تا کنون 50 ازدواج از طریق ستاد ازدواج شهرستان صورت گرفته است

ارسال در قضایی و انتظامی

اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان در سال جاری با حضور امام جمعه، سرپرست فرمانداری و دیگر مسوولین با محوریت ستاد ازدواج جوانان شهرستان برگزار شد.

تبدیل ستاد ازواج جوانان به نهاد مردمی
به گزارش خبرنگار فرصت، در ابتدای جلسه دبیر هیات ستاد ازدواج شهرستان طی بیاناتی در مورد فعالیت های انجام شده توسط این ستاد در حوزه ازدواج آماری را به شرح ذیل عنوان نمود: برگزاری 5 دوره های آموزشی با حضور 414 نفر، برگزاری کارگاه های آموزشی که در این کارگاه ها تعداد 140 نفر آموزش دیده اند و تعداد 26 نفر در حال آموزش اند. در حال حاضر نیز دوره ششم در حال برگزاری است. وی در ادامه افزود: بیش از 160 مورد مشاوره زوجین داشته ایم. پرداخت 50 مورد وام ازدواج به گونه ای که به کسانی که در کارگاه ها شرکت می کنند، دو میلیون وام با اقساط 20 ماهه با هماهنگی قرض الحسنه های محل واگذار شده است که جمعا به ارزش یکصد میلیون تومان وام پرداخت شده است.


حجت السلام اصغری در ادامه گفت: تعداد افراد متقاضی همسریابی تاکنون 1111 نفر بوده است که از این تعداد 581 نفر مرد و 530 نفر خانم هستند. در این ستاد تعداد 50 نفر ازدواج کرده اند که 10 نفر به صورت مستقیم و مابقی به صورت غیر مستقیم بوده است. تعداد 110 جلسه دیدار زوجین، تعداد 7 سخنرانی در مساجد برای ارتقای فرهنگ ازدواج و شرکت در دو نمایشگاه و همکاری با سه مرکز مشاوره از دیگر برنامه های اجرا شده این ستاد است.


وی در مورد فعالیت های فعلی ستاد ازدواج گفت: این ستاد در حال حاضر 10 نوع فعالیت دارد از جمله مشاوره به زوج های جوان، برگزاری کارگاه های آموزشی، اعطای وام ازدواج، سالن برگزاری مراسم، خدمات ازدواج آسان، جهیزیه و تسهیلات ویژه و دیگر برنامه های فرهنگی که بعضی از فعالیت ها به صورت مستقیم توسط ستاد اجرا شده و برخی با همکاری دیگر نهادها صورت گرفته است.


دبیر ستاد ازدواج ضمن اشاره به سه شعبه این ستاد در بلوار آزادگان، قلعه امیریه و اصغرآباد ادامه داد: ما در این ستادها روزانه حدود 6 ساعت فعالیت داشته ایم و جمعا در طول سال 1560 ساعت کار انجام شده است. تعداد 22 جلسه با شورای مردمی و یک جلسه با قرض الحسنه های شهرستان برگزار شده است. با 4 تالار با تخفیف ویژه برای زوجین قرارداد بسته ایم.


وی درباره بودجه های جذب شده توسط این ستاد و هزینه ها گفت: ما در طی یک سال گذشته تنها توانسته ایم 6 ونیم میلیون بودجه جذب کنیم و این در صورتی است که حدود 25 میلیون تومان هزینه راه اندازی این ستاد شده است.


حجت السلام اصغری در پایان درباره چگونگی روند ادامه کار این ستاد گفت: برای روند ادامه کار این ستاد سه راهکار وجود دارد یکی اینکه بر همین منوال زیر نظر شورای عمومی فرهنگ کار ادامه یابد و یا اینکه به صورت یک ان جی او مردمی به کار ادامه دهد و یا به صورت یک ان جی او زیر نظر و با پشتیبانی شورا به کارش ادامه دهد.


رییس شورای فرهنگ عمومی ضمن تقدیر از زحمات حاج آقا اصغری در این ستاد احسان فر را به عنوان دبیر جدید این ستاد معرفی نمود و افزود: هیات امنا این ستاد قبول کرده اند که مشکلات مالی و مشکل مکان این ستاد را حل کنند. همچنین افزود: این ستاد باید به صورت مردمی اداره شود. ما باید حضور شورای فرهنگ را در ستاد کمرنگ تر کنیم تا به صورت مردمی به کارش ادامه دهد. البته شورای فرهنگ همچنان پشتیبان این ستاد خواهد بود.


سرپرست فرمانداری نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امیرالمومنین و تقدیر از زحمات آقای اصغری درباره نحوه مدیریت این ستاد گفت: تاسیس این ستاد به جهت مشکلاتی که در سطح شهرستان در زمینه ازدواج وجود داشت، یک ضرورت بود. این ستاد در ابتدا تحت پوشش اداره ورزش و جوانان شروع به کار کرد اما در حال حاضر این اداره عنوان کرده که در بحث ازدواج نمی تواند مجوزی صادر کند. پیشنهاد من این است که مسوولین این ستاد در قالب یک تشکل مردم نهاد از فرمانداری مجوز بگیرند تا در چارچوب قوانین این ستاد به فعالیت خود ادامه دهد.


دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه افزود: در حال حاضر 70 تشکل مردم نهاد داریم که با مجوز در خمینی شهر فعالیت می کنند. تشکل های مشابه هم هستند که در این زمینه فعالیت می کنند، انسجام این تشکل ها بازدهی بهتری خواهد داشت.

 

گلایه مندی مردم از تعزیه خارج از وقت
رییس شورای فرهنگ عمومی ضمن تاکید بر نیاز احیای دوباره کمیته برنامه ریزی از گلایه مندی مردم از تعزیه های بدموقع خبر داد و خواستار پیگیری نهادهای مربوطه در این زمینه شد. همچنین در مورد ایام اوقات فراغت گفت: اوقات فراغت بهترین فرصت برای فرهنگ سازی است. نهادهایی در این زمینه زحمت می کشند اما چون متفرقه اند نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. وی از گروه فکر شورای فرهنگ خواست که این موضوع را پیگیری کنند.


رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره برگزاری تعزیه های خارج از زمان گفت: در گذشته به گونه ای بود که هر پنجشنبه، جمعه و روزهای مناسبتی و غیر مناسبتی تعزیه برگزار می شد اما در سال 84 طی جلسه ای با شورای تامین تقویم تعزیه تدوین و مصوب گردید که طی آن تنها در ایام شهادت ائمه و ماه محرم و صفر و 14 و 15 خرداد ماه مجوز برگزاری تعزیه صادر می گردد. خوشبختانه با وجود مشکلات زیاد توانسته ایم طی این دو سال این تقویم را در خمینی شهر اجرا کنیم. ساعت مقرر در مجوزها ساعت 11 است که رونوشتی از آن نیز برای نیروی انتظامی ارسال خواهد شد.


سرهنگ جعفری نژاد فرمانده نیروی انتظامی نیز در اینباره گفت: اداره ارشاد در ابتدا باید گروه ها را به نیروی انتظامی معرفی کند و بعد مجوز اجرا صادر کند. البته قبلش باید جلسه ای توجیهی با همه گروه های تعزیه شهرستان برگزار گردد.


موسوی با تایید این موضوع گفت: 32 گروه ثبتی تعزیه در خمینی شهر وجود دارد که ما جلسه ای را با آنها و با حضور فرمانده نیروی انتظامی برگزار خواهیم کرد.


ساماندهی چایخانه ها
حجت السلام کوچکی رییس اداره تبلیغات اسلامی در بخشی از جلسه به مشکلات و مسائل خیمه ها و چایخانه ها اشاره نمود و ساماندهی این خیمه ها شد.
سرهنگ جعفری نژاد در اینباره افزود: قرار بوده است که در ماه مبارک رمضان هیات های مذهبی دعوت شوند و ضوابط انتظامی به آنها گوشزد گردد که در همین راستا با برخی از این هیات ها صحبت شده است تا این خیمه ها با همکاری شهرداری ساماندهی گردد.


وی در ادامه افزود: بحث هیات هایی که ندای محرم را برگزار می کنند هم یک موضوع مهم است. ما 11در این زمینه هیات داریم که طی جلسه ای با آنها و با استفاده از نظراتشان این موضوع را نیز سازماندهی خواهیم کرد.


امام جمعه نیز در اینباره گفت: چایخانه ها باید از طریق شهرداری و نیروی انتظامی مجوز داشته باشند.

سرپرست فرمانداری به وظایف شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی، شورایی است که با شناخت وضع فرهنگ شهرستان در این زمینه کار کند. ما به یک بانک اطلاعات فرهنگی شهرستان نیازمندیم تا در زمینه مشکلات فرهنگی اقدام کنیم. شناسایی استعداد ها، مطالعه سالانه، پیش بینی بر سر موضوعات فرهنگی و انجام تحقیقات فرهنگ عمومی و تحلیل آن همچنین شناسایی اولویت های فرهنگی و تمرکز بر آن از وظایف شورای فرهنگ است.


راعی در ادامه افزود: ما یک سری از این موارد را در کارگروه های مختلف پیگیری می کنیم. با توجه به نیاز عمومی اولویت هایی چون سبک زندگی، اخلاق عمومی، اصلاح ناهنجاری های فرهنگی، وجدان کاری در ادارات، آسیب های اجتماعی و استفاده از پتاسیل خیرین و تشکل های مردم نهاد در شهرستان در دستور کار شورا قرار دارد.
گفتییست موضوعات دیگری چون صدور مجوز برای تالارها، آسیب های عزاداری در ایام شهادت حضرت علی(ع) از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه بررسی شد.