دانش آموزان خمینی شهر از شهردار و رییس آموزش و پرورش چه سوالاتی پرسیدند؟

ارسال در آموزش

جلسه ای که در صورت تداوم می تواند از جهات مختلف بسیار راهگشا باشد. آنچه در جریان این پرسش و پاسخ ها بسیار مشهود بود پاسخ های صادقانه و به دور از هر گونه اغراق مسوولان خصوصا شهردار بود. در این جلسه از وعده و وعیدهای دست نیافتنی خبری نبود و واقعیات گفته شد اما از آنجا که دانش آموزان مذکور در مقطع دبیرستان بودند انتظار می رفت سوالات مهم تری که به مسائل کلان شهری مربوط می شود نظیر دلایل عدم پرداخت حق آلایندگی، مشکلات جاده کمربندی، علت پایین بودن سرانه شهروندان خمینی شهری و...طرح شود اما اکثر سوالات به اتوبوس های واحد، آسفالت معابر و موضوعاتی مربوط می شد که دانش آموزان در ارتباط مستقیم با آن هستند و این نشان می دهد که آینده سازان شهر ما نسبت به مشکلات و معضلات عمده شهر بی اطلاع بوده و حساسیت چندانی ندارند و می طلبد که مسوولان آموزش و پرورش برای ارتقای اطلاعات و آگاهی های شهری دانش آموزان تدابیری بیندیشند.

برخی از دانش آموزان هنرستان های نور، مهدوی و امیرکبیر و دبیرستان های نبوت، شهیده عسکری و میردامادی به دعوت کانون امام خمینی و معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش در ساختمان سابق اداره آموزش و پرورش (کانون سلمان فارسی فعلی) گرد آمده بودند تا مطالبات خود را از مسوولان شهر مطرح کنند و پاسخ آنها را دریافت نمایند.


اتوبوس ها مشکل اصلی دانش آموزان
در ابتدای جلسه شهردار به اقدامات شهرداری از اول دوره چهارم شورای شهر اشاره ای کرد و بعد گوش به سوالات دانش آموزان سپرد.
اولین سوالی که به آن پرداخته شد مشکل اتوبوس های شهر بود که از کمبود تعداد آنها گرفته تا کثیف بودن محیط داخلی شان دغدغه دانش آموزان شهر بود. شهردار در این باره گفت: عمده دلیل بروز این مشکلات کمبود بودجه شهرداری است به طوری که عمر اتوبوس های شهراز5 سال به 9 سال رسیده و ما قادر به خرید اتوبوس های جدید نیستیم. سعی کرده ایم با همین بضاعت اندک سازمان اتوبوسرانی را فعال نگه داریم مثلا اتوبوس های خراب را بازسازی کرده و دوباره از آن ها استفاده می کنیم.
در ادامه دانش آموزان به کمبود امکانات تفریحی در شهر از جمله شهربازی سرپوشیده و استخرهای مجهز اشاره ای داشتند. شهردار در پاسخ این سوال گفت که در توافق نامه بزرگ منظریه و اراضی لادر تمامی این موارد در نظر گرفته شده و ما به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.
همین طور شهردار در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانش آموزان در خصوص نبود امکانات گردشگری در شهر مثل هتل گفت که شهرداری ها در خصوص احداث هتل برنامه ای ندارند و این سرمایه گذاران هستند که این امکانات را می سازند.


چرا اصفهانی ها این همه امکانات دارند و ما نداریم؟
دانش آموزان به زیبایی خیابان ها و میادین شهر اصفهان و مقایسه آن با خمینی شهر اشاره ای کردند و شهردار حاج حیدری دلیل این همه اختلاف را پایین بودن سرانه شهروندان خمینی شهری دانست و افزود: سرانه مردم ما 170 هزار تومان است در حالی که سرانه اصفهانی ها یک میلیون و 300 هزار تومان است و در این مورد به شهر ما ظلم شده است. وی در همین زمینه اضافه کرد: متاسفانه عوارض دانشگاه صنعتی به ما پرداخت نشده و همچنین بودجه ای که در خصوص مالیات بر ارزش افزوده و یا حق آلایندگی به شهر ما پرداخت می شود بسیار کم است.
در ادامه صحبت به وضعیت آسفالت خیابان ها کشیده شد و شهردار پاسخ داد: ما بودجه ای اندک داریم ولی با همکاری مردم و پرداخت عوارض شهری می توان وضعیت بهتری داشت.
در ادامه شهردار به عملکرد شهروندان نسبت به جمع آوری زباله اعتراض کرد و ادامه داد: برای حل این مشکل ابتدا بنرهایی را در شهر توزیع کردیم و اکنون آموزش چهره به چهره را به کار گرفته ایم. خود مردم می توانند در این مورد به ما کمک کنند تا با کاهش هزینه های شهرداری شهر آبادتری داشته باشیم. حاج حیدری در ادامه تاکید کرد که حمل هر کیلو زباله تا کارخانه کمپوست 50 هزار تومان هزینه برمی دارد.


واکنش دانش آموزان به حوادث بلوار آزادگان
سوال یکی دیگر از دانش آموزان مربوط به تصادفات بلوار آزادگان بود. شهردار در اینباره گفت: این خیابان در اختیار اداره راه و شهرسازی است نه شهرداری. در این رابطه جلساتی با مسوولین شهرستان و استان در مورد واگذاری این خیابان به شهرداری داشته ایم که هنوز نهایی نشده و در صورتی که خیابان به شهرداری واگذار شود، بلوار آزادگان درون شهری حساب شده و می توان در مورد ایمن سازی و کاهش تصادفات آن اقداماتی انجام داد. وی همچنین قول داد که ورودی دانشگاه آزاد به زودی آسفالت شود.
تعدادی از دانش آموزان نیز خواستار رسیدگی به مشکلات محله کرتمان شدند. شهردار حاج حیدری دراینباره گفت: قصد داریم در هر یک از محلات سرای محله راه اندازی کنیم تا مشکلات هر محله به تفصیل به ما برسد. وی ادامه داد: با حجت الاسلام احمدی امام جماعت کرتمان نیز مذاکراتی داشته ایم و قرار است قطعه زمینی در این محله به ما واگذار شود تا یک مجموعه فرهنگی احداث کنیم.
شهردار در پاسخ اعتراض یکی از دانش آموزان مبنی بر اینکه چرا جوانان در جلسات شهری جایی ندارند و به این جلسات دعوت نمی شوند گفت که اتفاقا یکی از اعضای شورای شهر و در واقع نمایندگان مردم که توانست بیشترین رای را نیز کسب کند، جوان ترین عضو شوراست.
در ادامه این جلسه که 2 ساعت و نیم به طول انجامید مشکلات دیگری نظیر ترافیک خیابان شریعتی، روشنایی خیابان صفاییه، نصب پل عابر پیاده در بلوار امیرکبیر و...مطرح شد.


چرا سینما فرهنگ فیلمی به روی پرده نمی برد؟
رییس اداره آموزش و پرورش مسوول دیگری بود که می بایست در این جلسه به سوالات دانش آموزان پاسخ می داد. پرسش راجع به عدم فعالیت تنها سینمای شهر، پیشنهاد تاسیس مدرسه تربیت بدنی در شهر، علت توقف طرح های نیمه تمام ورزشی آموزش و پرورش و...از مهم ترین سوالات و مطالبات دانش آموزان از این مسوول بود. پاسخ بدیهی به سوال درباره سینما فرهنگ این بود که تا بدهی 100 میلیون تومانی سینما توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد پرداخت نگردد، قادر به پخش فیلم نیستیم. وی سپس از پیشنهاد تاسیس مدرسه تربیت بدنی استقبال کرد. رییس آموزش و پرورش در رابطه با طرح های نیمه تمام ورزشی نیز گفت: متاسفانه ما کمترین سرانه ورزشی استان را داریم و اداره نوسازی مدارس مسوول اجرای این طرح هاست. بدیهی همچنین در پاسخ دانش آموزانی که به عدم برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری اعتراض داشتند، گفت که این سوال باید از مسوولان گذشته اداره پرسیده شود. وی اما قول داد که مراسمی تحت عنوان جشن ستارگان برای تجلیل از برگزیدگان برگزار گردد.


خبر تازه آموزش و پرورش
تشکیل کار گروه تخصصی عفاف و حجاب با عضویت دو نفر از اساتید دانشگاه، دو نفر از روحانیون، دو نفر از معلمان به نمایندگی از فرهنگیان به همراه معاونین و مدیران و دو دانش آموز خبر تازه ای بود که عموشاهی معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش از آن پرده برداشت.


توصیه و قول پایانی
در پایان برنامه شهردار یادآور شد که یکی از دلایل اساسی عقب ماندگی خمینی شهر محله گرایی است. وی از دانش آموزان خواست که به فکر حل این مشکل باشند و همگی خود را خمینی شهری بدانند. حاج حیدری به دانش آموزان قول داد بعد از اتمام آسفالت معابر در صورت تامین بودجه به سراغ آسفالت مدارس برود.