چگونه تلفن های همراه، سلوک جامعه را دگرگون کرده اند؟(1)

ارسال در آموزش

چکیده
یکی از پدیده های بی بدیل عصر ارتباطات، تلفن همراه می باشد تا جایی که فراتر از یک وسیله ارتباطی ظاهر شده، و جهت بهره بردن از شبکه های اجتماعی، اینترنت، تجارت و انجام امور بانکی، موقعیت یابی، عکاسی و فیلم برداری مورد استفاده قرار می گیرد. سهولت در دسترسی، استفاده آسان، سازگاری با فن آوری وخلاقیت مهمترین نقش در پذیرش استفاده از موبایل را ایفا می کنند.
آنچه اهمیت دارد فرهنگ استفاده صحیح از این تکنولوژی روز دنیا است. در این نوشتار به تاثیر مستقیم تلفن همراه بر زندگی انسان امروزی که سلوک جامعه را دگرگون کرده است، می پردازیم.


مقدمه
امروزه تلفن های همراه جزیی جدایی ناپذیر از مایحتاج زندگی نسل ها و قشرهای گوناگون سِنیِ جامعه شده اند، به طوری که همه جا این وسیله ارتباطی، همراه و در دست مردم مشاهده می شود و برای بسیاری کمبود و یا دوری از آن حتی برای لحظه ای غیر عقلانی و غیر ممکن شده و شاید هم توجیه ناپذیر باشد.
رواج تلفن‌های همراه تاثیر زیادی در نحوه رفتار استفاده كنندگان از این ابزار بوجود آورده است. توسعه روز افزون و افزایش ضریب نفوذ دستگاه های تلفن همراه در زندگی و دسترسی شهروندان در هر کجا و در هر زمان، این ادوات را به وسایلی جذاب و مناسب برای عرضه سرویس های مجازی تبدیل نموده است. به گونه ای که به عنوان مثال می توان با آن حساب های شخصی بانکی را بررسی، یا ساختمان های هوشمند را در طول مسافرت کنترل نمود.


آنچه مهم است فرهنگ صحیح استفاده از تلفن همراه به عنوان یک وسیله است. آنجا که بی دلیل و اعتیاد گونه، صرفا جهت تلف کردن وقت توسط بعضی از گروه های جامعه استفاده گردد، علل و عوامل آن بایستی بررسی و مورد واکابی قرارگیرد تا بتوان راهکارهایی برای کاهش تاثیر منفی آن بر زندگی و جامعه ارائه داد.


اگر بتوانیم بر نفس تنگ نظر، کوتاه بین و جاه طلبِ خود فائق آییم و منافع همگانی و آینده جامعه را بر منافع فردی خود ترجیح دهیم، قادر خواهیم بود با دیدگاهی خیرخواهانه اثرات پسندیده یا پیامدهای نکوهیده یک پدیده تکنیکی را با دیده ای واقع نگر از جنبه های اقتصادی، اعتقادی، روانشناسی و اجتماعی نقد و بررسی نمائیم. امکان یافتن نقد، تحلیل و بررسی در یک جامعه پیشرفته باعث تعالی و ارتقای منزلت و تشخیص مصالح اجتماعی خواهد شد.


به طور خلاصه اذعان باید کرد که با پدید آمدن تلفن های همراه رفتار و سلوک انسان ها و روابط بین افراد جامعه به صورت غیر منتظره ای دگرگون شده است.


مزایای تلفن همراه و نقش آن در زندگی بشر
تلفن هایِ همراه اگر به طوری منطقی، برای ارتباطات ضروری و همچنین کارهای پسندیده و خیر در جامعه به کار گرفته شوند ابزارکارهای بسیار سودمندی خواهند بود که در مواقع حساس و حیاتی توانسته اند خدمات غیر قابل انکاری به صاحبان خود ارائه دهند. برای نمونه صاحب تلفن همراه در لحظات خطرناک مانند سوانح و تصادفات با ارتباط با مقامات مسئول از آنان درخواست کمک کرده و آنها به موقع به یاری فرد مصدوم آمده اند.


از جمله نوآوری ها و امکانات مفید تلفن های جدید همراه، دارا بودن دوربین های بسیار پیشرفته فیلم برداری و عکاسی است به طوری که این امکان را به دارنده خود می دهند تا از اتفاقات شیرین و به یادماندنی زندگی همانند مراسم عروسی و یا ضیافت ها و نشست های مهم و خاطره انگیز بدون همراه داشتن دوربین، فیلمبرداری و یا عکسبرداری کنند. یا به صورت اتفاقی از صحنه های جنایت و سانحه ها ی ناگوار تصویربرداری کرده و از این طریق به پلیس و مراجع ذیصلاح برای شناسائی مجرمین راهنما باشد.


به همین جهت تلفن های همراه توانسته اند جزئی جدائی ناپذیر و لاینفک همراه شهروندان باشند و در مواقع ضروری به یاری آنها بیایند.
در این صورت ما نه می توانیم و نه می خواهیم از به کار گیری نوآوری های تکنیک و تلفن های همراه در جامعه در حال رشد و توسعه خود جلوگیری کنیم. برای پیشرفت و توسعه دست اندر کاران جامعه اگر خواهان بالندگی و سر افرازی جامعه خود باشند، نباید از کاروان شتابان علمی و صنعتی جهان رویگردان باشند تا قادر باشند با خودباوری و اعتقاد راسخ به پژوهش های ضروری در دانشگاه ها و نهاد های صنعتی، آینده ای شکوفا و توانا برای جامعه خود ترسیم نمایند و بتوانند مردم خود را از وابستگی به تکنولوژی وارداتی بی نیاز نمایند.


عدم فرهنگ استفاده صحیح از تلفن همراه و نقش مخرب آن در روابط اجتماعی
بارها در نوشتارهای گوناگون گوشزد نموده ام که تکنولوژی و ابزارهای نوین تکنیک همانند اسب نجیبی است که اگر احساس کند کسی که از آنها سواری می گیرد بی لیاقت و استعداد سوار کاری ندارد، سرکش و نا آرام می شود و اگر سوارکارلایق و شایسته ای داشته باشد، همان اسب به خوبی رام می شود و به صاحب خود با آرامش سواری می دهد. اگر کورکورانه و بدون شناخت اثرگذاریِ تکنولوژی بر روی جامعه، شیفته  تکنیک های نوین شدیم، صاحبان تکنولوژی وارداتی تسلیم شدن و سر فرود آوردن و وادادگی را به خوبی در رفتار و کردار ما زیر نظر می گیرند و این شیفتگی همراه با نادانی، ناخودآگاه علتی بر سلطه بی چون و چرایِ خالقین آن صنایع خواهد شد. این گفته ارزشمند و آموزه  رهبر انقلاب را باید همواره پیشِ رو و سر مشق و آویزه گوش خود قرار دهیم: "کشور ما بدون حرکت در جاده گسترش دانش و پژوهش امکان ندارد به نقطه مطلوب خودش دست پیدا کند".


خردهمگانی مانند مشعلی فروزان روشنگر راه آینده است. مشعل علم، و خردورزی باید ما را از تاریکی های دوران جهل و بی سوادی رها سازد تا بتوانیم با سرمایه و اندوخته علم و خرد همگانی به نوآوری ها و تکنولوژی های مورد نیاز جامعه دسترسی پیدا کنیم.


در عمل هر جائی که قدم می گذاری چه در حال ایستاده یا نشسته، در خارج یا در داخل، بالا و پائین چپ و راست (در مطب پزشک، در مسجد هنگام نیایش و نماز و دعا، در سالن های سخنرانی، در جلسات عمومی تصمیم گیری ها، در منزل، هنگام رانندگی، در ضیافت ها و عروسی ها در مجالس سوگواری و عزاداری ( همه جا و همه وقت زنگ و آهنگ های گوناگون تلفن های همراه گوش ها را آزار می دهد. در حالی که بیشتر حاضرین و اطرافیان در زمان مکالمه تلفنی احساس مزاحمت، استرس، آزار و اذیت می کنند، صاحبان تلفن های همراه در کمال آرامش بدون توجه به مزاحمت برای اطرافیان با قیافه ای حق به جانب با صدای بلند در باره  همه مسائل خصوصی، خانوادگی، تجاری، اداری و حقوقی شروع به صحبت با طرف مقابل می کنند که برای صاحبان تلفن شاید ارزشمند باشد ولی برای اطرافیان جز آلودگی صوتی و بی تفاوتی معنای دیگری ندارد.


تلفن های همراه همانند افیون و مواد مخدر در ریشه های پیوستگی جامعه رخنه کرده و در سلول های ساختار زندگی بومی ما نوعی اعتیاد و شیفتگی به وجود آورده، به طوری که اثرات از خود بیگانگی اخلاقی و زیان های کمبود عواطف اجتماعی و پاشیدگی مناسبات انسانی به شکل غیر قابل انکاری به وضوح به چشم دیده می شود. این پدیده  نو ظهور تکنولوژی به طور آرام و نا ملموس توانسته سلطه خود را در زندگی ما تجلی بخشیده و حتی می توان گفت که بیشتر از همه  جلوه های تکنولوژی با خزشی آرام، اثری ژرف بر زندگی اجتماعی و اخلاقی روزمره  ما به جا گذاشته است.


به گفته سعدی شیرین سخن:
" گر از بسیط زمین عقل منهدم گردد / به خود گمان نبرد هیچ کس که نادانم"