ایمنی در محرم

ارسال در آموزش

با فرارسیدن دهه محرم حسینی و برگزاري مراسم های ویژه عزاداری در شهر و تدارك گسترده مردم براي برپايي خيمههاي عزا، رعايت موارد ايمني و بهداشتي بيش از پيش اهميت مييابد. در ادامه، برخي از مهمترين اين موارد را به قلم مهندس احمدرضا پرنده كه از کارشناسان رسمی دادگستری در رشته حوادث هستند مرور ميكنيم.با توجه به اینکه در بعضی نقاط شهر از جمله خیابانها و کوچه ها و ... اقدام به برپایی خیمه با چهارچوب های فلزی و نصب پوش جهت تأمین جایگاه عزاداران حسینی می نمایند لازم است موارد ذیل به دقت مورد توجه قرار گیرد:


1- در هنگام دوخت و نصب چهارچوب های فلزی خیمه ها باید با سازمانهای ذیربط از جمله اداره برق هماهنگی لازم به عمل آید و هرگز در حریم های سیم های برق قرار نگیرد. حریم مجاز برق فشار ضعیف 5/1 متر (برق شهری) و حریم فشار متوسط نیز 3 متر است، لذا بعضاً دیده می شود خیمه های فلزی نصب شده در حریم شبکه برق وجود دارند و احتمال وقوع حادثه وجود دارد. در بعضی از اماکن از سالهای قبل خیمه های فلزی نصب شده است و لازم است توسط افراد ذیصلاح بازدید و در صورت استقرار در حریم برق با اداره برق هماهنگی لازم به عمل آید تا به طریقی رعایت حریم برق انجام پذیرد و حداقل سیم های برقدار آن قسمت به روکش پلاستیکی استاندارد مجهز شوند.


بعضاً مشاهده می شود کابلهای برق از سالهای قبل روی چهارچوبهای فلزی خیمه ها عبور داده شده و احتمالاً روکش پلاستیکی آنها معیوب و زخمی شده باشد و چهارچوب فلزی برقدار شود و احتمال برق گرفتگی را به دنبال داشته باشد لذا بازدید و رفع عیب توسط افراد ذیصلاح توصیه می گردد.


با توجه به اینکه دسته جات عزاداری هنگام حرکت از علامت های فلزی استفاده می کنند باید توجه شود که انتهای فوقانی آن به خطوط برق برخورد نکنند و حتی در حریم برق وارد نشوند. لازم به توضیح است حتی اگر به سیم های برق برخورد نکنند ولی در فاصله کمتر از 5/1 متر از سیمهای برق شهری فشار ضعیف قرار گیرند یا در فاصله کمتر از 3 متر از خطوط برق فشار متوسط قرار گیرند احتمال وقوع حادثه وجود دارد.


با توجه به اینکه برای تأمین برق، سیستم بلندگو و سسیستم روشنایی سیار خصوصاً در ساعات شب، از ژنراتورهای برق سیار با سیم های کابل برق سیار استفاده می شود هرگز کابلهای برق سیار را افراد در دست نگیرند.


برای تأمین روشنایی خیمه ها و اماکن عزاداری از سیستم سیم کشی ایمن استفاده شود و توسط افراد صلاحیت دار. ضمناً سیمهای برق سیار باید بدون عیب باشند و توجه لازم به اتصالات به عمل آید.


برای تأمین سیستم گرمایش مساجد، تکیه ها و کلیه اماکن مورد استفاده باید به نکات ایمنی توجه شود. از جمله استاندارد بودن سیستم گرمایشی، لولهکشی گاز استاندارد، محکم بودن شلنگ های گاز و محکم بودن محل اتصالات با بست مخصوص. بخاریها مجهز به لوله روکش مناسب باشند و خروجی دودکش ها با کلاهک مخصوص به خارج اماکن هدایت شوند.


هرگز از بخاری های گازی یا نفتسوز بدون نصب لوله های خروجی دودکش استفاده نشود.


-    در بعضی مواقع سقف خیمه ها یا حیاط مساجد از پوشهای پارچه ای استفاده می شود. باید پوش ها بطور محکم بسته شوند و احتمال باز شدن و قرارگرفتن پوش روی بخاری نباشد زیرا احتمال وقوع آتشسوزی وجود دارد.


-    توصیه می گردد وسایل اطفاء حریق در این مکانها پیشبینی گردد.


-    بعضاً مشاهده می گردد جمعیت زیاد عزاداران حسینی وارد مساجد شده و تعداد زیادی از آنها به روی پشتبام مسجد یا اماکن می روند که احتمال فرو ریختن سقف وجود دارد. لذا از صعود به پشت بام ها اکیداً خودداری نمائید. به عنوان مثال در مسجد ملامحسن خوزان در دهه محرم شبها هنگام ورود دسته جات عزاداری تعداد زیادی از مردم حتی کودکان و نوجوانان به پشتبام ميروند كه خطرناک است حتی احتمال سقوط آنها از لبه ساختمان وجود دارد.


-    در هنگام تهیه و طبخ غذا که بصورت گسترده در مکانهای مختلف در خمینی شهر صورت می پذیرد و شهر میزبان مهمانهای امام حسین (ع) از سایر شهرستانهاست لازم است مسائل ایمنی مورد توجه قرار گیرد و مراقبت های لازم هنگام تهیه و توزیع غذا بعمل آید و در صورت استفاده از کپسول های گاز سیار  نکات ایمنی رعایت شود.


-    موارد بهداشتی ذیل نیز جهت حفظ سلامت عزاداران حسینی توصیه  می گردد.


- جهت توزیع آب حتماً از لیوان یکبار مصرف استفاده شود.


- جهت توزیع چای نیز در صورت امکان از لیوانهای سلولزی استفاده شود.


- در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف پس از مصرف غذا چای، آب آنها را در سطل آشغال قرار داده و از پخش نمودن آن در سطح کوچه و خیابان خودداری نمائیم تا منظره شهر از بین نرفته و کار کارگران عزیز شهرداری را زیاد نکنیم.


- هنگام ورود دستجات با جمعیت زیاد به داخل خيمه ها و مساجد بگونه ای برنامهریزی شود که از بوجود آمدن گرد و خاک جلوگیری شود تا عزاداران حسینی در محیطی با هوای سالم عزاداری نمایند.