کارگروه اجتماعی - فرهنگی شهرستان خمینی شهر تشکیل جلسه داد

ارسال در آموزش

جلسه کارگروه امور اجتماعی،فرهنگی شهرستان خمینی شهر با حضور سرپرست فرمانداری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، مشاور مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، مشاور و نماینده مدیرکل زندان های استان و اعضای کارگروه در سالن جلسات فرمانداری برگزار گردید.


به گزارش فرصت آنلاین، راعی با ارائه گزارشی از عملکرد کارگروه اجتماعی و فرهنگی شهرستان در سال گذشته با اشاره به مشکلات شهرستان شامل جمعیت زیاد و تراکم بالای جمعیتی، موقعیت قرارگیری و همجواری با کلان شهر اصفهان و تحمیل بار آسیب های اجتماعی آن کلان شهر به خمینی شهر مانند متکدیان و معتادان متجاهر و همچنین مهاجرپذیری، هدف از تشکیل جلسه را تعامل هرچه بیشتر و بهره گیری از مسولین استانی برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی شهرستان برشمرد.


وی همچنین بر افزایش اقدامات و پیگیری موضوعات مطرح شده در جلسات گذشته همچون حاشیه نشینی، طلاق، خودکشی، مفاسد اخلاقی و اعتیاد با تکیه بر ظرفیت های شهرستان همچون گسترده بودن فرهنگ ایثار و شهادت، حضور خیرین، تشکل ها و سازمان های مردم نهاد فعال شهرستان تاکید کرد.


فرماندار خمینی شهر مهمترین معضل اجتماعی که دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری موظف است در سطح استان پیگیری نماید را مسئله طلاق اعلام کرد و افزود: در سطح کشور استان اصفهان رتبه هجدهم را به لحاظ طلاق دارد که در برابر هر ۴/۳ ازدواج یک طلاق اتفاق می افتد و در خمینی شهر نیز نسبت همین حدود است و با توجه به شهرت فرهنگی و مذهبی شهرستان این میزان طلاق زیاد است و باید برای کاهش آن تدابیر لازم اتخاذ گردد.


در ادامه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در خصوص اقدامات استانداری برای کاهش طلاق اظهار نمود طرحی با مشارکت ۳۰ دستگاه در دست بررسی و در شرف اجرا می باشد و بودجه خاصی هم برای آن در نظر گرفته شده که بر اساس آن زوج هایی که برای آزمایشات پیش از ازدواج به مراکز بهداشت مراجعه می نمایند پس از ازدواج تا ۵ سال تحت مراقبت و مشاوره رایگان قرار می گیرند و امیدواریم با اجرای این طرح به میزان زیادی آمار طلاق کاهش و یا حداقل روند افزایشی آن متوقف شود.


ابراهیمی موضوع اعتیاد را نسبت به آمار کشوری کم ولی در جای خود زیاد دانست و در ادامه اظهار نمود علاوه بر مسئله طلاق و اعتیاد موضوع مهم و اساسی تر مسئله حاشیه نشینی می باشد. تعداد افراد حاشیه نشین در استان ۴۵۰ هزار نفر و در سطح کشور بیش از ۵/۱۱ میلیون نفر می باشد. در خصوص رفع مشکل حاشیه نشینی همه دستگاه ها باید با هم همکاری نمایند چون با موازی کاری مشکل رفع نمی شود.


وی موضوع مهم دیگر را مبارزه با مفاسد اجتماعی اعلام کرد و گفت: درخصوص برخورد با بدعت ها و خرافات تجربه نشان داده که تقابل جواب نمی دهد و باید کار فرهنگی صورت گیرد این مقام استانی به فضای مجازی که طبق آمار ۴۷ میلیون نفر در کشور در حال استفاده از آن می باشند اشاره نمود و افزود: در این مورد چند نظریه وجود دارد که شامل تقابل، رهاسازی و مدیریت می باشد که اعتقاد بر مدیریت این فضا می باشد چون ابزار مناسبی برای کار فرهنگی است و می بایست با انتشار مطالب و محتوای تهیه شده توسط علما، دانشمندان و فرهیختگان در فضای مجازی آن را مدیریت و در جهت تعالی انسانی هدایت نمود.


در پایان سرپرست فرمانداری کار فرهنگی برای برخورد با بدعت ها و خرافات را نیازمند حمایت معنوی و مالی مدیریت استان دانست و حمایت فرمانداری را با واگذاری زمین جهت احداث ساختمان زندان در صورت طی مراحل قانونی اعلام کرد وی همچنین در مورد تهیه محتوا برای انتشار در فضای مجازی ازتصویب ایجاد کمیته ای در ذیل شورای فرهنگ عمومی شهرستان با پیگری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خبر داد.