حقایقی درباره حشیش

ارسال در آموزش

بسیاری از والدین از صحبت کردن با جوانان خود درباره ی عدم مصرف مواد مخدر بیم دارند. مصرف حشیش تهدید بزرگی برای سلامتی فرزندان هر خانواده به شمار می رود و لازم است پدران و مادران درباره عدم مصرف این ماده به فرزندان خود هشدار دهند. اگر چه بهتر است خطرات مصرف مواد مخدر را در همان اوان نوجوانی به فرزندان خود گوشزد کنیم، ولی برای این کار هیچگاه دیر نیست.


گفت و گو با فرزندان درباره سوء مصرف مواد مخدر، کاری دشوار ولی بسیار مهم است. امید است مطالعه این مطالب خانواده ها را در انجام این مهم یاری کند و نیز جوانان را با خطرات این ماده آشنا سازد.
حشیش که از 4000 سال پیش در چین و آسیا شناخته شده بود از گیاه شاهدانه هندی یا (کانابیس) به دست می آید. ماده موثر همه مواد معروف به حشیش، ماری جوانا، گراس، بنگ و ... ماده ای بنام THC یا (تتراهیدرو کانابینول) است که به همراه بیش از 60 ماده مشابه دیگر در گیاه وجود دارد.


ماری جوانا (علف یا گراس) از سرشاخه ها و گل های گیاه و حشیش از رزین استخراج شده از برگ های گیاه تهیه می شود.

با توجه به تاثیر فیزیولوژیک حشیش در مغز، متخصصین معتقدند مصرف آن باعث ترغیب و تشویق فرد برای مصرف مجدد ماده و دیگر مواد از جمله الکل، شیشه، کراک و ... می گردد.
حشیش از راه تدخین (بار زدن سیگار معمولی که اصطلاحا به آن سیگاری حشیش می گویند) به سرعت جذب می شود ولی به علت حل شدن در چربی بدن، مدتها در بدن می ماند و بیشترین غلظت آن در مغز در مرکز کنترل و مرکز هماهنگی حرکات ظریف بدن ایجاد می شود و اثرات منفی روانی و جسمانی متعددی دارد.


این ماده که به ایجاد چشمانی قرمز و اشتهای کاذب و غیر قابل کنترل (اشتهای گاوی) و نشئه خوری اشتهار دارد، باعث آسیب و ضعف حافظه کوتاه مدت، کاهش توانایی تمرکز در درک موضوعات، از بین رفتن هماهنگی بدن، حواس و فعالیتهای بدنی و احساس کند شدن و گذر زمان می گردد.


اثرات کوتاه مدت استفاده از حشیش
- افزایش ضربان قلب، افت فشار خون وضعیتی، قرمزی چشم ها، احساس گرسنگی زیاد و خشکی دهان

- کاهش تمرکز، توجه و قدرت شناختی

- از بین رفتن هماهنگی بدن، حواس و رفتار حرکتی (این موضوع در رانندگی بسیار مهم است و می تواند حتی از 24 تا 50 ساعت بعد از مصرف یک سیگاری حشیش هماهنگی همچنان مختل بماند.)


- کاهش توانایی در انجام دستورات پیچیده و نیازمند محاسبه ذهنی


- کاهش بازداری اجتماعی در رفتار


- تاثیر بر خلق که با توجه به زمینه و استعداد ژنتیکی فرد فرق می کند از حالت سرخوشی کاذب تا اضطراب شدید و حملات هراس ناگهانی با احساس ترس و بد گمانی


- مرگ در اثر عوارض قلبی عروقی به طور ناگهانی، به خصوص در کسانی که بدون اطلاع از مشکل زمینه ای قلب خود دست به مصرف زده اند.


اثرات بلند مدت استفاده از حشیش
مصرف هر "سیگاری" حشیش از نظر خطر ایجاد سرطان ریه و دیگر مشکلات ریوی با مصرف 6 تا 8 سیگار معمولی برابری می کند.
این تفاوت به علت:

دمای سوخت بالاتر

میزان قطران بیشتر تا 4 برابر

بیشتر ماندن دود در ریه

ایجاد غلظت بالاتری از کربوکسی هموگلویین می باشد.

کاهش اندازه بیضه، هورمون مردانه و تعداد اسپرم در آقایان و افزایش خطر ناباروری و پریود نا منظم و تغییرات هورمونی در خانم ها که در هر دو جنس به کاهش توانایی جنسی منجر می شود.

احتمال تخریب قشر مغز به خصوص قسمت جلوی پیشانی که مشمول هماهنگی های ذهنی، عاطفی و رفتاری است.

احتمال ابتلا به آسم و برونشیت

از آنجا که حشیش تا چهار هفته در بدن باقی می ماند سبب کاهش سرعت پردازش اطلاعات و افت عملکرد می شود.

افزایش احتمال ابتلا به بیماری های شدید روانی تا 2 برابر

کاهش سطح هورمون تستسترون در مردان و افزایش سطح هورمون تستسترون در زنان

کاهش مقدار اسپرم در مردان


آیا حشیش اعتیاد آور است؟
مصرف حشیش باعث تحمل جسمی و اعتیاد می گردد (برای رسیدن به اثر قبلی نیاز به ماده بیشتری است) قطع مصرف منظم آن با ایجاد عوارض جسمی و روانی ترک مصرف همراه است و سندرم ترک مصرف آن همانند قطع مصرف الکل، داروهای خواب آور و مواد مخدر (تریاک و هروئین)همراه با علائم بی قراری، بی خوابی، اضطراب، بی اشتهایی، لرزش و تنش عضلانی می باشد.

کاهش میزان ماده در مغز افراد وابسته، همراه با رفتارهای جستجو برای پیدا کردن مواد جهت مصرف مجدد می باشد.


حشیش چه بر سر مغز می آورد؟
تی.اچ.سی. بر سلول عصبی موجود در بخشی از مغز که محل شکل گیری حافظه و خاطرات است، اثر می گذارد. به همین دلیل مصرف کننده حشیش در به یاد آوردن اتفاقات اخیر (مثلا رویداد های چند دقیقه قبل) دچار مشکل می شود.


هنگام تشنگی ناشی از حشیش، یادگیریی دشوار است، زیرا یادگیری و انجام تکالیفی که بیش از دو یا سه مرحله دارند، نیاز به سلامتی حافظه کوتاه مدت دارد. کشیدن حشیش، ضایعاتی شبیه تغییرات ایجاد شده بر اثر کوکائین، هروئین و الکل در مغز پدید می آورد.

مجید طاهری زاده کارشناس پلیس مبارزه با موادمخدراستان اصفهان