارت دررشته های میکروب شناسی وسرمشناسی وشاخه های مختلف آنها در سال 1320 در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد در سال 1336 دوره تکمیلی سرم شناسی را در ایالات متحده آمریکا گذراند
و سپس در سمت مدیر گروه میکروب شناسی و ایمنی شناسی تا زمان بازنشستگی به کار پرداخت.


گوشه ای ازخدمات پرفسور سید حسن میردامادی به دنیای پزشکی:


 1-بنیانگذار ی ایمونولوژی در کشور (با فعال سازی بخش سرم شناسی)،


2- بنیانگذار گروه میکروبیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد.


 3- ایفای نقش در تولید واکسن وبا در کشور و واکسینه کردن مرزنشین های شرقی ایران برای جلوگیری از ورود وبا به کشوربه دنبال گسترش بیماری واگیردار وبا در افغانستان در دهه 20


  4- تربیت دانشجویان علوم پزشکی وترویج دانش میکروب شناسی وسرم شناسی


 5-ابداع ونو آوری وپیاده کردن روشهای علم میکروب شناسی وسرم شناسی برای تشخیص بیماریها


6- تالیفات:


- سرم شناسی و میکروب شناسی(دو جلد)


 - سرم شناسی درمانگاهی


- فرهنگ پزشکی چهارزبانی (انگلیسی، فرانسه و آلمانی به فارسی)


-رهبر پزشکان و ای€م€ن€ی€Œش€ن€اس€ی€Œ

  

 

mirdamadi pastor


دکتر میردامادی در انستیتو پاستور پاریس -1315 هجری شمسی

Â