60 درصد وقت مسئولان بجاي برقراری امنیت و نظم و مسائل مهم، صرف قمه زني مي شود

ارسال در قضایی و انتظامی

 

dadsetan-1مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومي و انقلاب خمینی شهر با حضور مسوولین قضایی استان و شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد.

فرماندار شهرستان در این مراسم ضمن ابراز ارزیابی مثبت خود از کارنامه درخشان دادستان سابق، از قوه قضاییه به عنوان افتخار نظام یاد کرد و گفت: ما شاهد اقتدار و قاطعیت مسوولین قضایی استان و شهرستان در اجرای حکم اعدام اخیر بودیم. وی پیگیری جدی و سرعت عمل بالا برای دستگیری، برگزاری جلسات محاکمه، صدور رأی و اجرای احکام تایید شده از طرف دیوان عالی کشور را حاکی از اقتدار قوه قضاییه دانست. احمد حقیقی افزود: برقراری عدالت از اصول نظام ماست و نظرسنجی های کارشناسانه حاکی از رضایت مندی از نحوه اجرای حکم بود. وی اجرای عدالت در پرونده باغ را ضربه محکمی به دشمن خواند و افزود: ما معتقدیم شخص دادستان قدم اول اجرای عدالت در شهرستان است و اگر قرار باشد ظالم و متجاوز و مجرم در جامعه از کسی حساب ببرد، آن شخص دادستان است، اگر در پرونده تجاوز باغ یکی از مسوولین مربوطه سستی و کوتاهی به خرج می داد نتیجه مطلوب حاصل نمی شد.

 

حقیقی در ادامه ضمن مقایسه ای میان شهرستان های خمینی شهر و کاشان گفت: نزدیکی خمینی شهر با شهر اصفهان باعث سرازیر شدن مهاجران بسیاری به شهر ما شده است به طوری که حدود 100 هزار از 300 هزار نفر جمعیت شهر ما را مهاجران تشکیل می دهند ولی شهر کاشان به دلیل بعد مسافتی که با مرکز استان دارد با کمترین مهاجر روبروست و به صورت مستقل عمل می کند.

مدیریت در خمینی شهر متفاوت از دیگر نقاط است

فرماندار مدیریت در خمینی شهر را به دلیل  مشکلات خاص اجتماعی و جمعیتی اش، متفاوت از دیگر نقاط خواند و گفت: مسوولین استان باید توجه ویژه ای به خمینی شهر نشان بدهند. حقیقی عملکرد اعضای شورای تأمین شهرستان را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: به طور متوسط شورای تأمین باید 2 بار در ماه تشکیل جلسه بدهد ولی ما در خمینی شهر به طور متوسط هفته ای یک بار و در مواقع خاص حتی چند نوبت در طول یک هفته جلسه می گیریم و یا  حتی به صورت روزانه تشکیل جلسه می دهیم.

فرماندار، شورای تامین شهرستان را از لحاظ برگزاری جلسات در سطح کشور نمونه دانست و گفت: این آمارِ بالایِ برگزاری جلسات که با هدف برقراری هر چه بیشتر امنیت و عدالت برگزار می شود، حاکی از موقعیت ویژه شهرستان است. وی خاطر نشان کرد: یک لحظه غفلت ما مسوولین ممکن است مشکلات بزرگی را در شهرستان پدید آورد.

تعامل میان مسوولین در شهرستان خوب است

در ادامه این مراسم امام جمعه خمینی شهر اقامه عدالت را بالاترین وظیفه دستگاه قضایی و امنیتی و نیروی انتظامی برشمرد و گفت: هر کس مورد ظلم و تجاوز قرار بگیرد، تنها راهکار خود را برای بر خورد با ظالم، مراجعه به دستگاه قضایی و نیروی انتظامی می داند.

حجت الاسلام سالمی افزود: اجرای عدالت زمانی سخت و دشوار است که عده ای زورگو و ثروتمند از همه امکانات و توان خود برای مقابله با عدالت استفاده کنند و در این زمان است که قوه قضاییه نیاز به حمایت همه جانبه مسوولین پیدا می کند. وی تعامل و ارتباط میان مسوولین در خمینی شهر خصوصا اعضای شورای تامین را خوب ارزیابی کرد.

منشا مشکلات خمینی شهر تراکم جمعیتی است

در ادامه، مراسم دادستان سابق شهرستان در مراسم تودیع خود، تراکم جمعیتی خمینی شهر را منشأ مشکلات این شهر خواند و افزود: بافت غیر بومی و مناطق حاشیه ای، از این شهرستان حاشیه ای امن برای مجرمین ساخته و با افزایش تعداد پرونده های وارده به دستگاه قضا کار مسوولین و متولیان قضایی شهرستان را سخت نموده است.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به تعداد پرونده قضایی شهرستان گفت: به طور متوسط سالانه مجموعا 40 هزار پرونده به دستگاه قضایی اعم از دادگاه و دادسرا و شورای حل اختلاف وارد می شود. وی تعداد پرونده های وارده به دادسرا را در سال 1388، 18 هزار و در سال 1389حدود 19 هزار و 700 پرونده اعلام کرد و گفت: ورود این حجم پرونده به دستگاه و تعداد کم قضات از مهم ترین مشکلات قضایی ما در خمینی شهر است. وی افزود: چارت سازمانی ما در حال حاضر دارای 4 شعبه بازپرسی، 5 شعبه دادیاری، دادیار اجرای احکام و دادیار اظهار نظر است.

6 پست از پست های دادگستری خمینی شهر خالی است

دادستان سابق افزود: از مجموع 15 پست قضایی شهرستان 6 تا خالی است و دادگستری خمینی شهر از نظر لحاظ کادر اداری در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. حجت الاسلام رضایی افزود: در حال حاضر دادگستری شهرستان تنها با 40 درصد از نیروی مورد نیاز خود اداره می شود و در بخش دادسرا فقط 25 درصد از نیروی انسانی ما تامین است. وی عملکرد پرسنل قضایی و اداری دستگاه قضا را با وجود این حجم پرونده، خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: نیروی انسانی دادگستری خمینی شهر از بهترین نیروها هستند که با تعهد و جدیت و دلسوزی به امور رسیدگی می کنند.

وی همچنین کمبود فضای دادگستری خمینی شهر را نیز از جمله مشکلات عنوان کرد و گفت: توسعه فضای ساختمان دادگستری شهرستان از مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری به استان است و نیاز به پیگیری دارد.

بالاترین رتبه از نظر تعداد پرونده های وارده، به خمینی شهر اختصاص یافته است

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه  خمینی شهر بالاترین رتبه از نظر تعداد پرونده های وارده استان را به خود اختصاص داده است افزود:

در مدت سه سال و نیم مسوولیتم در خمینی شهر شاهد بحران های زیادی بودم و ایام سختی را پشت سر گذاشتم. وی در ادامه به بیان حوادث چند سال اخیر پرداخت و گفت:  در سال 1387 شاهد دو بحران شب 21 ماه مبارک رمضان و درگیری قمه زنی محرم بودیم که مدت 3 شبانه روز به پرونده های مربوط به این واقعه رسیدگی می نمودیم. در سال 1388 با اتفاقات انتخاباتی و جریان تخریب و درگیری های دانشگاه صنعتی مواجه بودیم و امسال نیز پرونده باغ وارد دستگاه شد که در مرحله مقدماتی به مراجع استانی ارسال شد.

بیش از 60 درصد از مباحث خمینی شهر به قمه زنی مربوط می شود

دادستان سابق، قمه زنی را موضوعی دانست که بخش زیادی از فکر و تلاش دستگاه قضايی شهرستان را به خود اختصاص داده است و افزود:  در این 3 سال و در زمان 3 فرماندار گذشته و فعلی بیشترین وقت ما صرف برگزاری جلسات شورای تامین می شد و گاهی پیش می آمد که در یک روز 2 الی 3 بار جلسه شورای تامین تشکیل می شد. وی با اشاره به اینکه در طول سال بیش از 60 درصد از مباحث ما مربوط به قمه زنی بود گفت: اگر این مشکل در شهرستان وجود نداشت، وقت ما بیشتر صرف برقراری امنیت و نظم و مباحث دیگر می شد. وی خارج کردن موضوع قمه زنی از مرحله امنیتی را وظیفه مسوولین فرهنگی، مذهبی، شورای فرهنگ عمومی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و ... دانست و گفت: قمه زنی باید از دستور کار شورای تامین خارج و به جلسات فرهنگی انتقال یابد.

نیمی از هسته های مردمی ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی شروع به کار می کنند

به نتیجه نرسیدن تلاش ها برای راه اندازی ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی، از دیگر موضوعاتی بود که دادستان سابق به طرح آن پرداخت و گفت: با وجود تصویب در شورای تامین و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و تلاش های ما، این حرکت نتیجه نداد و با استقبال روبرو نشد و با پیگیری های یکی از شهروندان تاکنون 300 نفر به عضویت این ستاد درآمده اند و قرار است نیمی از هسته های مردمی این ستاد در شهرستان شروع به فعالیت کنند. وی راه اندازی این ستاد را در کاهش جرایم شهرستان بسیار موثر دانست. حجت الاسلام رضایی، خمینی شهری ها را مردمانی مذهبی و متدین خواند و گفت: با وجود آمار بالای شهدا، علما، مساجد، حسینیه ها و هیات های مذهبی این شهر، خدمت به این مردم از جایگاه معنوی بالایی برخوردار است. وی اضافه کرد: قرار بود دو سال در خدمت مردم خمینی شهر باشم که این مدت با دستور مقامات استان به سه سال و نیم افزایش یافت و در تمام این مدت سعی ام این بود که با همه توان و قدرتم کار کنم.

دادستان سابق شهرستان در پایان از کلیه مسوولین و کسانی که به نوعی با داستانی شهرستان در ارتباط بوده اند حلالیت طلبید و از همگان تقاضا کرد از قصورهای احتمالی او درگذرند.

برای انتخاب دادستان خمینی شهر، نیروهای قضایی زیادی را مورد بررسی قرار دادیم

مدیر کل دادگستری استان نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، شخص دادستان را به عنوان مدعی العموم موظف به اجرای عدالت دانست و گفت: دادستان باید قادر باشد که اجرای امنیت را مدیریت کند. غلامرضا انصاری با اشاره به اینکه باید به سمت پیشگیری از جرم حرکت کنیم، افزود: از شورای تامین شهرستان می خواهم تا با تشکیل شورای پیشگیری از جرم شهرستان با حضور مسوولین اجرایی فرهنگی در کاهش جرائم شهرستان تلاش کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای انتخاب دادستان خمینی شهر نیروهای قضایی زیادی را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: دادستان جدید شهرستان خمینی شهر دارای سابقه قضایی بسیار خوبی در سمت دادستانی شهرها مختلف و در دادگاه خانواده استان داشته است.

با همه دستگاه های اجرایی تعامل می کنم

در انتهای این مراسم حجت الاسلام غلامی دادستان جدید شهرستان، استقلال را برای تشکیلات قوه قضاییه از رإس تا قاضی، از جمله شاخصه ها دانست و گفت: البته این استقلال به معنی عدم تعامل با دستگاه های اجرایی و همچنین دیگر شهرستان نیست. دادستان جدید، تعامل با همه دستگاه های اجرایی و مسوولین و نیروی نظامی، انتظامی و امنیتی را از جمله شاخصه های خود خواند و افزود: امنیت، عدالت و آرامش، 3 خواسته مهم جامعه است. حجت الاسلام غلامی گفت: هدف از ایجاد دادسرا مجازات نیست بلکه هدف، جلوگیری از جرم و اصلاح مجرم و در نهایت مجازات مجرم است و دستگاه قضایی موظف است با متجاوزان محارب و تهدید کنندگان امنیت جان و ناموس مردم مقابله کند.

در حاشيه:

- تركيب جديد مسئولان دادگستري شهرستان - رسول يزداني رئيس دادگستري و حجت الاسلام غلامي دادستان كه در يك ماه اخير معارفه شده اند - نشان مي دهد كه اين مسئولان قضايي، داراي سوابق و تجارب قضايي مهمي هستند و اين سوابق و تجارب به تقويت امنيت قضايي شهرستان كمك شاياني خواهد كرد. البته آماري كه دادستان سابق از وضعيت نيروي انساني ناكافي دادگستري و در مقابل، حجم عظيم پرونده هاي وارده داد نشان مي دهد كه مسئولان قضايي استان و كشور بايد براي تقويت كادر دادگستري خميني شهر و تأمين ساختمان مورد نياز آن، همت كنند تا اين تجارب، به ثمر بنشيند.

- در انتهای مراسم توديع و معارفه، از زحمات حجت الاسلام رضایی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

- برگزاری این مراسم در ساعت اداری یعنی از 8 صبح تا 12 ظهر، باعث ازدحام و بلاتکلیفی مراجعین دادگستری شده بود.