تصویب طرح‌های بازآفرینی برای 3 شهرستان اصفهان، خمینی‌شهر و شهرضا

ارسال در قضایی و انتظامی

موضوع آسیب€Œ های اجتماعی و حاشیه €Œنشینی در شهرها بسیار حساس و با اهمیت است و مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار دارد. به گزارش فرصت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رسول زرگرپور در جلسه ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب€Œ های اجتماعی استان با اعلام این مطلب اظهار کرد:

در بحث آسیب€Œ های اجتماعی 4 آسیب طلاق، فساد و فحشا، اعتیاد و حاشیه€Œ نشینی به عنوان 4 آسیب اولویت€Œ دار از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است. وی افزود: رهبر معظم تاکید کردند سران سه قوه به این مسائل به صورت جدی بپردازند و تأکید ایشان باید به یک موتور محرکه برای همه مسؤولان تبدیل شود.

استاندار اصفهان گفت: موضوع اعتیاد نیز در شورای مبارزه با مواد مخدر استان و در 5 کمیته دیگر پیگیری می€Œ شود، همچنین در بحث فساد و فحشا نیز چندین برنامه ویژه در امور اجتماعی و فرهنگی و در شورای تأمین استان پیگیری شده که نیازمند توجه جدی€Œ تری به این موضوع است.

زرگرپور خاطر نشان کرد: طرح بازآفرینی شامل 5 موضوع بافت€Œ های فرسوده، سکونت€Œ های غیر رسمی، بافت€Œ های تاریخی، روستاها و بافت€Œ های ناهماهنگ است؛ بافت€Œ های فرسوده از 3 دهه پیش مطرح شده است و با توجه به اینکه شهرهای بزرگ بافت €Œهای فرسوده زیادی دارند طرح€Œ های متوالی و اقدامات زیادی در این رابطه صورت گرفته و در حال حاضر یکی از محورها طرح بازآفرینی است.

وی با بیان اینکه حاشیه €Œنشینی€Œ ها بخشی از سکونت €Œهای غیررسمی هستند که به شهرها به ویژه کلان€Œشهرها پیوند خورده €Œاند و وضعیت خوبی ندارند، اذعان داشت: بافت€Œ های تاریخی در طول سال€Œ های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است، به عنوان نمونه در شهر اصفهان بیش از یک هزار خانه تاریخی وجود دارد.

استاندار اصفهان یادآور شد: با پیشرفت شهرها و اضافه شدن روستاهای اطراف به شهرها، مناطقی ایجاد شده است که هیچ€Œگونه هماهنگی چه از نظر کالبدی و چه فرهنگی با شهرها ندارند، وجود کارخانجات و مناطق ناهمگون شهری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

زرگرپور تصریح کرد: در طرح بازآفرینی شهری همه این موضوعات دیده شده است و همزمان با هم پیگیری می€Œ شوند و تنها به حاشیه €Œنشینی نمی€Œ پردازد؛ در این مباحث تنها به موضوع کالبدی پرداخته نمی€Œ شود بلکه تمامی موضوعات از جمله مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، خدماتی و زیربنایی در این طرح دیده شده است.

وی ادامه داد: در قالب طرح بازآفرینی، یک ساختار مجهز و کامل پیش€Œ بینی شده است و یک ستاد ملی، استانی و شهرستانی دارد و در ستاد استانی 5 کمیته پیش€Œ بینی شده است که وظایف 3 کمیته ابلاغ شده است که باید به صورت جدی€Œ تر به آن پرداخته شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برای 3 شهرستان اصفهان، خمینی€Œ شهر و شهرضا طرح€Œ های مصوب بازآفرینی تهیه شده است، متذکر شد: هر منطقه€Œ ای که طرح مصوب برای آن منطقه تهیه می€Œ شود همانند طرح تفضیلی باید همه موارد از قبیل مسائل فرهنگی، بهداشتی، راه و شهرسازی، آموزشی دیده شود و مشارکت جدی €Œتر مسؤولان مربوطه در این کمیته€Œ ها ضروری است.

زرگرپور با بیان اینکه در رابطه با طرح بازآفرینی شهری اعتبارات و تسهیلاتی پیش€Œبینی شده است، تأکید کرد: این اعتبارات کافی نیست ولی باعث شده که برخی از طرح€Œ ها پیشرفت داشته باشد، باید به مسائل حاشیه€Œ نشینی در قالب طرح بازآفرینی به صورت جدی پرداخته شود.

استاندار اصفهان در پایان عنوان داشت: در کنار این طرح پیگیری€Œ هایی نیز در رابطه با طلاق، اعتیاد و فساد و فحشا صورت می€Œ گیرد تا اولویت€Œ های اساسی در خصوص آسیب€Œ های اجتماعی در استان به حداقل برسد.