مردم در انتظار طرح ساماندهی موتورسیکلت ها هستند

ارسال در قضایی و انتظامی

در این مقاله آمده است: دراستان اصفهان یک میلیون و 200هزار دستگاه خودرو تردد می کند که گفته می شود که سهم عمده ای از بار آلودگی هوای اصفهان برعهده خودروهاست که عموما تک سرنشین هستند.

آمار دیگری نیز روایت می کند در استان اصفهان یک میلیون و 100هزار موتور سیکلت وجود دارد که نه تنها چندین و چند سرنشین بوده، که بارنیز حمل می کنند بیشترین آلایندگی هوا و صوت نیز برگردن آنهاست.

موتوری ها بیشترین حجم تصادفات فوتی و جرحی را نیز به خود اختصاص داده اند وشهر را به هم ریخته اند، پیاده رو، سواره رو، عابر پیاده و قوانین راهنمایی و رانندگی را به ریشخند گرفته اند و به هیچ وجه زیر بار ساماندهی نمی روند.

اصفهان در تسخیر موتور سواران

رییس پلیس راهور استان اعلام می کند که اصفهان در کشور بالاترین سهم فوتی های موتور سوار را به خود اختصاص داده است.

به گفته سرهنگ غلامی، در سال91، 70درصد، در سال گذشته 67 درصد در سال جاری بیش از 50 درصد از مجروحان و فوتی های تصادفات رانندگی در اصفهان به موتور سواران اختصاص داشته است.

او تاکید می کند که در اصفهان ، حجم و تخلفات موتور سواران مشکل ساز شده است.

 

با وجودیکه در شهر اصفهان 5 آموزشگاه و درهر شهرستان یک آموزشگاه ویژه آموزش موتور سواران راه اندازی شده اما هنوز 50 درصد موتور سیکلت سواران فاقد گواهینامه هستند.

به گواه اداره کل پزشک قانونی استان اصفهان، در پنج ماهه اول سال 93، در حوادث رانندگی استان 480 نفر کشته شده اند،که وسیله مورد استفاده 28 درصد از آنها موتور سیکلت بوده است .

در 5 درصد موارد نیز موتور سیکلت به عنوان وسیله در گیر با وسیله نقلیه یا عابر پیاده نقش داشته است.

 

مطابق این گزارش 63 درصد کشته های تصادفات موتور سواران در جاده های درون شهری، 33 و سه دهم درصد در راه های برون شهری ، 3 و هفت دهم درصد در جاده های خاکی و روستایی به وقوع پیوسته است.

در مدت زمان یاد شده، شهرستان های اصفهان با 57 نفر، کاشان و نجف آباد 10 نفر ، فلاورجان 9 و خمینی شهر 8 نفر بیشترین و شهرستان های بویین میاندشت ،چادگان و اردستان هر کدام یک نفر کمترین تعداد کشته های ناشی ازحوادث رانندگی موتور سواران را داشته اند.

 

94 درصد کشته شده ها ی موتور سواران مرد و شش در صد زن هستند

در تصادفات یاد شده، 80 درصد از کشته های ناشی از حوادث رانندگی موتورسواران راننده ، 19 و سه دهم درصد ترک نشین ودر هفت دهم درصد وضعیت نا معلوم بوده است.از لحاظ سنی 7 دهم در صد افراد فوت شده در حوادث رانندگی موتورسواران پنج ماهه نخست سالجاری زیر 10 سال ،26 و هفت دهم درصد 10 تا 20 سال، 30 و چهار دهم درصد 21 تا 30 سال، 9 و شش دهم درصد 31 تا 40 سال، 8 و نه دهم درصد 41 تا 50 سال، 9 و شش دهم درصد 51 تا 60 سال، 6 و هفت دهم درصد 61 تا 70 سال و 7 وچهار دهم درصد 50 سال به بالا داشته اند.52 درصد فوت شده در حوادث رانندگی موتورسواران مجرد و 48 در صد آنان متاهل بوده اند.

علت اصلی مرگ در88 درصد از افراد ضربه به سر به تنهایی و یا مشترک باسایر علل بوده ومحل فوت بیش از 50 درصد متوفیات حوادث رانندگی موتورسواران در بیمارستان بوده است.

سطح تحصیلی بیشتر افراد فوت شده حوادث رانندگی موتورسواران بی سواد وکم سواد بوده وزمان وقوع 66 درصد تصادفات منجر به فوت موتورسواران روز و31 درصد شب بوده است.

 

موتوری ها مسوول 56درصد جرایم شهر اصفهان

رانندگی نامناسب، قانون شکنی های وقت و بی وقت ، صحبت کردن با تلفن همراه با یک دست ، نداشتن تجهیزات ایمنی، مارپیچ راندن موتور بین خطوط سرعت و خطوط بی آرتی ، عبور از چراغ قرمز، تردد در معابر پیاده رو، سوار شدن چند ترکه، حمل و نقل بار، عربده کشی و زورگیری، مراحمت برای نوامیس و... تنها گوشه ای از تخلفات موتور سواران است.

 

بیشتر موتورسواران تصور می کنند به خاطر کوچک بودن وسیله نقلیه شان، چشم قانون آنها را نظاره گر نیستد و در نتیجه می توانند هر جور که میل دارند موتور خود را برانند و در خیابانها و کوچه ها تردد کنند.

موضوع به اینجا ختم نمی شود که بحث انجام جرم و بزه نیز به میان آمده است. فرمانده انتظامی استان اصفهان اعلام میکند که 56درصد جرایم در حوزه شهری با موتورهای تیزرو انجام می شود.

و به همین دلیل بود که اصفهان برای تجهیز پلیس راهور به موتور برقی پیشتاز شد. تا شاید بدین وسیله زمینه فرهنگ سازی را برای استفاده از این وسیله در شهر فراهم کند. اما گویا هنوز چنین زمینه ای فراهم نشده و با شهرداری به تفاهم نرسیده اند.

 

برخورد با موتور سوار متولی ندارد

مگر چقدر می توان موتور توقیف کرد؟ در طرح های گاه و بیگاه که در اصفهان اجرا می شود، آنقدر موتور توقیف شده که تا به امروز 65هزار موتور سیکلت در پارکینگ های پلیس اصفهان جمع شده تا به بهانه های مختلف برای ترخیصشان، پلیس اطلاع رسانی کند.

اما نه تنها جرایم و خلاف های موتورسواران کاهش نیافته که بر میزانش نیز افزوده شده است.

فرمانده انتظامی استان میگوید:'هنوز وظیفه دستگاه ها برای ساماندهی و برخورد با موتورسواران متخلف مشخص نشده است.' او تاکید می کند که گنجایش پارکینگ های پلیس در اصفهان تکمیل است و پلیس همه تلاش خود را برای برخورد با متخلفان و قانون شکنان متخلف انجام داده است.

 

10کارخانه تولید موتور در اصفهان فعالیت می کند و به همین دلیل است که حجم بالایی از این دوچرخ گوش خراش در اصفهان تردد می کند.

سردار آقاخانی توضیح می دهد که برای بهبود وضعیت اصفهان از نظر تردد موتورسیکلت، روسای کارخانجات تولید این وسیله در اصفهان در جلسه ای دعوت و مشکلات و چالش ها نیز بررسی شده است.

رییس پلیس راهور استان، طرحهای تشدید برخورد با موتورسواران متخلف را یک به یک می شمارد.

 

آنها جریمه هم می شوند: ورود ممنوع 50هزار تومان، عبور از چراغ قرمز 100 هزارتومان وعدم استفاده از کلاه ایمنی 30 هزار تومان جریمه به همراه دارد. گفتنی است جرایم فوق به همراه توقیف یک هفته ای است که در صورت تکرار، وسیله یک ماه توقیف خواهد شد. به گفته سرهنگ غلامی، برای رفع توقیف، موتور سوار متخلف باید پس از گذراندن کلاس آموزشی، تعهد نیز بدهد.

 

تیر خلاص

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از طرحی می گوید که قرار است کار را یکسره کند.

به گفته علیرضا صلواتی، قرار است اصفهان به عنوان پایلوت طرح ساماندهی موتورسیکلت ها در نظر گرفته شود.

برای این منظور باید طرح برخورد و ساماندهی موتورسیکلت دراستانداری مصوب ودر آن شرح وظایف دستگاه هایی همانند صداسیما، صنعت معدن و تجارت، ارشاد و آموزش و پرورش نیز مشخص شود.