وسوسه مرگبار شنا

ارسال در آموزش

به گزارش خبرنگار فرصت، وی که روز 16 مرداد به همراه خانواده خود و به قصد تفریح در این منطقه حضور پیدا کرده بود، پس از چند دقیقه شنا به علت سردی آب دچار سکته قلبی و خشکی عضلات شد و نتوانست خود را از آب بیرون بکشد.


همه ساله کم و بیش اخبار ناگواری از جان باختن عزیزی از یک خانواده و عمدتا جوان از بین همشهری ها را می شنویم. حادثه فوق آخرین مورد آن بود که رسانه ای شد.
مرور خبرها نشان می دهد بسیاری از حوادث منجر به جان باختن افراد در آب که برای ساکنین خمینی شهر اتفاق افتاده خارج از شهرستان و در سواحل شمال، رودخانه ها و پشت سدها بوده است. گرچه مواردی هم درون شهر در کانال نکو آباد و زمانی که آب در رودخانه زاینده رود جاری بود، گزارش شده است ولی به هر حال غرق شدن خطری است که همواره جان شهروندان به ویژه آن هایی را که برای گذران اوقات فراغت راهی چنین مناطقی می شوند، تهدید می کند.


بی اطلاعی و ناآشنایی از خطرات نقش اصلی را در وقوع این حوادث دارد و رسانه ها از جمله فرصت می بایست هشدار های لازم را بدهند. سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در این خصوص می گوید: از آنجا كه اطلاع رسانی با شیوه های مختلف در كاهش تلفات انسانی انواع حوادث نقش موثری دارد، رسانه های جمعی می توانند نقش ویژه ای در اطلاع رسانی و كاهش تلفات ناشی از غرق شدن شناگران در دریای خزر ایفا كنند.


علیزاده معاون پژوهشی سازمان ملی اقیانوس شناسی معتقد است: اطلاع رسانی و آگاهی عمومی به شیوه های مختلف می تواند برای کاهش تلفات انسانی بسیار موثر باشد و رادیو و تلویزیون و مطبوعات محلی و سراسری می توانند نقش ویژه ای در این مورد ایفا کنند.


کدام مناطق خطر ناک هستند؟

کانال ها و آب راه ها، حوضچه ها محل های ذخیره آب، پشت سد ها، رودخانه ها، سواحل دریا و حتی استخرها مکان هایی هستند که همگی می توانند به دلایل متفاوت در کمین جان وسوسه شوندگان توسط آب باشند.


چرا دریاها برای شنا کردن خطرناک هستند؟
عمده دلایل غرق شدن در دریاها عبارتند از: جریانات شکافنده، نا آشنا بودن به بافت سواحل، شنا در مناطق سالم سازی نشده، نا آشنا بودن به فن شنا.


جریان های شکافنده مهمترین علت غرق شدن در دریای خزر
مرکز ملی اقیانوس شناسی اعلام کرده است: وجود جریان های شکافنده مرگبار، عدم آشنایی با فنون شنا و شناخت محیط، از مهمترین دلایل غرق شدن شناگران در سواحل خزر است که لزوم اطلاع رسانی و آگاهی عمومی را بیشتر می کند.


به گزارش ایرنا از مرکز اقیانوس شناسی، دکتر حمید علیزاده در این خصوص گفت: تلفات انسانی در دریای خزر دلایل مختلفی دارد ولی آن چیزی که از اهمیت خاصی برخوردار است، تلفات انسانی در فصل شنا است که عمدتا از اواخر خرداد شروع می شود و تا اوایل مهر ادامه دارد.


معاون پژوهشی مرکز ملی اقیانوس شناسی گفت: عواملی مثل وضعیت ساحل، رژیم موج و جریان شکافنده و عدم آشنایی با مناطق ساحلی در تلفات انسانی غرق شدن شناگران موثر است. علیزاده تاکید کرد شناگران نباید در مناطق شناخته نشده و بدون ناجیان غریق شنا کنند.


چرا شنا پشت سدها خطرناک است؟
تجمع آب در پشت سدها و وجود جریان های زیر آن کافی است تا جان شنا گر را بگیرد. محمد 50 ساله و کارمند شبکه بهداشت که یکی از همکاران خود را در پشت سد زاینده رود از دست داده در این باره می گوید: همکارم شناگر ماهری بود ولی متاسفانه وقتی 15 سال پیش به قصد تفریح با خانواده خود به پشت سد زاینده رود رفت و با اعتماد به مهارت خود به آب زد، حریف آب نشد و جان خود را مقابل خانواده از دست داد.


کانال ها و آبراهه ها هم خطر ناک هستند
کانال ها و مسیرهای عبور آب مثل کانال نکوآباد خمینی شهر در نگاه اول برای شنا کردن خطرناک به نظر نمی رسند اما ساختار این مسیرها طوری است که خروج از آنها برای شناگران هم سخت است.
حیدر یکی از باغداران اطراف کانال نکوآباد در این باره می گوید: یک روز که آب در کانال جاری بود سطلی برداشتم تا از آب کانال پر کنم که سَر خوردم و به درون آب افتادم، با این که شنا بلد بودم هر چه تلاش کردم از کناره های لغزنده و شیب دار کانال خارج شوم نشد، قطع امید کردم و خودم را روی آب رها کردم تا این که رهگذری متوجه قضیه شد و چوب بلندی به طرفم دراز کرد و من توانستم به سلامت بالا بیایم.


به جز چند حادثه که افرادی با اتومبیل درون این کانال افتاده و خانوادگی جان خود را از دست داده اند افرادی هم برای شنا در این آبراه وارد شدند و جان باختند. رضا برادر یکی از این جانباختگان در این باره می گوید: برادرم حدودا 15 سال پیش آن زمانی که کانال نکوآباد همیشه آب داشت برای شنا داخل آب رفت و دیگر برنگشت و حتی اول جنازه اش را هم پیدا نمی کردیم.


علاوه بر آبراه ها محل هایی که کشاورزان و وزارت نیرو به منظور تجمع آب مورد مصرف کشاورزی احداث می کنند هم برای شنا مناسب نیست و وزارت نیرو همه ساله در اینباره هشدار می دهد.


جریان خروشان رودخانه ها هم پیام مرگ دارند
حسام یکی از کسانی که 10سال پیش از خطر مرگ در رودخانه جان سالم بدر برده نیز می گوید: نتایج کنکور را اعلام کرده بودند و من پس از اطمینان از قبولی به همراه خانواده به حوالی سامان رفته بودیم. وقتی خانواده در بیشه مشغول تدارک ناهار بودند هوس شنا کردم و بدون اطلاع آنها به آب زدم، جریان آب مرا به همراه خود برد، به جایی رسیدم که بی اراده دورش می چرخیدم و هر آن آب مرا به پایین می کشید، هیچ کاری از دستم بر نمی آمد حتی نمی توانستم کمک بخواهم تا این که حدود 200 متر پایین تر توانستم خودم را با کمال ناامیدی به درختی آویزان کنم و کم کم از آب خارج شدم. وی تاکید می کند: با این که شنا می دانستم ولی فشار آب اصلا امکان شنا به من نمی داد.


زهرا خانم معلمی که همسر خود را در کنار رودخانه زاینده رود از دست داده می گوید: ما مشغول حرف بودیم و شوهرم از جمع ما جدا شد. مدتی بعد متوجه غیبت او شدیم به دنبالش گشتیم ولی پیدایش نکردیم. ساعتی بعد متوجه شدیم که کسی در رودخانه غرق شده و او کسی جز شوهر من نبود. او شناگر بود اما ظاهرا شناگری به دردش نخورده بود.


حوادث درون آب
اما بخشی از جان باختنها در درون آب در اثر شنا نیست بلکه حوادث و اتفاقاتی است که در سطح آب رخ می دهد مثلا افتادن از قایق به درون آب، شیرجه رفتن و برخورد با اشیا سخت درون آب حتی در استخرها، سقوط با وسایل نقلیه به درون آب وگرفتگی عضلات و ایست قلبی.


علت اصلی مرگ شناگران چیست؟
جریان های مرگبار دلیل اصلی مرگ شناگران حتی حرفه‌ای ها در دریا می‌باشند. امواج دریا با حرکت به سمت ساحل همواره حجم زیادی از آب را به طرف خشکی منتقل می‌کنند. این حجم وسیع از آب می‌باید دوباره به داخل دریا برگردد به این دلیل در نقاطی از ساحل، به صورت تقریبا غیر قابل پیش‌بینی، درون آب دریا آب‌راهه‌هایی به طرف دریا ایجاد می‌شود که در آن آب با سرعت زیادی بر خلاف جهت امواج از سمت ساحل به سمت دریا جریان می‌یابد. استادیار مرکز ملی اقیانوس شناسی در خصوص اینکه چه عاملی باعث ایجاد موج می شود می گوید: بادهای شمال، شمال غربی و شمال شرقی در منطقه جنوبی خزر ایجاد موج می کنند و این امواج که به ساحل می آیند شکسته شده و جریان تولید می کنند که جریان های ساحلی، جریان های شکافنده و جریان های مرگبار نامیده می شوند.
علیزاده معتقداست: عمده تلفات ناشی از شنا مربوط به این جریان ها می باشدکه بسیار خطرناک هستند.


جریان شکافنده از بالا شبیه یک بادبزن دستی است که دسته آن به سمت ساحل و دهانه آن به سمت دریا می‌باشد. دسته این بادبزن بیشترین قدرت را دارد و صرف‌نظر از اینکه شناگر چقدر شنا بلد است یا چقدر توان جسمی دارد، عملا برگشت وی به سمت ساحل را غیر ممکن می سازد.
سرعت این جریان معمولا از رکورد سرعت شنای المپیک نیز بالاتر است و بهترین قهرمان شنای المپیک نیز نمی‌تواند بر خلاف آن شنا کرده و به طرف ساحل برگردد. عرض آنها بین ۳ تا ۶۰ متر و طول آن به داخل دریا بسیار متفاوت است.