سال آینده با کمبود فضا برای هنرستان مواجهیم/دانش آموزان با ورود به هنرستان ها به بازار کار نزدیک تر می شوند

ارسال در آموزش

تمام اسناد بالادستی تاکید دارند که ورود دانش آموزان به هنرستان ها افزایش یابد و از این طریق به بازار کار نزدیک تر شوند.به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین معاون آموزش اداره آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان با بیان این مطلب افزود: حتی در کشورهایی مثل آلمان که این راه را طی کرده اند، 75 درصد دانش آموزان وارد رشته های مهارتی و تنها 25 درصدشان به رشته های محض نظری گرایش دارند.
آقاکوچکی افزود: سال آینده به خاطر تغییر نظام به 3-3-6 و اضافه شدن یک سال تحصیلی برای هنرستانی ها، شهرستان با کمبود مکان مدرسه مواجه می شود.
وی گفت: امسال از جمع 3648 دانش آموز پایه دهمی، 2093 نفر به رشته های نظری و 1609 نفر به هنرستان ها گرایش داشتند که این تعداد معادل 1/44 درصد دانش آموزان پایه نهم است. اگر بخواهیم شاخص افزایش دانش آموزان هنرستانی را رعایت کنیم باید فضای لازم برای بیش از 1600 دانش آموز را داشته باشیم و محاسبات نشان می دهد این فضا باید 50 کلاس تئوری و 100 کلاس عملی را در بر بگیرد و ما چنین فضاهایی نداریم و از طرفی نمی توانیم بگوییم که سال دیگر هنرستان های ما ورودی نداشته باشد.
آقاکوچکی با اشاره به این که بسیاری از دانش آموزان پایه نهم علاقه به رشته های هنرستانی داشته اند افزود: اگر می خواستیم آن ها را به رشته های نظری هدایت کنیم، باید به رشته ادبیات می فرستادیم که اتفاق خوبی نبود. قطعا بسیاری از این دانش آموزان شرایط رشته های ریاضی و تجربی را ندارند چرا که دارای دروس محاسباتی هستند.
وی در خصوص پیشنهاد ارائه شده مبنی بر فرستادن دانش آموزان هنرستانی به هنرستان غیرانتفاعی دانشگاه آزاد (سما) گفت: این هنرستان امسال 50 دانش آموز جذب کرده ولی تعداد ما خیلی بالاتر است. مضاف بر آن که بضاعت مالی بسیاری از اولیای دانش آموزان اجازه ورود به این مدرسه را نمی دهد.
سرپرست فرمانداری شهرستان گفت: اداره کل نوسازی استان باید گزارشی توجیهی در این زمینه تهیه کند. از طرفی این موضوع باید با اولیا و مربیان در میان گذاشته شود و از توان مردمی و پیشنهادات آنها در این جهت استفاده شود.
مجتبی راعی از فراخوان برای جلب مشارکت خیرین و طرح این موضوع در مراسم عمومی شهرداری، به عنوان راهکار دیگری برای حل مشکل فضای هنرستان ها نام برد.