دستور دادم عوارض آلایندگی را بلوکه کنند

ارسال در آموزش

پنجشنبه 8 آبان، ساعت 3 بعدازظهر، سالن همایشهای فرمانداری» این عنوان زمان و مکان جلسه شورای اداری مشترک خمینی شهر و اصفهان بود.ذاکر اصفهانی استاندار، به همراه دو تن از معاونانش صمصمام شریعت و همدانیان و در غیاب دکتر اسماعیلی معاون سیاسی استاندار -که از او

shoraye_edari1

 به عنوان شخص دوم استانداری یاد میشود- وارد جلسه شدند تا همراه با مدیران کل استان، پای سخنان مسئولان خمینی شهر بنشینند. جلسهای که برای آینده خمینی شهر می تواند و می توانست سرنوشت ساز باشد.
 در ابتدای این جلسه، صالحی فرماندار خمینی‌شهر اهمیت شهر خمینی شهر را یادآور شد: «شهرستان خمینی شهر از لحاظ جمعیتی بعد از اصفهان و کاشان، سومین شهر پرجمعیت استان اصفهان است. جمعیت ما از نجف آباد بیشتر است و تنها 12 هزار نفر تا کاشان فاصله داریم. کاشانی که می‌خواهند استان شوند.»
 وی به بخشی از افتخارات شهرستان اشاره کرد و گفت: «از لحاظ دلدادگی به اهل بیت عصمت و طهارت هم که مردم این شهر زبانزد عام و خاص هستند.از 23 هزار شهید استان، دو هزار و سیصد شهید متعلق به خمینی‌شهر است. یعنی یک دهم شهدای استان اصفهان متعلق به خمینی‌شهر است. از این تعداد، یازده فرمانده و سردار شهید، چهل روحانی شهید، سیصد آزاده بزرگوار متعلق به این شهرند. این شهر مهد علم و عالم‌پروری است؛ فیض الاسلام شارح نهج البلاغه، شهید اشرفی اصفهانی، نواب صفوی، آیات عظام جبل عاملی، فیاض، احمدی، املایی، موسوی درچه‌ای، صهری، مشکات و ....»
 رئیس شورای تامین، گریزی هم به قمهزنی زد و از آن به عنوان معضلی که بر افتخارات خمینی شهر سایه افکنده یاد کرد: «خمینی‌شهر در کنار این بزرگوارانی که دارد سایه‌ای هم بر آن افتاده است تحت عنوان قمهزنی. در گوشه و کنار این استان و کشور وقتی حرف از خمینی‌شهر می‌آید نمی‌گویند شهر آیت ا... اشرفی و آیتا... فیضالاسلام ، نمیگویند شهر سرداران شهید، می‌گویند شهر قمهزنی. خود من وقتی می‌خواستم بیایم اینجا می‌گفتند خمینی‌شهر، قمهزنی است. این سایه‌ای است که تا حدود زیادی خوبیهای این شهر را تحت‌الشعاع قرار داده که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که می شود این مسأله حل گردد.» وی در ادامه به موضوع الحاق خمینی شهر به اصفهان پرداخت که به دلیل اهمیت موضوع، در همین شماره به صورت مجزا به آن پرداخته شده است.
 حجتالاسلام سالمی به عنوان دومین سخنران جلسه، گریزی به مشکلات شهر زد و گفت: «در بازدیدهای خودتان ملاحظه کردید که خیلی از کارها بر زمین مانده. من معتقدم خیلی از کارها با یک تلنگری حل شود.» وی ادامه داد: «ما رفع فقر از این شهرستان و رشد در همه ابعاد از جمله اقتصادی و فرهنگی را خواهانیم. مشکلات فرهنگی این شهرستان کم از مشکلات اقتصادی نیست. مشکلات این شهر برطرف نمیشود مگر اینکه به صورت ویژه به این شهرستان رسیدگی شود. آقای استاندار! می‌دانیم در خیلی از جاها از حقوق خمینی‌شهر  دفاع مي‌كنيد. این خیلی خوب است.»
 امام جمعه گریزی هم به مساله قمهزنی زد و گفت: «آقای فرماندار به مسأله قمه زنی اشاره کردند. ابتدائاً از شما تشکر می کنم، نگاه شما به این مسأله ویژه است. ما را دریابید تا خیلی از مشکلات محرم حل شود. عمده مشکلات ما بحث بودجه‌ای است. باید ویژه نگاه شود.»
 سالمی اولین خواسته خود از استاندار را اینگونه برشمرد: «در زمینه فرهنگی ما چند تا مشکل داریم، یکی بحث مصلی است که بازدید کردید. روال قانونی ساخت مصلی این است که بخش عمرانی شورای سیاستگذاری، محل مصلی را تعیین کند و بخشی از بودجه را هم بدهند. بقیه‌اش هم استانداری بدهد. آنها همین مکان را تعیین کردند. اگر سنگتراشی‌های اطراف به اینجا ملحق شود مشکل حل می‌شود.»
 وی دومین موضوع را اینگونه مطرح کرد: «بعد از سی سال از انقلاب، امام جمعه هنوز در این شهر دفتر ندارد. دفتری که الآن ما داریم خانه سازمانی است. درحالی که ما در همین استان، شهر سی هزار نفری داریم که امام جمعه دفتر مجلل دارد.»
 وی سومین خواسته خود را نداشتن مکان برای ستاد نمازجمعه بیان کرد: «نمازجمعه ستاد ندارد. ما بیش از پانصد نفر عضو ستاد داریم که بزرگترین جا، اتاق من است.»
 وی ادامه داد: «یکی دیگر از مشکلات ما سازمان تبلیغات است. این سازمان هنوز مکان ندارد. الآن ماهی پانصد هزار تومان به سازمان تبلیغات می‌دهند که آنها هم سیصد هزار تومانش را می‌دهند اجاره. دویست هزار تومان هم صرف مخارجش می‌شود. با این وضع، کار فرهنگی شدنی است؟ مرکز رسیدگی به امور مساجد جا ندارد. ستاد اقامه نماز هم همینطور. همه اینها فاقد جا هستند. در حالی که در شهرستان‌های دیگر که یک دهم این شهر جمعیت دارد، همه این‌ها انجام شده است.»
 در ادامه حجتالاسلام موسوی امام جمعه درچه، گریزی به مشکلات درچه زد و گفت: «کل درچه دو سه تا خیابان بیشتر ندارد. شهرداران ما هم بودجه نداشتند که بخواهند خیابان بزنند. فاضلاب درچه مشکلات خودش را دارد. گفتند فقط سالی 5 کیلومتر می‌توانند فاضلاب بکشند. درچه 100 کیلومتر فاضلاب می‌خواهد یعنی بیست سال طول می‌کشد فاضلاب کشیده شود.»
  وی ادامه داد: «در مورد مصلی بگویم ما اصلاً مصلی نداریم. دفتر امام جمعه و ستاد و غیره هم نداریم. شاید برخی بگویند شهر محروم فریدن است اما در کنار اصفهان چنین محرومیتهایی هم وجود دارد.»
 در ادامه، سيدمحمدجوادابطحی نماینده شهرستان سخنان خود را با این بیت شروع کرد تا عمق گلایه خودش را بگوید:
  «از دست عزیزان چه بگویم، گله‌ای نیست              اگر هم گله‌ای هست، دگر حوصله‌ای نیست»

نماینده شهرستان در مجلس: به آقای احمدی‌نژاد گفتم مشکل خمینی‌شهر مشکل ماشینی است که همه جایش صدا می‌دهد به جز بوقش ... اینکه به شهری مثل نطنز پنج میلیارد و دویست میلیون تومان بودجه عمرانی بدهند به خمینی‌شهر هم همان مقدار، یعنی ندیدن خمینی‌شهر و مشکلات این شهر ... استاندار قول دادند در بحث عوارض آلایندگی کمک کنند. شهرداری ما کمبود مالی دارد

وی در ادامه منظور خود را صریح‌تر گفت: «به آقای احمدی‌نژاد گفتم مشکل خمینی‌شهر مشکل ماشینی است که همه جایش صدا می‌دهد به جز بوقش. من به عنوان نماینده حامی دولت هستم. متأسفانه آنچه که ما انتظار داریم از مسئولان محترم بیش از حد توانایی‌ها و امکانات است.»
 وی به نمونهای از بیمهریهایی که به خمینیشهر میشود اشاره کرد و گفت: «اما اینکه به شهری مثل نطنز پنج میلیارد و دویست میلیون تومان بودجه عمرانی بدهند به خمینی‌شهر هم همان مقدار، یعنی ندیدن خمینی‌شهر و مشکلات این شهر. به مهندس همدانیان گفتم شاخص‌ها را باید تغییر داد. چشمها را باید شست، جور دیگر باید به خمینی‌شهر نگاه کرد.»
 نماینده شهرستان گریزی هم به صحبت فرماندار در مورد قمهزنی زد و گفت: «آقای فرماندار می‌گوید سایه قمهزنی، نه! این اصل قضیه نیست. متأسفانه برخی از مسئولان در بدنه ادارات کل همراهی نمی‌کنند.» وی در خصوص غیبتش در هنگام بازدید استاندار از پروژههای شهر گفت: «عذرخواهی می‌کنم که بخاطر ضبط برنامه خانه ملت نتوانستم همراهی کنم. امیدوارم از این به بعد در برنامه‌ها باشم.»
  وی ضمن تشکر از تلاش مسئولان برای حل مشکل خشکسالی گفت: «واقعاً مشکل آب را اگر پیگیری نمی‌کردند ما خشکسالی به مراتب بدتر از فلاورجان داشتیم.»
 ابطحی با بیان اینکه مشکلات ما از نجف‌آباد حادتر است، مشکلات خمینیشهر را اینگونه فهرست کرد: «آب شرب تیرانچی مشکل دارد. 350 میلیون تومان از دکتر عزیزی برای آنها گرفتم ولی انشعاباتش مشکل دارد. براي هر خانواده‌ای صد هزار تومان هزینه انشعاب است که ندارند بدهند. عمران شهری ما حرف اول مشکلات را می‌زند. مهم‌تر از پرژه‌های شهر، چاله‌چوله‌های خیابانهاست. نظافت شهری است. ترافیک است. به شهردار می‌گویم. می‌گوید حقوق کارکنان را ندارم.»
 وی ادامه داد: «استاندار قول دادند در بحث عوارض آلایندگی کمک کنند. شهرداری ما کمبود مالی دارد. پل درچه باید در مبعث نبی اکرم افتتاح می‌شد که به دلیل کمبود اعتبار، بلاتکلیف است. روستاهای ما سالن ورزشی ندارند. کتابخانه ندارند. بچه‌های ما رفتند کهریزسنگ ورزش می‌کنند، آنجا هم دعوا شد و چاقوکشی و دادگاه.»
 نماینده شهرستان گریزی هم به وضعیت بیمارستان منظریه زد و گفت: «بیمارستان منظریه به کندی پیش می‌رود. اگر چه در سه اکیپ کار میکنند. ولی یکی از آنها متخصص ساخت بیمارستان نیستند. استان باید یک ناظر مستقیم برای این کار بگذارد. ما دیدیم بیمارستانی که بعد از افتتاح، فاضلابش توی خاک گذاشته بودند. بعد از 18 سال انتظار دوباره این طور نشود.»
 ابطحی در ادامه بیان فهرستی از مشکلات شهر افزود: «اگر خیابان امیرکبیر بسته شود هیچ راه گریزی به سمت الغدیر نداریم در حالی که می‌توانیم خیابان باغبان را تا بلوار الغدیر امتداد دهیم. باید این، توی طرح‌های شهرستان بیاید. جاده اصغرآباد به سمت خمینی‌شهر و نجف‌آباد مانده است. کوشک مسائل خاص خودش را دارد، هنوز بدهکارند. آقای استاندار! مترو تلاش آقای همدانیان را می‌خواهد که آن را در بودجه خود ببینند و گام اول را بردارند.
 وی با انتقاد از وضعیت شهرک صنایع غذایی گفت: «شهرک صنایع غذایی هنوز مانده. ظاهراً در این موضوع، منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی دعوا دارند. این از مصوبات سفر است که هنوز مانده. گلخانه قرطمان دو میلیارد می‌خواستیم، پانصد میلیون گذاشتند که آن هم نمی‌دانم تخصیصش چه می‌شود. پل سیدمحمد هم هست که دانشگاه صنعتی عنایت کرده، از دکتر گلشن تشکر می‌کنم. امیدوارم ساخت این پل تسریع شود و امامزاده قطب فرهنگی شهرستان شود.»
 وی به موضوعات فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: «ما آمفی‌تئاتر می‌خواهیم. در خیابان‌ها تعزیه می‌گیرند. یک آمفی‌تئاتر سه هزار نفره بزنید توی شهر تا کسانی که تعزیه می‌گیرند بیایند آنجا. خمینی‌شهر کو آمفی‌تئاترش؟ کو فرهنگسرایش؟»
 در ادامه صمصام شریعت معاون استاندار، با مروری بر پروژههای عمرانی شهر تاکید کرد میزان پیشرفت مصوبات سفر ریاستجمهوری در خمینی شهر مطلوب است. سخنی که تعجب برخی از حاضران در جلسه را به همراه داشت: «درصد اجرای مصوبات سفر اول و دوم نسبت به استان خوب است. عمده مسائل خمینی‌شهر مربوط به زمین و مسائل فی‌مابین مسکن و شهرسازی و شهرداری است که در دست بررسی است. تاکنون چندین جلسه برگزار شده و بزودی نتیجه‌اش مشخص می‌شود و چنانچه سهمی از زمین به شهرداری تعلق بگیرد عملیاتی‌اش می‌کنیم.»
 وی به وضعیت پل در دست احداث درچه هم اشاره کرد و افزود: «عمده بودجه این پل از طرف استانداری پرداخت شده و پیگیر هستیم این پل حداکثر تا دهه فجر به بهره‌برداری برسد.»
 اما نوبت كه به دكتر ذاکر رسيد ترجیح داد تا در ابتدای سخنانش کمی فضای جلسه را تلطیف کند. برای همین هم سخنانش را اینگونه آغاز کرد: «ما اینجا جبههگیری نداریم. همه دستگاهها در یک جبهه برای مردم کار میکنند. هیچ اختلافی هم نیست.»
 استاندار آنگاه به موضوع عوارض آلایندگی اشاره کرد و با حمایت از سهم شهرستان خمینیشهر از این عوارض گفت: «در مورد عوارض آلایندگی هم بگویم این رقمی که به شاهین‌شهر اختصاص داده‌ می‌شود غیرعادلانه است. از همان ابتدا نظرمان این بود که یک بخشی باید بیاید خمینی‌شهر. ده درصد این عوارض را اختصاص دادیم به خمینی‌شهر،  بخشی به شاهین‌شهر و بخشی به اصفهان. آن هم برای شمال اصفهان که زمینه و شرایط خوبی ندارد.»
 وی به جزئیاتی جالب از این موضوع اشاره کرد و گفت: «شاهین شهر با این تصمیم مخالفت کرد. من هم دستور بلوکه شدن عوارض را دادم. متأسفانه اعضای شورای شهر شاهین‌شهر و شهردار به دلایلی رفتند دنبال اعتراض و شکایت. من هم گفتم اگر این است و شما نمی‌خواهید منطقی برخورد بکنید ما هم می‌آییم و بررسی می‌کنیم شما در شهرداری شاهین‌شهر چه کار می کنید. اولین قلم این بود که 18 نفر نیروی نابجا استخدام کرده بودند. گفتیم این‌ها را مرخص کنید. جواب ندادند. ما هم نوشتیم شهردار شاهین‌شهر خودش را به دفتر تخلفات معرفی کند. وقتی این را که نوشتیم، سریع 18 نفر را مرخص کردند. باز بررسی کردیم دیدیم 70 نفر را غیرقانونی جذب کردند و تخلفات دیگر که ان شاءا... بهش رسیدگی خواهیم کرد .»
 وی ادامه داد: «تا این طور شد سریع پیغام دادند که هر چه استاندار بگوید قبول داریم. من هم گفتم که از اولش هم همین را باید می‌گفتید. استانداری حرف اول و آخر را می‌زند. این رقمِ ده درصد را کوچک نبینید. رقم خیلی بالاست، میلیاردیست. متأسفانه این پول در شاهینشهر بجای فضای سبز و درختکاری، صرف رنگ و لعاب و بروشور و تراکت‌های تبلیغات و ... شد. ما گفتیم در خمینی‌شهر این کانال‌ها پر از زباله و ... است این پول باید به این کارها اختصاص پیدا کند. ان شاءا... ما این ده درصد را عملیاتی می‌کنیم.»
 وی در ادامه به مشکل ساختوساز در باغات اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلات مهم در خمینی‌شهر، مشکل خلافسازی در باغات است. شهرستان واقعاً آن سبزینگی خودش را از دست داده. امروز ما می‌دیدیم تیرانچی بخشی از درخت‌ها خشکیده است. در اصغرآباد هم همین طور. البته بخشی از این خشکیدگی به خاطر خشکسالی است بخشی هم به نظر می‌رسد عمدی است.»
 وی به خطرات این موضوع اشاره کرد و گفت: «اینجا در حکم ریه خمینی‌شهر، اصفهان و نجف‌آباد است. این پوشش گیاهی را از دست بدهیم شرایطمان روز به روز سخت‌تر می‌شود. یک زمانی خمینی‌شهر  محل تفریحگاه و سرسبز بود. متأسفانه به این روز افتاده که گاراژ و سوله در دل باغات به وجود آمده است.»
 وی ادامه داد: «مشکل بعدی خمینیشهر را که شهرداری‌ها با آن درگیر است بحث افزایش نرخ بیمه و پروانه ساخت است که باعث تشدید خلاف‌سازی شده و لذا تخلفات ساختمانی در خمینی‌شهر  بیش از بقیه جاهاست.»
 استاندار در ادامه به اختلافات شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی اشاره کرد و تاکید کرد که من بیشتر از شهرداری خمینیشهر حمایت میکنم: «مشکل اختلاف بین شهرداری خمینی‌شهر و مسکن و شهرسازی باید به سرعت تمام شود. به خاطر اینکه شهرداری با مشکلات مالی مواجه است. یقیناً ما نظر مساعدمان بیشتر به سمت شهرداری است. خواهش هم می‌کنم این مشکلات را سریع حل کنند، نهایتاً مشکل حل نشد خودم دنبال می‌کنم.»
 ذاکر به نقاط قوت شهرستان هم اشاره کرد و یادآور شد: «در کنار این تهدیدات، نقاط مثبتی هم در خمینی‌شهر هست. درصد پیشرفت مصوبات هیأت دولت خوب است. در سفر اول 6/97 مصوبات این شهرستان اجرایی شده. این رقم بالایی است. معدل استان 93 درصد است. مصوبات سفر دوم هم 86 درصد اجرایی شده که در استان 60 درصد است.»
 وی در خصوص مصوبات سفر سوم ریاستجمهوری گفت: «در این سفر فقط هشت مصوبه بوده که در واقع تکمیل پروژه‌های قبلی است که کار خوبی است. ما نمی‌خواهیم مصوبه روی مصوبه بدهیم و پروژه های بیست ساله تحویل مردم بدهیم. انشاءا... یک پروژه اجرایی شود تا برویم سراغ پروژه بعدی.»
  وی ادامه داد: «خیلی از تصمیماتی که ما می‌گیریم، تصمیمات درستی نیست و بعد متوجه می‌شویم چه اشتباهی کرده‌ایم. همین امروز پروژه زیرگذر کوشک را دیدیم. به خاطر اینکه جمعی در شورای آنجا به نتیجه رسیدند زیرگذر بزنند و بعد شورای بعدی عوض شد و ... دویست میلیون تومان الآن رها شده و هیچ استفاده‌ای ندارد. فردا هم محل جانوران و معتادين خواهد شد.»
 گفتنی است در این جلسه، الکترونیکی شدن ادارات شهرستان جشن گرفته شد. فرماندار در این زمینه گفت: خمینی‌شهر  اولین شهرستان الکترونیکی استان است که تمام ادارات آن به صورت الکترونیکی با فرمانداری و دیگر ادارات شهرستان با هم در ارتباطند. این امر، در کاهش هزینه کاغذ و پست، بسیار موثر است.