مي خواهند خمینی شهر را مرکز قمه زنی کشور معرفی کنند

ارسال در قضایی و انتظامی

 

karami62امسال تعداد زیادی از افراد غیر بومی از شیراز، چهار محال و بختیاری، یاسوج، قم و اصفهان برای قمه زنی به خمينی شهر آمدند

 

سردار كرمي فرمانده انتظامي استان اين روزها زياد به خميني شهر آمد و رفت دارد تا به بررسي اوضاع بپردازد. يك روز بعد از عاشورا در دفتر فرماندهي انتظامي شهرستان فرصتي دست داد تا گفتگوي كوتاهي با او داشته باشيم. بخوانيد.

دهه اول محرم امسال خمینی شهر را چطور دیدید؟

ما پیرو برنامه 5 ساله مان حرکت کردیم و آنچه برایمان اهمیت داشت ایجاد فاصله میان محرکین اصلی و پشتیبانان آن ها با مردم و کسانی بود که نا آگاهانه قمه می زنند و امسال شاهد این فاصله بودیم به طوری که بیشتر محرکین و عوامل اصلی علنی دیده نشدند و علی رغم اینکه قبلا خیلی مردم را تحریک می کردند امسال شاهد حرکت کمتری از جانب آنها بودیم.

یکی از دغدغه های شما فاصله ای بود که میان نیروی انتظامی و مردم ایجاد شده بود، امسال چقدر از این فاصله کاسته شد؟

یک نگرش منفی که در بین مردم خمینی شهر نسبت به پلیس وجود داشت این بود که پلیس را مانع برگزاری مراسمات عزاداری می دیدند که ما با حضور در هیات ها و مساجد و محلات مختلف این دیدگاه منفی را از بین بردیم چرا که مردم شاهد بودند ما هم در کنارشان عزاداری می کنیم و تعامل خوبی با آن ها داریم. یکی از موفقیت های امسال ما آگاهی دادن از طریق ایجاد سوال بود. اینکه "قمه زنی از حمایت و پشتیبانی چه کسانی برخوردار است ؟" و این سوال به طور جدی مخصوصا در قشر تحصیل کرده و کسانی که اعتقادات قوی مذهبی دارند مطرح شد. یکی دیگر از موضوعاتی که طرح شد هم خلاء عملکرد و حمایت مسوولین و دستگاه های فرهنگی شهر بود و این سوال به خوبی در ذهن مردم خمینی شهر نقش بست که فقط نیروی انتظامی در خمینی شهر وارد میدان می شود یا اینکه دیگر متولیان فرهنگی هم قدم بر می دارند؟ یکی از اهداف من از مطرح شدن تریبون آزاد اندیشی برای بحث و تبادل نظر در همین مورد است.

شما اولین مسوول استانی هستید که برگزاری کرسی آزاد اندیشی را در مورد قمه زنی مطرح کردید. به نظر خودتان مسوولین استان و شهرستان و متولیان فرهنگی و علمی چقدر از این ایده حمایت می کنند؟ و آیا اجرایی می شود؟

موضوع کرسی آزاد اندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست و مکرر از جانب ایشان مطرح می شود اما معلوم نیست که چرا نخبگان شهرستان و استان نشسته اند؟ البته برپایی این کرسی فقط محدود به موضوع قمه زنی نمی شود. همین که ما امسال شاهد بودیم تعداد زیادی از افراد غیر بومی از شیراز، چهار محال و بختیاری، یاسوج، قم و اصفهان برای قمه زنی به خمينی شهر می آیند تا حدودی از نگرش منفی مسوولین کشور به خمینی شهر را کاهش داد چرا که این نشان می دهد محرکین و نخبگان حمایت کننده از قمه زنی به دنبال آن هستند که خمینی شهر را مرکز قمه زنی کشور معرفی کنند. قمه زنی باعث خدشه وارد شدن به نام شهرستان به عنوان حسینیه ایران می شود و بررسی آن در کرسی های آزاداندیشی خمینی شهر در مقایسه با موضوعات دیگر اولویت دارد.

امسال کاهش آمار داشتیم یا افزایش؟

آمار و اسناد و مدارکی که جمع آوری کرده ایم می گوید قمه زنی امسال 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش  داشته است یعنی سال گذشته 7200 نفر و امسال 5550 نفر در کل شهرستان قمه زدند. در بعضی محلات هم اصلاً قمه زنی نداشتیم اما آنچه که خیلی مشهود بود تعداد زیادی غیر بومی میان قمه زن ها دیده شد، چیزی حدود20 درصد که از استان ها و شهرهای همجوار برای قمه زنی به خمینی شهر آمده بودند. امسال ما حدود 200 نفر را دستگیر نمودیم که همه آنها غیربومی بودند. یکی دیگر از موفقیت های ما کاهش تعداد مشایعت کننده و تماشاچی بومی و غیر بومی بود به طوری که در بعضی از محلات اصلاً مشایعت کننده نداشتیم و در دوشنبه بازار هم نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو بودیم، هر سال شاهد ریزش تعداد قمه زن در خمینی شهر هستیم. این کاهش برای ما خوش بینانه است اما ما نتیجه و ارزیابی اصلی خود را در درازمدت دنبال می کنیم. این را هم بگویم كه اکثریت کسانی که اقدام به قمه زنی می کنند از روی اعتقادات دینی و مذهبی دست به این حرکت می زنند و حتی نذر می کنند و وظیفه ما آگاه سازی است.

چند درصد از برنامه 5 ساله امسال اجرایی شد؟

برنامه ریزی امسال برای ما سنگین بود. هم کار ما سخت بود و هم پذیرش موضوع از جانب مردم و فکر می کنم امسال بیست درصد از برنامه اصلی ما اجرایی شد.

اين را هم بگويم كه اگر قصد برخورد داشتیم، کلیه امکانات و نیرو برایمان فراهم بود و حتی در این ایام تعداد زیادی نیرو هم در شهر مستقر نمودیم اما ما با عامه مردم کاری نداریم، بلکه مشت آهنین ما بر محرکین و حامیان اصلی است و مطمئن باشید با آنها برخورد خواهیم کرد. امسال حدود 500 نفر را شناسایی و دستگیر کرده و برایشان پرونده تشکیل داده ایم که بعضی با وثیقه آزادند و بعضی هم در بازداشت به سر می برند. کار ما با این گونه افراد تمام نمی شود.

از نظر شما اینکه افرادی قصد دارند این شهر را به عنوان مرکز قمه زنی معرفی کنند، برنامه ریزی شده و هدفمند نیست؟

این حرکت کاملا حساب شده است و نباید خیلی ساده از کنارش گذشت. افراد غیر بومی می خواهند نام این شهر پیشوند قمه زنی بشود اما امسال با همکاری صدا و سیما مراسم صبح عاشورا خمینی شهر و سخنرانی های حجت الاسلام نقویان نیز انعکاس داده شد تا مردم استان شاهد این مراسم خمینی شهر نیز باشند.

امسال همکاری صدا و سیما با مسولان خوب بود و باعث افزایش التهاب در میان مردم نشد اما بسیاری از مردم به محتوای جزوه های توزیع شده با موضوع قمه زنی میان مردم انتقاد داشتند بخصوص از ادبيات تند و بعضاً توهين اميزي كه نسبت به عمل قمه زني داشت.

در نظر داریم در این زمینه کارگاه های آموزشی -پژوهشی، اعتقادی و فرهنگی برگزار کنیم، این شیوه آموزشی بهتری است. این جزوه هم مربوط به سال های قبل بوده است، بله، باید اين مسائل را به صورت شفاف معرفی کنیم و نمی توانیم فقط به اشاره بسنده کنیم. از این پس به صورت شفاف و قاطع در مورد قمه زنی بحث می کنیم و کارمان از هم اکنون شروع می شود.

انتقاد دیگری که به عملکرد شما از جانب مردم وارد شد، هزینه ای بود که صرف توزیع غذای نذری کردید، آیا بهتر نبود این هزینه صرف مسائل فرهنگی و تبلیغاتی و اطلاع رسانی شود؟ آیا بهتر نبود محافل فکری برپا کنید و از شخصیت های بنام مذهبی و علمی دعوت نمایید؟

توزیع غذای نذری اثرات خودش را دارد و این حرکت در راستای افزایش تعامل با هیات های مذهبی و مردم خمینی شهر بود البته ما از طرح های فرهنگی و پیشنهادات و نظرات سازنده جوانان و هیات ها نیز استقبال و حمایت می کنیم.

اگر با مردم، هیات های مذهبی، روحانیون و مسوولین خمینی شهر سخنی دارید، بگوئيد.

امسال شاهد ریزش نخبگان قمه زنی بودیم و باب جدیدی از اقدامات بر روی هیات های هدف آغاز شده است. با بعضی از هیات ها و روحانیون باب گفتگو را باز کرده ایم و این تعامل افزایش خواهد یافت و جا دارد از هیات ها و مساجد و عزاداران که به میانشان رفتیم تشکر کنم. امسال ما تعامل خوبی با هیات های مذهبی داشتیم و امیدواریم این تعاملمان با جوانان افزایش یابد.