مبارزه با مواد مخدر باید توسط سمن ها و با مشارکت خود مردم صورت گیرد

ارسال در قضایی و انتظامی

جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان با حضور تعدادی از اعضا در محل فرمانداری تشکیل شد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، سرپرست فرمانداری در این جلسه در خصوص مصوبات جلسات قبل این شورا گفت: قرار شده بود کمیته پژوهشی با محوریت دانشگاه آزاد تشکیل شود و حتی پایان نامه ها به سمت این پژوهش هدایت شود.
مجتبی راعی با اشاره به جلسات این شورا با موضوع پیشگیری از اعتیاد افزود: یکی از مصوبات این جلسات آموزش مربیان بود که یک مرحله از آن توسط اداره بهزیستی انجام شد ولی علی رغم پیگیری های صورت گرفته بازخوردهای دریافت نشد.
وی با اشاره به این که زنان معتاد متجاهر توسط نیروی انتظامی جمع آوری شده اند گفت: شبکه بهداشت و درمان و اداره بهزیستی باید در خصوص غربالگری این افراد و انتقال آنان به مراکز نگهداری اقدام کنند.
راعی با بیان این که معتادان مرد متجاهر قبلا جمع آوری شده اند از آزادی زودتر از موعد آنان از کمپ ها انتقاد کرد و افزود: قرار بود این افراد سه ماه نگهداری شوند ولی یک ماهه آزاد شدند. اداره بهزیستی، کمپ ها و شورای مبارزه با مواد مخدر هر کدام موظف به پرداخت یک سوم از هزینه نگهداری آنان شده بودند و هر آن چه که تامین نشد را قرار شد شهرداری پرداخت کند. بنابراین هیچ نگرانی از بابت هزینه های نگهداری این افراد وجود ندارد و مسؤول کمپ ها علت رهاسازی زودتر از موعد آنان را بیان نماید.
وی افزود: البته با توجه به این که این افراد تحویل خانواده هاشان شده اند از نیروی انتظامی و مسؤول کمپ ها می خواهیم که فهرستی از افرادی که آزادسازی زودهنگام داشته اند به فرمانداری تحویل دهند که در آن تعداد، مشخصات، بومی و غیر بومی و ... مشخص شده باشد.
سرپرست فرمانداری شهرستان در خصوص مهارت آموزی معتادین بهبود یافته گفت: نیاز است اداره کار شهرستان فرصت های شغلی را که درخواست نیرو دارند به فنی حرفه ای، مراکز NA و مراکز ترک اعتیادی که در سطح شهرستان موجود است اعلام نماید تا متناسب با آن نیازسنجی آموزشی هم در مراکز ایجاد شود.
راعی همچنین از افرادی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می کنند دعوت کرد با برگزاری نشستی در فرمانداری اقدام به تشکیل مجمع خیرین مبارزه با مواد مخدر نمایند تا بتوان مسائل این حوزه را هماهنگ شده و منسجم تر پیگیری نمود.
وی با اعلام این که در شهرستان بالغ بر 70 سمن و تشکل مردم نهاد وجود دارد گفت: برخی از این سمن ها در حوزه های پیشگیری اعتیاد هم فعالیت می کنند. با دانشگاه ها نیز مکاتبه می کنیم که فعالیت هایشان را به این سمت هدایت کنند. معتقدیم که کار باید توسط همین انجمن ها و با جلب همکاری خود مردم انجام شود.
تشکیل بانک اطلاعاتی کار آفرینان برای معتادان بهبود یافته از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. همچنین از اتاق اصناف خواسته شد که در طرح آموزش و به کار گیری معتادان بهبود یافته، با فنی و حرفه ای همکاری کند.
گفتنی است در این جلسه از اداره آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و سپاه خواسته شد که مکان هایی را برای آموزش و برگزاری همایش در اختیار انجمن هایی مانند NA قرار دهند.