به اولیا و دانش آموزان در مورد اعتیاد بی پروا آموزش دهید

ارسال در قضایی و انتظامی

«رویکرد دولت در بحث مبارزه با مواد مخدر بحث اجتماعی شدن است». سرپرست فرمانداری با بیان این نکته افزود: پر آسیب ترین قشر جامعه در ابتلا به اعتیاد دانش آموزان هستند.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین مجتبی راعی که در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان سخن می گفت افزود: کنجکاوی دانش آموزان علت مهم گرایش دانش آموزان به اعتیاد است. الگوپذیری آنان از محیط و خانواده نیز در گرایش یا ترک مواد مخدر بسیار موثر است.
وی بررسی و ارائه راهکار در زمینه های فردی، خانوادگی و مدرسه برای مقابله با این معضل را ضروری دانست و گفت: بارها بر لزوم توانمند سازی مربیان در این جلسات تاکید شده است. همچنین باید در جهت ایجاد امنیت روانی بین دانش آموزان و خانواده های آن ها تلاش کنیم.
راعی ضعف اعتماد به نفس و مصرف به عنوان یک لذت و تفریح را از جمله عواملی خواند که دانش آموزان را به سمت اعتیاد سوق می دهد و دراین زمینه گفت: آموزش های مهارت های زندگی به افراد، تقویت باورهای دینی و هویت بخشی برای مقابله با اعتیاد می تواند موثر باشد به خصوص که در سطح شهرستان مراکز قرآنی زیادی داریم.
وی افزود: از عوامل محیطی گرایش به مواد مخدر می توان به نبود امکانات رفاهی و تفریحی، ریخته شدن قبه مصرف مواد در محیط و در دسترس بودن آن اشاره کرد. همچنین اضطراب از مدرسه، ناتوانی در جذب دیگران و سیگار کشیدن همکلاسیان از محرک های مدرسه ای هستند.
سرپرست فرمانداری در توضیح عوامل خانوادگی تمایل به اعتیاد از ضعف کنترل رفتارهای فرزندان در خانواده و وجود تبعیض بین آنان، عدم توجه به نیازهای عاطفی بچه ها و نیز اعتیاد اعضای خانواده نام برد.

به آموزش و پرورش پیشنهاد بدهید
رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان با تاکید بر این که در این اداره به دنبال پیشگیری هستیم که طبیعتا کم هزینه تر است افزود: طبق گفته روانشناسان همان میزان زمانی که برای شکل گیری یک رفتار در فردی صرف شده است باید وقت گذاشت تا رفتار پاک شود و به حالت اولیه بازگردد. پس اگر فردی 10 سال معتاد بوده و بخواهد پاک شود باید 10 سال وقت بگذارد.
بدیهی از حضار جلسه خواست پیشنهادات خود برای نحوه برخورد آموزش و پرورش با معضل اعتیاد را در جلسه مطرح کنند.
کاربن، گُل، استامینوفن کدیین و دیگر هیچ!
نماینده شبکه بهداشت در این جلسه با انتقاد از عملکرد محافظه کارانه برخی مسؤولین بهترین راهکار را آموزش بی پروا به مربیان و دانش آموزان دانست و گفت: باید مواد مخدری که اکنون رواج بیشتری دارد معرفی شود.
شریفی در ادامه به معرفی برخی از این مواد پرداخت و گفت: ماده جدیدی که در اکنون در بازار وارد شده است کاربن است. نام علمی آن آتورفین یا M99 می باشد و تاثیر توهم آن 81 برابر شیشه گزارش شده است. کاربن به صورت برچسب یا تتو استفاده می شود. متاسفانه افرادی که از طرح های کاربن خوششان می آید و نمی دانند که این یک ماده مخدر است، آن را از دوستان خود دریافت کرده و در حساس ترین و پرجذب ترین نقاط بدن یعنی گردن و شاهرگ می چسبانند. این ماده از نوع آمفتامین هاست که تخریب مغزی دارد.
وی از «گُل» به عنوان ماده مخدر دیگری نام برد که پودر سبزرنگ شبیه به نعناع است. شریفی توضیح داد: در مدرسه همکلاسیان دانش آموزان به آن ها می گویند که اگر این پودر را استفاده کنی می توانی درس بخوانی و ریاضی یاد بگیری چرا که این ماده مخدر در 48 ساعت اول گیرایی را زیاد می کند. این ماده به راحتی در هر گلدانی کاشته می شود و اثر تخریبی آن 81 برابر شدیدتر از ماری جوآناست. از اثرات آن می توان به بی قراری و اضطراب یا وحشت از هر چیزی که در اطراف وجود دارد اشاره کرد.
نماینده شبکه بهداشت با اشاره به این که ترامادول نیز ماده ای است که هوشیاری قبل از امتحان را زیاد می کند افزود: این قرص مخدر در شکستگی های استخوانی موثر است و اگر فردی 4 عدد آن را با هم مصرف کند راهی بیمارستان می شود! باید به کودکان مان یاد دهیم که دارو را از دست معلم یا مادر دریافت کنند و نه از دست دوستان.
شریفی از حشیش و ماری جوآنا نیز به عنوان دیگر مواد مخدر رایج نام برد و گفت: ماری جوآنا هم مایع است و هم قرص ولی به علت قیمت بالا بیشتر در تهران مصرف کننده دارد. حشیش هم پودر سبز پررنگ تا قهوه ای است که بوی خوبی دارد و در برخی از ادکلن های غیرمجاز نیز هست. متاسفانه حشیش در دبیرستان ها و همراه باسیگار مصرف بالایی دارد. همچنین در قلیان های غیر میوه ای نیز موارد مصرف زیادی دارد.
وی در پایان از استامینوفن کدیین نام برد که مرفین دارد و برای کودکان و نوجوانان بسیار مشکل زاست و برای بزرگسالان نیز بیش از دو قرص آن مضر است به طوری که اگر کسی 10 تای آن را مصرف کند ممکن است در بیمارستان نتوان برایش کاری کرد.
در مدارس سیر نمایشگاهی اعتیاد برقرار کنیم
ایجاد سیر نمایشگاهی اعتیاد در مدارس برای آگاه سازی دانش آموزان و اولیای آنان مهم ترین پیشنهاد نماینده سپاه خمینی شهر برای مقابله با این معضل بود. زیاد کردن بحث های اعتقادی دانش آموزان، خودداری از برخوردهایی که به غرور دانش آموزان لطمه وارد می کند، مشارکت دادن آنان در فعالیت های اجتماعی و کنترل رفت و آمد و ارتباط دانش آموزان توسط خانواده و مدرسه از دیگر پیشنهادات نماینده سپاه بود.
وی همچنین بازدید از مراکز ترک اعتیاد را در آگاه سازی دانش آموزان و والدین موثر دانست.
محیط مدرسه را شاداب کنیم
بدیهی در جمع بندی پیشنهادات ارائه شده گفت: از همه دوستانی که پیشنهاد دادند تشکر و از نقطه نظرات آنان استفاده می کنم. باید به مطالب ذکر شده نکاتی اضافه کنم. اکنون در مدارس به شدت با ورود تلفن همراه مخالفت می شود ولی این کنترل خارج از مدرسه وجود ندارد. چه اشکالی دارد که مدیر یا معلم مدرسه با دانش آموزان در شبکه های اجتماعی در تماس باشد؛ شب در گروه سوالی مطرح کند که صبح دانش آموزان آن را در مدرسه جواب دهند و بابت آن جایزه بدهد. برخی مواقع گرایش به اعتیاد به دلیل نبودن تفریح و نشاط است. چرا محیط مدارس را شاداب نکنیم؟ گاهی اوقات به دلیل دست زدن در مدرسه در حالی که ایام عزاداری هم نبوده است به صد جا جواب داده ایم. وی همچنین از قیمت ارزان مواد مخدر انتقاد کرد.
گفتنی است موضوع این جلسه از شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر پیشگیری و مقابله با اعتیاد دانش آموزان بود و اخذ مجوز برای کمپ ها، آموزش مربیان مدارس در خصوص مواد مخدر و راه های ابتلا و تشکیل انجمن حمایت از آسیب دیدگان ناشی از اعتیاد از مهم ترین مصوبات آن بود.