کارت های ملی غیر هوشمند سال آینده فاقد اعتبارند

ارسال در قضایی و انتظامی

جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان با حضور مدیر کل اداره ثبت احوال استان در محل فرمانداری برگزار شد.
در ابتدای این جلسه سرپرست فرمانداری ضمن تشکر از خدمات امینی رییس پیشین اداره ثبت احوال شهرستان برای فلاح رییس جدید این اداره آرزوی موفقیت کرد.
سرپرست فرمانداری شهرستان با اعلام اینکه بر اساس آخرین آمار، جمعیت شهرستان 320 هزار نفر است تصریح کرد: تعداد جمعیت شهرستان قریب به 350 هزار نفر است چرا که بخشی از مهاجران عزیز در مناطق اولیه خودشان اقدام به ثبت کرده اند.
مجتبی راعی در خصوص آرامستان های خمینی شهر گفت: این شهر 15 آرامستان دارد که به صورت هیات امنایی اداره می شود. با پیگیری های انجام شده و تلاش شهرداران محترم به نحو مطلوبی ثبت وقایع در سطح شهرستان در حال انجام است.
وی همچنین بیان داشت که از وقتی دو دفتر ثبت طلاق در خمینی شهر مستقر شده آمار طلاق شهرستان افزایش نشان می دهد چراکه قبلا طلاق های خمینی شهر در اصفهان به ثبت می رسید.

 

انجام خدمات کارت ملی هوشمند در 5 مرکز
رییس ثبت احوال شهرستان اظهار داشت: بحث حقوقی ثبت وفات مهمتر از ولادت است. اگر یک ساعت یا یک روز فوت شخصی عقب و جلو ثبت شود، تبعات قانونی، بیمه ای و حقوقی به همراه دارد.
فلاح میانگین ازدواج در پنج ماهه اول سال جاری را 150 مورد اعلام کرد و ادامه داد: در همین بازه طلاق از 37 تا 41 مورد متغیر بوده است. همچنین 2075 نفر متولد و 529 نفر فوت شده اند. 6100 شناسنامه تعویض شده است.
وی تعداد مراکز دریافت کننده درخواست کارت ملی هوشمند را پنج مرکز اعلام کرد که از این تعداد یکی اداره پست شهرستان است و بقیه دفاتر پیشخوان می باشند.

 

به مرز بحران کاهش جمعیت نزدیک می شویم
نماینده شبکه بهداشت با بیان این که شاخص باروری کلی شهرستان 2.7 است، گفت: ما هنوز به مرز بحران نرسیده ایم ولی احتمال آن زیاد است که تا چند سال آینده شاهد کاهش باروری کلی باشیم بنابراین باید در خصوص تشویق خانوارها برای افزایش موالید اقدام کنیم. برگزاری جلسات آموزشی مستمر هفتگی برای زوجین جوان و انجام تبلیغات، از جمله اقدامات انجام شده توسط شبکه بهداشت در این زمینه است.

 

گورستان های داخل شهر باید تبدیل به فضای سبز شوند
معاون خدمات شهری شهرداری نیز گفت: شهرداری در گورستان فردوس غسالخانه و مسجد را احداث و در مجموع حدود 700 میلیون تومان هزینه کرده است.
صفار با اشاره به این که آن محل نقشه برداری شده است افزود: با ادارات خدمات رسان در خصوص استقرار انشعابات مکاتبه نموده ایم و از فرماندار می خواهیم که برای تکمیل گورستان به ادارات مربوطه تاکید به همکاری نماید.
وی با بیان اینکه بسیاری از گورستان های شهر دیوارکشی دارد، اضافه کرد: چون گورستان ها به صورت هیات امنایی اداره می شوند متاسفانه شهرداری نقش چندانی در اداره آن ها ندارد. اگر همه مسئولین دست به دست هم بدهند می توان این گورستان ها که اکثرا در مناطق مسکونی واقع شده اند را به تدریج جمع کرد و طبق قانون تبدیل به فضای سبز نمود.

 

برنامه ریزی و مدیریت با آمار به روز
«داده ها و ارقام آماری بنیادی ترین اهداف نظام برنامه ریزی است و برنامه ریزی هم اساسی ترین شاخصه مدیریت است.» مدیر کل ثبت احوال استان با بیان این مطلب ادامه داد: به روز بودن آمار و صحت آن ها خیلی اهمیت دارد. در حال حاضر ثبت احوال هم در قبال آمارهایش ایجاد مسؤولیت می کند و هم مدعی است که صحیح ترین آمارها را ارائه می کند چرا که در قبال هر آمارش یک انسان با ویژگی های نسبی و سببی و استقرار جغرافیایی معرفی می کند.
غفرانی با اشاره به این که در کشورهای پیشرفته از سال ها پیش با مرور آمار ها می توانند کلیه وقایع اجتماعی و اقتصادی خود را مرور و برنامه ریزی کنند افزود: ما هم در کشور می خواهیم به این سمت می رویم. در استان اصفهان بیش از 99 درصد از ولادت ها و بیش از 98 درصد از فوت ها ثبت می شوند. متاسفانه به دلایل مختلف در چند ماه اخیر شاهد کاهش مهلت ثبت وفات در شهرستان بوده ایم و این بدان معناست که تعدادی از افراد فوت شده از حیز اعتبار اسناد هویتی خارج نشده اند و از لحاظ نظام آماری زنده محسوب می شوند. این امر حاصل جمع و تفریق ما را دچار مشکل می کند.
وی افزود: ما از کلمه محصور شدن سال هاست عبور کردیم و تعجب می کنم که در بعضی مناطق تاکنون به این امر توجه نشده است. در کلان شهر اصفهان بالای 90 درصد گورستان ها محصور شده اند. مثلا در رهنان مشکلاتی در این زمینه داشتیم که حل شد. در آرامستان باغ رضوان قبل از به خاک سپردن متوفی شناسنامه ابطال می گردد و در عرض چند دقیقه در کل کشور خروج این فرد از عرصه موالید اعلام می شود.

 

سال 1400 آغاز فاز سالمندی در کشور
مدیرکل ثبت احوال استان با اشاره به دهه ثبت احوال که از سال 2015 میلادی آغاز شده و تا 2024 ادامه دارد خاطرنشان کرد: در این دهه با شعار «باید همه دیده شویم» جمعیت و فرآیند ثبت وقایع حیاتی در کشورهای آسیا و اقیانوسیه رصد می شود. در کشورهای آسیایی به وفور معضلاتی مانند دیرثبتی و بی هویتی وجود دارد.
غفرانی تصریح کرد: این آمارهاست که فرصت ها را در اختیار دولت ها و مسئولان محلی قرار می دهد. استان اصفهان امروزه به عنوان سهم 6.4 درصد جمعیت کل کشور به عنوان سومین استان پر جمعیت کشور مطرح است و خمینی شهر هم با یک رابطه تنگاتنگ با نجف آباد در ردیف شهرهای پرجمعیت است و با شرایط اقلیمی خاص و تمرکز جمعیتی، سزاوار است در زمینه به روز بودن آمار های جمعیتی آن تلاش نماییم.
وی 1400 را سال سقوط جمعیت و آغاز فاز سالمندی در کشور خواند و افزود: در صورت بروز این مشکل، کلیه ساختارهای جامعه موجودیت و قابلیت و مصرف خود را از دست می دهد و دولت آن زمان باید برنامه ریزی جدید کند.

 

کارت ملی هوشمند؛ یک حساسیت ملی
غفرانی در خصوص اینکه طلاق به عنوان یکی از موانع رشد جمعیت شناخته شده گفت: بیشترین طلاق ها در 5 سال اول ازدواج اتفاق می افتد. آمارهای طلاق و ازدواج باید سالانه و در دو سطح استانی و کشوری ارائه شود.
وی همچنین اظهار داشت: از همه استدعای عاجزانه دارم که کارت ملی هوشمند را به عنوان یک حساسیت ملی نگاه کنند. ما نسبت به استان های دیگر در درخواست و مراجعه برای دریافت کارت هوشمند ملی عقب تریم. با طلوع فروردین 1397 کلیه کارت هایی که سال های 80 تا 90 گرفته اند فاقد اعتبار خواهد بود و با کارت های غیر هوشمند قطعا هم مردم و هم نظام اداری ما را دچار مشکل می کنند. از این تاریخ به بعد مردم به هر دستگاهی مراجعه کردند آن دستگاه موظف به دریافت کارت ملی هوشمند از آنان است. این محدودیت بدان منظور است که کارت ملی هوشمند هر چه سریعتر وارد چرخه عملیاتی شود چراکه با اهدافی که در ضمیر این کارت نهفته است می توان دریچه ای جدید به سوی دولت الکترونیک باز کرد.

 

جمع بندی
سرپرست فرمانداری در پایان جلسه از رییس اداره ثبت اسناد شهرستان خواست که پیگیر راه اندازی دفتر ثبت طلاق در درچه باشد. راعی اطلاع رسانی در خصوص درخواست و صدور کارت ملی هوشمند را امری مهم اعلام کرد و بر اجرای طرح پیش ثبت نام در ادارات و مدارس تاکید کرد.
وی در خصوص محصور نمودن آرامستان های شهرستان گفت: این امر باید یا از اعتبارات شهرداری ها یا با مدیریت آن ها و هماهنگی هایی که با هیات امنای گورستان ها می کنند، انجام شود.
راعی همچنین خواستار اطلاع رسانی هر گونه تغییرات هیات امنای آرامستان ها از طریق شهرداری به اداره ثبت احوال شد و در این رابطه اضافه کرد: باید جلسات توجیهی پیرامون نحوه ثبت و اطلاع رسانی واقعه فوت با هیئات امنای جدید داشته باشیم.
گفتنی است شبکه بهداشت موظف شد گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه افزایش جمعیت و نیز پیشنهادات در این زمینه را به فرمانداری ارائه دهد. همچنین بر تکمیل خدمات آرامستان باغ فردوس توسط شهرداری و رعایت نظم در واگذاری قبور آن تاکید شد.