۱۰ درصد مدارس شهرستان تخریبی است

ارسال در آموزش

مدیر آموزش و پرورش شهرستان خمینی شهر ظهر دوشنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به موفقیت های دانش€آموزان شهرستان در سطح ملی و استانی در دوره ریاست وی به کمبودها و مشکلات این مدیریت پرداخت و به ابهامات درباره مدارس حامی و گزارشی که از صدا و سیمای استان در این باره پخش شده بود، پاسخ گفت. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، محمود بدیهی گفت: در این بازه زمانی در بخش علمی، ورزشی و فرهنگی انصافا در این سه سال این اداره جایگاه های خوبی از نظر علمی و پرورشی در استان کسب کرد. چه در بخش فنی و حرفه ای که از جایگاه نهم استان به سوم ارتقا یافت و چه جایگاه آموزش های نظری که در استان از رتبه 19 به 11 ارتقا پیدا کرد. چه در بخش پرورشی که رتبه های متعددی در استان، کشور و حتی در آسیا کسب کرده است. وی افزود: 30 درصد از رتبه های اول تا سوم مدارس استان خمینی شهری هستند. از 200 نفر انتخابی مدارس استان برای مسابقات ورزشی کشور، 31 نفر از شهرستان خمینی شهر بوده و اینها افتخاراتی است که با همت همکارانمان در اداره آموزش و پرورش شهرستان کسب شده و کسی نمی تواند بگوید در این سه سال کاری صورت نگرفته است.

 

نیروهای خرید خدمات آموزشی یا مدارس حامی چیست؟
مدیر آموزش و پرورش شهرستان در بخش دیگری از این نشست خبری به موضوع خرید خدمات آموزشی یا مدارس حامی پرداخت و گفت: چهار سال است که دولت استخدامی برای دستگاه آموزش و پرورش صورت نداده مگر موارد خاص و خیلی کم. هر ساله نیز تعدادی فرهنگی بازنشسته می شوند. وظیفه ما این است این کسری معلم را جبران کنیم ولی چگونه؟
محمود بدیهی ادامه داد: وزارتخانه ما را مکلف کرده با شرایط خاص، مدارس دولتی را در اختیار بخش غیرانتفاعی قرار دهیم و خدمات آموزشی را از آنان بخریم. در واقع ما مدرسه را اجاره بدهیم و دولت هزینه دانش آموزان را بپردازد و نظارت شدیدی روی آن باشد. هر ساله مجبوریم تعدادی از مدارس را به این سبک اداره کنیم. معمولا هم این دستور از طرف مافوق اوایل سال تحصیلی به ما ابلاغ می گردد و به محض ابلاغ ما سریعا اقدام کرده ایم. به طوری که که امسال یک هفته از مهر نگذشته، تقریبا تمامی کلاس هایمان معلم داشت.
وی تاکید کرد: تجربه نشان داده که از سال دوم به بعد کیفیت کار این نوع مدارس، در مجموع نسبت به سال های قبل بهتر بوده است که یکی از دلایل آن استفاده از نیروی جوان، به روز و با انگیزه است. نگرانی ما فقط این است که حقوق این عزیزان با تاخیر پرداخت می گردد وگرنه نیروهای خدمات آموزشی با انگیزه کامل تمام تلاششان را می کنند.
مدیریت آموزش و پرورش شهرستان تصریح کرد: این اداره 900 معلم مقطع ابتدایی دارد. امسال به درخواست اداره کل آموزش و پرورش استان و با تصمیم کمیته برنامه ریزی اداره تعداد 25 نفر از معلمان غیربومی بالاتر از 25 سال سابقه را که بعضا دچار بیماری یا مشکلی بودند و تقاضای انتقال به شهر خود داشتند، آزاد کردیم و و با تقاضایشان موافقت کردیم.
محمود بدیهی گلایه کرد: متاسفانه هیاهو ایجاد کرده اند که فلان تعداد معلم را منتقل کرده اند و به جایش نیروهای حمایتی به کار گرفته اند. اینکه همکاران مدارس حمایتی را زیر سؤال ببریم، کار اخلاقی و پسندیده ای نیست. سال گذشته نیز بعضی ها در مقابل افتتاح بزرگترین مدرسه شهرستان مدرسه عماد سیادت موضع گیری کردند. درحالی که با راه اندازی این مدرسه مشکل 15-10 تا از مدارس دیگر حل شد. این کارها اخلاقی و پسندیده نیست.
وی توضیح داد: هر سال تعدادی از معلمان بازنشست می شوند. در طول تابستان کارشناسان ادارات شهرستان ها جداگانه با معاون نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان جلسه ای برگزار می کنند که مثلا امسال چند نفر بازنشست خواهند شد و چند معلم داریم و چند دانش آموز ثبت نام می کنند. قراردادی منقعد می کنیم که طی آن اداره کل به ما مجوز می دهد چگونه کسری معلم را تامین کنیم مثلا دستور می دهد فلان تعداد معلم جدید از دانشگاه فرهنگیان یا فلان تعداد جدیدالاستخدام در اختیارتان قرار می دهیم، این تعداد سرباز معلم نیز به شما تعلق می گیرد و نهایتا مجوزی برای خرید خدمات آموزشی (مدارس حامی) صادر می شود. در قرارداد امسال 37 نفر به عنوان خرید خدمات آموزشی پیش بینی شده بود ولی با توجه به مشکلات و بیماری های برخی معلمان غیربومی و تقاضای انتقالشان، این تعداد را به 52 نفر افزایش دادیم.


حدود 30 درصد از فضاهای آموزشی شهرستان فرسوده است
مدیر آموزش و پرورش شهرستان خمینی شهردر نشست مذکور از فرسوده بودن حدود 30 درصد از فضاهای آموزشی شهرستان خبر داد و گفت: ۱۰ درصد از این مدارس تخریبی است و باید هر چه سریعتر بازسازی شود. برای نوسازی این فضاها خیلی تلاش کردیم ولی کمبود بودجه داریم. بدیهی تصریح کرد: در حالی آموزش و پرورش خمینی€Œشهر با مشکلات کمبود فضا و مدارس فرسوده روبرو است که امروز ۳۰ درصد از اعتبارات تملک و دارایی این اداره کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه بودجه تملک و دارایی آموزش و پرورش خمینی شهر در سال گذشته یک و نیم میلیارد تومان و بودجه توزیع متوازن نیز سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شد، افزود: تنها ۳۰ درصد از بودجه تملک و دارایی اختصاص یافته است و هیچ اعتباری از محل توزیع متوازن به شهرستان پرداخت نشد. مدیر آموزش و پرورش شهرستان خمینی شهر گفت: در دهه فجر سال قبل 5 کلنگ زنی داشتیم که فقط یکی از بودجه های دولتی بود و بقیه خیّرساز.
محمود بدیهی به دو مورد این کلنگ زنی ها اشاره کرد و گفت: یکی از خیّران خمینی شهری ساکن کرج می خواست در کرج مدرسه بسازد. به واسطه ای متوجه شدیم و با او صحبت کردیم و بالاخره متقاعدش کردیم که این کار خداپسندانه را در زادگاهش انجام دهد. یا ساخت کلینیک فرهنگیان که توسط برادران عراقی صورت گرفت. ایشان هم زمین را در اختیارمان قرار دادند هم در ساخت و تجهیزات ما را یاری می کنند.
لازم به ذکر است برخی معاونتهای اداره آموزش و پرورش شهرستان خمینی شهر نیز در این نشست خبری حضور داشتند از جمله معاون آموزش ابتدایی که توضیح داد: سال گذشته تعداد 110 معلم از این اداره خارج شدند ودر این شرایط فقط توانستیم با طرح مدارس حامی این کمبود را جبران کنیم. محمد جواد قمی متذکر شداین نیروها با آزمون متمرکز و با مصاحبه شفاهی و دوره های آموزشی مرکز تحقیقات اصفهان به کار گرفته شدند.
وی ادامه داد: استفاده از معلمان خرید خدمات آموزشی و ایجاد مدارس حامی کاملا قانونی و با هماهنگی های قبلی است. وظیفه ما آموزش، بازدید، کیفیت بخشی و توانمندسازی معلمان بوده که به نحو احسن انجام داده ایم.