نقد جمعی از فرهنگیان بر روند جلسات شورای آموزش و پرورش شهرستان

ارسال در آموزش

قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در 26 دی ماه 1372 توسط مجلس شورای اسلامی با اهداف تحقق مشارکت و نظارت مردم در آموزش و پرورش، بهره گیری از کلیه منابع جهت توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی، تسهیل در فعالیت های اجرایی مصوب گردید. بدیهی است تحقق عدالت آموزشی و جلب مشارکتهای مردمی خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار و رفع مشکلات آموزشی و پرورشی مدارس از دیگر اهداف این شورا می باشد. جلسات شورای آموزش و پرورش به ریاست فرماندار و با حضور مسوولین شهر از جمله امام جمعه، نماینده، شهردار و... به صورت ماهیانه برگزار می گردد. دبیر شورا رییس آموزش و پرورش بوده و تعدادی از مدیران مدارس و معتمدین محل از اعضا این شورا می باشند. ترکیب اعضا جلسه و اهداف تشکیل این شورا نشان دهنده این مهم است که این شورا می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات فراروی مدارس و دانش آموزان و معلمان و در یک کلام نظام تعلیم و تربیت باشد. رفع مشکلات آموزشی و پرورشی باید اولویت دستور کار جلسات شورای آموزش و پرورش باشد. نگاه اجمالی اما دقیق به بحث ها و تصمیمات جلسات چند ماهه اخیر این شورا در شهرستان خمینی شهر نشان می دهد که آموزش و پرورش این شهرستان نتوانسته است از این مهم بهره کافی در جهت رفع موانع آموزشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی ببرد. به عنوان نمونه انعکاس خبر جلسه اخیر (بهمن ماه 91) در فرصت نشان می دهد که بحث بر سر موضوعاتی از قبیل فرم و سرویس مدارس، گزارش کار فعالیت معاونت پرورشی از کمیته های دهه فجر، پیشنهاد صرفه جویی در مصرف گاز، بحث لازم التعلیم ها و تکرار مصوبه قبلی مبنی بر جمع آوری آنتن های مخابراتی از مدارس مهم ترین تصمیمات و موارد مطرح شده جلسه 3 ساعته این شورا بوده است. با توجه به این مهم که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به رفع مشکلات دانش آموزان و کمبودهای مدارس نیست در جلسات شورای آموزش و پرورش باید موضوعات مهم و راهکارهای باز نمودن گره های کور آموزشی و پرورشی و مشکلات مدارس طرح و بررسی گردد تا با همفکری و مساعدت دیگر اعضا موانع رفع یا چاره اندیشی گردد. جلسات شورای آموزش و پرورش باید زمینه ساز مشارکت خیرین و حمایت گر آنان باشد. طرح موضوعات نه چندان ضروری و تکراری جلسه اخیر نشان می دهد که جلسات این شورا بدون نیاز سنجی و بدون هماهنگی و نظرخواهی از مدیران مدارس و دبیران و اولیا و صرفا جهت رفع تکلیف برگزار می گردد. بحث بر سر موضوع درخواست پایه بنر از شهرداری و فرم لباس دانش آموزان و صرفه جویی در مصرف گاز در اواخر فصل سرما مواردی است که در دیگر جلسات هم قابل بررسی است. درخواست پایه بنر موضوعی نیست که نیاز به جلسه و حضور مسوولین شهرستان داشته باشد! شورای آموزش و پرورش شهرستان اهداف و تصمیماتی فراتر از یک پایه بنر را باید به مرحله اجرا در آورد. ضروری است که دستور کار هر جلسه از قبل توسط آموزش و پرورش برای اعضا روشن و تبیین گردد که در خلال جلسه موضوعات پراکنده و تکراری مطرح نگردد و شایسته است موضوعات جلسه شورا از قبل نیاز سنجی گردد. موضوع صرفه جویی در مصرف گاز و راهکارهای صرفه جویی موضوعی است که در ابتدای سال تحصیلی باید مورد بررسی قرار گیرد نه در اواخر فصل سرما !! اگر قرار باشد برای هر موضوعی گزارش عملکرد در جلسه شورای آموزش و پرورش داده شود مجالی برای طرح مشکلات و کمبودها به ویژه مشکلات مالی و آموزشی مدارس نیست. مباحث مربوط به دهه فجر با کمیته های 11 گانه در جلسات مختلف ستاد دهه فجر مطرح و موضوعی است که هر ساله اجرا می گردد و نیازی به ارائه گزارش در جلسه شورای آموزش و پرورش نیست مگر اینکه بخواهیم جلسات شورا را محل انعکاس گزارشات و عملکردها نماییم تا محل تصمیمات و راهکارها! در شهرستان خمینی شهر تعداد زیادی مدارس فرسوده وجود دارد که طرح این موضوع با دعوت از مسوولین نوسازی استان می تواند مهم وچاره ساز باشد. اعضا جلسه شایسته است با حضور در مدارس به ویژه مدارس معمولی- نه تنها مدارس خاص - از نزدیک با مشکلات مدارس آشنا گردند. بسیار شایسته و نیکوست که قبل از برگزاری جلسه از مدیران و دبیران در خصوص دستور کار جلسات نظر خواهی گردد تا موضوعات مهم و ضروری در شورا طرح گردد. به عنوان نمونه موضوع تجلیل از خیرین مدرسه ساز و بازنشستگان و رتبه های برتر مسابقات فرهنگی هنری و کنکور و کمبودهای فضاهای آموزشی و اردوگاه شهید بهشتی، مسائل رفاهی و نحوه مشارکت خیرین در مدارس و کاربردی کردن آموزش، ایجاد مدارس هوشمند از موضوعاتی است که پیشنهاد می گردد درجلسات شورای آموزش و پرورش مطرح گردد. موضوعات مطرح شده در جلسات شورای آموزش و پرورش باید به روز و متناسب با نیازهای مدارس و دانش آموزان و معلمان باشد. لازم است از قبل اعضا و مدعوین با آیین نامه های شورا و آموزش و پرورش آشنایی داشته باشند تا مانند جلسه اخیر به دنبال پیشنهاد یکی از اعضا وقت جلسه به توضیح این نکته که "قانون فضاهای آموزش و پرورش با ادارات دیگر فرق می کند" نگذرد. بدیهی است اگر اداره آموزش و پرورش بتواند با طرح موضوعات ضروری و مهم نهایت استفاده را از جلسات آموزش و پرورش ببرد قادر خواهد بود با تعامل مردم و مسوولین گام های مثبتی در جهت رفع مشکلات بردارد. ادامه روند تشکیل جلسات با موضوعات نه چندان ضروری و تکراری چیزی جز اتلاف وقت و اسراف هزینه ها نخواهد بود.
جمعی از فرهنگیان آموزش و پرورش

 

مشروح جلسه شورای آموزش و پرورش را در این لینک بخوانید