خمینی شهر اولین برگزار کننده شورای مدیریت بحران آب

ارسال در آموزش

شورای مدیریت بحران با موضوع بحران آب در محل فرمانداری تشکیل شد.به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین در این جلسه سرپرست فرمانداری با اشاره به کاهش منابع آبی در سطح کشور و افزایش برداشت هایی که از این منابع صورت می گیرد گفت: امسال با افزایش دما، سراسر استان برای تامین آب به خصوص آب شرب با مشکل مواجه هستند.
مجتبی راعی به اقدامات اجرایی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اداره آب و فاضلاب شهرستان در زمینه مقابله با بحران کم آبی اشاره کرد و گفت: خیلی از تصمیمات ما شاید مقطعی باشد اما انتظارات از این جلسات این است که دور اندیشی کنیم تا بتوانیم در آتیه هم بحران را کنترل کنیم. هر دستگاهی به فراخور شرح وظایفش می تواند در این رابطه اقدامات موثری داشته باشد. باید بتوانیم مصرف بهینه در آب شرب، صنعتی، کشاورزی و ... داشته باشیم و منابع آبی را نیز بازیافت کنیم. آموزش عمومی و فرهنگ سازی یکی از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. این حساسیت در تک تک افراد جامعه ایجاد شود که نسبت به این موضوع اهمیت بدهند.
مسؤول دفتر خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این جلسه گفت: امسال اصفهان و 289 شهر دارای تنش آبی هستند. یعنی در شرایط پیک کمبود آب تبدیل به بحران می شود.
آقابابایی افزود: ظرفیت تامین آب در استان 11800 لیتر بر ثانیه در روز است در صورتی که پیش بینی مصرف 14500 لیتر در روز است. در نتیجه کمبود آب 2700 لیتر بر ثانیه احساس می شود.
رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان گفت: 10 درصد انشعابات استان در منطقه خمینی شهر است. به همین دلیل هم باید در زمینه صرفه جویی در مصرف آب پیشرو باشیم.
جمشیدی افزود: در سال گذشته خمینی شهر یکی از مناطقی بود که در استان اصفهان با کمترین تنش آبی مواجه بود و این به خاطر حمایت های فرمانداری، نماینده، اعضای کمیته بحران و شورای تامین بود.
وی همچنین به اقدامات اداره آب و فاضلاب شهرستان در خصوص کاهش مصرف آب اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم که از سال 94 شروع شد و اردیبهشت امسال نتیجه داد این بود احداث خط 600 میلیمتری شهید فهمیده بود که مشکل افت فشار در آن منطقه حل کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز با اشاره به این که سطح کشت برنج از 500 هکتار به 50 هکتار کاهش پیدا کرده است افزود: کشت های گلخانه ای به مرور جای کشت های زراعی را گرفته اند به طوری که سال گذشته 5 هکتار افزایش کشت گلخانه ای داشتیم.
شریفی افزود: آبیاری کم فشار دو سه سالی است در شهرستان آغاز شده است و ما سال گذشته 125 هکتار آبیاری کم فشار داشتیم. صحرای اسلام آباد درچه با اعتبارات ملی 500 میلیونی که از استان گرفته شد در سطح دو کیلومتر در حال اجراست و تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد.
در پایان سرپرست فرمانداری ضمن تشکر از زحمات اداره آب و فاضلاب شهرستان گفت: اگر خط انتقال شهید فهمیده اجرا نشده بود مشکلات ما بیشتر می شد.
راعی افزود: انتظار ما از دستگاه های اجرایی در یک کلمه کمک به افزایش بهره وری آب است. باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند و نتیجه اقدامات خود را به فرمانداری اعلام نمایند.
وی بر نصب مخازن استراتژیک در ادارات و نیز فرهنگ سازی از طریق دانشگاه ها و مدارس برای مصرف بهینه آب تاکید کرد. راعی گفت: طبیعتا باید کار را از همایش های ویژه دبستان ها شروع کرد.
وی از رییس اداره آب و فاضلاب خواست تا گزارش تجمیعی پایش ادارات به فرمانداری ارائه شود تا به اداراتی که بیش از حد لازم مصرف نموده اند تذکر داده شود.
سرپرست فرمانداری با اشاره به لزوم استمرار اصلاح شبکه آب افزود: ما توانسته ایم پرت شبکه ها را به 16 درصد کاهش دهیم که اقدام ارزشمندی است. مردم همان طور که اعلام شد 85 درصد رعایت الگوی مصرف داشتند و ما باید بیشتر به افزایش بهره وری در سطح دستگاه ها بپردازیم. البته استثناهایی مثل شبکه بهداشت و درمان هم وجود دارد که بنا به الزام فعالیتشان مصرف شان افزایش داشته است ولی در سایر موارد باید نواقص مشخص و برطرف شوند.
راعی همچنین تصریح کرد: شهرداری ها با اداره آب در راستای نصب بنرهای مصرف بهینه همکاری کنند.
وی افزود: جای خوشحالی است که انشعابات فضای سبز هم از محل آب شرب نیست.
گفتنی است در این جلسه مصوب شد الگوی مصرف در روستای تیرانچی اصلاح شود. همچنین مقرر شد نتیجه مطالعات در خصوص آب مجازی در جلسات بعدی مطرح شود. استفاده از پساب یا فاضلاب خام با توجه به ظرفیتی که برای شهر ایجاد می کند از دیگر نکات مطرح شده در این جلسه بود.