از اعدام تا تبرئه

ارسال در قضایی و انتظامی

imagesدر حالی که دادگاه متهمان جنایت باغ بصورت غیرعلنی و در سکوت خبری برگزار شد، رئیس کل دادگستری استان اصفهان صبح روز پنجشنبه بیستم مردادماه از صدور رأی دادگاه متهمان و حکم اعدام برای 4 نفر اصلی خبر داد.

در این زمینه، سایت خبری دادگستری کل استان اصفهان نوشت: رای دادگاه تجاوز گروهی به تعدادی از زنان در خمینی‌شهر اصفهان صادر شد و به موجب آن چهار نفر از متهمان اصلی این پرونده محکوم به اعدام در ملأعام شدند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در توضیح جزئیات رای صادره در طی دو جلسه دادگاه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گفت: مطابق رای صادره متهمان ردیف اول تا هشتم، به؛

1- مشارکت در آدم‌ربایی با وسیله نقلیه نسبت به شش نفر خانم

2-  حبس غیرقانونی نسبت به هشت نفر آقا

3- ایراد ضرب و جرح عمدی نسبت به تمامی شکات که 14 نفر هستند

4-  سرقت مقرون به آزار

5-  زنای به عنف و اکراه

متهم شده‌اند.

وی ادامه داد: این اتهامات به کلیه متهمان تفهیم شد و با نظر وکلای شکات نسبت به موضوع ایراد ضرب و جرح عمدی و جنبه خصوصی سرقت مقرون به آزار برای متهمان ترک تعقیب صادر شد.

انصاری گفت: برای متهمان ردیف اول تا ششم با موضوع اتهامی حبس غیرقانونی هرکدام به سه سال حبس تعزیری محکوم شدند. در مورد اتهام سرقت مقرون به آزار از جنبه عمومی آن نیز متهمان ردیف اول تا ششم به 10 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شده‌اند. هم‌چنین در مورد مشارکت در آدم‌ربایی با وسیله نقلیه نیز متهمان تا ردیف ششم به 15 سال حبس محکوم شدند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: متهم ردیف هفتم به دلیل اینکه مداخله و مباشرت وی در حصول جرم ضعیف‌تر بوده است با استناد به تبصره ذیل ماده 42 قانون مجازات اسلامی در مورد اتهام حبس غیرقانونی به یک سال حبس تعزیری و در مورد سرقت مقرون به آزار به سه سال حبس و 50 ضربه شلاق و در موضوع مشارکت در آدم‌ربایی با وسیله نقلیه به 5 سال حبس محکوم شد.

انصاری افزود: متهمان ردیف اول تا چهارم در موضوع اتهامی زنای به عنف و اکراه محکوم به اعدام به صورت دارآویختن در ملأعام در یکی از میادین اصلی خمینی‌شهر محکوم شدند.

به گفته وی متهمان ردیف پنجم و ششم، به جهت نیاز به تحقیقات بیشتر و عندالزوم مواجهه آنها با محکومی که اخیرا دستگیر شده و سایر متهمان فراری، پرونده آنها همچنان مفتوح خواهد بود.

رئیس دادگستری استان اصفهان اعلام کرد: در خصوص اتهام متهم ردیف هفتم با موضوع زنای به عنف و اکراه و متهم ردیف نهم (باغبان) با موضوع معاونت در آدم‌ربایی و زنای به عنف و اکراه به لحاظ کافی بودن دلایل بر برائت آنها، رای بر برائت صادر شده است.

وی افزود: در مورد متهم ردیف هشتم و با توجه به اینکه تمامی اتهامات مطروحه در کیفرخواست و زنای به عنف و اکراه و با توجه به انکار متهم و اینکه هیچ‌یک از شکات و متهمان دیگر حضور وی را در باغ اول و دوم تائید نکرده و نامبرده توسط شکات نیز مورد شناسایی قرار نگرفته است و به لحاظ عدم وجود دلیل کافی رای بر برائت وی صادر شد. انصاری افزود: رای صادره به تمامی شکات و متهمان ابلاغ شده است و متهمان 20 روز مهلت اعتراض دارند. به نوشته سایت خبری دادگستری استان، جزئيات بيشتر خبر اعلام خواهد شد.

روايت تازه از واقعه

در همين حال، رئیس کل دادگستری اصفهان صبح روز پنجشنبه بيستم مردادماه و در حاشيه كنفرانس خبري خود، راويتي تازه از واقعه را تعريف كرد كه با روايت اخير يك سايت ايترنتي شباهت هايي داشت.

چندي قبل يك سایت اینترنتی به نام جامعه نو به تعریف کردن ماجرایی جديد از این واقعه پرداخت كه در خبرگزاري ها انعكاس گسترده اي يافت. در این مطلب با تیتر: متهم به تجاوز خمینی‌شهر: نیت مذهبی داشتم، تجاوزی رخ نداد! آمده بود: " بعد از گذشت نزدیک به 2 ماه از جریان خمینی‌شهر اصفهان در پی تماس فردی ناشناس [؟] با خبرنگار جامعه‌نو ابعاد جالبی از این حادثه بیان شد... فرد مذکور خود را از نزدیکان یکی از متهمین به معاونت در حادثه خمینی‌شهر که به ناحق در این مسأله گرفتار شده است عنوان کرد. این متهم که (ج.ر) نام دارد و از باغ‌داران اطراف محل حادثه می‌باشد، نحوه درگیری خود با این جریان را قبل از دستگیری برای این فرد تعریف می‌کند که جای بسی تامل دارد. (ج.ر) بیان می‌کند که در خانه به علت بیماری در حال استراحت بوده است که یکی از اهالی باغدار محل در تماسی ادعا می‌کند که عده‌ای زن و مرد بصورت مختلط و نابهنجار پارتی‌ای مفتضح را در محل به راه انداخته‌اند و از من خواست تا برای برخورد با ایشان به محل بروم. این متهم در ادامه گفت: من نیز با وجود مریضی بدلیل حس مذهبی برای بررسی صحت حادثه با نیت برخورد با چنین افعال مفسدانه‌ای به محل رفتم و پس از اطمینان، با بقیه افرادی که برای برخورد با این حادثه جمع شده بودند به یکباره وارد مجلس شکل‌گرفته شدیم و پس از جداکردن مردان، زنان را به باغی دیگر منتقل کرده و سپس رها کردیم. اما موضوعی که در این بین شاهد بودیم حضور دو زن ارمنی رقاصه در بین جمع آن زنان بودیم که به حضور در مجالس فساد معروف بودند.  بی‌اعتنایی مردان حاضر در آن پارتی پس از جدا کردن زنان از ایشان و بیان این مطلب از سوی ایشان که ((هرکاری می‌خواهید با زنان انجام دهید ولی کاری با ما نداشته باشید)) یکی از نکاتی بود که در گفته‌های این متهم بیان شد و در آن صحنه نیز تعجب افرادی که برای برخورد ایشان رفته بودند را برانگیخت. وی افزد: ناگفته نماند که یکی از افراد بین ما که تحت تاثیر جو فاسد موجود بعد از انتقال زنان قرار گرفته بود و قصد انجام فعل حرام را داشت، با برخورد قهرآمیز ما روبرو شد و نهایتاً تجاوزی صورت نگرفت.  ولی روز بعد از این واقعه وقتی زنان معلوم‌الحال اقدام به شکایت از افرادی که پارتی ایشان را برهم زده بودند می‌کنند مراجع مربوط با نگاهی سطحی به ریشه‌های این حادثه و نقش مردان حاضر در پارتی بعد  ز رسانه‌ای شدن این ماجرا و فشارهای موجود ابعاد نگرش به این ماجرا را مورد غفلت قرار دادند..."

اين مطلب با واكنش سایت عبرت نیوز كه به برخي مقامات قضايي استان نزديك است روبرو شد كه در تقبیح آن مقاله ای منتشر کرد. در اين مقاله، ضمن انتشار بخشهايي از خبر فوق الاشاره آمده است:

تنها فرد باغداری که در ماجرا بازداشت شده است، پیرمردی است که خود سابقه قبلی داشته و در وقوع ماجرا و معرفی تک تک متهمان نیز نقش داشته و بنابر اظهارات دادستان خمینی شهر بعنوان عالی ترین مقام قضایی دادسرای شهرستان نفر نخست یا همان باغبان دو جوان را در باغ مجاور نه با نیت مذهبی و مطالبی از این دست که اصولا وظیفه نهادهای قانونی مانند پلیس و دستگاه قضایی است، بلکه صرفا با قصد سوء و مجرمانه و مفسده انگیز صدا کرده و آنها را وارد ماجرا می کند... بر اساس اطلاعات منتشر شده تاکنون تنها یک نفر از بانوان از اقلیتهای مذهبی بوده و هیچ مرجع قانونی نیز تاکنون احراز نکرده که وی مشهور بوده است، آیا ادعای یک انسان جنایتکار میتواند مبنای ایراد اتهام فساد و شهرت به آن در رسانه باشد... پیش از این انصاری رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفته بود تعدادی از این افراد به اقدام ننگین خود اعتراف کرده‌اند و به‌زودی حکم این پرونده صادر خواهد شد و به‌صورت ویژه با پیک به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود و اگر روند دادرسی طی شود، حکم به سرعت اجرا خواهد شد تا عبرتی باشد برای سایر افرادی که به حریم خصوصی مردم تجاوز می‌کنند. وی گفت: قربانیان در محلی که محصور بوده مهمانی برگزار کرده بودند. هر فردی که بخواهد وارد میهمانی و حریم خصوصی مردم شود، عملش ناپسند بوده و قطعا برخورد خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان افزود: این افراد به زور وارد این محل شدند و دارای سلاح سرد شامل قمه و چاقو بودند. در خصوص استفاده از مشروبات الکلی در باغ گزارشی به ما داده نشده است. وی با بیان اینکه از 14 متهم 8 نفر سابقه شرارت، آدم‌ربایی و تجاوز به عنف دارند، خاطرنشان کرد: اتهام این افراد، آدم‌ربایی و تجاوز به عنف است...

اما روايت رئيس كل دادگستري استان در كنفرانس خبري 20 مرداد خود؛ انصاري در شرح ماجرا گفت: هشت نفر مرد و شش نفر زن حضور داشتند که دو خانواده، دو خواهر و برادر و تعدادی از دوستان و یک نفر از اقلیت مذهبی در میان جمع به چشم می‌خوردند. وی اظهار داشت: این افراد در تاریخ سوم خرداد سال‌جاری مصادف با روز زن در باغی دراطراف شهرستان خمینی شهر که متعلق به دوستان یکی از شکات بود، از ساعت 19 جمع و تا حدود 23 حضور داشتند. انصاری  با اشاره به چگونگی وقوع حادثه تصریح کرد: هنگامی که این افراد مشغول صرف شام می‌شوند، متهمین که 12 الی 13 نفر بودند با سر و صورت پوشیده و قمه، چوب و چاقو از دو طرف وارد باغ شده و با شکستن لامپ‌ها، ضرب و جرح و ارعاب و نیز گرفتن گوشی همراه شکات و سرقت اموال آنها با به کار بردن الفاظی مانند، سید، برادر، حاجی و معرفی کردن به عنوان بسیجی مردان را به اتاق برده و محبوس می‌کنند.

وی اضافه کرد: پس از این اتفاق، زنان حاضر در باغ را سوار بر اتومبیل سمندی که از قبل آماده کرده بودند می‌کنند که سه نفر از متهمان پرونده به غیر از راننده در کنار شکات مونث سوار سمند می‌شوند و بقیه متهمین با موتورسیکلت اتومبیل را اسکورت کرده و زنان را به باغ دیگری در چند کیلومتری باغ اول منتقل می‌کنند.

انصاری ادامه داد: در این باغ چند نفر متهم دیگر به آنها اضافه می‌شوند و به شکات مونث تجاوز کرده  وبعد از حدود یک ساعت آنها را رها کرده و به سمت جاده راهنمایی می‌کنند.

وی بیان داشت: در همین حین، مردان حبس شده در باغ نخست، در را باز کرده و با گوشی تلفن همراه مخفی شده و به جا مانده به پلیس 110 خبر می‌دهند که مامورین نیز وارد محل می‌شوند و زنان را با وضعیت آشفته پیدا کرده و نیز وارد باغی که تجاوز صورت گرفته شدند که البته متهمان متواری شده بودند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان افزود: مامورین با جستجو در باغ، برخی از آثار به جا مانده را کشف می‌کنند که در همان لحظات اولیه شناسایی متهمین آغاز می‌شود و با سرنخ‌هایی که از باغ اول پیدا می‌شود، پس از تحقیق سایر متهمان در اصفهان و نیز در شهرهای مختلف دستگیر می‌شوند.

وی در مورد جزئیات پرونده نیز گفت: تعداد متهمین از نظر پرونده 15 نفر هستند که 9 نفر محاکمه شدند و پرونده شش نفر نیز مفتوح است چرا که یک نفر به تازگی دستگیر شده و پنج نفر نیز همچنان متواری هستند.

انصاری با بیان اینکه این پرونده در شعبه 18 و توسط قاضی اصفهانی مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: متهمین ردیف اول تا هشتم  به اتهام آدم‌ربایی با وسیله نقلیه نسبت به شش نفر خانم، حبس غیر قانونی نسبت به هشت مرد، ضرب و جرح عمدی نسبت به همه شکات، سرقت مقرون به آزار و زنای به عنف به اکراه مورد محاکمه قرار گرفتند.

وی در مورد احکام نیز تصریح کرد: متهمین ردیف اول تا ششم در خصوص اتهام مقرون به آزار 10 سال حبس و 74 ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند و نیز به اتهام مشارکت در آدم‌ربایی با وسیله نقلیه باید 15 سال حبس تعزیری را تحمل کنند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان اضافه کرد: متهم ردیف هفتم به علت اینکه مداخله و مباشرت وی در خصوص جرم ضعیف‌تر بوده و با استناد زیر ماده 42 مجازات اسلامی در مورد حبس غیر قانونی به یک سال حبس تعزیری و سرقت مقرون به آزار به سه سال حبس محکوم و 50 ضربه شلاق تعزیری و در مشارکت آدم ربایی با وسیله نقلیه به پنج سال حبس محکوم شد.

وی در مورد مهمترین حکم‌های صادر شده در این پرونده نیز بیان داشت: در مورد زنای به عنف نیز متهمین ردیف اول تا چهارم محکوم به اعدام و به صورت دارآویخت در ملاء عام در میادین اصلی خمینی شهر محکوم شدند.

انصاری همچنین ادامه داد: در خصوص متهمین ردیف پنجم و ششم دایر بر زنای به عنف، نظر به لزوم انجام تحقیقات بیشتر و مواجه آنها با متهم دستگیر شده اخیر و سایر متهمان فراری، پرونده همچنان مفتوح است که البته احتمال اعدام نیز وجود دارد که با توجه به نیاز به تحقیقات بیشتر دادگاه در این جلسه دادگاه تصمیم‌گیری نکرده است.

صدور حکم متهمان حادثه باغ حومه اصفهان و سوالات افکار عمومی

ابهامات پرونده خمینی شهر / 15 یا 13 متهم؟ / 8 نفردر دادگاه / چرا 4 حکم اعدام؟ / تبرئه باغبان چرا؟ / عدم اعلام اسامی؟

حكم صادره اما در عين بازتاب بسيار گسترده اي كه در رسانه هاي داخلي و خارجي داشت، با نقدهايي هم روبرو گرديد. از جمله روزنامه خراسان در يادداشتي در اين زمينه نوشت:

هشت نفر از ۱۵ متهم حادثه باغ حومه اصفهان طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته به صورت غیرعلنی محاکمه شدند و حکم مجازات آن ها در روز ۵ شنبه اعلام شد. محاکمه و صدور حکم برای این افراد طی گذشت دو ماه و نیم پس از وقوع جرم موید سخنان رئیس قوه قضاییه است که بارها گفته بود: « در برخورد با متجاوزان به جان و مال و ناموس مردم هرگز مماشات نمی کنیم.» این حکم با وجود آن که ممکن است موجب سوال برای عده ای شود و به رغم این که شاید افکار عمومی انتظار صدور حکم اعدام برای همه متهمان را داشت، خود می تواند نشانگر عزم دستگاه قضایی در برخورد با متعرضان به جان و مال و ناموس مردم باشد که برخلاف همه هیاهوهای بیگانگان و بزرگ نمایی های آن ها، سیستم قضایی تحت تاثیر قرار نگرفته و راه خود را در اجرای احکام و حدود الهی و برخورد با متجاوزان در پیش گرفته است. نکته مهم در مورد حکم صادره این است که شاید مردم از خود بپرسند چگونه است که در این ماجرا تعداد ۱۵ نفر متهم هستند و حال آن که حکم اعدام برای ۴ نفر صادر شده است. این انتظار افکار عمومی با توجه به اظهارنظرهایی که پیرامون این حادثه انجام شد و حرف و حدیث هایی که زده شد، ممکن است در ابتدا تا حدودی طبیعی به نظر برسد ولی باید گفت از آن جایی که فقط مسئولان دستگاه قضایی و امنیتی به پرونده اشراف دارند وبه طور حتم پرونده را بارها مطالعه کرده و مورد موشکافی قرار داده اند ، به ادله ای رسیده اند که فقط برای ۴ نفر از متهمان حکم اعدام صادر کنند. فراموش نکنیم که صدور حکم اشد مجازات برای افرادی در جامعه یک حکم ساده نیست و دقت و وسواس خاصی را می طلبد و بنا نیست به واسطه واکنش افکار عمومی خدای ناکرده حکمی به ناحق علیه کسی صادر شود. ضمن این که گفته می شود پرونده برخی متهمان همچنان مفتوح است و بر این اساس شاید در رسیدگی دقیق به پرونده این افراد جرم زنای به عنف آنان نیز ثابت شده و تعداد محکومان به اعدام در این پرونده افزایش یابد .با توجه به حکم صادره ذکر پاره ای از نکات و طرح برخی از سوالات را ضروری می دانیم.

۱ - با توجه به باز بودن پرونده دو تن از متهمان و صدور حکم شلاق و حبس برای این دو نفر، انتظار این است که روند تحقیقات در مورد پرونده این افراد، طولانی نشود و به گونه ای نباشد که پرونده گرفتار اطاله دادرسی شود.

۲ - معتقدیم که دخالت در کار قضات به هیچ وجه جایز نیست ولی سوال این است که چرا برای برخی از متهمان حکم برائت صادر شده است، تبرئه باغبان باغ در حادثه خمینی شهر خود جای سوال دارد؟! دستگاه قضایی باید در این زمینه اطلاع  رسانی کند و چرایی تبرئه متهم را تبیین کند تا به سوال «تبرئه باغبان چرا؟» پاسخ قانع کننده ای داده شود.

3- در محاکمه فعلی، حرفی از کسانی که علیه آن ها جرمی اتفاق افتاده به میان نیامده است. حال آن که در علم حقوق سهم افراد بزه دیده (مجنی علیهم) در جرم مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به آن که بارها مطرح شده که خانواده های حاضر در آن باغ شئونات اسلامی را رعایت نکرده اند، اگر این موضوع صحت دارد چرا سهم آن ها در وقوع جرم مشخص نشده و مجازاتی برای آن ها تعیین نشده است.

۴ - در این پرونده برخی افراد دیگر نیز باید محاکمه شوند، آنانی که به برخی متهمان حادثه پناه داده اند، محاکمه این افراد چه موقع خواهد بود؟

۵ - متهمان پرونده علاوه بر سرقت، ضرب و جرح، آزار و اذیت ، آدم ربایی و تجاوز به عنف، جو عمومی جامعه را نیز ملتهب کرده اند، در نظم اجتماعی اخلال ایجاد کرده اند و چه بسا موجب ایجاد جو بدبینی و هیاهو شده اند، آیا چنین اتهامی متوجه این متهمان هست، و اگر هست آیا به این اتهام رسیدگی شده و افراد محاکمه می شوند؟

6- چرا نام هیچ یک از متهمان حتی به صورت اختصاری ذکر نشده است، آیا این به منزله حفظ حرمت متهمانی که جرم آن ها ثابت شده، نمی باشد؟

7 - صدور حکم برای این متهمان را به فال نیک می گیریم و معتقدیم این حکم تاثیر فراوانی بر افکار عمومی خواهد داشت و خود عامل بازدارنده مهم و درس عبرت برای کسانی خواهد بود که سودای ارتکاب جرم را در سر می پرورانند، همچنین اجرای حکم در ملاء عام نیز می تواند موجبات رضایت افکار عمومی به ویژه مردم خمینی شهر که پس از وقوع جنایت دست به اعتراض وسیع زده بودند، را فراهم آورد، انتظار می رود حکم شلاق سایر متهمان نیز در ملاء عام به اجرا درآید و از دستگاه قضایی انتظار ویژه ای می رود تا به پرونده های مشابه نیز در اسرع وقت رسیدگی کند.

تحليلي بر حكم صادره

اما در پس همه هياهوهايي كه بر سر جنايت مذكور ايجاد شد، و به ميزان بسيار زيادي باعث ضربه به حيثيت خميني شهر گرديد، حكم صادره خود گوياي ناگفته هاي بسياري است.

از ابتداي وقوع واقعه؛ اطلاع رساني هاي نادرست، متناقض و قطره اي دستگاههاي مسئول بخصوص نيروي انتظامي و دستگاه قضايي و نيز اقدام رسانه هاي داخلي و خارجي در دامن زدن به شايعات، باعث شد خبرسازي هاي گسترده اي به مانند داستان هاي مخوف پليسي بر سر واقعه صورت گيرد. جنايت باغ شيطاني، 14 مرد شيطان صفت، حمله مردان نقابدار به مهماني خانوادگي و .... برخي از اين تيترهاي هيجاني بودند كه در پس آنها و در متن خبرها، داستان سازي هاي فراواني صورت گرفت تا همه باور كنند كه 14 مرد وارد باغي كه در آن يك مهماني كاملاً خانوادگي و مشروع برگزار شده بود شده اند و همه آن مردان شرور، زنان مهماني را مورد هتك حرمت قرار داده اند. و در لابلاي هزاران خبر و تحليل و مقاله اي كه نوشته و منتشر شد يك نام به كرات تكرار گرديد: خميني شهر.

اينك اما حكم صادره گوياي امر ديگري است. البته در اينكه اين اقدام به هر نحو كه صورت گرفته باشد جنايتي غيرقابل بخشش و ضربه زننده به امنيت و عفت عمومي جامعه است هيچ ترديدي نيست و سخن بر سر حجم و اهميت واقعه و نحوه رخ دادن آن است. اساساً آنچه خبر را مهم كرد حجم افراد حاضر در جنايت و نحوه وقوع آن بود وگرنه تجاوز به عنف در كشور ما و ديگر كشورها، امر تازه اي نيست.

حكم صادره كه تنها براي 4 متهم به جرم تجاوز به عنف اعدام در نظر گرفته است و برخي را نيز تبرئه كرده، گوياي آنست كه از اراذل حمله كننده به باغ مذكور – هر چند نفر كه بوده اند – تنها 4 نفر اقدام به تجاوز كرده اند و نه 14 نفر يا بيشتر. و ديگر احكام ناظر بر آدم ربايي و سرقت وسايل و ... صادر گرديده است.

در هر حال، بايد از دستگاه قضايي بخاطر سرعت عمل تقدير كرد و در عين حال پرسيد: سهم افراد حاضر در مهماني كه به دليل عدم رعايت ضوابط شرعي، در زمينه سازي جنايت بي تقصير نبوده اند از عدالت چه مي شود؟ آيا آنها نبايد پاسخگوي اعمال خود باشند؟

و ديگر اينكه تكليف رسانه هايي كه اين همه خبرسازي كرده و بعضاً براي جذب مخاطب، به دروغ سازي روي آوردند و آبروي يك شهرستان را به مخاطره افكندند چيست؟ آيا آنها نبايد به مدعي العموم پاسخگو باشند؟