گزارشی پیرامون معضلات زیست محیطی و گل سنگ کارخانجات سنگبری خمینی شهر؛

خوشاب را دریاب! مطلب ویژه

از قدیم الایام خمینی شهری ها در صنعت سنگ پیشتاز بوده و در این راستا سنگبری هایی در اطراف شهر تاسیس شده است که به مرور زمان و با گسترش شهر در محدوده شهر قرار گرفته اند. هر چند این صنعت تاثیر بسزایی در توسعه و اقتصاد شهر دارد اما ضایعات بالای سنگ و تولید لجن پودر سنگ هنگام برش، مشکلات زیست محیطی را برای شهر به وجود می آورد که باید به صورت مسالمت آمیز تدابیری برای حل این مشکل اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، درگذشته در شمال منطقه ورنوسفادران زمین ها ریگزار بوده و مناسب کشاورزی نبوده است ولی در شرق آن صحرایی خوش آب و هوایی واقع است که خوشاب نام دارد و از قدیم الایام محل کشت و کار و کشاورزی بوده است. متاسفانه با نبود منطقه کارگاهی مشخص در خمینی شهر به مرور زمان مشاغل مزاحم شهری در گوشه و کنار شهر پخش شده که مشکلاتی را ایجاد کرده اند. یکی ازاین مشاغل کارخانجات متعدد سنگبری است که آلودگی های زیست محیطی را در ابعاد مختلف از جمله گرد و غبار و پسماند و ضایعات به اصلاح گِل سنگ بر محیط زیست شهرستان تحمیل می کنند. 

گرد و غباری که در هنگام برش و یا تراشیدن سنگ به وجود می آید می تواند مضر باشد چرا که این غبارها حاوی سیلیس هستند. این ذرات می تواند به قسمتهای عمق ریه برسد و باعث بیماری به نام سیلیکوزیس شود. البته باید توجه داشت آلودگی هوا بیشتر در سنگتراشی هایی ملموس است که بدون آب فعالیت می کنند.

دوغاب حاصل از تولید سنگ شامل مخلوط آب و ذرات بسیار ریز سنگ (پودر سنگ) از دیگر پسماندهای سنگبری ها است. این دوغاب به صورت شیره ای رقیق است که به راحتی جریان می یابد و در کلیه قسمت های خط تولید وجود دارد و سپس به حوضچه های ترسیب منتقل می شود.آب در حوضچه آخر توسط پمپ مجدد به خط تولید برگردانده می شود و پس از ته نشینی ذرات معلق که پودر سنگ نامیده می شوند، به صورت گل رسوب کرده و این رسوبات پس از خشک شدن جمع آوری و دور ریخته می شوند.

تعدادی از سنگبری های شهرستان گِل سنگ خود را برای خشک شدن در اراضی کشاورزی مجاور کارخانه خود ریخته که این باعث ناباروی زمین می شود.

مشکل خلا قانونیست!

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خمینی شهر در گفت و گو با خبرنگار فرصت آنلاین علت عدم حل این مشکل را خلا قانونی عنوان نمود و اعلام کرد: در سال گذشته 22 کارخانه و امسال 4 کارخانه جدید آلاینده تشخیص داده شده اند. 

سعید یوسف پور افزود: طبق بند 20 ماده شهرداری ها این ها مشاغل مزاحم شهری هستند و باید شهرداری با آنها برخورد کند. نخاله ای که این کارخانه ها ایجاد می کنند محیط زیست شهر را در معرض خطر قرار می دهد و طبق قانون نباید این کارخانجات در محدوده شهری باشند. 

وی با بیان اینکه ما ابزار قانونی در اختیار نداریم، تصریح کرد: هیچ کدام این واحدهای صنعتی مجوز استقرار از محیط زیست ندارند و محیط زیست تنها صنایع رسمی مجوزدار را می تواند تعیین آلاینگی و جریمه کند. شورای تامین نیز می تواند این مشکل را به عنوان یک معضل شهرستانی پیگیری کند.

با کسانی که درمعابر عمومی ضایعات بریزند برخورد قانونی می شود

براساس این گزارش، معاون خدمات شهری شهرداری خمینی شهر در گفت و گو با فرصت آنلاین با اشاره به وظایف کمیسیون بند 20 اظهار کرد: طبق وظایف تعیین شده در کمیسیون بند 20 مشاغل مزاحم شهری رصد شده و با کسانی که تخلف کرده اند برخورد می شود.

عزت الله صفار در مورد واحدهای سنگبری متخلف مناطق خوشاب و دوشاخ گفت: در چند سال اخیر به این سنگبری ها اخطار داده شده و با حکم دادستانی بیش از 4 مورد آنها پلمپ شده است. اما ما چندان با پلمپ کارخانجات موافق نیستیم زیرا با بستن شدن هر کارخانه چندین نفر بیکار خواهند شد و بیشتر تلاش می کنیم که مشکل را با دادن اخطار و صحبت کردن حل کنیم.

وی به برگزاری جلسات متعدد با اتحادیه سنگبری دارها اشاره کرد و گفت: با کسانی که ضایعات خود را در معابر عمومی می ریزند از طریق مراجع قضایی و انتظامی برخورد می کنیم اما بعضا می بینیم که در معبری ضایعات سنگ بری ریخته شده و ما نمی دانیم که این ضایعات مربوط به کدام سنگبری است و این کار را سخت می کند. 

صفار با بیان اینکه تنها تعداد محدودی از سنگبری ها با اخطار مشکل آلایندگی خود را رفع کرده اند، گفت: برخی از این واحد ها ضایعاتشان را در محدوده کارخانه خودشان می ریزند که شهرداری در این گونه موارد نمی تواند ورود کند و پیگیری محیط زیست را می طلبد. 

وی این مشکل را یک معضل شهرستانی نامید و تصریح کرد: برای حل این مشکل باید همه از جمله محیط زیست و جهاد کشاورزی به میدان بیایند. زیرا این سنگبری ها بدون مجوز هستند و در اراضی کشاورزی واقع شده اند و اکثرا کشاورزان به خاطر آلاینده بودن آنها معرض هستند.

کاهش گرد و غبارهای شهری، حاصل پیگیری های شهرداریست

عضو شورای اسلامی شهر خمینی شهر و عضو کمیسیون بند 20 شهرداری خمینی شهر نیز در اینباره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: خمینی شهر وسعت زیادی ندارد و این سنگ بری ها نیزاز سالیان قبل به صورت پراکنده احداث شده اند. حتی برخی از این واحدها تعطیل شده اند اما هنوز گل سنگ آنها در اطرافشان وجود دارد. 

عبدالرضا عباسی با اشاره به وسعت کم سنگبری های مناطق خوشاب و دوشاخ بیان کرد: این واحدهای صنعتی به خاطر وسعت کم نمی توانند گل سنگ خود را در محدوده کارخانه خودشان خشک کنند تا جا به جایی آن بهینه تر باشد به همین دلیل آن را بیرون از محوطه کارخانه ریخته که آلودگی های زیست محیطی به همراه دارد. بهتر است این ضایعات را قبل از خشک شدن منتقل کنند و اتحادیه باید در این زمینه به آنها اخطار دهد.

وی با اشاره به این موضوع که برخی از مالکین زمین هایی که گل سنگ در آن رها شده در دسترس نمی باشند، گفت: با توجه به کثرت پرونده های ورودی به کمیسیون بند 20 شهرداری، پرونده هایی که شاکی خصوصی دارند در اولویت بررسی قرار دارند اما در زمینه سنگبری ها منتظر شکایات مردمی نبوده ایم و با آنها برخورد کرده ایم.

عباسی با تاکید بر حساسیت شورای اسلامی شهر بر مسائل و مشکلات زیست محیطی افزود: ابلاغ ها و اخطارهایی که به کارخانجات داده ایم بی تاثیر نبوده و برخی از آنها آلایندگی خود را مرتفع نموده اند. نتیجه را نیز در کم شدن گرد و غبار سطح شهر می توان مشاهد کرد. 

عضو شورای اسلامی شهر خمینی شهر همچنین به مذاکرات شهرداری با دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر برای حل این معضل اشاره کرد و گفت: با درایت آقای شهردار و اعتقادی که ایشان به دانش دارند، شورای اسلامی شهر تصمیم گرفت برای حل این مشکل با تعامل با دانشگاه آزاد راه کاری بیابد. طی جلسات متعدد با دانشگاه آزاد اسلامی راهکارهای بهینه ای برای این معضل یافت شده که پس از انجام آزمایشات اولیه اعلام خواهد شد. این پروژه علاوه بر کاهش مشکلات زیست محیطی سنگبری ها یک طرح درآمدزا نیز خواهد بود.

به گزارش فرصت آنلاین، براساس بند ب ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور و قانون مدیریت پسماندها، واحدهای تولیدی و صنعتی موظف به ارائه برنامه عملیاتی مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه هستند.

 

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
  • اندازه قلم