اجرای طرح تفکیک ماموریت های فوریتی از غیر فوریتی

ارسال در قضایی و انتظامی

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ خسرو احمدی با بیان این مطلب اظهار داشت: تلفن 110، سامانه ای است که در ابتدا با هدف پاسخگویی سریع به نیاز های ضروری مردم در حوزه نظم و امنیت طراحی و راه اندازی شد اما باتوجه به بی اطلاعی مردم از کارایی این سامانه، روزانه با انبوهی از تماس های غیر فوریتی و حتی غیر مرتبط با نیروی انتظامی  مواجه هستیم.
وی افزود: بررسی های آماری ما نشان می دهد که یکی از دلایل کند شدن فعالیت ماموران برای رسیدن به سر صحنه جرم و نارضایتی آن دسته افرادی که تماس های فوریتی با 110 برقرار می کنند همین تماس های غیر فوریتی و تبع آن اشغال شدن خطوط تلفن 110 است.
این مقام مسئول عنوان داشت: بر همین اساس طرح تفکیک ماموریت های فوریتی از غیر فوریتی 110 در سطح استان به اجرا گذاشته شد و سعی کردیم تا از طریق چاپ بروشور، ویژه نامه، مقاله و استفاده از ظرفیت رسانه صدا و سیما و مطبوعات و سایت های خبری مصادیق تماس های فوریتی را برای شهروندان تبیین کنیم و بتوانیم گامی در فرهنگ سازی استفاده صحیح و مناسب از این سامانه ارزشمند و مفید برداریم.
وی بیان داشت: همچنین در راستای اجرای این طرح مرکزی عملیاتی از ماموران پلیس 110 به منظور تفکیک تماس های فوریتی 110 و رسیدگی سریع به آن ها راه اندازی شده و نیروهای زبده و توانمند و تجهیزات مدرن و موتور های تندرو در اختیار این مرکز قرار گرفته است.
سرهنگ احمدی با بیان این که فوریت های 110 به ماموریت هایی گفته می شود که نیاز به حضور فوری پلیس بوده و تاخیر در حضور، خسارت های جانی، مالی یا اجتماعی به همراه دارد تصریح کرد: هدف از اجرای طرح مذکور، حضور سریع، موثر و به موقع بر سر صحنه های جرم، هدایت توان عملیاتی پلیس به سمت پاسخگویی به نیاز های واقعی مردم، ایجاد بازدارندگی در مجرمان و استفاده از پلیس های تخصصی با توجه به نوع تماس های مردمی است.
فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر به برخی از مصادیق فوریتی 110 اشاره کرد و اظهار داشت: به طور مثال در موضوع سرقت تنها سرقت های در حال قوت، سارق در محل، سرقت های مسلحانه، به عنف و زورگیری جزو تماس های فوریتی هستند، در تصادفات نیز تنها تصادفات فوتی و جرحی فوریتی بوده و تصادفات خسارتی زیر 5 میلیون تومان غیر فوریتی محسوب می شوند، در موضوع مواد مخدر نیز توزیع، مصرف و حمل مواد در ملإ عام فوریتی هستند و کلیه موارد مربوط به دعاوی ملکی، اختلافات خانوادگی، مالی و ... غیر فوریتی است.
سرهنگ احمدی با بیان این که اجرای این طرح به معنی عدم پاسخگویی پلیس به تماس های غیر فوریتی مردم نیست گفت: ما معتقدیم که این ارتباط و تعامل مردم با پلیس باید حفظ شود ولی انتظار ما این است که شهروندان تماس های غیر فوریتی خود را در ساعات شلوغ و به اصطلاح پیک ماموریتی ماموران پلیس که معمولا از ساعات 7 صبح تا 10 شب است برقرار نکنند چون این کار آن ها باعث مشکلاتی برای سایر شهروندانی که نیاز برقراری تماس فوریتی با پلیس هستند ایجاد می کند.