تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در دادگستری

ارسال در قضایی و انتظامی


به گزارش خبرنگار فرصت، در هر دوره قبل از شروع انتخابات و نام€Œ نویسی جهت شرکت، فعاليت€Œهای مقدماتی که رنگ و بوی تبليغات و مقدمه€Œچينی براي ورود به عرصه انتخابات دارد آغاز می€Œشود و افراد درصدد کسب آرای حداکثری بر می€Œآیند و در این محدوده زمانی است که اصطلاحاتی همچون تخلفات انتخاباتی به گوش می€Œ رسد که آشنا شدن با مصادیق آنها خالی از فایده نیست. روز گذشته یوسف کریمی دادستان خمینی شهر طی نشستی با خبرنگاران شهرستان ضمن اعلام این موضوع که زمان تایید صلاحیت ها به پایان رسیده، از نامزدهایی که تایید صلاحیت شده اند درخواست کرد که در چارچوب قانون تبلیغات خود را انجام دهند و کسانی که به هر دلیلی رد صلاحیت شده اند طبق قانون باید اگر اعتراضی دارند در فر صت قانونی و از طریق مراجع قانونی اقدام کنند.
وی با بیان اینکه تقوا و اخلاق انتخاباتی باید سرلوحه همه خدمتگزاران و مردم قرار گیرد، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران در بحث انتخابات قانون جامع و شفافی وجود دارد که فصل€Œالخطاب است. دادستان با بیان اینکه رعایت قانون یک اصل است، افزود: باید به توصیه€Œهای ولی امر مسلمین جهان و رهبر معظم انقلاب اسلامی که تاکید به رعایت قانون، دفاع از آرای مردم و فراهم€Œ سازی زمینه €Œای برای حضور حداکثری در صحنه انتخابات توجه کرد که شرکت حداکثری مردم در انتخابات سبب حفظ آبرو و اقتدار نظام است و باید مسوولان در این زمینه کوشا و فعال باشند.
همچنین به تبلیغات رسانه های بیگانه در کمرنگ کردن حضور در انتخابات و عدم شرکت و عدم تمکین از قانون اشاره نمود و گفت: بصیرتی که بین آحاد ملت وجود دارد باید نقشه دشمن را برملا سازد زیرا هرگونه آسیب به انتخابات خواست دشمنان انقلاب است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خمینی شهر با اعلام اینکه در دادگستری شهرستان خمینی€Œ شهر ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی تشکیل شده است، تصریح کرد: اگر مردم تخلف و جرم انتخاباتی را مشاهده کردند می€Œ توانند به دادستان شهرستان اطلاع دهند و این موضوع در ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی رسیدگی شده تا با هرگونه تخلفی برخورد قاطعی انجام شود.
همچنین اظهار داشت: دادگستری و دادستان شهرستان با سه اصل قانونمندی، بی €Œطرفی و امانتداری در انتخابات حضور فعال داشته و نقش موثری را ایفا می€Œکند.
دادستان شهرستان خمینی €Œشهر گفت: با هرگونه تخلف و حرکت خلاف قانون بدون درنظر گرفتن جایگاه شخص یا افراد متخلف برابر قانون با سرعت و قاطعیت در خارج از نوبت رسیدگی و برخورد می€Œ شود، در سطح شهرستان خمینی€Œ شهر تاکنون تخلف انتخاباتی به ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم گزارش نشده و امیدواریم تا پایان با این سلامت پیش برویم.
وی در ادامه این نشست با اشاره ماده 67 قانون شوراهای اسلامی بخشی از موارد تخلفات انتخاباتی را به شرح زیر بر شمرد: خرید و فروش رای، کم یا زیاد نمودن آرای، رای دادن با شناسنامه جعلی یا دیگری، رای دادن بیش از یک بار، تقلب در رای گیری یا شمارش آرا، توصیه به نوشتن نام نامزد معین از طرف اعضای شعب اخذ رای یا هر فرد دیگری، جعل اوراق و اسناد انتخاباتی و موارد مشابه، ایجاد رعب و وحشت در بین رای دهندگان و ...
همچنین دادستان در بخشی از سخنان خود به مواردی که در امر انتخابات برای نامزدها ممنوع می باشد اشاره نمود و گفت: راه اندازی کاروان های تبلیغاتی، استفاده از بلندگوهای سیار خارج از ستاد یا محل سخنرانی، اعلام نظر شخصیت ها در تایید نامزد ها باذ ذکر عنوان و مسوولیت آنها، استفاده از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه دولتی و رسمی دارد همچنین فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری، نصب هر گونه اثر تبلیغاتی نامزدها بر روی علایم راهنمایی رانندگی و تابلوهای دیگر سطح شهر، استفاده از وسایل و امکانات دولتی و هر گونه فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظرین برای نامزدهای انتخاباتی ممنوع می باشد.
همچنین هر گونه تبلیغ علیه نامزدها و هر گونه هتک حرمت به نامزدها جرم می باشد.
وی در ادامه در مورد مجازات های در نظر گرفته شده برای این تخلفات گفت: قانونگذار بر حسب مورد مجازات های لازمه را در نظر گرفته است اعم از شلاق، حبس، تعطیلی نشریه یا سایت خبری و ... می باشد.
وی بیان کرد: شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در دادسرا و دادگاه شهرستان خمینی€Œشهر تعیین شده و طبق مفاد قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بررسی€Œها انجام می€Œ شود که این قوانین باید مورد توجه همه کاندیداها و مردم باشد.