باید برای رفع معضلات اجتماعی کار علمی و پژوهشی صورت گیرد

ارسال در قضایی و انتظامی

کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی شهرستان با حضور اعضا در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین سرپرست فرمانداری در این جلسه، ارتقا انضباط اجتماعی و ترویج قانون گرایی (با برنامه ریزی برای اجرای قوانین و مقررات حقوق شهروندی)، ارتقاء نشاط اجتماعی، کاهش آسیب های اجتماعی و اخلاقی از طریق ترویج آموزه های دینی، ترویج فرهنگ استفاده از روزی حلال و ارتقای فرهنگ صداقت را از جمله موضوعات مورد بحث در این کارگروه عنوان کرد.


مجتبی راعی با اشاره به این که در شهرستان اقدامات جزیره ای در زمینه ساماندهی و توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی سکونتگاه های غیررسمی انجام شده است افزود: لازم است برای تمامی معضلات اجتماعی مطالعه کاملی انجام دهیم و بتوانیم بر اساس آن برنامه ای را تدوین کنیم و متناسب با شرح وظایف دستگاه ها این موضوعات را در سطح شهرستان دنبال کنیم.


وی افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و نیز مجموعه وزارت کشور معضلات 5 گانه خودکشی، طلاق، اعتیاد، فساد اخلاقی و حاشیه نشینی در اولویت کاری این کارگروه قرار می گیرد.


راعی همچنین به طرح تقسیم کار ملی که برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در سال گذشته تهیه و ابلاغ شد اشاره کرد و افزود: در این زمینه شرح وظایف دستگاه ها در حوزه های مختلف تعریف شده است.


وی اعلام کرد: بعضی از این معضلات مانند خودکشی، طلاق، اعتیاد و خشونت در شهرستان ما مطرح است و می طلبد همه دستگاه ها با یک کار جهادی در جهت رفع آن ها تلاش کنند. کما این که بسیاری از آسیب هایی که متوجه خمینی شهر است به خاطر همجواری با کلان شهر اصفهان است و این شهرستان بار مشکلات اصفهان را به دوش می کشد.


سرپرست فرمانداری شهرستان همچنین با اشاره به این که از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی نشریات و فعالان مجازی در خصوص انتشار مطالب کذب و ناامید کننده هشدار داده شده، افزود: نمونه آخر آن، انتشار خبر آدم ربایی در شهرستان بود که حقیقت نداشت و از طریق پلیس فتا و اداره ارشاد از انتشار این گونه خبرهای کذب جلوگیری می شود.


گفتنی است در جلسات قبلی این کارگروه موضوعات مرتبط با شهرستان تعریف و تقسیم کار در خصوص آن ها صورت گرفته است. اقتصاد مقاومتی با هدف افزایش بهره وری در سازمان ها و نهادهای مرتبط با امور اجتماعی و فرهنگی، آسیب های اجتماعی مرتبط با زندان، طلاق، اعتیاد، تهاجم فرهنگی، ازدواج آگاهانه (که می تواند در پیشگیری از طلاق موثر باشد)، فضای مجازی، اشتغال و تاثیر آن در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، موضوع معلولین، حضور فعال سازمان های مردم نهاد برای مبارزه با آسیب های اجتماعی از جمله این موضوعات است.


در ادامه اعضا به ارائه گزارش های دستگاه متبوع خود در زمینه مهم ترین معضلات اجتماعی شهرستان در سال گذشته و نیز برنامه هایی پیشگیرانه در سال جدید پرداختند.


شایان ذکر است در این جلسه مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر با همکاری سایر دانشگاه ها و دستگاه های ذیربط از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی و شبکه بهداشت و درمان در حوزه آسیب های اجتماعی فعالیت تحقیقاتی را متناسب با وضعیت شهرستان داشته باشند و برنامه هایی را برای پیشگیری در این زمینه ارائه دهند. همچنین برای آموزش روستاییان با همکاری بخشدار مرکزی و نهادهای مربوطه برنامه ریزی شود.


همچنین از نمایندگان ادارات خواسته شد که اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی با توجه به طرح تقسیم کار ملی را به فرمانداری ارسال نمایندو آموزش و پرورش شهرستان نیز درباره بازخورد دوره تربیت مربی گزارشی ارائه نماید.


سرپرست فرمانداری خواستار فعالیت بیشتر امور مساجد برای اجرای فعالیت های آموزشی در سطح مساجد شد و گفت: لازم است در12 مسجد با هماهنگی از طرف بهزیستی و امور مساجد آموزش هایی ارائه شود و رابطین آموزش مشخص شود تا بتوانیم آموزش های اجتماع محور را در آن ها انجام دهیم و این مساجد ترجیحا مساجدی با جمعیت بیشتر باشند.


راعی با اشاره به طرح های بومی محلی که توسط سپاه ارائه شده است، بر استفاده سپاه از نمایندگان بهزیستی، نیروی انتظامی، فنی حرفه ای و بهداشت و درمان برای تدوین این برنامه ها تاکید کرد و گفت: با این کار از موازی کاری جلوگیری و برنامه ریزی بهتری انجام می شود و ضمنا انتظاراتی هم که از دستگاه ها می رود، مطرح و به فرمانداری اعلام می گردد.


تخصیص اعتبارات و تسهیلات به سپاه برای طرح های اقتصاد مقاومتی با اولویت مناطق ویژه اجتماعی شهرستان، ساماندهی کودکان کار و متکدیان به خصوص در خمینی شهر و درچه توسط شهرداری ها و با همکاری نیروی انتظامی و بهزیستی، ایجاد شورای فضای مجازی و کنترل و رصد فضای مجازی و خوراکی که در جهت تغذیه فکری که در این شبکه ها باید ارائه شود با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکیل کارگروه اوقات فراغت و تاکید به استفاده از آموزش های پلیس در برنامه های اوقات فراغتی که دستگاه های مربوطه اجرا می کنند و ارائه آموزش هایی در زمینه آسیب های اجتماعی در مقطع متوسطه (به خصوص پسران) توسط اداره آموزش و پرورش از دیگر مصوبات این جلسه بود.