بررسی طرح های قابل اجرا در آثار تاریخی شهرستان در قالب پایان نامه های دانشجویی

ارسال در در شهر

افتتاح رسمی اداره میراث فرهنگی شهرستان در آینده نزدیک، ارائه طرح های تاریخی و میراثی شهرستان به دانشجویان دانشگاه آزاد به عنوان موضوع پایان نامه و مرمت حمام احمدآباد در جوی آباد قدیم از جمله موضوعات مهمی بود که در نشست انجمن میراث فرهنگی در فرمانداری مطرح شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، در این جلسه که با حضور سرهنگ عرب بافرانی فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان و به ریاست فرماندار رضوانی برگزار شد، مسوول نمایندگی میراث فرهنگی در خمینی شهر به عنوان دبیر این جلسه از افتتاح رسمی اداره میراث فرهنگی در آینده نزدیک خبر داد.
در ادامه سیدحسن میردامادی که به عنوان نماینده دانشگاه آزاد خمینی شهر و عضو افتخاری انجمن در جلسه حضور داشت، از آمادگی دانشگاه برای ارائه طرح های قابل اجرای تاریخی و میراثی شهرستان به دانشجویان به عنوان موضوع پایان نامه خبر داد.


بلاتکلیفی حمام شمس آباد
حمام شمس آباد که از سال 1390 تا کنون همچنان پای ثابت جلسات میراثی است باز هم به یکی از محورهای گفتگو در این جلسه تبدیل شد. حبیبی دراینباره گفت: سرمایه گذاران زیادی تا کنون برای کاربری کردن این مکان اظهار تمایل کرده اند اما موقوفی بودن این حمام خود یکی از موانع برسرکار است و از آنجا که مرمت این بنا باید اصولی و طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی باشد در صورتی که توجیه اقتصادی نداشته باشد سرمایه گذار انگیزه اش را از دست خواهد داد. معاون عمرانی فرماندار در ادامه سخنان حبیبی با ابراز تاسف از اینکه این حمام جایگاه معتادان شده است، افزود: در صورتی که کار مرمت ادامه نیابد این مکان به کلی تخریب می شود و در نتیجه موقوفاتش نیز از دست می رود. عکافیان با اعلام اینکه مکتب الزهرا پیشنهاد تبدیل این بنا به کتابخانه را دارد، گفت: هر چه زودتر باید تصمیمی در این زمینه اتخاذ شود.
نماینده شهرداری اما پا را از این فراتر گذاشت و گفت: نمی توان حمام شمس آباد را به تنهایی دید و برایش تصمیم گرفت. حمام شمس آباد در یک راسته تاریخی واقع شده و همراه با مسجد جامع خوزان و بازار قدیمی این محل یک مجموعه را تشکیل می دهند. عرب ادامه داد: اکنون دیگر زمان آن گذشته است که دور یک میز بنشینیم و تقصیرها را به گردن یکدیگر بیندازیم. حتی دور آن گذشته است که بخواهیم به آثار تاریخی کاربری موزه ای و کتابخانه ای بدهیم الان باید برای آثار تاریخی نسخه ای جدید بپیچیم به این معنا که اقتصادی فکر کرده و از آن پول دربیاوریم.
وی در ادامه گفت: طرحی که الان در سراسر کشور برای حمام های تاریخی در حال اجراست این است که کاربری قدیمی احیا شود. مثلا حمام شمس آباد را می توان به یک جکوزی تبدیل کرد.


حمام احمدآباد را احیا کنیم
در ادامه بحث حمام های قدیمی رییس آموزش و پرورش با اشاره به حمام احمدآباد واقع در جوی آباد قدیم گفت: این حمام با توجه به اینکه نه در تملک شخص خاصی است و نه موقوفه است راحت تر می توان درباه اش تصمیم گرفت مخصوصا که به صورت انفرادی نیز می توان طرحی را در آن پیاده کرد و مانند حمام شمس آباد در یک محور تاریخی واقع نشده است. بدیهی افزود: هزینه چندانی نیز برای مرمت نیاز ندارد.
حبیبی در پاسخ این پیشنهاد گفت: اگر در محل هیات مدیره ای برای این بنا تشکیل بشود که وظیفه حفاظت از آن را بر عهده بگیرد اعتبار مورد نیاز برای مرمت را از سازمان خواهیم گرفت.