منطقه گردشگري در لادر ايجاد مي شود

ارسال در در شهر

ladorاز جمله اقدامات نمايندگي سازمان ميراث فرهنگي شهرستان خميني شهر تقويت حوزه هاي مختلف صنايع دستي، حفظ ميراث ابنیه تاريخي و حوزه گردشگري می باشد.

 

درخشان نماينده سازمان ميراث فرهنگي در خميني شهر در گفت وگو با فرصت گفت: در حوزه ميراث فرهنگي بازسازي 5 طرح مذهبی، فرهنگی را داشته ايم. اولين طرح اجرا شده، بازساري و مرمت شبستان مسجد تاريخي جامع خوزان بوده است. اين اثر ماندگار به دليل قدمت ديرينه اي كه دارد جزو آثار تاريخي منحصر به فرد و هسته هاي اوليه سكونت در خميني شهر محسوب مي شود.

وي افزود: شبستان مسجد كه مورد نظر ما براي بازسازي بود مربوط به دوره قاجار است. به دليل اقدامات انجام شده در گذشته در شبستان، شاهد انباشته شدن 20 سانتي متر خاك و يك لايه سيماني ضخيم مربوط به قبل از مرمت بوديم و بدنه شبستان توسط سنگ هاي نامرغوب تزيين شده بود. درخشان فر در ادامه با اشاره به همكاري و حمايت هيئت امناء مسجد جامع خوزان و شهرداري خميني شهر گفت: كليه الحاقات بر روی کف این مکان انجام شده در شبستان مسجد حذف و با برداشته شدن خاك اضافي کف، حدود 200 متر آجركاري و 650 متر نماكاري سنتي با مواد اوليه مرغوب توسط سازمان ميراث فرهنگي انجام شد.

درخشان فر افزود: دومين طرح مورد مرمت و بازسازي حمام شمس آباد معروف به حمام گاوي بود. اين اثر در سال 87 در خطر تخريب قرار داشت كه با همكاري مسولين شهرستان از خطر تخريب قطعي نجات يافت. ابتدا تعمير و مرمت بام حمام انجام شد و در مرحله دوم كليه الحاقات انجام شده به بافت سنتي تخريب و در حال حاضر اين اثر به شكل سنتي گذشته مورد بازسازي و مرمت قرار دارد.

درخشان فر به سومين اثر بازسازي شده در خميني شهر اشاره كرد و گفت: بازسازي و مرمت مسجد درب سيد معروف به مسجد آخوند كه مربوط به زمان دوره قاجار مي باشد از ديگر اقدامات ميراث بوده است. در سالهاي گذشته به دليل در خطر بودن اين اثر مذهبي، بخش داخلي آن مورد مرمت قرار گرفت و امسال نيز با تأمين اعتبار لازم، بدنه بيروني مسجد به شكل كاملاً سنتي اجرا و كليه الحاقات انجام شده در بدنه حذف گرديد. بدنه بيروني مسجد هم با استفاده از مواد اوليه سنتي همچون كاهگل و قابهاي گچي مرمت و از تخريب نجات يافت.

نماينده ميراث فرهنگي در ادامه به چهارمين اثر بازسازي شده اشاره نمود و گفت: اثر مذهبي مسجد جامع دوشنبه بازار با توجه به موقعيت مكاني و همجواري با بازار مركزي خميني شهر در جايگاه ويژه اي براي ما قرار دارد. با توجه به اجراي طرح شهرداري خميني شهر در زمين همجوار مسجد، مرمت ديوار بيروني مسجد متوقف و بازسازي بخش چهلستون داخلی در دست اجرا است.

پنجمين طرح در دست بازسازي مورد اشاره نماينده ميراث فرهنگي در شهرستان، برج كبوترخانه جوي آباد قديم بود. وي در اين باره گفت: اين اثر مربوط به دوره ساسانيان مي باشد كه در طي چند مرحله در سالهاي گذشته مرمت بخش بيروني و ديوارهاي اين برج انجام شده بود و امسال ما با تأمين اعتبار لازم مرمت و بازساري بخش دروني برج را شروع كرديم كه در حال حاضر در دست اجراست. در اين اثر طاق و ستون ها و لانه های خشتی كبوتر و طاق بالايي مورد بازساري و مرمت قرار گرفته كه به عنوان يك اثر هويتي تاريخي براي خميني شهر محسوب مي شود و اميدواريم در آينده با كمك شهرداري خميني شهر و با آزادسازي زمينهاي اطراف اين اثر شاهد استفاده و مشاهده عموم مردم باشيم.

درخشان فر با اشاره به صنايع دستي در خميني شهر گفت: براي رشته هاي سرمه دوزي،‌چرم دوزي، مينياتور و چند رشته ديگر با تجهيز و راه اندازي خانه مجير، دوره هاي آموزشي در اين خانه تاريخي برگزار مي شود.

وي هدف از اجراي اين طرح را ترويج هنرهاي صنايع دستي و افزایش مهارت آموزشي و اشتغالزايي و توليد صنايع و ایجاد درآمد براي متقاضيان دانست.

درخشان فر با اشاره به همكاري شهرداري خميني شهر در تجهيز و مرمت خانه مجیر گفت: شهرداري خميني شهر در آماده سازي و دائر نمودن موزه صنايع دستي در اين مركز همكاري بسيار خوبي را با سازمان ميراث فرهنگي داشته است و از پس ما شاهد برگزاري دوره هاي پیوسته و كارگاههاي صنايع دستي خانه مجیر خواهيم بود. در همين رابطه براي متقاضيان صدور پروانه كارگاهي،كارت شناسايي صنايع دستي، صدور پروانه مشاغل دستی و هنری از جمله اقدامات ديگر حوزه نمايندگي سازمان ميراث فرهنگي بوده است.

نماينده ميراث فرهنگي در ادامه در خصوص بخش گردشگري در خميني شهر گفت: در سال گذشته و امسال درخواستهاي زيادي براي ساخت هتل در نقاط مختلف شهرستان داشته ايم كه برخي مورد موافقت قرار گرفته از جمله صدور مجوز ساخت يك هتل 4 ستاره در ورودي شهر درچه با منظره كاملاً طبيعي و مابقي درخواستها در دست بررسي است. وي به موقعيت گردشگري چشمه لادر اشاره كرد و گفت: اين منطقه از مناطق نمونه گردشگري مورد تصويب هيئت دولت در سفر به استان بوده كه در سالجاري اجراي اين طرح در دست بررسي و اقدام مي باشد.

وي در انتها از كليه مسئولين شهرستان بخصوص فرماندار اسبق و مدير كل ميراث فرهنگي استان و شهرداري خميني شهر در راه اندازي دفتر نمايندگي ميراث فرهنگي تشكر كرد.