حقوق شهروندان خميني‌شهر را تضييع نكنيد

ارسال در در شهر

jam1jamهفته نامه جام اصفهان كه سه شنبه هر هفته منتشر مي شود در جديدترين شماره خود در مقاله اي به قلم حميدرضا طراوت با اشاره به واقعه اخير خميني شهر، از اطلاع رساني هاي نادرست و ملكوك كردن چهره مردم شهرستان در رسانه ها انتقاد كرد.

در اين يادداشت آمده است:

به احتمال زياد طي 2 هفته گذشته مردم اصفهان خبرهاي فراواني در مورد حادثه باغ هاي اطراف خميني شهر شنيده‌اند. كم و كيف اين حادثه گرچه دل هر انساني را به درد مي‌آورد ولي در خود نكاتي پنهان دارد كه خبر از آتش زير خاكستر مسائل و مشكلا‌ت فرهنگي و اجتماعي كشور مي‌دهد، خبري كه رهبر فرزانه انقلا‌ب بارها از آن به عنوان ناتوي فرهنگي ياد كردند و جام اصفهان طي يكسال گذشته تلاش كرد بدان بپردازد. اين اتفاق هرچه بود نشان از قبح زدايي اعمالي است كه اگر تبديل به رويه اي عادي گردد، بدون شك عده‌اي كثير از جامعه مصون نخواهند بود همانطور كه در اين حادثه نزديك به چند هزار نفر از اعضاي اين خانواده ها مرتبط شدند.  گرچه اين حادثه به مثابه مجرمي‌ ‌است كه بي جهت مردم را در خيابان مي‌كشد ولي با متهم كردن همه و هيچكس نمي‌توان لا‌يه هاي زيرين آن را ناديده گرفت. اما از جمله اين لا‌يه هاي آشكار مي‌توان به افزايش سن ازدواج و كاهش هزينه ارتكاب جرم اشاره كرد. در اين ارتباط سردار كرمي‌فرماندهي انتظامي‌اصفهان گفت: راه پيشگيري از اينگونه موارد رعايت اصول اخلا‌قي و شئون ديني در اينچنين جمع‌ها و رعايت حريم محرم و نامحرم و از همه مهم‌تر جلوگيري از تماشاي برنامه‌هاي پخش شده از ماهواره‌ها و بالا‌ بردن هزينه جرم است. وي تاكيد كرد: هزينه جرم در كشور ما براي مجرم بازدارنده نيست و پليس مجرمان را در حداقل زمان ممكن دستگير مي‌كند، اما مجازات بازدارنده براي جرايم خشن كافي نيست.

فرمانده انتظامي‌استان اصفهان در پاسخ به تجاوز به عنف توسط اشرار در خميني‌شهر و به كار بردن اين نكته كه رفتار زنان تحريك‌آميز بوده است، اضافه كرد: هر چند نوع پوشش اين زنان نامناسب بوده اما رفتار تحريك‌آميز نمي‌تواند عامل ارتكاب جرم باشد. وي ادامه داد: طبق شرع و قانون افراد در محدوده خصوصي خود آزادند و بر اساس قانون و شرع كسي نمي‌تواند به رفتار افراد در حريم خصوصي آنها متعرض شود و اين وظيفه ماست كه امنيت مردم ولو افراد خارجي را در حريم خصوصيشان تامين كنيم.

در ايجاد امنيت و احساسس امنيت بار سنگين مسئوليت بر عهده نيروي انتظامي‌است كه با توجه به  اهميت اين مسئله ضروري است مسئولين امر حمايتهاي بيشتري از اين نيرو به خاطر مسئوليت خطير ايجاد امنيت و احساس امنيت بعمل آورند. به نظر مي‌رسد در موضوع احساس امنيت بايد دستگاههاي مختلفي هماهنگ عمل كنند.

نيروي انتظامي، صداوسيما، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، دانشگاهها و ساير نهادهاي فرهنگي بايد تلاش مشترك و هدفمندي براي ايجاد احساس امنيت مطلوب در جامعه نمايند.

همچنين گرچه 10 نفر از اين متجاوزان، افرادي شرور و جاني بوده‌اند ولي بالا‌ رفتن سن ازدواج شايد بي تاثير در چنين بزه‌هاي اجتماعي نباشد. مدير گروه سلا‌مت روان دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي از ديدگاه روان شناسي، تجرد طولا‌ني مدت را ريشه بسياري از آسيب هاي فردي و اجتماعي عنوان و خاطر نشان مي‌كند: هنگامي‌كه انگيزه هاي قوي مانند توليد مثل، استقلا‌ل و تشكيل خانواده به وسيله موانع غيرقابل قبول يا موانعي كه براي رفع آن ها ناتوان است، سركوب شوند يا معطل بمانند، احساس ناكامي‌رخ مي‌دهد. وي ادامه مي‌دهد: احساس ناكامي‌يكي از الگوهاي قدرتمند رفتار هنجاري، ارزشي و نگرشي است كه شخصيت و هويت فرد را تحت تاCثير قرار مي‌دهد و در نتيجه، به‌انديشه بزهكاري و ايجاد بسترهاي ارتكاب جرم مي‌انجامد. وي اضافه مي‌كند: افزايش سن ازدواج، شكل گيري عقده هاي رواني و انباشت آن در شخصيت افراد را موجب مي‌شود.

نكته‌اي كه در اين مقوله مغفول واقع شد تضييع حقوق شهرونداني است كه بخاطر نحوه اطلاع رساني نادرست برچسب خورده اند. قطعاً عامه مردم خميني شهر، اصغرآباد، اصفهان و ساير نقاط مردمي‌عفيف، متدين، نجيب، سختكوش و زحمتكش، وفادار به خانواده، و با چندين ويژگي اخلاقي مثبت هستند كه اكنون با برچسب هايي چون ”جنايتكاران حادثه خميني شهر دستگير شدند“ يا ”فاجعه هولناك در اصغرآباد“ و... شناخته‌مي‌شوند. مسئولين اطلاع رساني و خبرنگاران استان بايد به اين نكته‌در اينگونه حوادث دقت نمايند تا هتك حرمت از فرد، محله يا منطقه اي نشود.

در پايان گرچه هزينه جرم و افزايش سن ازدواج تنها مي‌تواند بخش كوچكي از عوامل اين جنايت باشد ولي اي كاش ما نيز از جايگاه مدعي العموم پايين بياييم و بستر هاي رفع اين 2 معضل را حل كنيم. البته فرماندهي انتظامي‌فرمانده انتظامي‌استان اصفهان در باره پيشگري و جلوگيري از بستر جرم از تمركز پليس بر روي پارك هاي شهر اصفهان خبر داد و گفت: از هفته آينده ”پليس پارك“ در سطح اماكن تفريحي و پارك هاي شهر اصفهان آغاز به كار خواهد كرد.كرمي‌با بيان اينكه اين كار قبلا‌ در سطح محدودتري و توسط كلا‌نتري ها صورت مي‌گرفت، خاطرنشان كرد: با اجراي طرح ”پليس پارك“، نيروي مستقلي براي ساماندهي و نظارت بر اماكن تفريحي شهر در نظر گرفته شده كه اين افراد از وقوع و انجام جرايم آشكار جلوگيري مي‌نمايند. وي ادامه داد: اين تيم با لباس مشخص و دوچرخه و به صورت 24 ساعته در فصاي پارك هاي اصفهان مستقر خواهند بود.كرمي‌با تاكيد بر اينكه اين طرح در كاهش جرايم و ارتقاء احساس امنيت مردم تاثيرات مفيدي را به دنبال خواهد داشت، بيان داشت: حدود 120 نيرو طرح ”پليس پارك“ را در20 پارك اصفهان اجرايي خواهند كرد.