عامل بیماری های شایع، استرس بیش از حد است

ارسال در آموزش

سلسله نشست های بوستان خانواده این بار با موضوع تکنیک های آرامش در خانواده در سالن بصیرت شهرداری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرصت این همایش با همکاری چهار نهاد، سازمان رفاهی- تفریحی خمینی شهر، گروه فرهنگ و خانواده ی خمینی شهر(بوستان خانواده ) ، خیریه بقیه الله اعظم و اداره بهزیستی شهرستان همانند گذشته (هر دو هفته یک بار) به منظور ارتقای سطح دانش خانواده ها برگزار گردید.
سخنرانان این جلسه غلامرضا وطن خواه کارشناس ارشد مشاوره و مصطفی عقیلی کارشناس ارشد روان شناسی بودند که در این جلسه به منظور آموزش تکنیک های آرامش در خانواده به مباحث زیر اشاره گردید.


سه نوع واکنش در زندگی وجود دارد:
1- واکنش جنگ و گریز: که واکنش تند و همراه با دعوا و بد و بیراه یا فرار است.
2- واکنش اجتناب : که فرد از مسئله دوری کرده و با آن رو به رو نمی شود.
3- واکنش آرامش : حالتی که در آن حداقل اضطراب، غمگینی و خشم را داریم و واکنش های رفتاری مثل تنش جسمانی و شتاب در ما وجود نداشته باشد. (که واکنش درست به مسائل این گونه باید باشد.)


به عنوان مثال گریه کودک واکنش جنگ و گریز است چراکه بچه در رحم مادردر آرامش مطلق است و محیط بیرون تضاد برای آرامش کودک است. وقتی کودکی می گرید یعنی نیازی دارد و اگر مراقب کودک ( مادر ) 3 ویژگی داشته باشد یعنی در دسترس کودک باشد، نیاز فرزند را تشخیص دهد و آن نیاز را تامین نماید؛ کودک به آرامش می رسد اما اگر از همان ابتدا به گریه کودک توجه نشود کودک واکنش اجتناب را بروز می دهد یعنی یاد می گیرد با هیچ کس حرف نزد و مسئله را در خود بریزد و با آن رو به رو نگردد پس کیفیت ارتباط مراقب کودک به کیفیت روابط فرزند در آینده با اشخاص دیگر تاثیر مستقیم گذاشته و آن شخص با دیگران نیز همان واکنش را خواهد داشت.


اهمیت آرامش در زندگی امروز:
برای درک بهتر اهمیت آرامش ابتدا باید استرس را تعریف کنیم. استرس سه جنبه دارد که عبارتند از: 1 - تعارض: بر سر دو راهی گیر کردن (انتخاب شغل، رشته، همسر و..)2 - ناکامی: کسی که به هدفش نرسیده است. 3 - فشار زیاد: بالا بودن تعداد تقاضا در فرد ( مثل شخصی که بیش از حد توان خویش مسئولیت بر عهده می گیرد.)
برای این که بدانیم راهی برای آرام زیستن وجود دارد یا خیر باید از میزان آرامش خویش باخبر باشیم و توجه داشته باشیم که حد توان مقابله بدن با استرس در طول یک سال تنها 300 واحد است و اگر از این میزان بالاتر برود بدن دچار بیماری های جسمی و روحی خواهد شد به همین خاطر است که تنش ها در اواخر سال بیشتر می شود چراکه ظرفیت تحمل استرس در بدن به پایان می رسد. حالا به هریک از 8 مورد عامل استرس زای مطرح شده در این سوال نمره ای از 0 تا 100 به خود دهید تا از میزان استرس خویش آگاه شوید.
از یک ماه گذشته تاکنون چه میزان اضطراب، خشم، غم، تنش جسمانی، عجله، ناکامی ، تعارض و فشار زیاد داشته اید؟
و حالا که از میزان بسیار بالای استرس خویش آگاه شدید و به لزوم آرامش پی بردید تکنیک های آرامش به شرح زیر به شما معرفی می گردد.


معرفی اولین تکنیک آرامش - صمیمیت:
صمیمیت: ما بتوانیم افکار ، عقاید و احساسات خویش را با دیگران در میان بگذاریم.
برای فرزندان اولین منبع صمیمیت مادر است و بعدها همسر. اگر همسران بتوانند تمام حرفهایشان را با یکدیگر در میان بگذارند یعنی صمیمیت دارند. اگر در مقابل رفتار فرزندمان یا همسرمان واکنش های تهدید، تحقیر، بحث و جدل و ... را داشته باشیم باعث از بین رفتن صمیمیت می شویم.
انواع ارتباط افراد با همدیگر که تاکید بر ارتباط 4 یعنی من انسانم و دیگری انسان است.
1- من انسانم، دیگران شی- به معنی درک نکردن دیگران، حق خواهی فقط برای خود
2- من شی هستم، دیگران انسان- حق خواهی فقط برای دیگران
3- من شی هستم دیگران شی- در خانواده ای که خطاهای دیگر اعضا پذیرفته نمی شود و همه در پی کار هستند نه روابط انسانی
4- من انسانم، دیگران انسان €“ خانواده ایده آل با تاکید بر روابط انسانی


معرفی دومین تکنیک آرامش - مراقبت:
مراقبت: توجه به برخی نیازهای اساسی. دو کار مراقبت اول باعث کاهش نگرانی می شود بعد باعث فعال سازی واکنش آرامش می گردد. روش های مراقبت:
1- تماس چشمی (به معنای خوب تماشا کردن یکدیگر با تمرکز که با دیدن معمولی فرق دارد.)
2- گوش دادن به صحبت های همدیگر
3- همدلی کردن
4- دوری از حاضر جوابی


دو بعد مراقبت : الف ) مراقبت از دیگران ب ) مراقبت از خود
گفتنی است قرار است هر دو هفته یک بار مجموعه تکنیک های آرامش به حضار آموزش داده شود و به منظور بالا بردن کیفیت جلسات سخنرانان از حضار خواستند تا تکنیک های آموزش داده شده در این جلسات را در زندگی به کار گیرند.