ادارات در طرح پیشگیری از اعتیاد با آموزش و پرورش همکاری کنند

ارسال در قضایی و انتظامی

جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان در دومین روز از هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در سطح مدارس در محل فرمانداری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرصت در ابتدای این جلسه معاون سیاسی امنیتی فرماندار به عنوان مدیر جلسه به پیگیری مصوبات جلسه قبل این شورا پرداخت. راعی گفت: در آمارها آمده است که بیش از 60 درصد از جمعیت معتاد کشور افرادی هستند که از دوران دانش آموزی رو به اعتیاد آورده اند و از این جهت کنترل اعتیاد در این دوران بسیار اهمیت دارد به خصوص که شاهد رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان هستیم.


لازم به ذکر است شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شامل کمیته های مقابله با عرضه (با محوریت نیروی انتظامی)، فرهنگی و پیشگیری با محوریت بهزیستی، درمان با محوریت شبکه بهداشت و درمان، مشارکت های مردمی با همکاری سمن ها و آقای روح اللهی و کمیته آموزش با محوریت آموزش و پرورش می باشد.

 

اداره آموزش و پرورش
کارشناس مسؤول مشاوره آموزش و پرورش شهرستان در این جلسه ضمن اشاره به انجام آزمون غربالگری در منطقه جوی آباد توضیح داد: قرار بر این بود که کار علمی صورت گیرد که راهکار مشخصی از آن استنباط شود. به همین علت این آزمون را به مشاوران و معلمان مدارس این منطقه دادیم و اکنون در حال برگزاری است.
هاشمی در خصوص نحوه آزمون «تمایل به اعتیاد» گفت: این آزمون یک پرسشنامه 15 سوالی است که در اختیار دانش آموز قرار می گیرد، نمره گذاری می شود و پس از بررسی آن مشخص می شود که دانش آموز در کدام یک از سه بعد خانوادگی، اجتماعی و فردی بیشتر در معرض خطر هستند و بدین ترتیب اولویت کار و برگزاری کارگاه های آموزشی مشخص می گردد. در مرحله بعد بر اساس نتایج این تست یا روی خود دانش آموزان یا روی والدین کار آموزش و پیشگیری را انجام می دهیم. کارگاه های آموزشی شامل سه جلسه آموزش برای والدین و چهار جلسه برای دانش آموزان و یک جلسه پیگیری است که از این مرحله به بعد همت سایر مسؤولان را می طلبد.
وی هزینه کارگاه های مذکور را برای هر مدرسه حدود یک میلیون و 600 هزار تومان اعلام کرد.


کارشناس مسؤول مشاوره آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اجرای این طرح برای 5 هزار دانش آموز منطقه جوی آباد با همکاری خیریه امام حسن عسگری اصفهان افزود: برای تعمیم این طرح به سایر مناطق نیازمند بودجه و همکاری سایر ادارات هستیم و از مسؤولان و نمایندگان آن ها که در این جلسه حضور دارند درخواست داریم که نحوه کمک خود را اعلام نمایند. چرا که اینک 30 هزار دانش آموز در سطح شهرستان وجود دارند و ما به تنهایی توان اجرای طرح برای همه آن ها را نداریم.


هاشمی از برگزاری یک دوره آموزشی برای کلیه مدیران، دبیران و کارکنان مدارس به منظور آشنایی با نحوه برخورد با دانش آموزان در معرض و شناسایی و ارجاع آنها برای پیشگیری خبر داد.
وی افزود: ما نیاز به یک تبلیغات تلویزیونی داریم تا مراکزمان را معرفی نماییم.


هاشمی ضمن اشاره به انجام مشاوره های رایگان افزود: تمامی افراد معتادی که کمیته امداد نزد ما می فرستد را رایگان حمایت می کنیم.
هاشمی همچنین از توزیع رایگان 15 هزار کتابچه آموزش مهارت ها و پیشگیری از اعتیاد در مدارس به خصوص مقطع متوسطه اول، برگزاری کارگاه های آموزشی در مدارس با همکاری نیروی انتظامی، سخنرانی در مدارس برای دانش آموزان و خانواده ها با همکاری شبکه بهداشت، نمایش فیلم های آموزشی، برپایی نمایشگاه های آسیب شناسی و نیز المپیادهای ورزشی در مدارس به عنوان فعالیت های انجام شده توسط آموزش و پرورش در هفته پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس نام برد.
گفتنی است رییس زندان های شهرستان خواهان تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان دارای پدر یا مادر زندانی در این طرح شد.

 

امور مساجد
مسؤول امور مساجد خمینی شهر از هماهنگی با ائمه جماعات و همچنین روحانیون ستاد اقامه نماز جهت سخنرانی در مساجد و مدارس پیرامون پیرامون مواد مخدر و تبعات منفی آن خبر داد.
حجت الاسلام یوسفی همچنین در خصوص همکاری با آموزش و پرورش گفت: ما می توانیم هماهنگ کنیم که دو مسجد در جوی آباد در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.
معاون سیاسی امنیتی فرماندار نیز از حجت الاسلام یوسفی خواست که فهرستی از افرادی که می توانند رابط بین مساجد و بهزیستی باشند در اختیار قرار دهد.

 

اداره بهزیستی
رییس اداره بهزیستی شهرستان با اشاره به اجرای طرح آموزش های پیش از ازدواج برای پیشگیری از معلولیت ها در دبیرستان و هنرستان های پسرانه و دخترانه گفت: مشابه این کار را هم می توانیم در زمینه پیشگیری از اعتیاد انجام دهیم. آموزش و پرورش مدارس را تقسیم بندی کند تا ما مدرسانی را که مورد تایید آن ها را به صورت رایگان به آن جا بفرستیم.

 

نیروی انتظامی
معاون اجتماعی نیروی انتظامی شهرستان ضمن اشاره به محرمانه بودن پرسشنامه های مذکور گفت: قاعدتا محرمانه بودن باعث می شود که یک سری اطلاعات کلی به دست آوریم که آن ها هم قطعی نیستند. مضاف بر این هر نظرسنجی ممکن است به دلیل شرایط پاسخ دهندگان سوگیری زیادی داشته باشد و قابل تعمیم نباشد.
سرهنگ میرحیدری عدم حضور دانشگاهیان و اساتید برجسته را حلقه مفقوده حل معضل اعتیاد دانست و گفت: نیروی انتظامی یا دستگاه قضایی هر چقدر هم که قوی باشد و امکانات داشته باشد تنها 20 درصد می تواند کنترل کند. 80 درصد باقیمانده مربوط به کنترل های غیر رسمی یعنی فرهنگ سازی است.
کارشناس مسؤول مشاوره آموزش و پرورش شهرستان نیز با اشاره به این که در هر مدرسه مشاورین امینی وجود دارد که اطلاعات دانش آموزان را محرمانه نگه می دارند تصریح کرد: ما برای کسب اطلاعات به داخل مدرسه نمی رویم بلکه این مشاورین شناسایی ها را انجام می دهند و اطلاعات محرمانه است.
هاشمی همچنین افزود: از همین مشاوران خواسته می شود تا در خصوص نحوه پاسخ گویی به سوالات برای دانش آموزان توضیح دهند تا جواب ها به واقعیت نزدیک باشد.

 

تبلیغات اسلامی
رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان نیز گفت: ما به روحانیون اعلام نموده ایم که در جلسات خود در رابطه با مشکلات مواد مخدر و قاچاق آن سخنرانی کنند.
حجت الاسلام کوچکی وی افزود: ما یک سی دی شامل کلیپ های طنز دیرین دیرین در خصوص مواد مخدر بود تهیه کردیم که به فرمانداری هم ارائه دادیم و با تهیه کننده اش هم برای ساخت کلیپ با موضوعات خاص مذاکره نموده ایم. مسلما وقتی که مراحل طرح پیشگیری در مدارس انجام می شود این کلیپ ها در ذهن بچه ها می ماند.

 

بهداشت و درمان
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خبر از راه اندازی یک مرکز دولتی دیگر در زمینه ترک اعتیاد در چند ماه باقیمانده از سال جاری خبر داد و گفت: دومین مرکز دولتی ترک اعتیاد خمینی شهر در جوی آباد قرار دارد.
دکتر باقری افزود: به آقای هاشمی و سایر دوستان پیشنهاد دارم که وحدت رویه داشته باشیم. چرا که هر کدام از دستگاه ها فعالیت هایی در زمینه پیشگیری از اعتیاد انجام می دهیم که مفید است ولی با هم مشترکاتی داریم.
وی به تجهیز 10 مرکز بهداشت و درمان به واحد بهداشت روان پس از اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: این واحد ها در زمینه اعتیاد نیز فعالیت می کنند.
دکتر باقری خواستار ارجاع معتادین بهبود یافته در کمپ ها به حوزه بهداشتی و پزشکی شد و تاکید کرد: شناسایی در کمپ ها صورت می گیرد و بعد برای تکمیل به NA ها می روند. این مراکز برای ادامه روند ترک اعتیاد خوب هستند ولی کافی نیستند.

 

بنیاد شهید و امور ایثارگران
رییس بنیاد شهید و امور ایثاگران خمینی شهر در این جلسه گفت: در زمینه پیشگیری از اعتیاد 6 اردوی یک روزه برای جانبازان و خانواده شهدا و در نجف آباد برگزار نمودیم که بود بیش از 600 نفر حضور داشتند و علاوه بر برنامه های تفریحی و فرهنگی، آموزش خانواده با موضوع آسیب های نوپدید و فرزند پروری اجرا کردیم.
مقتدایی از برگزاری یک دوره از مهارت های زندگی و آشنایی با مشکلات نوپدید و معضل مواد مخدر برای 500 نفر از ایثارگران و اعضای خانواده هاشان خبر داد و افزود: متاسفانه اعتبارات ما خیلی محدود است و از سایر دستگاه ها درخواست کمک داریم.

 

کمپ های ترک اعتیاد
مسؤول کمپ های ترک اعتیاد با بیان این که پس از بهزیستی بیشترین ارتباط را با شبکه بهداشت داشته است افزود: ما منکر مداخلات درمانی برای افراد نیازمند نیستیم. اما روش ما پرهیز کامل است. برای ما متادون و یا حتی یک قرض خواب هم مخدر حساب می شود. این روش فقط مختص شهرستان خمینی شهر نیست و مربوط به کل دنیاست.
روح اللهی خواستار جلسه ای در کمیته درمان برای آشنایی بیشتر شد.

 

جمع بندی
معاون سیاسی امنیتی فرماندار در جمع بندی مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: قرار شد غربالگری در دو بخش انجام گردد. یک بخش مخصوص 5000 هزار دانش آموز جوی آبادی با هزینه های خود آموزش و پرورش و همکاری بهزیستی در بحث آموزش ها و بخش بعدی اجرای همگانی است که آموزش و پرورش اعتبارات لازم برای انجام آن را مشخص نمایند تا در سطح استانی مطرح شود.


راعی از همکاری سایر دستگاه ها در حد توانشان با آموزش و پرورش و ارائه گزارشی مستند از هفته اعتیاد و آموزش های اجتماعی توسط آموزش و پرورش به عنوان دیگر مصوبات جلسه نام برد.


وی همچنین خواستار ارجاع معتادان بهبود یافته به شبکه بهداشت برای انجام اقدامات موثر و عدم بازگشت به اعتیاد شد. فرماندار نیز در پایان جلسه گفت: بحث مجوز کمپ ها را هم پیگیری نموده ام تا از مشکلات و موارد قضایی جلوگیری شود. در زمینه حضور اساتید هم لازم است کمیته ای تشکیل بشود.


رضوانی ضمن تشکر از اداره اطلاعات و نیروی انتظامی به خاطر کشفیاتی که انجام داده اند افزود: حجم این مشکل خیلی وسیع است و اگر آگاهی مردم نباشد دستگاه ها صرفا نمی توانند از آن جلوگیری کنند.