1-سد معبر

ارسال در قضایی و انتظامی

مقدمه
تخلفات شهری مجموعه مواردی هستند که علاوه بر نقض حقوق شهروندی سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی آن می گردد و معضلات و مشکلات زیادی را پدید می آورند.آشنای شهروندان با موارد تخلفات وقوانین مرتبط ودستگاههای مسول در برخورد با انواع آنها سبب خواهد شد تاضمن آشنای افراد با حقوق خود از ارتکاب به خلاف کاسته شودوروابط شهروندان با همدیگر روانتر شده واز تنش هاودر گیریهای احتمالی ناشی از بی اطلاعی کاسته شود. از طرف دیگر آشنای با این موارد سبب می شود تا یک شهروند خود را در برابر فضای شهرمسئول بداند و آسیب هایی که سلامت این فضا را تهدید می کند بشناسند و در رفع آن ها بکوشد.
از آن جایی که پیش شرط اولیه برای رعایت قوانین و مقررات و رفع تخلفات شهری آشنایی با تخلفات و قوانین مرتبط با آن می باشد در این مجموعه به بیان نمونه های تخلفات شهری و قوانین مربوطه و هم چنین ارائه راهکارهای لازم برای رفع موارد تخلف در سطح شهر پرداخته شده است.
موارد تخلفات شهری
 سد معبر
هر گونه اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب، سکنی و ... را سد معبر گویند. ایجاد سد معبر سبب می شود تا به حقوق شهروندان تجاوز شده و از معابر عمومی استفاده خصوصی شود.
سد معبر موارد زیر را شامل می گردد:


سد معبر صنوف:
در صورتی که مغازه داران با گذاشتن کالا و اجناس در مقابل مغازه و اشغال پیاده رو و معابر عمومی موجب اخلال در رفت و آمد عابرین پیاده گردند سد معبر نموده اند که ضمن ایجاد مزاحمت در فضای عبور و مرور تصویری زشت و آشفته از محیط ساخته و موجب ناامنی در عبور مرور دیگر شهروندان می شوند..
راهکار:
بهتر است شهروندان قبل از ایجاد شغل جدید موقعیت محل کسب را متناسب با نوع شغلی که تصمیم دارند دایر نمایند، انتخاب کنند تا ناچار به استفاده از پیاده رو نگردند چرا که بیرون گذاشتن کالا دلیل فروش بیشتر نیست آن چه مشتری را جذب می کند زیبایی و نظم واحد صنفی است.


وانت بارهای دوره گرد و ثابت:
این وانت ها علاوه بر ایجاد سد معبر در معابر، کوچه ها و ... بعضاً برای تبلیغ و فروش اجناس از بلندگو استفاده می کنند که باعث آلودگی صوتی و مزاحمت برای دیگران می شوند


دست فروشی
اشخاصی که در کنار معابر، اقدام به فروش اجناس و کالاهای خود می نمایند و با اشغال سطح معینی از پیاده رو برای عبور و مرور عابرین ایجاد مشکل نموده و با ایجاد سد معبر تخلف می نمایند.
حضور دست فروشان نه تنها تجاوز به حریم شهروندان محسوب می شود بلکه جامعه را نیز از لحاظ بهداشتی و اقتصادی با مشکل مواجه می نماید. دست فروشانی که با جنس های تقلبی و ارزان تر، اقدام به فروش کالاهای خود می کنند با عرضه مواد غذایی غیربهداشتی و آلوده سلامت و بهداشت شهروندان را به خطر می اندازند و باعث شیوع بسیاری از بیماری ها می گردند و حقوق سایر کسبه را نیز تضییع می نمایند.
 راهکار:
اگر شهروندان ما از آن ها استقبال نکنند و مایحتاج خود را از این فروشندگان تهیه نکنند، این مشکل تا حدود زیادی حل می گردد و دست فروشان نیز می توانند با حضور در بازارهای روز که از سوی شهرداری در نقاط مختلف شهر پیش بینی شده است نسبت به ارائه اجناس خود اقدام نمایند
شهرداریها با استناد به تبصره 1بند 2 ماده 55 قانون شهرداری ها موظف به برخورد با این تخلفات هستند

منابع:
نشریه ی داخلیِ روابط عمومی شهرداری اصفهان
مطالب بخش فرهنگ شهروندی دانشنامه به روز فرصت آنلاین