2- ادامه سد معبر

ارسال در قضایی و انتظامی

تخلفات شهری مجموعه مواردی هستند که علاوه بر نقض حقوق شهروندی سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب رسانی می شوند.آشنای شهروندان با موارد تخلفات وقوانین مرتبط ضروری است در نوبت قبل به سد معبر صنوف ،وانت بارهای دوره گرد و ثابت و دست فروش ها به عنوان انواعی از سد معبرها که از مصادیق تخلفات شهری هستند اشاره شد واکنون ادامه مطلب:


کارتن خواب ها:
حضور کارتن خواب ها در سطح شهر، علاوه بر نازیبا ساختن منظره شهری، آسیب های اجتماعی بسیاری را در پی دارد و سلامت روانی شهر را نیز به خطر می اندازد.


برپایی چادر در سطح پارک ها و معابر:
نصب چادر در معابر و پارک ها موجب آلودگی زیست محیطی در فضای سبز شهری، آسیب به فضای سبز، انباشت زباله، نازیبا ساختن چهره شهر، بروز مشکلات امنیتی و ایجاد اختلال در عبور و مرور می گردد.
راهکار:
مسافران می توانند برای نصب چادر به محل های اسکان مسافرین که از سوی شهرداری مشخص گردیده و دارای امکانات لازم می باشد مراجعه نمایند.


نصب داربست فلزی
نصب داربست در پیاده روها و محل های رفت و آمد مردم بدون مجوز و رعایت نکات ایمنی و به نحوی که باعث سد معبر گرددیکی دیگر از موارد سد معبر است.


توقف وسیله نقلیه در مکان نامناسب
در پاره ای از موارد پارک وسایل نقلیه در کوچه و خیابان و معابر به نحوی انجام می گیرد که باعث مسدود شدن پیاده رو و ایجاد سد معبر می شود .بستن مسیر دسترسی از پیادهرو به خیابان به دلیل پارک خود رو مقابل پل ها متاسفانه در شهر بسیار دیده می شود.
ریختن مصالح و نخاله های ساختمانی گذاشتن موانع فیزیکی ثابت و غیرثابت و غیرمجاز در معابر ،
حفاری های غیرمجاز و فاقد اصول ایمنی وبرگزاری مراسم درخیابانها وپیاده روها از دیگر موارد سد معبر به حساب می آیند .

نگاهی به قوانین:
شهرداریها با استناد به چند قانونی که آورده می شود مجاز وملزم به برخورد با سد معبر می باشند:

تبصره 1بند 2 ماده 55 قانون شهرداری ها

سدمعابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آن ها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگر ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مأمورین خود راساً اقدام کند.


تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری ها:

اراضی، کوچه های عمومی، میدان ها، پیاده روها، خیابان ها و به طور کلی معابر و بستر رودخانه ها، نهرها و مجاری فاضلاب شهرها، باغ های عمومی، گورستان های عمومی و درخت های معابر عمومی واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عموم است ملک عمومی محسوب و در مالکیت شهرداری است.


ماده 690 قانون مجازات اسلامی:

هر کس به وسیله صحنه سازی از قبیل پی کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاضل، امحای مرز، کرت بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و زراعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده زراعی، جنگل ها و مراتع ملی شده، کوهستان ها، باغ ها، قلمستان ها، منابع آب، چشمه سارها، انهار طبیعی و پارک ملی تأسیسات کشاورزی و دامداری و دام پروری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا شهرداری ها یا اوقاف و هم چنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثاث باقیه که برای مصارف عام المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور تصرف یا ذی حق معرفی کردن خود یا دیگری مبادرت نماید یا بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی صلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد و یا اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می شود دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید.


ماده 693 قانون مجازات اسلامی:

هر گاه کسی ملک دیگری را به قهر و غلبه تصرف کند علاوه بر رفع تجاوز به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
شهروند گرامی از آنجایی که بنابر فتاوای مراجع معظم تقلید تجاوز به پیاده روها و سدمعبر شرعاً جایز نیست و به جهت اینکه سدمعبر زشت ترین نوع تجاوز به حقوق و آزادی های مشروع دیگران است و وجود یک شهر سالم و سامان یافته صرفاً در گرو پرهیز جدی از تخلفات شهری و جلوگیری از نقض حقوق شهروندی است لذا مأموران شهرداری را در رفع این عارضه ناپسند اجتماعی یاری فرمایید.
منابع:
نشریه ی داخلیِ روابط عمومی شهرداری اصفهان
مطالب بخش فرهنگ شهروندی دانشنامه به روز فرصت آنلاین