کارت شناسایی رانندگان صادر شده است

ارسال در در شهر

در سال 1395حدود 200 دستگاه خودروی فرسوده نوسازی خواهد شد

"در نگاه اول سازمان تاکسیرانی آنچنان که باید، نبود. کاستی ها و مشکلات ریشه ای وجود داشت اما کل ساختار را نمی شد به یک باره عوض کرد. زیرساخت هایی چه از لحاظ سخت افزاری و چه از لحاظ نرم افزاری باید مهیا می شد ..." این مطلع گفت و گوی روح ا... راشدفر مدیرعامل سازمان تاکسی رانی خمینی شهر با فرصت است. آنچه در ذیل می خوانید ادامه این مصاحبه است.
شروع تغییراتی که ذکر کردید از کجا بود؟
از مهم ترین ماموریت های سازمان سرویس دهی به دانش آموزان شهر است. توسط فرماندار ستاد سرویس مدارس منحل شد و کارگروه 18 با تصویب هیات دولت و آموزش و پرورش تشکیل شد که سازمان تاکسی رانی یکی از اعضای آن است. تصمیمات راجع به سرویس مدارس در این کارگروه گرفته می شود. سازمان تاکسی رانی باید به حدود 7 هزار نفر از دانش آموزان شهر به مدت 9 ماه سرویس دهی کند. دغدغه اول ما این بود که اضافه سرنشین حذف شود. در حال حاضر 11 آژانس سرویس مدارس در شهر وجود دارد که 8 تای آن ها مجوز دارند و با آن ها قرارداد ثابت بسته شده است. با 3 تای دیگر نیز قراداد موقت یک ساله بسته ایم که پس از تایید عملکرد تبدیل به ثابت می گردد. توانسته ایم تا حدودی نظم را در این زمینه برقرار نماییم و تبعیت پذیری از سازمان و قوانین آن بیشتر شده است و مسلما در سالهای آتی پیشرفت خواهد کرد.

تعرفه سرویس مدارس چگونه تعیین می شود و چقدر است؟
پیشنهاد تعرفه سرویس برای بچه ها با کارگروه 18 است و شورای اسلامی شهر آن را تصویب می کند. برای سال تحصیلی 95- 94 مبلغ 50 هزار تومان
برای هر فرد در نظر گرفته شده است مضاف بر این که برای مسیر بیش از 3 کیلومتر، 3000 تومان بابت هر کیلومتر اضافه خواهد شد یعنی 5 کیلومتر می شود 56 هزار تومان.

راننده های سرویس چگونه انتخاب می شوند؟
رانندگان برای همکاری به یکی از شرکت ها مراجعه می کنند و با یک نامه به ما معرفی می شوند. تعیین صلاحیت راننده ها با ماست ولی حق الزحمه شان را از شرکت می گیرد. پس از طی مراحل تایید صلاحیت، یک کارت شهری برای رانندگان صادر می کنیم. ما به خانواده ها توصیه نموده ایم که دو نکته را همیشه مد نظر قرار دهند. اول آن که آرم سازمان تاکسیرانی بر روی درب سرویس مدرسه فرزندشان باشد، چرا که راننده ای که با آرم ما می آید و بچه شان را سوار می کند قطعا از فیلترهای مختلفی رد شده است. ولی خانواده هایی هستند که روی حساب آشنا بودن با راننده سرویس، فرزندانشان را به او می سپارند و اکثر مشکلات نیز از چنین موارد خارج از سیستم به وجود می آید. نکته دیگر این که اگر از لحاظ قیمت اجحافی در حق آن ها شد، به سازمان تاکسی رانی مراجعه کنند تا به شکایت شان رسیدگی شود.
نظارت بر تاکسی تلفنی ها نیز بر عهده شماست. در این مورد توضیح می دهید؟
دفاتر تاکسی تلفنی یک اتحادیه تشکیل داده و بدین سبب تحت پوشش اداره صنعت، معدن و تجارت هستند و این یک سنگ بنای خلاف است. این اداره به تاکسی ها مجوز موسسات اتومبیل کرایه داده اند. در حال حاضر 4 موسسه اتومبیل کرایه در شهر ما وجود دارد. طبق مصوبه دولت، نظارت با تاکسی تلفنی ها و سرویس های درون شهری برعهده شهرداری ها و بالطبق سازمان های تاکسیرانی است که با جلسات مختلف با فرماندار و افراد ذیربط این امر محقق شد. مشکل دیگر تاکسی تلفنی ها این بود که از ابتدای تاسیس تا به حال بسیاری از آن ها دست به دست گشته بودند و مالک آن ها مشخص نبود. حدود نیمی از آن ها پروانه بهره برداری شان تمدید نشده بود یا تغییر مالکیت داده بودند و مشخص نبود چه کسی باید پاسخگوی مردم یا سازمان باشد. این مشکلات کمابیش برطرف شد و اکنون حدود 80 درصدشان زیر نظر سازمان هستند. برای کرایه شان نیز جلسات طولانی با شورای شهر، فرماندار و شهردار داشته ایم تا به صورت قانونی و هدفمند در بیاید.

کرایه تاکسی تلفنی ها به چه صورت محاسبه می شود؟
آن ها قبلا جداولی را مشخص کرده بودند که مبالغ موجود در آن ها با مصوبه شورای شهر همخوانی نداشت. ما به شورا پیشنهاد دادیم که برای این که کرایه ها دقیق محاسبه شود، بر روی خودروها تاکسی متر نصب کنیم. با همکاری شرکت های تاکسی تلفنی حدود 800 دستگاه تاکسی متر روی خودروها نصب شد و اکنون قیمت ها بر اساس تاکسی متر محاسبه می شود به این صورت که تا 2 کیلومتر 2500 تومان و کیلومتر اضافه 600 تومان اضافه می شود. تعیین مسیر نیز با خود مسافر است. یعنی این گونه نیست که راننده از مسیرهایی برود که کیلومتر بیشتری بیندازد. اگر مسافر مسیر را نگوید راننده باید حتما بپرسد و اگر نپرسید، از مسیرهای اصلی حرکت کند.

بازخورد تاکسی متر ها از جانب مردم چگونه بوده است؟
در مرحله اول خوب نبود، هم رانندگان زیاد راغب نبودند و هم مردم شناخت کافی نداشتند چرا که فکر می کردند با نصب دستگاه های تاکسی متر هزینه ای به مردم و رانندگان اضافه شده است ولی اینک اکثریت نظرشان تغییر کرده است. هر چه رقم اضافه شود، مسافر می داند که هزینه کیلومتر اضافه را پرداخت می کند و راننده قیمتی خارج از عرف نمی دهد به خصوص برای مسیرهای ناآشنا یا مسیرهایی که برای اولین بار است در آن تردد می کنند.

نوسازی تاکسی های فرسوده چگونه انجام می شود؟
بحث نوسازی ناوگان تاکسی رانی در کل کشور و از ابتدای دهه فجر مطرح شد. جلسات مختلفی با مدیران عامل تاکسی رانی های کل کشور برگزار شد. در کل کشور 50 هزار خودرو ثبت نام شده و میانگین ثبت نام در کشور 55 درصد است ولی در خمینی شهر نزدیک به 75 درصد ثبت نام خودروی فرسوده داشته ایم. در واقع از تعداد 600 دستگاه تاکسی درون شهری و پلاک "ت" نزدیک به 310 دستگاه فرسوده و دارای عمر بالای 10 سال بود. این خودروهای فرسوده عذابی برای راننده و مسافران شده بود. از این تعداد، 230 دستگاه ثبت نام نموده اند و منتظریم گام های بعدی نوسازی که همان معرفی به بانک و گرفتن ضامن و ... انجام شود. پیش بینی ما این است که 200 دستگاه خودرو در خمینی شهر تا مهر سال آینده نوسازی شود. گفتنی است به خودروهای پیکان، مجوز تردد در شهر را نخواهیم داد.

برای بیمه تاکسی ران ها چه تدبیری اندیشیده شده است؟
این بیمه به مدت حدود سه سال متوقف شده بود و ما نمی توانستیم راننده جدید به بیمه معرفی کنیم. دولت تدبیری اندیشید و مشکل بیمه رانندگان نیز حل شد. استفاده افراد با مشاغل دیگر از بیمه تاکسی ران ها یکی از معضلات این حوزه بود. برخی برای استفاده از یارانه ای که دولت برای بیمه رانندگان تاکسی در نظر گرفته بود یک کارت شهری اخذ و 150 هزار تومان از سازمان تاکسی رانی می گرفتند و به دولت برای بیمه پرداخت می کردند و تنها رقمی جزیی برای عوارض و تمدید کارت می پرداختند در حالی که هیچ سرویس دهی عمومی انجام نمی دادند و از طرف دیگر یک راننده در سرما و گرما زحمت و مشقت می کشید. ما این بار را از روی دوش دولت برداشتیم. از این طریق حدود 60 نفر از سیستم خارج شدند. با احتساب هر نفر 100 هزار تومان، حدود 6 میلیون تومان صرفه جویی می شود.
در واقع اگر در زمینه هایی که احتمال سوء استفاده است جلوی منافذ را بگیریم، به رانندگان تاکسی کمک قابل توجهی می شود. قبلا هم که بنزین ها از طریق کارت سوخت دریافت می شد، افراد زیادی به ناحق از یارانه سوخت استفاده می کردند. در واقع هر فرد 300 لیتر بنزین استفاده می کردند که خودش رقمی بین 90 تا 100 هزار تومان در ماه می شد که آن زمان جلوی این کار را گرفتیم. البته اکنون همه سوخت آزاد استفاده می کنند.

راننده کمکی تاکسی نیز دارید؟
راننده کمکی وقتی معنا دارد که در شهر پس از 8 ساعت کار رانندگان تاکسی، باز هم مسافر وجود داشته باشد ولی شهر ما این قدر مسافر ندارد. ضمنا اتوبوس ها هم در حال سرویس دهی هستند. با افتتاح شرکت اسپاداناگشت در شمال شهر و پایانه مسافربری، رانندگانی که می توانند با ماشین های مدل بالا در این زمینه خدمت کنند، به این شرکت مراجعه می کنند و به ما معرفی می شوند. ما مراحل قانونی برای دریافت مجوز، آرم و ... انجام خواهیم داد.

در رابطه با ساماندهی کرایه خطوط چه اقداماتی صورت داده اید؟
در این زمینه قرار است در خطوط مربوط به اصفهان یعنی الغدیر، استقلال و خط کهندژ تاکسی متر نصب کنیم. این اقدام بیشتر به نفع مسافرینی است که بین راه سوار می شوند و کرایه شان بر حسب تاکسی متر به صورت دقیق حساب می شود. ما همچنین در حال تدارک مقدمه هایی برای پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی ها هستیم. در صورت انجام این کار، دریافت کرایه با همان کارت های اتوبوس انجام می پذیرد. اجرای این پروژه کمکی است به رانندگان و مسافرین و دیگر نیازی به پول خرد نیست و از درگیری و مشاجره جلوگیری می شود. علاوه بر این زمانی که کارت شارژ داشته باشد، مسافری که با تاخیر در رسیدن اتوبوس مواجه است، سوار تاکسی می شود و با همان کارت کرایه را پرداخت می نماید. بابت این دستگاه رقمی خیلی جزیی از راننده گرفته می شود که به صورت روزانه از وی کسر می گردد.

کرایه تاکسی ها چقدر اضافه می شود؟
بر اساس دستور العمل وزارت کشور کرایه ها احتمالا 15 تا 20 درصد افزایش پیدا می کند.

سیستم برون سپاری که در برخی شهرها اجرا شده ، در خمینی شهر هم انجام می شود؟
به دنبال استفاده از تجربیات آن ها هستیم. ما برای نظارت بر سیستم تاکسی رانی، نیرو به اندازه کافی نداریم و به همین علت قصد داریم این کار را برون سپاری کنیم. بدین ترتیب نظارت ما به تاکسی ران ها و مسافربران شخصی بیشتر می شود. مسافربران شخصی بیشتر در خیابان های کهندژ و استقلال حضور دارند که توانسته ایم با سیستم بازرسی کنونی و همکاری پلیس راهور تاحدودی کنترل را انجام دهیم.

آیا رانندگان تاکسی کارت شناسایی دارند؟
بر حسب دستورالعملی از وزارت کشور آمده بود، رانندگان تاکسی مثل بقیه کشورهای بزرگ باید برای بقیه قابل شناسایی باشند. به همین علت کارتهای شناسایی را طراحی کردیم و آن ها را روی داشبورد نیمی از خودروها نصب نموده ایم و مابقی نیز در حال انجام است. بدین ترتیب مسافر می داند خودرو از همه لحاظ ایمن است. در حقیقت یک بانک اطلاعاتی کامل از رانندگان درست کرده ایم. بازرسین هم با وارد کردن کدی که روی کارت است می توانند به کلیه اطلاعات آن ها دسترسی پیدا کنند. در استان اصفهان ما جزو اولین سازمان ها هستیم که در حال انجام این کار هستیم. پرونده الکترونیک رانندگان نیز در آینده ای نزدیک تشکیل می شود و امور صدور کارت و پروانه آن ها نیز از این طریق به صورت مکانیزه و الکترونیک انجام می شود.

ساختمان اداری تاکسی رانی کی افتتاح می شود؟
طبق صحبت هایی که با شهردار انجام شده است افتتاح این ساختمان در سال آینده و با مشارکت سازمان اتوبوسرانی انجام می شود. طبق دستورالعمل دولت، سازمان های تاکسی رانی، اتوبوسرانی و پایانه ها (که در حال حاضر در خمینی شهر وجود ندارد) باید با هم ادغام شوند و تحت عنوان "سازمان مسافر" فعالیت کنند. ما این ادغام را از ساختمان شروع کرده ایم. صرفه جویی در هزینه ها و ارتباط بهتر مردم با دو سازمان از جمله مزایای ادغام آنهاست.

سخن آخر؟
یکی از دغدغه ما کمبود تاکسی در شمال شهر است. ان شاء ا... با افتتاح بیمارستان منظریه یک خط دائم از بلوار قدس به میدان فیض الاسلام راه اندازی می شود. یکی دیگر از مشکلاتی که خیلی پیگیر حل آن بوده ایم، سختی عبور و مرور راننده ها در مسیرهای منتهی به خیابان امام(ره) است. تعداد اتوبوس ها در شهر نسبت به حجم خیابان ها و وسعت شهری زیاد است. با مسؤولین امر صحبت های زیاده شده است که برای وضعیت ترافیک مرکز شهر چاره ای بیندیشند چون رانندگان در ساعات پرترافیک با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.
همچنین در سازمان فعالیت های فرهنگی زیادی صورت می گیرد که قابل تقدیر است. از جمله این فعالیت ها تقدیر از دانش آموزان، نخبگان و ورزشکاران سازمان تاکسی رانی بود. گاهنامه سفیران شهر نیز یکی دیگر از این فعالیت هاست که هم برای مردم سودمند است و هم برای رانندگان و در آن مطالبی چون معرفی خدمات سازمان، معرفی رانندگان موفق یا جانبازان و فرهنگسازی بحث حمل و نقل عمومی منتشر می گردد. در سازمان کمیته فرهنگی از اقشار مختلف تشکیل شده است که این کمیته به دنبال شناسایی افراد فرهنگی و نخبه و ورزشکار است.